Ik heb een paar dagen geleden een 164E gekocht met de volgende problemen:
- geen vermogen op lpg (max snelheid 80lm/h)
- backfire op lpg
- slecht lopen op benzine (inmiddels verholpen)
Als ik gas geef op lpg dan houd ie even in en dan krijg ik een backfire (het lijkt dus alsof het mengsel niet direct verbrandt wordt waardoor ik een link leg naar een zwakke vonk voor lpg is immers een sterkere vonk nodig) als ik de co schroef van de verdamper helemaal indraai (te arm dus) heb ik geen backfires maar haal ik de 70 niet eens. Heb ik de volgende dingen gecontroleerd vervangen; contactpunten, rotor, ontstekingstijdstip, contacthoek, bougiekabels, compressie, condensator, valse lucht, klepspeling, verdamper.
Ik ben vandaag bij scandcar geweest en die vertelde mij dat 164E en backfire een veel voorkomend probleem was. Ik zat zelf te denken aan een verstopte uitlaat (zodat hij als 1 van de cillinders met de klepoverlapping uitlaatgassen naar het inlaat kanaal duwt) maar dan zou die op benzine ook beroert moeten lopen. Heeft iemand nog een idee om dit drama op te lossen?
164 op lpg backfire!
- rob_86
- Starter
Hoi! ik had de sludge afgetapt, heeft niet geholpen. Heb m vandaag aan de co meter gehangen en zag dat hij bijna geen CO had 0.1% stationair en als je gaf gas hooguit 0.9% veel te schraal dus. Het HC gehalte was ook veel te hoog dat verklaart een hoop. Dus vandaag een andere verdamper geprobeerd Back-fires waren zo geod als weg het vermogen was ook al iets beter maar nog steeds te weinig kom niet lekker met het verkeer mee. Was helaas een verdamper die van een 1.8 l motor die van een citroen afkwam.
Ga nu maar eens opzoek naar een verdamper die geschikt is voor m'n B30.
Ga nu maar eens opzoek naar een verdamper die geschikt is voor m'n B30.
-
- 1st Gear member
Ga voor een OMVL verdamper, ideaal voor een Volvo 164 (spreek uit ervaring).
Zelf nooit last gehad van backfire, staat je onsteking op tijd (10 graden voor bdp)?.
Heb mijn inlaat kleppen op 0,5mm en de uitlaatkleppen op 0,55 mm staan.
O ja de elektrode afstand van je bougie is erg kritisch bij een B30.
Afstand moet zijn 0,6 tot 0,7 mm.
Zelf nooit last gehad van backfire, staat je onsteking op tijd (10 graden voor bdp)?.
Heb mijn inlaat kleppen op 0,5mm en de uitlaatkleppen op 0,55 mm staan.
O ja de elektrode afstand van je bougie is erg kritisch bij een B30.
Afstand moet zijn 0,6 tot 0,7 mm.
'74 Volvo 164E handgeschakeld 4 bak+OD B30 inj LPG
'86 Volvo 740 estate 5 bak
- Jordos
- 3rd Gear member
He John, kan je me vertellen hoe je dat ontstekingstijdstip stelt? Ik heb geen stroboscoop namelijk.
Oh en weten jullie of het noodzakelijk is je kleppendekselpakking meteen te vervangen na het stellen van de kleppen?
Thanks
Oh en weten jullie of het noodzakelijk is je kleppendekselpakking meteen te vervangen na het stellen van de kleppen?
Thanks

Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
- Iwema
- 2nd Gear member
- Contacteer:
De kans dat het de verdamper is, is klein.
Als de CO boven de 0.7% is dan moet de motor vermogen kunnen leveren.
Werkt je vervroeger goed?
Hugo
Iwema LPG
Als de CO boven de 0.7% is dan moet de motor vermogen kunnen leveren.
Werkt je vervroeger goed?
Hugo
Iwema LPG
- rob_86
- Starter
Heb m vandaag ook met de 'citroen verdamper' AG er-9 aan de co meter gehangen.. 0.00 CO niet goed dus er zit geen co schroef op de verdamper alleen een stationair schroef. De vervroeger werkt naar behoren valt helemaal binnen de opgegeven waarden.
- Iwema
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Er is iets vreemds aan de hand.
Bij 0.00% CO zal een wagen zonder kat niet of heel slecht lopen.
Alleen als de uitlaaat is voorzien van een luchtinjectiesysteem kunnen dergelijke waarden optreden.
Dit kan ook veroorzaakt worden door een lekke uitlaat.
Verdampers hoeven alleen maar een stationaire regeling te hebben. De hoofdafdstelling zit in de gasslang.
Mocht er een lucht injectiesysteem opzitten dan kun je de LPG installatie niet met een CO-tester afstellen. (dit geld ook voor een wagen met een kat)
Hugo
IwemaLPG
Bij 0.00% CO zal een wagen zonder kat niet of heel slecht lopen.
Alleen als de uitlaaat is voorzien van een luchtinjectiesysteem kunnen dergelijke waarden optreden.
Dit kan ook veroorzaakt worden door een lekke uitlaat.
Verdampers hoeven alleen maar een stationaire regeling te hebben. De hoofdafdstelling zit in de gasslang.
Mocht er een lucht injectiesysteem opzitten dan kun je de LPG installatie niet met een CO-tester afstellen. (dit geld ook voor een wagen met een kat)
Hugo
IwemaLPG
-
- 1st Gear member
even een paar antwoorden op gestelde vragen:
zonder stroboscoop is het wat lastig om je ontsteking goed af te stellen, zou op zoek gaan naar een 2e hands stroboscoop.
Je kan hem statisch afstellen, hier voor is voldoende info te vinden op internet.
Het is niet noodzakelijk om elke keer je kleppendekselpakking te vervangen.
Is een kurken pakking, als hij hard is geworden is vervanging noodzakelijk.
De 164 heeft geen kat en ook geen luchtinjectie systemen of zo, is allemaal nogal simpel.
Wat ook nog een probleem kan zijn is je mengstuk, heb zelf een mengstuk gehad waar de doorlaat (diameter) te groot was, waardoor er te weinig vacuum werd getrokken en dus ook niet was af te stellen.
Als het mengstuk geen vacuum trekt werkt de verdamper niet goed.
Meestal willen ze een grote doorlaat omdat anders de auto op benzine nogal geknepen wordt.
De meeste mengstukken zijn universeel en zitten tussen de gasklephuis en het luchtfilter, soms wel met koude start omloop maar vaan ook niet.
Vogels autogas in Son (eindhoven) heeft speciaal voor de Volvo 164 een mengstuk gemaakt die in het luchtfilter is te plaatsen en heeft een koudelucht omloop.
Het luchtfilter blijft op de originele hoogte zitten (geen bolle motorkap bij een backfire) en heeft de juiste diameter.
zonder stroboscoop is het wat lastig om je ontsteking goed af te stellen, zou op zoek gaan naar een 2e hands stroboscoop.
Je kan hem statisch afstellen, hier voor is voldoende info te vinden op internet.
Het is niet noodzakelijk om elke keer je kleppendekselpakking te vervangen.
Is een kurken pakking, als hij hard is geworden is vervanging noodzakelijk.
De 164 heeft geen kat en ook geen luchtinjectie systemen of zo, is allemaal nogal simpel.
Wat ook nog een probleem kan zijn is je mengstuk, heb zelf een mengstuk gehad waar de doorlaat (diameter) te groot was, waardoor er te weinig vacuum werd getrokken en dus ook niet was af te stellen.
Als het mengstuk geen vacuum trekt werkt de verdamper niet goed.
Meestal willen ze een grote doorlaat omdat anders de auto op benzine nogal geknepen wordt.
De meeste mengstukken zijn universeel en zitten tussen de gasklephuis en het luchtfilter, soms wel met koude start omloop maar vaan ook niet.
Vogels autogas in Son (eindhoven) heeft speciaal voor de Volvo 164 een mengstuk gemaakt die in het luchtfilter is te plaatsen en heeft een koudelucht omloop.
Het luchtfilter blijft op de originele hoogte zitten (geen bolle motorkap bij een backfire) en heeft de juiste diameter.
'74 Volvo 164E handgeschakeld 4 bak+OD B30 inj LPG
- rob_86
- Starter
Het probleem is opgelost! Ik heb het gasmengstuk aangepast waardoor deze meer onderdruk krijgt (ik heb de doorlaat iets geknepen). Toen kreeg ik de B30 niet goed afgesteld, bleef hoge toeren draaien stationair. Bleek het klepje in de gasklep te zijn die lucht doorliet dus heb daar een veertje bij gedraait. Hij loopt als een trein nu.