2,4D begrensd?

Belgianmac
3rd Gear member

Ik heb de afgelopen 2 dagen in op de Duitse Autobahnen rondgetoerd. Mensen, mensen, wat een files en Baustellen... Tussendoor kon ik dan weer lekker razen om de verloren tijd in te halen.

Ik ben tot enkele ontstellende vaststellingen gekomen:
1) De 2,4D is blijkbaar begrensd op 218km/u (kilometerteller). Ik reed lang achter een A8 en kon die meestal goed volgen (op veilige afstand). Maar eens de A8 boven de 218km/u reed kon m'n Volvo niet meer volgen. Zelfs bij bergaf.

2) De CC gaat slechts tot 200km/u.

Gaat het sneller met een PPC of chip? Of heeft men enkel voordeel in het optrekken en blijft de begrenzing?
Sinds 02/01/2014 V60 D6 PIH Geartronic/Summum/Xenium Pack/Business Motion Pack/Advanced Safety pack/Winter Pack/Black Sapphire/Beechwood/offblack
Sinds 30/09/2010: V70 D3 Geartronic/Summum /Xenium pack/security pack/Njord 8x17'/Oyster Gray/Offblack leder
Sinds 31/02/08: V70 2,4D Geartronic/Summum/mobility pack/security pack/iPod Interface/zonnebrilhouder/Meissa 8x17'/Oyster Gray/Offblack leder[/s]
eddy3
4th Gear member

Beste:zit inderdaad een begrenzer op de 2.4d,en standaard of getuned,de top blijft dezelfde!bij stevig bergaf doet zelfs een simpele 1,6 benzine beter,en dat vind ik erover!Is een topic over bij V70 vorig model,onder de noemer"Topsnelheid".
eddy3
4th Gear member

Sorry Belgianmac,Topic staat bij "Volvo Algemeen"
Belgianmac
3rd Gear member

OK eddy3, ik heb het nu ook gevonden.
Wat wordt daar wat afgezeverd zeg. Ik heb niet de moeite genomen om alle inzendingen te lezen.
Er zijn er blijkbaar bij die vinden dat we niet sneller dan 225 mogen rijden. Waarschijnlijk zijn dat mensen die niet veel rijden. Voor sommigen is 120km/u al te snel...
Als je veel in de file staat in Duitsland dan is het leuk dat je de verloren tijd kan inhalen door waar het wel kan snel te rijden.
Ik rijd regelmatig door Duitsland voor zaken en dan maakt het voor mij wel wat uit. Ik kan nu uit eigen ervaring zeggen dat de V70 bij die snelheid zeer stabiel is en weinig toeren doet. Hij kan beslist meer aan. Ik vind net zoals jij dat die begrenzing te snel ingrijpt.
Sinds 02/01/2014 V60 D6 PIH Geartronic/Summum/Xenium Pack/Business Motion Pack/Advanced Safety pack/Winter Pack/Black Sapphire/Beechwood/offblack
Sinds 30/09/2010: V70 D3 Geartronic/Summum /Xenium pack/security pack/Njord 8x17'/Oyster Gray/Offblack leder
Sinds 31/02/08: V70 2,4D Geartronic/Summum/mobility pack/security pack/iPod Interface/zonnebrilhouder/Meissa 8x17'/Oyster Gray/Offblack leder[/s]
Koidream
3rd Gear member

Belgianmac schreef:...Ik vind net zoals jij dat die begrenzing te snel ingrijpt...
Laat die begrenzing dan wegnemen, iedere snelheidsbegrenzer is weg te nemen, natuurlijk niet zonder garantieverlies...
btw, ik zit dagelijks in Duitsland en de keren dat je eens 200 of meer kan rijden zijn tegenwoordig ook echt zeldzaam geworden hoor, dus veel tijd ga je niet goed maken...
eddy3
4th Gear member

Beste Koidream,zo simpel liggen de zaken niet.Er is geen enkele tuner bij mijn weten die de begrenzer van de nieuwe modellenS80 en V70 kan wegnemen,zit niet in het ecu zoals gewoonlijk.Voor mij is 163pk genoeg,maar die begrenzing is een doorn in mijn oog.
Koidream
3rd Gear member

Dan ga je niet naar een tuner maar naar een renstal, begrenzing kan weg als je hem echt weg wil (en het geld dat dit moet kosten er voor over hebt). Dus zo simpel is het.
BMW 315
BMW 518
Daihatsu Rocky 2.8D
BMW 320i
BMW R100RT
Triumph Spitfire 1500
Rover 623 Si
BMW 518i
Alfa Romeo 156 1.9JTD
VOLVO S60 D5
Range Rover Evoque TD4
crackedtooth
5th Gear member

eddy3 schreef:Beste Koidream,zo simpel liggen de zaken niet.Er is geen enkele tuner bij mijn weten die de begrenzer van de nieuwe modellenS80 en V70 kan wegnemen,zit niet in het ecu zoals gewoonlijk.Voor mij is 163pk genoeg,maar die begrenzing is een doorn in mijn oog.
RICA kan de nieuwe T6 al tunen, die hebben dus wel eea gevonden
ik zou ze eens mailen cq bellen, vraag maar eens aan senior
http://www.rica.nl/news/volvo_v70t6r.php

Wereldwijde primeur voor RICA Engineering: RICA lanceert Volvo S80/V70 T6 R

Wateringen, 19 mei 2008

RICA Engineering ontwikkelt - als eerste ter wereld - performance software voor de nieuwe Volvo T6 modellen in de vorm van een R uitvoering. De R staat hierbij voor RICA power version.

Het resultaat van deze softwarematige aanpassing is een vermogenstoename van 285 pk naar 305 pk. Nog veel indrukwekkender is de toename van de trekkracht, het koppel neemt toe van 400 Nm tot 470 Nm.

RICA heeft hiernaast veel aandacht geschonken aan het verbeteren van de “driveability”. Het resultaat is een geweldige rijervaring.
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
eddy3
4th Gear member

Helaas crackedtooth,Rica kan tot hiertoe niks veranderen.
crackedtooth
5th Gear member

eddy3 schreef:Helaas crackedtooth,Rica kan tot hiertoe niks veranderen.
ik dacht dat ze ernaar aan het kijken waren
geen update dus?
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
Belgianmac
3rd Gear member

@Koidream, graag niet de discussies van de topic "topsnelheid" hernemen.

Of ik al dan niet meer dan 200km/u kan/wil rijden in Duitsland doet hier volledig niet ter zake. En of jij dat al dan niet kan/wil doen ook niet.
Koidream
3rd Gear member

Belgianmac schreef:@Koidream, graag niet de discussies van de topic "topsnelheid" hernemen....
Jij begint dezelfde topic, enkel met een andere titel. Wat had je nu verwacht?
Mag je nog van geluk spreken dat ik niet echt schrijf wat ik denk.
Het rekensommetje over snelheidswinst (tegen 218km/u of tegen 225km/u) is anders snel gemaakt, gaat het hier niet eerder over het ongelofelijk imagoverlies dat er iemand je voorbijkomt die 3km/u sneller kan?
En ben jij het ook niet die de discussie in die richting wil sturen door al onmiddellijk enkele mensen rechtstreeks "aan te vallen"?
Belgianmac schreef:...Er zijn er blijkbaar bij die vinden dat we niet sneller dan 225 mogen rijden. Waarschijnlijk zijn dat mensen die niet veel rijden. Voor sommigen is 120km/u al te snel...
Privé maak ik ongeveer 50.000 km op jaarbasis, voor mijn job doe ik er nog eens een 70.000 per jaar bij. Als je die kilometers vreet dan weet je dat die enkele extra snelle kilometers eigenlijk geen fluit uitmaken...
Maar beste Belgianmac, om u te plezieren zal ik hier verder niets meer zeggen, tenzij u er om vraagt natuurlijk.
tvc15
3rd Gear member

Ik vraag me af of de 2.4D wel begrensd is op topsnelheid. volgens de fabrieksopgave is de topsnelheid van de 2.4D met geartronic 205 km/u. 218 op de teller is waarschijnlijk iets van 213 echte km's, dus mag je niet klagen. Mijn D5 met handbak haalt 230 op de teller na een lange aanloop, volgens mijn handheld Garmin 226 km/uur werkelijke km's. Ik heb niet het gevoel dat mijn auto begrensd is. Misschien hebben Fulaks of Lambert al topspeed ervaring? Zij rijden met gechipte 2.4D's rond.
Belgianmac
3rd Gear member

Mag je nog van geluk spreken dat ik niet echt schrijf wat ik denk.
@Koidream: Ik denk echter dat je de opzet van dit topic niet goed begrepen hebt. Herlees nog eens aub. Het is echt niet de bedoeling om dat andere topic nog eens te herhalen.
Hopelijk begrijp je dat ik niet op je antwoorden en dreigementen ga reageren.
Belgianmac
3rd Gear member

@tvc15: Het gaat mij eerder over het waarom van de begrenzing. Het toerental is nog ver van het maximum en de auto voelt nog zeer stabiel en beheersbaar aan. Volgens mij moet de mogelijke topsnelheid hoger liggen.

Je voelt de begrenzing soms zeer duidelijk. Bij bergaf en volgas voel je dat hij bij die snelheid opeens inhoudt.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van Fulaks & Lambert. Uit een vorige inzending heb ik begrepen heb dat Fulaks zijn 'copilote' dan moet thuislaten... :wink:
menjo
7th Gear member

Wie zegt dat een afdaling veel invloed op de topsnelheid zou hebben?
Het door de afdaling bijgedragen vermogen neemt tov het vermogen nodig om de luchtweerstand op te heffen met de derdegraadswortel af naarmate de snelheid stijgt.
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Dus.
Alle Diesels van Volvo zijn begrensd.
Zo ook de nieuwe.
Deze begrenzing zit NIET in de ECU.
We zijn nog niet in staat die begrenzing er uit te halen, simpelweg omdat we nog geen tijd hebben gehad geheel uit te zoeken waar deze zit.
(Vermoedelijk in de klokken electronica (zit in een versleutelde Canbus signalering, die de ECU wel weer ontvangt natuurlijk).

Inderdaad, we kunnen de T6, 3.2 en V8 tunen. NIET met een PPC.
Waarom niet? Omdat dan binnen no-time de software weer op straat ligt en door andere tuners gebruikt wordt.
De T6, 3.2 en V8 zijn ook begrensd, maar op andere snelheden.

213Km/U op de teller is (afhankelijk van nog een aantal anderen variabele kleine factoren) 204Km/U in het echt in een V70 - MY2007 , voor een MY2008 ligt dat 1Km/U hoger.
(ge-ijkte rollenbank feiten ;-)
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech

Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
trompetje
5th Gear member
Contacteer:

VolvoTech schreef:Dus.
.......

213Km/U op de teller is (afhankelijk van nog een aantal anderen variabele kleine factoren) 204Km/U in het echt in een V70 - MY2007 , voor een MY2008 ligt dat 1Km/U hoger.
(ge-eikte rollenbank feiten ;-)
Hallo VolvoTech,
Weet je misschien ook of dit zo nauwkeurig te stellen is? (je hebt blijkbaar een eiken rollerbank gebruikt :lol: ) Is de teller van whatever welke volvo V70 - MY2007 binnen+/- 1 km/u gelijk? En geldt dit ook voor de eerdere bouwjaren (mn. 2002 D5, 5-handbak 8) )
Groet, Rik.

Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........

mijn andere hobby: Trompetjes!
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Hoi Trompetje,

't was heeel laat ;-)

Nee, dat is niet zo precies te stellen, vandaar ook mijn opmerking over "(afhankelijk van nog een aantal anderen variabele kleine factoren)".

Maar, dit scheelt dan niet veel meer, denk aan maximaal 1.3 Km/u.
(en dan heb je NOG een aantal variabelen, als bandenmaat, bandenspanning, bandenslijtage etc. etc.)
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech

Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
RobBob
2nd Gear member

@Belgianmac:

Mocht je er iets mee zijn.
Mijn Volvo is een gechipte 2.4D die nu (op papier) 226PK zou hebben (ikzelf twijfel hier enorm aan, maar soit).
Ik heb nog maar 1 keer de mogelijkheid gehad om eens volgas te geven (02:00 's nachts op de autobaan, géén kat, allé een paar katten op de weg) en dan eens een lange aanloop kunnen nemen.
Teller stopt bij mij op 215 km/h ... en ik heb inderdaad ook het gevoel dat em nog verder kan ... maar daar stopt ie dus !
22/02/2008:
Volvo V70 2.4D 166kw/Summum/Oyster Grey/mobility pack/Odysseus
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”