Hallo
Ik heb jullie advies nodig.
Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een 850 GLE van 1994 met 220000km op de klok.
Sedert enkele dagen blijft het lambda icoontje op het dashbord branden.
Na het raadplegen van het diagnose systeem (dankje Ludo), heb ik de volgende foutcodes uitgelezen:
5-1-2 short term fuel trim (integrator) lower limit
2-3-2 adaptieve lambda regeling stationair
Hij heeft het soms wat lastig om te starten. Vraagt altijd een goeie scheut gas om gestart te raken. Stationair toerental wordt niet goed geregeld. Wanneer je terug gaat naar stationair toerental, zakt hij steeds eerste even naar 500tr/min, om dan in een paar op en neer bewegingen op zijn normaal stationair te belanden.
Terwijl ik de codes aan het uitlezen was, stond het contact op (zoals het hoort natuurlijk), maar komt er onder de kap van het gasklephuis een sterk constant gezoem. Als of een spoel constand zwaar belast wordt. Is dit normaal?
Er zit een simpele impco gasinstallatie op.
Hopelijk kunnen jullie me opweg zetten naar de oplossing.
lampje motormanagement blijft branden
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
2-3-2 duid meestal op een vacuumlekkage.
5-1-2 is een gevolg van de andere code.
als eerste:
-controleren op vacuumlekkage. (luister of je iets luid hoort sissen onder de kap)
-stationair regelaar + gasklep zuiver maken. zie http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... 942.0.html
het zoemen komt van de stationair regelklep, dat is normaal en hoor je soms ook nog eventjes als de motor word stilgelegd na een rit.
5-1-2 is een gevolg van de andere code.
als eerste:
-controleren op vacuumlekkage. (luister of je iets luid hoort sissen onder de kap)
-stationair regelaar + gasklep zuiver maken. zie http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... 942.0.html
het zoemen komt van de stationair regelklep, dat is normaal en hoor je soms ook nog eventjes als de motor word stilgelegd na een rit.
- tomge
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 11.05.2008 - 12:31
Hallo jongens
Alvast bedankt voor de hulp.
De stationair regelaar werd ondertussen gereinigd. Hij heeft nu duidelijk minder last met het vinden van het juiste stationair toerental.
Ik vind niet direct ergens een vacuum lek, en aangezien het stationair toerental mooi stabiel blijft, denk ik er ook geen te hebben.
Starten blijft helaas nog het zelfde verhaal.
In Vadis zit er een service bulletin waarin staat dat de bougies bij een 2.0 20V wel eens problemen durven geven. Zeker wanneer je niet de snelste piloot bent, en er dus niet de hele tijd de zweep op legt.
k heb dan ook even gecontroleerd welke er nu in zitten, en het zijn Bosch FR7DC+ met even verder nog een +8 aanduiding.
Zijn deze wel ok voor die wagen?
Als je de foto bekijkt, zie je duidelijk dat ze vuil zijn. Ook vind ik persoonlijk dat de afstand tussen de kern en de electronde behoorlijk groot staat. Bij gebrek aan voellemmers weet ik niet percies hij groot de opening is, maar 't leek me ruim 1mm. Kan er misschien ook iets mee te maken hebben?
Graag jullie gedacht.
Alvast bedankt voor de hulp.
De stationair regelaar werd ondertussen gereinigd. Hij heeft nu duidelijk minder last met het vinden van het juiste stationair toerental.
Ik vind niet direct ergens een vacuum lek, en aangezien het stationair toerental mooi stabiel blijft, denk ik er ook geen te hebben.
Starten blijft helaas nog het zelfde verhaal.
In Vadis zit er een service bulletin waarin staat dat de bougies bij een 2.0 20V wel eens problemen durven geven. Zeker wanneer je niet de snelste piloot bent, en er dus niet de hele tijd de zweep op legt.
k heb dan ook even gecontroleerd welke er nu in zitten, en het zijn Bosch FR7DC+ met even verder nog een +8 aanduiding.
Zijn deze wel ok voor die wagen?
Als je de foto bekijkt, zie je duidelijk dat ze vuil zijn. Ook vind ik persoonlijk dat de afstand tussen de kern en de electronde behoorlijk groot staat. Bij gebrek aan voellemmers weet ik niet percies hij groot de opening is, maar 't leek me ruim 1mm. Kan er misschien ook iets mee te maken hebben?
Graag jullie gedacht.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
de Bosch bougies zullen wel goed zijn, alleen de elektrodeafstand van 1mm is teveel.
0.7-0.8 is standaard.
persoonlijk zou ik origineel Volvo nemen, kost ongeveer 25á30 euro voor 5 stuks.
starten gaat dus nog niet zoals het hoort.
het is niet zo simpel om een juiste diagnose te geven op afstand, maar meestal zit het in de ontsteking.
gasgeven tijdens starten is not done, dat mag je eigenlijk nooit doen!.
enkele vragen,
hoe lang zitten de bougies er eigenlijk al in?.
hoe oud zijn de kabels?. (datum staat er op)
is de rotor en verdeelkap ooit al eens vervangen?.
ook problemen tijdens rijden?, zoals een minder sterk of stotterend doortrekkende motor als je (plots) veel gasgeeft?.
plofjes uit de uitlaat bij gasgeven en/of loslaten?.
de benzinedrukregelaar zou je eventueel ook een keer kunnen controleren op lekkage.
die zit onder het aluminium afdekplaatje van de benzine injectors.
onderaan de drukregelaar zit een slangetje dat naar het vacuumtorentje gaat bovenop de gasklep.
je start dan de motor op benzine en haalt het vacuumslangetje los bij de drukregelaar.
druppelt er benzine uit, is die lek, geen benzine is oke.
0.7-0.8 is standaard.
persoonlijk zou ik origineel Volvo nemen, kost ongeveer 25á30 euro voor 5 stuks.
starten gaat dus nog niet zoals het hoort.
het is niet zo simpel om een juiste diagnose te geven op afstand, maar meestal zit het in de ontsteking.
gasgeven tijdens starten is not done, dat mag je eigenlijk nooit doen!.
enkele vragen,
hoe lang zitten de bougies er eigenlijk al in?.
hoe oud zijn de kabels?. (datum staat er op)
is de rotor en verdeelkap ooit al eens vervangen?.
ook problemen tijdens rijden?, zoals een minder sterk of stotterend doortrekkende motor als je (plots) veel gasgeeft?.
plofjes uit de uitlaat bij gasgeven en/of loslaten?.
de benzinedrukregelaar zou je eventueel ook een keer kunnen controleren op lekkage.
die zit onder het aluminium afdekplaatje van de benzine injectors.
onderaan de drukregelaar zit een slangetje dat naar het vacuumtorentje gaat bovenop de gasklep.
je start dan de motor op benzine en haalt het vacuumslangetje los bij de drukregelaar.
druppelt er benzine uit, is die lek, geen benzine is oke.
- tomge
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 11.05.2008 - 12:31
Ik heb de kabels eens bekeken, en vind er niet direct iets op dat op een datum lijkt. De bougies zouder er nog niet zolang in zitten, maar een paar duizend kilometers. Delcokap zit er redelijk oud uit, dus die is misschien wel aan vervanging toe.
Zodra ik tijd heb ga ik de drukregelaar van de bezine eens testen.
tijdens het optrekken voel ik idd soms wel een verschil in de manier waarop hij doortrekt. En wanneer ik bij hogere toeren gas los, knalt hij wel een beetje in de uitlaat, maar aangezien ik een klassieke gasinstallatie heb, lijkt me dit normaal.
Geef ik geen gas bij het starte, dan start ie gewoon niet. Bij gasgeven, komt hij dan heel traag op gang. draait soms zelfs maar een paar 100 toeren. Even doorduwen, en dan komt hij er door. En dan draait ie perfect normaal. Reageert wel een beetje sloom op het gaspedaal.
Wat ik nog niet gedaan heb, is de gasklep zelf gereiningd. Daarvoor moet het gasmeng aparaat er af, en daar ben ik niet gerust in...
Zodra ik tijd heb ga ik de drukregelaar van de bezine eens testen.
tijdens het optrekken voel ik idd soms wel een verschil in de manier waarop hij doortrekt. En wanneer ik bij hogere toeren gas los, knalt hij wel een beetje in de uitlaat, maar aangezien ik een klassieke gasinstallatie heb, lijkt me dit normaal.
Geef ik geen gas bij het starte, dan start ie gewoon niet. Bij gasgeven, komt hij dan heel traag op gang. draait soms zelfs maar een paar 100 toeren. Even doorduwen, en dan komt hij er door. En dan draait ie perfect normaal. Reageert wel een beetje sloom op het gaspedaal.
Wat ik nog niet gedaan heb, is de gasklep zelf gereiningd. Daarvoor moet het gasmeng aparaat er af, en daar ben ik niet gerust in...
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
slecht doortrekken en knallen duid op de ontsteking.
die luistert voor een lpg auto nauwkeuriger dan bij een gelijke benzine versie.
rotor en verdeelkap zou ik dan toch zeker al beginnen vernieuwen, zijn wellicht nog de allereerste-af fabriek onderdelen.
op de kabels staat normaal een produktie datum op, tenzij er wellicht aftermarked gebruikt is.
bv 94-26, d.w.z. geproduceerd week 26 in 1994.
het gasmengstuk/venturiring haal je inderdaad het beste ook eraf, als je er niet zelf aan durft te beginnen laat dit dan doen door een ervaren persoon.
de ontstekingsonderdelen zijn belangrijk.
kijk daarom ook eens in het donker naar de bobine, als je er met een plantenspuit een beetje water over nevelt.
die luistert voor een lpg auto nauwkeuriger dan bij een gelijke benzine versie.
rotor en verdeelkap zou ik dan toch zeker al beginnen vernieuwen, zijn wellicht nog de allereerste-af fabriek onderdelen.
op de kabels staat normaal een produktie datum op, tenzij er wellicht aftermarked gebruikt is.
bv 94-26, d.w.z. geproduceerd week 26 in 1994.
het gasmengstuk/venturiring haal je inderdaad het beste ook eraf, als je er niet zelf aan durft te beginnen laat dit dan doen door een ervaren persoon.
de ontstekingsonderdelen zijn belangrijk.
kijk daarom ook eens in het donker naar de bobine, als je er met een plantenspuit een beetje water over nevelt.
- tomge
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 11.05.2008 - 12:31
we zijn weer wat dichter bij een oplossing denk ik:
heb net de bougies vervangen door de versie met 2 electroden zoals voorgeschreven in het service bulletin.
Resultaat.... niks.
Wel een andere ontdekking gedaan: Slecht starten op benzine, maar enkel na dat hij op gas gedraaid heeft!! Heeft hij op benzine gedraaid, start ie vlekkeloos.
Korte beschrijving: Testen van de nieuwe bougies op benzine, dan overgeschakeld op gas. Toen herinnerde ik me de test die ik moest doen met de benzine druk regelaar. Heb hem dus terug op benzine gezet. Toen had hij plots moeite met het vinden van z'n stationait toerental. Veel de laag, veel te hoog.... en dat voor zo'n 20 a 30 seconden. Toen hij gestabiliseerd was heb ik de benzine druk test gedaan, maar die lekt niet.
Heb hem dan stil gelegd, en terug gestart. Starte onmiddelijk, geen halve seconde starten.
Mijn gedachte gang: Hij staat op gas veel te arm voor de keuring. Vandaar dat toen ik hem kreeg dat het lampje van de lambda sonde brande. Daardoor gaat hij zijn korte termijn mengsel veel verrijken. Met als gevolg: hij probeert zichzelf te verzuipen op benzine bij het starten.
Zit er logica in deze theorie?
Nu is mijn vraag devolgende: kan ik ergens in het motorcompartiment de lamba waardemeten.
Zo kan ik me er een gedacht van vormen wat het mengsel op gas doet.
heb net de bougies vervangen door de versie met 2 electroden zoals voorgeschreven in het service bulletin.
Resultaat.... niks.
Wel een andere ontdekking gedaan: Slecht starten op benzine, maar enkel na dat hij op gas gedraaid heeft!! Heeft hij op benzine gedraaid, start ie vlekkeloos.
Korte beschrijving: Testen van de nieuwe bougies op benzine, dan overgeschakeld op gas. Toen herinnerde ik me de test die ik moest doen met de benzine druk regelaar. Heb hem dus terug op benzine gezet. Toen had hij plots moeite met het vinden van z'n stationait toerental. Veel de laag, veel te hoog.... en dat voor zo'n 20 a 30 seconden. Toen hij gestabiliseerd was heb ik de benzine druk test gedaan, maar die lekt niet.
Heb hem dan stil gelegd, en terug gestart. Starte onmiddelijk, geen halve seconde starten.
Mijn gedachte gang: Hij staat op gas veel te arm voor de keuring. Vandaar dat toen ik hem kreeg dat het lampje van de lambda sonde brande. Daardoor gaat hij zijn korte termijn mengsel veel verrijken. Met als gevolg: hij probeert zichzelf te verzuipen op benzine bij het starten.
Zit er logica in deze theorie?
Nu is mijn vraag devolgende: kan ik ergens in het motorcompartiment de lamba waardemeten.
Zo kan ik me er een gedacht van vormen wat het mengsel op gas doet.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
je begint verkeert Tom.
zorg altijd eerst dat de motor op benzine optimaal draait.
dan pas verder zoeken in het lpg gedeelte.
drukregelaar lekt dus niet, die is dan oke.
-zorg dat de ontsteking 100% is.
-reinig de gasklep (stationair regelaar heb je al gedaan, en werkt ook naar behoren zoals ik lees, omdat hij gaat bijregelen).
-start ie dan nog moeilijk, de brandstofdruk op de rail meten.
...
zorg altijd eerst dat de motor op benzine optimaal draait.
dan pas verder zoeken in het lpg gedeelte.
drukregelaar lekt dus niet, die is dan oke.
-zorg dat de ontsteking 100% is.
-reinig de gasklep (stationair regelaar heb je al gedaan, en werkt ook naar behoren zoals ik lees, omdat hij gaat bijregelen).
-start ie dan nog moeilijk, de brandstofdruk op de rail meten.
...
- tomge
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 11.05.2008 - 12:31
dat is het hem nu juist
zolang ik niet op gas rijdt, doet hij het ook perfect. Starten, rijden, alles wat je maar wil.
Alleen wanneer er op gas gereden is geweest, lijkt hij zich zelf te verzuipen.
Lijkt bij het starten eerst aan te slaan zonder gas te geven, waarna hij precies verzuipt.
Vroeger met m'n oude bwm zelfde symptomen gehad, en die verzoop bij het starten.
zolang ik niet op gas rijdt, doet hij het ook perfect. Starten, rijden, alles wat je maar wil.
Alleen wanneer er op gas gereden is geweest, lijkt hij zich zelf te verzuipen.
Lijkt bij het starten eerst aan te slaan zonder gas te geven, waarna hij precies verzuipt.
Vroeger met m'n oude bwm zelfde symptomen gehad, en die verzoop bij het starten.
- tomge
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 11.05.2008 - 12:31
moest de afsluiter defect zijn, dan zou hij het ook doen wanneer ik herstart na op beznine gereden hebben denk ik. En dan start hij perfect.
Zou hij eigenlijk geen lambda sonde gestuurde stappen motor moeten hebben om wat ik denk dat er aan de hand is tegen te gaan?
Nu is het een heel klassiek systeem met een ca200 impco gascarburator.
De vorige eigenaar heeft wel gezegd dat zijn vrouw (die hoofdzakelijk met de outa reed) en al lang niet meer mee op gas reed. Ze had hem een paar keer laten stil vallen tijden shet over schakelen, en ze heeft een schrik gepakt.
Als ik tijd heb vanavond ga ik toch eens een paar metingen doen of er geen electrisch probleem in het systeem zit dat zowel de gas al de benzine bekrachtigd wanneer er gestart wordt.
We komen er nog wel... ;p))
Zou hij eigenlijk geen lambda sonde gestuurde stappen motor moeten hebben om wat ik denk dat er aan de hand is tegen te gaan?
Nu is het een heel klassiek systeem met een ca200 impco gascarburator.
De vorige eigenaar heeft wel gezegd dat zijn vrouw (die hoofdzakelijk met de outa reed) en al lang niet meer mee op gas reed. Ze had hem een paar keer laten stil vallen tijden shet over schakelen, en ze heeft een schrik gepakt.
Als ik tijd heb vanavond ga ik toch eens een paar metingen doen of er geen electrisch probleem in het systeem zit dat zowel de gas al de benzine bekrachtigd wanneer er gestart wordt.
We komen er nog wel... ;p))
- tomge
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 11.05.2008 - 12:31
ik denk dat ik hem heb gevonden...
Ik vermoed dat het hem gewoon over resterend gas in de gascarburator gaat. k heb nu de heledag hem stlgelegd door hem eerst op benzine te zetten en dan pas stil te leggen, en dan start hij steeds zoals het hoort. Geen seconden starten en hij draait direct mooi stabiel.
Er zit een ca200 gascarburator op, die plat gemonteerd werd. Het cilindervormige lichaam zit dus bij het gewon stil leggen nog vol gas, en aangezien lpg zwaarder is dan lucht, blijft het daar gewoon zitten.
Start ik hem dan de volgende morgend, dan zuigt hij de gascarburator leeg met de verzuipingsverschijnselen als gevolg....
Wat denkje? klinkt dit als een aanvaardbare uitleg?
Ik vermoed dat het hem gewoon over resterend gas in de gascarburator gaat. k heb nu de heledag hem stlgelegd door hem eerst op benzine te zetten en dan pas stil te leggen, en dan start hij steeds zoals het hoort. Geen seconden starten en hij draait direct mooi stabiel.
Er zit een ca200 gascarburator op, die plat gemonteerd werd. Het cilindervormige lichaam zit dus bij het gewon stil leggen nog vol gas, en aangezien lpg zwaarder is dan lucht, blijft het daar gewoon zitten.
Start ik hem dan de volgende morgend, dan zuigt hij de gascarburator leeg met de verzuipingsverschijnselen als gevolg....
Wat denkje? klinkt dit als een aanvaardbare uitleg?
- tomge
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 11.05.2008 - 12:31
k heb net de afsluiter aan de verdamper vervangen.
Blijft gelijk.
Heb gisteren wel een ander probleem gehad. ik leg hem nu steeds stil na hem even op benzine te hebben laten draaien, om makkelijk te starten. Plots wilde hij niet mooi blijven draaien. de hele tijd varieerd het stationairtoerental tussen 400 en 2000. Hij kreeg hem niet meer stabiel. resultaat na een minuutje: lampje lambasonde aan...
Lijkt op valse lucht, mar dan zou hij 't op gas ook doen.
De gasafsluiter leek mij dus de boosdoener. Deze heb ik vervangen, en de fout gereset. Nu blijft hij mooi stabiel draaien.
Starten blijft gelijk, dus denk ik dat mijn theorie van het restgas in het gascircuit na de afsluiter toch logisch.
De afstand tussen de afsluiter en de inlaat collector is ruim 90 cm schat ik. Tussen de verdamper en de carburator zit er een gigantisch dikke darm. De gascarburator heeft ook een serieus volume. De hoeveelheid gas die daar blijft inzitten bij het stil leggen, zorgt voor get verzuip effect denk ik.
Andere mogelijke oplossing: Stil leggen op gas, maar even kort gasgeven en het gas pedaal blijven indrukken terwijl je hem afzet. Dit zou het rest gas moeten wegzuigen.
Of een vertrager steken op de relais die de injectoren onderbreekt. Bij het starten op benzine, en seconde laten starten zonder inspuiting, dan verzuipt hij niet direct.
We blijven zoeken tot we een goede oplossing hebben. Allen ideeen zijn welkom!!
Gas experts: start your braincells!! ;p)
Blijft gelijk.
Heb gisteren wel een ander probleem gehad. ik leg hem nu steeds stil na hem even op benzine te hebben laten draaien, om makkelijk te starten. Plots wilde hij niet mooi blijven draaien. de hele tijd varieerd het stationairtoerental tussen 400 en 2000. Hij kreeg hem niet meer stabiel. resultaat na een minuutje: lampje lambasonde aan...
Lijkt op valse lucht, mar dan zou hij 't op gas ook doen.
De gasafsluiter leek mij dus de boosdoener. Deze heb ik vervangen, en de fout gereset. Nu blijft hij mooi stabiel draaien.
Starten blijft gelijk, dus denk ik dat mijn theorie van het restgas in het gascircuit na de afsluiter toch logisch.
De afstand tussen de afsluiter en de inlaat collector is ruim 90 cm schat ik. Tussen de verdamper en de carburator zit er een gigantisch dikke darm. De gascarburator heeft ook een serieus volume. De hoeveelheid gas die daar blijft inzitten bij het stil leggen, zorgt voor get verzuip effect denk ik.
Andere mogelijke oplossing: Stil leggen op gas, maar even kort gasgeven en het gas pedaal blijven indrukken terwijl je hem afzet. Dit zou het rest gas moeten wegzuigen.
Of een vertrager steken op de relais die de injectoren onderbreekt. Bij het starten op benzine, en seconde laten starten zonder inspuiting, dan verzuipt hij niet direct.
We blijven zoeken tot we een goede oplossing hebben. Allen ideeen zijn welkom!!
Gas experts: start your braincells!! ;p)
- tomge
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 11.05.2008 - 12:31
Deze morgend de proef op de som genomen. Bij het stilleggen op gas, de motor naar 4000tr, contact af en gaspedaal helemaal intrappen.
Resultaat: Start direct zoals het hoort op benzine. Geen verzuiping meer.
Voor zover ik me kan inbeelden, heeft deze manier van stillegen geen negatieve gevolgen voor de motor. Of mis ik iets?
Resultaat: Start direct zoals het hoort op benzine. Geen verzuiping meer.
Voor zover ik me kan inbeelden, heeft deze manier van stillegen geen negatieve gevolgen voor de motor. Of mis ik iets?