Garmin GVN 53 i.c.m. RTI

Over de RTI navigatiesystemen van Volvo
barakat
1st Gear member

Door gebrek aan gebruiksgemak en features bij de RTI, heb ik besloten om een Garmin GVN 53 aan te schaffen en via een imiv te koppelen aan het RTI scherm via het TV1 kanaal. Ik heb een HU850 in de auto. De GVN is via de composite aangesloten op de imiv. Nu is het volgende aan de hand:
1. Het beeld van de GVN 53 op de RTI scherm wordt in zwart/wit weergegeven; terwijl de GVN aangesloten op de TV in de woonkamer een super kleuren beeld produceert.

2. Wanneer de GVN wordt geselecteerd (imiv channel 2, TV1), is alleen de GVN audio beschikbaar, en dus geen ipod of radio. M.a.w. of GVN navigatie of muziek, maar niet beide!

Wie kan hier helpen?
In the mind of the beginner there are many options, but in the mind of the expert there are only a few
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Hoi Barakat,

TV0 = originele NAVI
TV1 = iPod video (maar jij schrijft hierboven GVN?)
TV2 = externe AV bron

Er is maar 1 oplossing om externe NAVI's te integreren met het Volvo audio systeem (met mute / en audio door elkaar), en dat is het inzetten van een Mutebox/kabel.

Trouwens, als je bij Volvotech hebt besteld, PM dan even je order#, dan kijk ik even na welke firmwareversie je hebt, ik vind nl TV1 verhaal beetje vaag, dus kijk ik graag even voor je na!
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech

Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Wim J
4th Gear member

Zelf speel ik ook al een tijdje met de gedachte een ander navigatie systeem naast de RTI te gebruiken,. Via de IMIV kreeg ik de proefopstelling perfect werkende, maar de beeld kwaliteit van de composite input op de IMIV heeft op het RTI scherm een onvoldoende resultaat. Voor TV en film te kijken is dit perfect, maar voor een -vrijwel- statisch beeld is dit onvoldoende.
Ondertussen heb ik info over de verbinding tussen de RTI-unit en het RTI-scherm.
Dit blijkt namelijk een VGA-signaal te zijn. De RTI unit is uiteindelijk ook niks meer dan een zeer eenvoudige carPC welke op windows CE draait .
Mijn idee nu is om dmv een VGA switch te schakelen tussen RTInavigatie en de externe navigatie. Een knopje op het dashbord moet daarvoor zorgen. De externe navigatie zal bestaan uit een oude laptop, met bluetooth keyboard. Het opstarten van de laptop zal gebeuren bij het starten van de wagen. Alleen het afsluiten stel nog een probleem,... Al denk ik een oplossing te kunnen vinden in UPS software.
De makkelijkste oplossing voor het audio-probleem lijkt me een kleine externe speaker. Ik zal zelf de speaker in de hoofdsteun gebruiken. Deze is gekoppeld aan de GSM unit, maar deze gebruik ik toch niet,.... Een minituur speaker naast de center speaker zou ook moeten lukken,...;-)

Het idee is zowat volledig uitgewerkt, enkel de tijd om het te maken ontbreekt me momenteel (pas papa geworden,... )

Wim J
Toyota Hilux DC Lounge 2016
XC70 D5 MY2008 Summum, Dynaudio Premium sound met subwoofer, +410309km
XC70 MY2004 2.5T, Vialle LPI, 221000km sold !
barakat
1st Gear member

Hoi Volvotech,

De iMIV (die ik bij imiv.ca heb besteld) bevat FW versie 01.06.00 (CDC/TV), en de GVN 53 is aangesloten op de externe AV bron, en inderdaad dat is TV2; niet TV1 (foutje);

Begrijp dus dat het audio probleem op 2 manieren is op te lossen:
1) d.m.v. een mute box!
2) Wat Wim J van plan is, maar dan moet ik de composite uitgang van de GVN omzetten in VGA, en deze via een switch in-koppel in de VGA lijn tussen de RTI-unit en en het RTI-scherm.

Het laatste is voor mij alleen maar interessant als de beeldkwaliteit aanzienelijk beter is. Ik moet zeggen dat wat er nu uitkomt ook niet on-acceptabel is. Ik heb ook een Nokia N95 met TomTom aan de iMIV gehangen (N95 heeft ook een composite video uitgang), maar de beeld kwaliteit was duidelijk minder! maar wel in kleur :-)

Ik laat wel weten hoe het een en ander verder veloopt!

Wim J, ik ben bang dat jouw project voorlopig niet uit de ijskast komt :-)

Groet,
In the mind of the beginner there are many options, but in the mind of the expert there are only a few
barakat
1st Gear member

By the way, Wim J. Kun je de RTI info die je hebt delen?
Wim J
4th Gear member

barakat schreef:By the way, Wim J. Kun je de RTI info die je hebt delen?
hmmmm,

weet niet of ik dit hier zomaar zonder gevolgen kan posten. Het gaat duidelijk om info uit de Volvo service manuals.
Ik heb alles ook van het net geplukt . Google eens op RTIinfo.pdf, zo noemt de file die ik heb.

Misschien kunnen de moderatoren me inlichten of deze info hier geshared kan worden?

WJ
barakat
1st Gear member

OK, Wim, die ene ben ik al tegengekomen; die is inderdaad via google te achterhalen; de details van de connectie naar het scherm kon ik niet vinden; maar misschien moet ik het wat beter lezen!
Wim J
4th Gear member

J1 #1 Color signal (red), screen Analog signal when red color is displayed
0.714 V p-p

J2 #2 Color signal (green),displayAnalog signal whengreen color is displayed

0.714 V p-p
J3 #3 - - -

J4 #4 Serial bus to the display Digital signal Half duplex, startstop, synchronizer,
2400 bps

J5 #5 Signal, display remote control, Digital signal 38 kHz carrier wave when -- the remote control is pressed

J6 #6 Color signal (blue), screen Analog signal when blue color is displayed
0.714 V p-p

J7 #7 Screen ground, video signals
Ulow -

J8 #8 Composite sync, display screen Analog signal 0-5 V

J9 #9 - - -

J10 #10 Video signal to display Analog signal 1 V p-p +/- 0.2 V

H - Screen ground, cable to
the screen
barakat
1st Gear member

Thanks Wim!

t.z.t zal ik laten weten hoe het is vergaan

Groet,
Wim J
4th Gear member

ter info, iemand heeft dit al voor elkaar,.... al is dit niet over de originele RTI.

http://bowers.be/installation/
Wim J
4th Gear member

barakat schreef:
...
2) Wat Wim J van plan is, maar dan moet ik de composite uitgang van de GVN omzetten in VGA, en deze via een switch in-koppel in de VGA lijn tussen de RTI-unit en en het RTI-scherm.

...
heeft de GVN53 geen RGB output die je kan gebruiken, of is deze niet VGA-compatibel?

Wim
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

GVN heeft een composiet output.

Ik snap het verhaal inzake het strakkere beeld bij VGA, maar als je de GVN53 eenmaal aangesloten hebt gezien op het Multimedia scherm, dan denk ik niet dat je nog gaat knutselen...
Echt OK.
www.volvotech.eu

Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Wim J
4th Gear member

VolvoTech schreef:GVN heeft een composiet output.

Ik snap het verhaal inzake het strakkere beeld bij VGA, maar als je de GVN53 eenmaal aangesloten hebt gezien op het Multimedia scherm, dan denk ik niet dat je nog gaat knutselen...
Echt OK.
Akkoord, maar ik heb een originele RTI navigatie, dus knutselen komt er dan sowieso bij kijken,.... Uitbouw RTI-scherm, uitbouw RTI-unit. Kan dit allemaal wel? Eén en ander hangt op de MELBUS en ik weet niet of dit zomaar ervantussen kan genomen worden?

Ik vond de test met composite over de IMIV tegenvallen qua beeld kwaliteit,.. (voor pc beelden bedoel ik dan!)

WJ
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Hoi Wim,

Je hoeft je scherm niet uit te bouwen.
Je kunt de iMIV gebruiken als ingang, of een aparte box (die wij asap gaan leveren) die tussen je DVD Unit en Scherm wordt ingeplaatst.
RTI unit kun je prima laten zitten!

PC beelden hebben een niet bedoelde resolutie voor Composiet signalen, dus dat ziet er zowiezo niet zo uit..
De 53 heeft echt composiet ontwikkelde signalering voor beeld, dus is echt ok.
www.volvotech.eu

Wim J
4th Gear member

VolvoTech schreef:Hoi Wim,

Je hoeft je scherm niet uit te bouwen.
Je kunt de iMIV gebruiken als ingang, of een aparte box (die wij asap gaan leveren) die tussen je DVD Unit en Scherm wordt ingeplaatst.
RTI unit kun je prima laten zitten!

PC beelden hebben een niet bedoelde resolutie voor Composiet signalen, dus dat ziet er zowiezo niet zo uit..
De 53 heeft echt composiet ontwikkelde signalering voor beeld, dus is echt ok.
Als ik de IMIV als input gebruik selecteer hoe werkt dit dan? Want heb ik dan nog audio met TV2 te selecteren. Kan ik dan Ipod/ radio/cd luisteren en ext. GPS kijken?

Ivm aparte box: gebruikt deze VGA of composite naar het originele RTI scherm? Hoe wordt deze box dan gestuurd?
barakat
1st Gear member

Hallo Wim, Bob,

Het probleem wat ik heb is dat de GVN composite via de iMIV resulteert in een z/w beeld. krijg het met geen mogelijkheid op kleur, terwijl alle andere apparaten een mooi kleurenbeel geven. De GVN op de TV aangesloten geeft ook een uitstekend strak kleuren beeld. De kwaliteit van het beeld (in z/w) is op zich vrij acceptabel; om niet te zeggen "niks mis mee!".
De GVN heeft, middels een aparte RGB kabel, RGB+sync die 1 op 1 past (althans qua signalen) op het RTI scherm. Er kan nog wel een probleem met de exacte resolutie die de GVN uitspuugt, maar dat is nog even een zorg voor later..
Ik heb de RGB kabel voor de GVN bij garmin besteld; zodra die binnen is ga ik de GVN, dmv een switch, aan het RTI scherm hangen.
Dit heeft, behalve een strakkere beeld, ook het voordeel dat er geen afhankelijkheid is naar de rest van het systeem. Als je de GVN op het scherm wilt hebben, dan is het een kwestie van de schakelaar om en that's it. Geen gedoe met selectie van TV kanaal of wat dan ook..

B.t.w. Bob je had het over een box die jullie ASAP gaan uitbrengen; kun je daar iets meer van vertellen,

Groeten,
Hassan
Wim J
4th Gear member

barakat schreef: ...

De GVN heeft, middels een aparte RGB kabel, RGB+sync die 1 op 1 past (althans qua signalen) op het RTI scherm. Er kan nog wel een probleem met de exacte resolutie die de GVN uitspuugt, maar dat is nog even een zorg voor later..
Ik heb de RGB kabel voor de GVN bij garmin besteld; zodra die binnen is ga ik de GVN, dmv een switch, aan het RTI scherm hangen.
Dit heeft, behalve een strakkere beeld, ook het voordeel dat er geen afhankelijkheid is naar de rest van het systeem. Als je de GVN op het scherm wilt hebben, dan is het een kwestie van de schakelaar om en that's it. Geen gedoe met selectie van TV kanaal of wat dan ook..

B.t.w. Bob je had het over een box die jullie ASAP gaan uitbrengen; kun je daar iets meer van vertellen,

Groeten,
Hassan
Dit is voor mij ook het de meest ideale manier. Ook is het zeer snel weer uit te bouwen zodat je weer het volledige originele systeem hebt.
Als de Garmin GVN dit ondersteunt zou dit prachtig zijn. Al kan probeer ik eerst met een laptop,... De GVN53 is nu ook niet bepaald goedkoop, temeer omdat ik al het één en ander van Garmin heb, inclusief de kaarten. Met de GVN53 betaal je daar nog eens voor.
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

@all,

Later meer over specs, verwachting volgende week.
www.volvotech.eu

barakat
1st Gear member

Wim,
het heeft bij mij ook even geduurd voordat ik overging tot de uitgave van 550 euro; te meer omdat ik een losse tomtom heb en de RTI zelf in de auto; dus daar nog eens 550 euro bovenop.. tja.. maar uiteindelijk toch gedaan! Ik vind de RTI, qua features en bedienningsgemak, veel minder dan zelfs een van der chinees nav apparaatje van 100 euro! En een losse TomTom aan de voorruit zie ik ook niet zitten..

Het mooiste is dat je met de RTI bediening (achter het stuur) de GVN kunt bedienen. De GVN beschikt over een serieel interface die volledige controle biedt over het apparaat!

VolvoTech, niks voor jullie om zo'n kasje te bouwen, die de GVN netjes integreert in het RTI systeem?
Wim J
4th Gear member

barakat schreef:Wim,
...

Het mooiste is dat je met de RTI bediening (achter het stuur) de GVN kunt bedienen. De GVN beschikt over een serieel interface die volledige controle biedt over het apparaat!

VolvoTech, niks voor jullie om zo'n kasje te bouwen, die de GVN netjes integreert in het RTI systeem?
Daar wil ik wel wat meer over weten,... Werkt dit door de GVN op de BUS te zetten? Hoe koppel je de toetsen aan de GVN?

Wim
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie van Volvo”