denk er ernstig aan om een volvo V70 te kopen omdat ik uitzonderlijke condities krijg op enkele stockwagens; echter een paar vragen
* een V70 of een XC70 : wat is het verschil in rijden, heb altijd een sportieve 4wielaandrijving gehad dus in die zin graag een XC70 maar anderzijds vind ik em niet zo mooi en sportief rijden zal ie ook wel niet zeker ?
* bij een V70 kiezen tussen een D5 en een 2.0d : volgens testen is die 2.0d echt heel goed (beter getest dan 5serie, a6avant, Ebreak) en volgens andere is die D5 niet slecht maar ook geen concurrentie meer voor de modernere diesel motoren... dus wat vinden jullie ?
* indien een V70 D5, handgeschakeld of geartronic : testen zijn niet zo lovend over de geartronic maar wel over handgeschakeld... (zou nochtans wel graag automaat hebben maar t moet wel een goede zijn)
alle advies is welkom !!!!
D5 vs 2.0d
- Paul
- Geartronic member
Hi Subartje, dan zal ik je topic wel even in de goede serie zetten. Want we hebben het hier over een MY08 - en nieuwer (dus niet een V70 Classic)
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
-
- 4th Gear member
Dag Subartje,als ik voor U een moest uitkiezen,nam ik een V70 D5 6V,met Rdesing pakket.Zal wel nog niet in stock zitten.Dan maar een V70 D5 6V met nadien gemonteerde sportophanging van degelijke origine,sportief rijplezier gegarandeerd!!!
- Lambert
- 5th Gear member
lijkt me duidelijk... natuurlijk D5 (en als je echt feest wil laten chippen)bij een V70 kiezen tussen een D5 en een 2.0d
History:
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A5 Quattro Cabrio 3.0 V6
-Audi A6 sedan Quattro 3.0 V6
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-Volvo C70 T5 Summum Polestar
-XC60 T5 Summum Rica
-Audi A5 Sportback ProLine
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-XC60 T5 Summum Rica
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
-
- Starter
ok, iedereen lijkt voor de D5 dus dan zal ik die is testen deze week maar...
in geartronic of manueel ? iemand hier met geartronic ? want ik heb daar slechte dingen over gelezen dus wel benieuwd naar ervaringen... manueel lijkt dan weer prima in testen
XC of gewone break ? die XC is wel mooi met zwart en mits een iets lagere vering (heico...) is dit ook wel een mooie wagen...
in geartronic of manueel ? iemand hier met geartronic ? want ik heb daar slechte dingen over gelezen dus wel benieuwd naar ervaringen... manueel lijkt dan weer prima in testen
XC of gewone break ? die XC is wel mooi met zwart en mits een iets lagere vering (heico...) is dit ook wel een mooie wagen...
- Lambert
- 5th Gear member
als je een sportieve rijder bent kies je niet voor een GT, maar voor de handbak...in geartronic of manueel ? iemand hier met geartronic ? want ik heb daar slechte dingen over gelezen dus wel benieuwd naar ervaringen... manueel lijkt dan weer prima in testen
Inderdaad, heb ik ook gekozen en toen laten chippen, dan ben je goedkoper uir dan wanneer je voor een D5 kiest...2.4D met chip is dacht ik identiek aan een D5 met chip. toch?
History:
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-XC60 T5 Summum Rica
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-XC60 T5 Summum Rica
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
- xc-men
- 4th Gear member
- Contacteer:
Veel in de file staan, dan ga voor de GT.
Wil je een beetje meer power dan voor tuning gaan van de D5.
Wil je zuinig rijden dan weer voor de D2.0 kiezen.
Ik zou zelf voor de D5-GT gaan is een prima kombinatie en natuurlijk in de XC uitvoering heeft gewoon ook meer waarde als je hem later weer wil verkopen.
Wil je een beetje meer power dan voor tuning gaan van de D5.
Wil je zuinig rijden dan weer voor de D2.0 kiezen.
Ik zou zelf voor de D5-GT gaan is een prima kombinatie en natuurlijk in de XC uitvoering heeft gewoon ook meer waarde als je hem later weer wil verkopen.
XC-MEN: XC70-D5-GT-MY08-Summun, Rica PPC Tuning +/-220PK
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
- RobBob
- 2nd Gear member
Subartje, ...
Ik kan je enkel het volgende meegeven. Ik heb gereden met de 2.4D GT en de handgeschakelde versie. De GT vond ik echt niet goed (had de dag ervoor nog met een ouwbakken 5-traps automaat van de Chrysler 300C gereden ... man man man wat een verschil ... die automaat van de Chrysler vond ik vele beter reageren als de 6-traps van Volvo). Ik vind em gewoon te 'nerveus' ... 80 km/h rijden en dan volgas ... bij mij schakelde de GT telkens 1-maal terug, dan even doortrekken, neen nog niet goed, nog ene terugschakelen. De handgeschakelde versie daarintegen ... schakelt boterzacht ... ik vind em echt zalig !
Maar, ... die files hé !! Ik zit er ook dagelijks in en wou op voorhand ook een GT ... maar heb toch mijn keuze aangepast ... ieder zijn eigen prioriteiten hé !!
Ik kan je enkel het volgende meegeven. Ik heb gereden met de 2.4D GT en de handgeschakelde versie. De GT vond ik echt niet goed (had de dag ervoor nog met een ouwbakken 5-traps automaat van de Chrysler 300C gereden ... man man man wat een verschil ... die automaat van de Chrysler vond ik vele beter reageren als de 6-traps van Volvo). Ik vind em gewoon te 'nerveus' ... 80 km/h rijden en dan volgas ... bij mij schakelde de GT telkens 1-maal terug, dan even doortrekken, neen nog niet goed, nog ene terugschakelen. De handgeschakelde versie daarintegen ... schakelt boterzacht ... ik vind em echt zalig !
Maar, ... die files hé !! Ik zit er ook dagelijks in en wou op voorhand ook een GT ... maar heb toch mijn keuze aangepast ... ieder zijn eigen prioriteiten hé !!
22/02/2008:
Volvo V70 2.4D 166kw/Summum/Oyster Grey/mobility pack/Odysseus
Volvo V70 2.4D 166kw/Summum/Oyster Grey/mobility pack/Odysseus
-
- 4th Gear member
Ik heb weleens een 2.5t 5-traps meegekregen en die vond ik ronduit irritant. Bij het wegrijden gaf je gas, gebeurde niets, beetje erbij, nog niets, nog een beetje en dan ineens schoot hij weg! Heb toen bijna tegen een boom gezeten (het is nogal lastig van mijn zijpad/oprit afkomen door een dikke boom die aan de weg staat). Bij mijn nieuwe V70 met GT niks van dat alles. Perfecte automaat icm de motor. Je voelt amper dat hij schakelt. Het lijkt bijna wel een DSG bak van VW. Op de snelweg met inhalen bepaalt je voet of de bak terugschakelt, en soms is dat twee versnelling omlaag gepaard met een hoop gebrul en een hoop geschrokken hoofden in de auto naast je...
. Maar ik vind het een kwestie van gewenning. Heb bij mijn vorige V70 bewust geen GT genomen om kosten te besparen maar ik wist al snel dat dat een stomme bezuiniging was.... Schakelen is leuk maar niet schakelen vind ik nog veeeeeeel leuker!

Na 4 jaar Mercedes weer terug naar Volvo! Volvo T6 Recharge Inscription.
- Lambert
- 5th Gear member
Hoezo GT voor in de file... ik zet uhm gewoon in de twee en laat de koppeling zachies opkomen, het koppel is zo groot dat je zelfs geen gas hoeft te geven...
History:
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-XC60 T5 Summum Rica
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-XC60 T5 Summum Rica
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
- Fulaks
- 6th Gear member
Ik kan het verhaal van Lambert bevestigen : een gechipte 2.4D is het beste wat Volvo momenteel op dieselgebied te bieden heeft, en dan uiteraard met een manuele versnellingsbak.
Maar wat ik me afvraag, en ook om terug helemaal on topic te komen, is hoe een gechipte 2.0D het zou doen. Nog geen tegengekomen hier op het forum...
Als die dan nog eens met de powershift beschikbaar zou komen, dan denk ik dat dat ook een mooie en verstandige combinatie is, met een lager verbruik als toemaatje en een betere automaat dan de GT. Wait and see...
Wat mij nu te binnen schiet : ik vond die GT na uitvoerige proefrit echt niet goed, en toch hoor ik hier lovende uitlatingen. Zou het kunnen dat de match tussen 2.4D/D5 en GT slechter is dan met pakweg een 2.5T ? Dat die GT door het grotere koppel van de diesels (bij lage toerentallen) sneller terugschakelt en dus nerveuzer gedrag vertoont dan in een bezineversie ?
Maar wat ik me afvraag, en ook om terug helemaal on topic te komen, is hoe een gechipte 2.0D het zou doen. Nog geen tegengekomen hier op het forum...
Als die dan nog eens met de powershift beschikbaar zou komen, dan denk ik dat dat ook een mooie en verstandige combinatie is, met een lager verbruik als toemaatje en een betere automaat dan de GT. Wait and see...
Wat mij nu te binnen schiet : ik vond die GT na uitvoerige proefrit echt niet goed, en toch hoor ik hier lovende uitlatingen. Zou het kunnen dat de match tussen 2.4D/D5 en GT slechter is dan met pakweg een 2.5T ? Dat die GT door het grotere koppel van de diesels (bij lage toerentallen) sneller terugschakelt en dus nerveuzer gedrag vertoont dan in een bezineversie ?
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- Lambert
- 5th Gear member
klinkt logisch....Wat mij nu te binnen schiet : ik vond die GT na uitvoerige proefrit echt niet goed, en toch hoor ik hier lovende uitlatingen. Zou het kunnen dat de match tussen 2.4D/D5 en GT slechter is dan met pakweg een 2.5T ? Dat die GT door het grotere koppel van de diesels (bij lage toerentallen) sneller terugschakelt en dus nerveuzer gedrag vertoont dan in een bezineversie ?
History:
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-XC60 T5 Summum Rica
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-XC60 T5 Summum Rica
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
- Johann
- 5th Gear member
- Contacteer:
Je zou 't niet verwachten maar een 2.0D valt gewoon niet tegen..
- MartijnEV
- 4th Gear member
- Contacteer:
ik heb onlangs een nieuwe V70 D5 met Geartronic (MY08 dus 6-traps) proefgereden en dat beviel erg goed. Heerlijke combinatie, schakelen op de juiste momenten, en niet meer zoveel raar schakelen en in de slip van de koppelomvormer blijven hangen als vroegere versies van de Geartronic doen.
(Ik was een XC90 D5 van 2004 gewend (dus met 5-traps Geartronic) en dat was inderdaad niet zo best, dus het verschil in deze 2008 V70 D5 viel me enorm op - even afgezien van de 185pk t.o.v. 163 pk natuurlijk)
Ik denk dat de huidige 6-traps Geartronic bakken stukken beter zijn (hardware- EN softwarematig) dan de vorige generatie. Hoop dat een Volvo-insider dit kan bevestigen...
(Ik was een XC90 D5 van 2004 gewend (dus met 5-traps Geartronic) en dat was inderdaad niet zo best, dus het verschil in deze 2008 V70 D5 viel me enorm op - even afgezien van de 185pk t.o.v. 163 pk natuurlijk)
Ik denk dat de huidige 6-traps Geartronic bakken stukken beter zijn (hardware- EN softwarematig) dan de vorige generatie. Hoop dat een Volvo-insider dit kan bevestigen...
in bestelling: XC40 Recharge Pure Electric SMSR Plus MY2024
Historie: 142 DL 1972 / 244 DL 1974 / 245 USA aut. 1992 / V40 1.8 aut. 2000 / S60 T5 GT 2001 / XC90 D5 GT 2004 / XC70 2.5T GT 2005 / V60 T4 PS 2010 / V40 D2 2013 / 245 GL aut. 1981 / 245 GL Classic 1993 / 245 GL Classic Electric 1993 converted 2012
Historie: 142 DL 1972 / 244 DL 1974 / 245 USA aut. 1992 / V40 1.8 aut. 2000 / S60 T5 GT 2001 / XC90 D5 GT 2004 / XC70 2.5T GT 2005 / V60 T4 PS 2010 / V40 D2 2013 / 245 GL aut. 1981 / 245 GL Classic 1993 / 245 GL Classic Electric 1993 converted 2012
- HV
- 2nd Gear member
Heb zelf vorig type V70 D5 handbak, en dat geeft inderdaad een echt sportief gevoel. Mijn vrouw heeft een V50 2.0D; deze reageert (ook een V50 naturlijk) echt nog agieler, vooral onderin en bij het wegrijden, maar mist duidelijk power als je eenmaal rijdt, met name op de snelweg. 'Missen' is natuurlijk heel relatief, want de 2.0D is echt wel behoorlijk snel; je zit zo op de 180. Apart is bovendien dat die 2.0D (opnieuw, in de V50) minder geluid lijkt te maken! Beiden hebben overigens een 6-bak.
Onlangs ook in de XC70 D5 GT proefgereden. Is echt een luxw gevoel. Dat nerveuze, zoals hierboven 1x beschreven, herken ik hierbij absoluut niet. Wel vind ik, dat zo'n GT iets gezapiger rijdt. Maar het is natuurlijk een kwestie van wennen. Met + / - schakelen op de automaat, de 'hand-stand' dus, vond ik in de D5 echt helemaal niks. Toerenbereik is mogelijk nog minder dan in automatische stand, en het voelde gewoon niet natuurlijk.
Onlangs ook nog even gereden in nieuwe V70 T6: heel mooie automaat, die bij het verzetten naar dezelfde 'handstand' overgaat in een Sportstand: snellere reactie op het pedaal, langer door in de toeren. Echt een prachtige motor. Maar goed, geen kilometervreter natuurlijk
.
Inderdaad, die 2.0D Powershift moet Volvo veel sneller door het hele programma heen introduceren. Ik denk ook dat dat een hele mooie combinatie kan zijn. Als je eenmaal automaat rijdt, is het pure sportieve toch een tandje minder; ik kan mij zo voorstellen dat de snellere Powershift bak het gemis aan vermogen van de 2.0D t.o.v. de D5 een aardig stuk zou kunnen compenseren...
Onlangs ook in de XC70 D5 GT proefgereden. Is echt een luxw gevoel. Dat nerveuze, zoals hierboven 1x beschreven, herken ik hierbij absoluut niet. Wel vind ik, dat zo'n GT iets gezapiger rijdt. Maar het is natuurlijk een kwestie van wennen. Met + / - schakelen op de automaat, de 'hand-stand' dus, vond ik in de D5 echt helemaal niks. Toerenbereik is mogelijk nog minder dan in automatische stand, en het voelde gewoon niet natuurlijk.
Onlangs ook nog even gereden in nieuwe V70 T6: heel mooie automaat, die bij het verzetten naar dezelfde 'handstand' overgaat in een Sportstand: snellere reactie op het pedaal, langer door in de toeren. Echt een prachtige motor. Maar goed, geen kilometervreter natuurlijk

Inderdaad, die 2.0D Powershift moet Volvo veel sneller door het hele programma heen introduceren. Ik denk ook dat dat een hele mooie combinatie kan zijn. Als je eenmaal automaat rijdt, is het pure sportieve toch een tandje minder; ik kan mij zo voorstellen dat de snellere Powershift bak het gemis aan vermogen van de 2.0D t.o.v. de D5 een aardig stuk zou kunnen compenseren...
- HV
- 2nd Gear member
Heb zelf vorig type V70 D5 handbak, en dat geeft inderdaad een echt sportief gevoel. Mijn vrouw heeft een V50 2.0D; deze reageert (ook een V50 naturlijk) echt nog agieler, vooral onderin en bij het wegrijden, maar mist duidelijk power als je eenmaal rijdt, met name op de snelweg. 'Missen' is natuurlijk heel relatief, want de 2.0D is echt wel behoorlijk snel; je zit zo op de 180. Apart is bovendien dat die 2.0D (opnieuw, in de V50) minder geluid lijkt te maken! Beiden hebben overigens een 6-bak.
.

- Fulaks
- 6th Gear member
Waar ik van spreek was een proefrit in augustus 2007, dus fabrikatie van de desbetreffende V70 juni of juli. Het zou best kunnen dat Volvo inmiddels de sturing van de GT heeft aangepast, en mijn verhaal dus niet meer klopt met de realiteit van vandaag.Fulaks schreef:Wat mij nu te binnen schiet : ik vond die GT na uitvoerige proefrit echt niet goed, en toch hoor ik hier lovende uitlatingen. Zou het kunnen dat de match tussen 2.4D/D5 en GT slechter is dan met pakweg een 2.5T ? Dat die GT door het grotere koppel van de diesels (bij lage toerentallen) sneller terugschakelt en dus nerveuzer gedrag vertoont dan in een bezineversie ?
Ik ben in elk geval blij met m'n handbak. Laat die GT en Powershift nou even rustig verder evolueren en uitrijpen, dan neem ik die zeker in overweging voor mijn volgende auto (al wordt dat dan misschien een Dafje op batterijen, verplicht opgelegd door de milieuwetgeving).
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault