Luchtfilter plaatsen

Alles over de 440 / 460
440pk
1st Gear member

De auto is weer door de APK en nu wil ik graag een open luchtfilter plaatsen. Ik heb er veel over gelezen op het forum, maar nog niemand gehoord of gezien die het op de manier heeft gedaan zoals ik het wil doen. Ik weet niet of het mogelijk is dus ik check het eerst hier even.

Afbeelding

De buis waarnaar lijntje 1 wijst wil ik losmaken van het filterhuis. Vervolgens wil ik een universeel K&N luchtfilter plaatsen met de diameter van de buis (70mm binnen, 80mm buiten). De buis wil ik vervolgens draaien naar de plaats waar pijltje 2 staat, zodat het filter recht achter de radiateur is geplaatst en koude rijwind aanzuigt. Er is daar voldoende ruimte.
Omdat het filter rechtstreeks achter de radiateur zit moet ik misschien een speciale hoes om het filter heen doen om te voorkomen dat er te veel zand etc. in vliegt. Als ik het filter hier plaats, moet ik dan ook een hitteschild hebben?

DIt leek mij de makkelijkste manier om een luchtfilter te plaatsen, tevens de goedkoopste. Ik heb alleen te weinig verstand van zaken om te kunnen beoordelen of dit een goede manier is.
Als het kan, volgt natuurlijk een howto met foto's.
- 1996 Volvo 440 1.8i -
sjoerdb
5th Gear member

al eens gekeken naar een inlegfilter van K&N? die heb ik in mijn 440 diesel liggen. scheelt ombouwen maar wel het filter, echte open filter is moeilijk goed te plaatsen en af te schermen.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
440pk
1st Gear member

Ja heb ik ook al naar gekeken. Ik heb wel gelezen dat je meer aanzuiggeluid hebt met een open luchtfilter tov een vervangingsfilter. Tevens vind ik het er gewoon leuk uitzien zo'n grote koker onder de motorkap :)
Bovendien is het ook wat goedkoper, als je een universeel filter neemt in plaats van een vervangingsfilter. Dat het lastiger te plaatsen is, maakt niet zoveel uit. Ik houd wel van een uitdaging! :)
- 1996 Volvo 440 1.8i -
Iroll
6th Gear member

Een open luchtfilter onder de motorkap plaatsen is geen goed idee en al helemaal niet op de plek die jij in gedachten hebt. Hij zuigt daar veel te warme lucht aan en dat geeft minder vermogen. Omdat warme lucht minder zuurstof bevat als koude lucht. Het originele luchtfilter zuigt koude lucht aan via de aanvoerslang die zijn lucht voor de grille aanzuigt. De makkelijkste manier is idd een K&N inlegluchtfilter te plaatsen of een open luchtfilter (cone)met een slang aansluiten voorin de grille. Maar dan moet je wat in elkaar hobbyen En blijf af van die universele lucht filters, die zijn waardeloos omdat ze niet goed filteren en daardoor teveel vuil toelaten. Kies voor een erkend merk MANN, Volvo, K&N, goedkoop kan weleens duurkoop worden.
440pk
1st Gear member

Okay bedankt Iroll! Het gaat om een universeel luchtfilter van K&N. Geen Halfords rommel aan mijn auto! :o

Het originele luchtfilter wat er nu nog in ligt zuigt ook alleen warme lucht aan, van de week toen ik onder de kap bezig was zag ik dat er een slang meer zit.
Dus jij zegt, luchtfilter met hitteschild op plaats waar het huidige filter ook zit, met een buis vanaf de bumper oid.
Ik dacht juist als ik het filter achter de grille plaats dat ie juist koude wind zou aanzuigen...

Zoals deze hier is dus het beste:

Afbeelding

Mits ik ervoor zorg dat ie daar genoeg lucht cq. rijwind krijgt..
- 1996 Volvo 440 1.8i -
440rijder
2nd Gear member

Achter de grille zit de radiator, welke de koude lucht achter de grille (nog wel koud) gebruikt om je koelvloeistof te koelen. Na het passeren van de radiator is deze lucht dus warm, en minder bruikbaar voor je efficiente motorwerking. Echter is het maar de vraag of je hier echt wat van gaat merken, daarover doe ik geen harde uitspraken, maar ik heb het gevoel dat het geen significant verschil in prestatie gaat geven...
440pk
1st Gear member

Hey 440rijder, kom je me alweer helpen? :D
Bedankt voor de info! Dat ik de prestaties er niet mee zal verbeteren dat wist ik wel. Maar het gaat mij om het geluid en om hoe het er uit ziet.

Het wordt dus een kwestie van of naast de koplamp of bij de bumper een buis cq. slang te maken die koude lucht naar het filter toe leidt(?).

Verder is er dus geen probleem een filter te plaatsen zoals op de afbeelding van de 850?
- 1996 Volvo 440 1.8i -
440rijder
2nd Gear member

Iedereen helpt elkaar hier toch!
Als het voor geluid en uiterlijk is zou ik het er niet om laten, tenzij er zwaarwegende arguementen zijn om het niet te doen van anderen, ik ben namelijk verre van een expert hiermee. Zo'n buis wordt nog lastig aanleggen, maar goed, met wat fantasie en tie-rips kom je een heel eind... ruimte is er wel onder die neus :)
Iroll
6th Gear member

Zorg er voor dattie zoveel mogelijk koude lucht zuigt, daar gaat het om. Met heet weer kan het anders problemen gaan geven. Meer verbruik, minder prestatie's. Op de plaats waar jij hem wil plaatsen is de lucht heet omdat het via de radiateur komt en daar maakt het wel behoorlijk wat verschil in prestatie en verbruik. Zoals bij die foto van de 850 is het een redelijk compromis.
440pk
1st Gear member

Okay dit is nog eens goed advies. Goed dat ik het weet. Ik heb gelukkig nog nooit problemen (ik heb de auto nu bijna een jaar) gehad met de auto, ondanks dat het luchtfilter altijd warme lucht heeft aangezogen doordat de slang ontbrak.
Iroll, heb je nog suggesties wat ik het beste kan gebruiken om de lucht naar het filter te leiden en waar ik de slang/buis het beste kan plaatsen?
- 1996 Volvo 440 1.8i -
dr hilus
2nd Gear member

Omdat je de uitlaatgasrecirculatie omzeilt (de aluminiumbuis die van achter het uitlaatspruitstuk naar de onderzijde van het luchtfilterhuis), kan de motor in de winter wel wat slechter/langer rijk gaan lopen.
440rijder
2nd Gear member

Zou een oplossing daarvoor zijn om niets in het luichtfilterhuis te plaatsen (dus geen filter daar) en vanaf het open luchtfilter daarlangs de lucht te leiden? Op die wijze kan je het systeem zijn werk laten doen.
440pk
1st Gear member

Okay, dat wist ik helemaal niet dr. Hilus, had er nog nooit over gelezen ook. Komt toch nog wel een en ander bij kijken...
___

@Iroll op een eerder topic zei je:

1) "Vaak wordt er dan ook een grotere diameter aanzuigbuis aangelegd naar de grille om zo meer en zo koud mogelijke lucht aan te zuigen."
2) "En zo'n cone vormig filter kan je ook voorin de grille plaatsen op de luchtinlaat. Plaats die niet in de motorruimte, daar zuig je weer warme lucht aan en dat werkt contra produktief."

1) Waar zou ik die buis langs kunnen leggen dan, ik krijg niet de indruk dat er maar ergens ruimte is om dat te plaatsen;
2) Waar bedoel je dan precies, met in de grille?

Groeten, Maurits
- 1996 Volvo 440 1.8i -
dr hilus
2nd Gear member

Ik ben er ook niet zeker van of het ook een werkelijke uitlaatgasrecirculatie is, de constructie zou ook wel zo kunnen zijn dat hij via die aluminium buis met koude motor wat warmere lucht aanzuigt vanuit de uitlaatspruitstukgebied.

Ik heb overigens een paar maanden met die buis los rondgereden in de winter zonder er iets van te hebben gemerkt. Het effect zal dus wel meevallen.
Iroll
6th Gear member

Ik heb hier wel een thread met foto hoe het geinstalleerd is in een 480 om je een idee te geven. Verderop in de thread word ook nog een 440 geshowd.
http://volvo480.dragons.org.uk/forum/vi ... one+filter
440pk
1st Gear member

Hartstikke mooi die site. Wat die jongen met die 440 heeft gedaan, heb ik ook al aan gedacht. Alleen dacht ik dat er op die manier teveel rommel richting het filter zou vliegen. Misschien is het dan wel verstandig om zo'n "rally" schuimhoes eromheen te doen?
Weet je misschien ook waar hij het filter heen gericht heeft? Zo te zien niet op de plaats waar het standaardfilter zit.
Op de 440 is er trouwens haast geen ruimte tussen radiateur en grille, dus dit gaat niet lukken.
Bedankt voor de goede bijdrage!
- 1996 Volvo 440 1.8i -
440pk
1st Gear member

Ik heb een beetje onderzoek gedaan bij verschillende auto's, waaronder een S80 en een MB C-klasse AMG uitvoering.
De S80 heeft een buis lopen vanaf het luchtfilter naar de ruimte tussen de radiateur en de grille. Om zelf een buis te maken met de juiste maten is volgens mij te veel werk.
De C-klasse had een slang (net zoals achter de wasdroger voor de warme lucht :D ) vanaf het filter richting de bumper lopen. De opening was echter niet recht naar voren gericht, het hing onder een hoek van ong. 60 graden. Dit is, waarschijnlijk, om te voorkomen dat er allerlei rotzooi het filter invliegt... Het eerste wat in mij opkwam toen ik zag wat die Brit met die 440 gedaan had, was dat er volgens mij zo een hele hoop troep naar binnen vliegt, inclusief insecten, misschien zelfs musjes :lol: .
Ik heb geen mistlampen, dus die gaten heb ik vrij. Als ik die kapje nou verwijder en daarachter/vlak boven een slang hang onder een hoek van 60 graden en het luchtfilter plaats op de plek die ik op de eerste foto had gemarkeerd, lijkt mij dat het een goede oplossing is..
Uiteraard aan de zijde van het blok een hitteschild plaatsen. Dit zal ik wel zelf moeten maken maar dat is niet zo moeilijk.. Ik zag op de site van S2 Air Power dat ze het hadden gemaakt van een oude kentekenplaat..
Ik hoor graag of dit een goede oplossing is van de technici hier..

Groeten,

Maurits
- 1996 Volvo 440 1.8i -
440rijder
2nd Gear member

Ik zou de gaten van je mistlampen gereserveerd houden voor mistlampen, als je later besluit om deze aan te sluiten zit je met een hoop extra werk. Je kan overal vooraan lucht 'halen', dus ook naast de mistlampen. Als ik het me goed herinner heb je daarnaast ook zeeën van ruimte, en een luchtstroom direct op de opening van je wasdrogerslang is niet noodzakelijk lijkt mij...
440pk
1st Gear member

Klopt 440rijder. Dan plaats ik het daar. Op korte termijn even onderdelen bestellen, dan maak ik wel weer even een howto..

Trouwens, 440rijder, auto weggedaan en omgeruild voor een fiets? :lol:
- 1996 Volvo 440 1.8i -
440rijder
2nd Gear member

Ben benieuwd naar de how-to. Die van de remblokken zal ongetwijfeld nog veel ingezien worden.

De benzineprijzen gaan alsmaar omhoog, zonder ooit nog terug te komen (zucht, toen de euro ingevoerd werd was het toch net 1 euro/liter??) dus ik ben alvast aan het trainen voor fietsen met een caravan erachter om op vakantie te kunnen!
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”