Hallo iedereen,
Tijdens men laatste uitstapje naar de Alpen (toch al enige tijd geleden) ontdekt ik een barst in de voorruit waaneer ik de namiddag men wagen wou gebruiken. Het betrof een barst die haar oorsprong vond op de rand van de groene zonneband en het normale glas. De wagen had de hele dag stil gestaan, en de voorgaande dagen had ik niet één inslag gehoord tijdens het rijden. Ook kon ik niet direct een inslagplaats waarnemen. De wagen had een hele dag in een zeer heftig zonnetje gestaan op een 3000m hoogte.
Na eens deftig gevloekt te hebben reed ik onmiddellijk naar de dichtstbijzijnde garage. Op deze korte rit kon ik de barst zien groeien van een dikke 20cm naar een dikke 70cm. Ook ontstonden er op allerlei plaatsen verbredingen waar het glas begon te schilferen. De lokale garagist sprak direct over een thermische barst, en was daar 200% van overtuigd. Zijn advies bij het gebrek aan de passende ruit: maken dat ik terug in België was. Wat perfect uitkwam aangezien ik de volgende dag reeds moest terugkeren. 's nachts was de barst niet meer gegroeid. Maar van zodra er zon op kwam begon ze terug te leven. En breidde zich parallel met de groen band verder uit. Ook begon ze zich richting regensensor te verplaatsen. Gelukkig nam haar groeitempo af van zodra ik begon auto te rijden op hoge snelheid, door de frisse wind op de ruit vermoed ik. Na een probleemloze, maar bange terugrit, kwam ik thuis aan. De barst had intussen de linkerstijl bereikt en de bovenrand van het raam. De spanning werd onderweg steeds groter, waardoor ik met miniscule gaatjes kwam te zitten, en grote plaatsen met schilfers.
Vanuit oostenrijk had ik reeds een ruit besteld bij Vermant in de hoop een snelle herstelling te krijgen. Pas twee weken later werd de ruit van de wagen vervangen (in tussentijd maar tijdelijk een andere wagen gebruikt). (diep gevloek)
Eens aangekomen bij Vermant lachen ze me vierkant weg bij de uitleg over de thermische barst. Ze claimen een inslag, wat ik ook zou doen aangezien er op de wagen selected used car garantie loopt en een ruit toch een redelijke duit kost aan hun dan.
De mechanieker wist me achteraf te zeggen dat hij toch ook dacht dat het een thermische barst was, ondanks het eerdere gespot van zijn baas, en had direct een nummer bij volvo aangevraagd voor een garantieherstelling. Deze komen echter met de uitleg dat de productiereeks waartoe mijn wagen behoort te kampen heeft gehad met thermische barsten; alleen kwamen deze voor in het eerste jaar na aankoop.
Nu vraag ik mij af hoe een barst datum gevoelig kan zijn? Eén ding staat vast het was nog steeds de originele ruit. Kan een omschakeling in autogebruik (verandering van eigenaar) hier enige invloed op hebben misschien?
Zijn er onder jullie die hier ervaring mee hebben? Tips?
Alles is welkom! Ik heb in ieder geval onder deze omstandigheden geen zin een 700 euro neer te tellen voor een voorruit .
Mvg,
Koen
Thermische barst
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 23.04.2008 - 11:03
- Contacteer:
Volvo V70 D5 (mijn eeuwige liefde)
Volvo V50 2.0D
Volvo V40 Phase II 1.9Dci
Volvo V50 2.0D
Volvo V40 Phase II 1.9Dci
Wat is het bouwjaar cq modeljaar van jouw auto?
Heb je ook nog een foto gemaakt van die barst, gaatjes en schilfers?
Heb je ook nog een foto gemaakt van die barst, gaatjes en schilfers?
- Thuurc
- 4th Gear member
- Berichten: 731
- Lid geworden op: 03.07.2007 - 17:10
- Locatie: Swalmen
700 euro? Valt dat niet onder verzekering in België? Ik heb 2x ruitschade gehad (voor + zijruit) en koste me beide keren 70 euro eigen risico.
Volvo S40 TD, 1999
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003
Volvo V60 2.0T, 2011
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003
Volvo V60 2.0T, 2011
- ICEFOX
- 2nd Gear member
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 10:46
- Locatie: Wijhe
Had vorig jaar april ook zo'n scheur gehad in mn voorruit. Geen inslag, begonnen in de zonneband en met het zonnetje er op kwam de scheur weer tot leven.
Binnen een week bij de dealer een nieuwe ruit, geclaimt via de verzekering.
Afgelopen november, weer zo'n scheur. Nu begonnen onder in de ruit. Weer geen punt van inslag. Ook de dealer kon niets vinden. Twee weken later bij een beurtje, die de auto toch moest hebben, is de voorruit kosteloos onder garantie vervangen door de dealer.
Binnen een week bij de dealer een nieuwe ruit, geclaimt via de verzekering.
Afgelopen november, weer zo'n scheur. Nu begonnen onder in de ruit. Weer geen punt van inslag. Ook de dealer kon niets vinden. Twee weken later bij een beurtje, die de auto toch moest hebben, is de voorruit kosteloos onder garantie vervangen door de dealer.
V60 D3 GT Momentum 2011
XC90 2.5T MT Momentum 2005
XC90 2.5T MT Momentum 2005
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Mijn voorruit wordt maandag vervangen. Ook in het zonnetje gebarsten, er kwam wat water op de ruit toen ik de gevel van mijn woning aan het schoonmaken was. Heeft mijns inziens niets te maken met rijstijl of eigenaar wissel oid.
De scheur in ook bij mij ontstaan in de groene (donkerdere) zonneband boven in het raam.
Het kost mij niets, ook geen eigen bijdrage. Gewoon WA + verzekerd, niets byzonders. Maar als ik het bij de dealer zou laten doen had het mij 100 euro eigen bijdrage(risico) gekost..
Succes!
De scheur in ook bij mij ontstaan in de groene (donkerdere) zonneband boven in het raam.
Het kost mij niets, ook geen eigen bijdrage. Gewoon WA + verzekerd, niets byzonders. Maar als ik het bij de dealer zou laten doen had het mij 100 euro eigen bijdrage(risico) gekost..
Succes!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 08.03.2008 - 18:49
- Locatie: Leeuwarden
Ook hier voorruit deze week gebarsten door plets water op ruit, ook bij mij is de barst onstaan in de groene zonneband. Ik moest wel 100 euro eigen risico betalen, zal liggen aan de verzekerings maatschappij, ben WA casco verzekerd.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 23.04.2008 - 11:03
- Contacteer:
Dus de ruiten met zonneband van de v70 mogen eigenlijk als zwak beschouwd worden? Jammer voor zo'n tank van een wagen
. Het zou bij mij inderdaad ook gekund hebben dat ze een beetje nat was, ten gevolge van smeltende sneeuw.
De verzekering polis die alles dekte, was nog in behandeling voor definitieve afsluiting, dus daar kan ik jammer genoeg niet op terug vallen. Ik zou met alle "plezier" de ruit direct betaald hebben, maar in omstandigheden waarin Volvo mij probeert uit te leggen dat een ruit alleen in het eerste jaar van haar leven kan barsten vind ik het toch maar een beetje hilarisch
.
Het betreft in mijn geval een wagen van het BJ 2004, maar MY 2005.
Ben in tussen ook even bij een bevriend ingenieur gepasseerd en hem de foto's getoond. Hij was er ook 200% van overtuigd dat het een thermische barst was. Eigenlijk best logisch achteraf gezien, ruiten met twee tinten zijn altijd zo veel kwetsbaarder door de verschillende thermische eigenschappen van de inwendige materialen.
Ik zal maar doorbijten tegen de garage...
Mochten er nog onder jullie verhalen, tips, of wat dan ook hebben... laat gerust komen!
Alvast bedankt allemaal!

De verzekering polis die alles dekte, was nog in behandeling voor definitieve afsluiting, dus daar kan ik jammer genoeg niet op terug vallen. Ik zou met alle "plezier" de ruit direct betaald hebben, maar in omstandigheden waarin Volvo mij probeert uit te leggen dat een ruit alleen in het eerste jaar van haar leven kan barsten vind ik het toch maar een beetje hilarisch

Het betreft in mijn geval een wagen van het BJ 2004, maar MY 2005.
Ben in tussen ook even bij een bevriend ingenieur gepasseerd en hem de foto's getoond. Hij was er ook 200% van overtuigd dat het een thermische barst was. Eigenlijk best logisch achteraf gezien, ruiten met twee tinten zijn altijd zo veel kwetsbaarder door de verschillende thermische eigenschappen van de inwendige materialen.
Ik zal maar doorbijten tegen de garage...
Mochten er nog onder jullie verhalen, tips, of wat dan ook hebben... laat gerust komen!
Alvast bedankt allemaal!
Volvo V70 D5 (mijn eeuwige liefde)
Volvo V50 2.0D
Volvo V40 Phase II 1.9Dci
Volvo V50 2.0D
Volvo V40 Phase II 1.9Dci
Wil je die hier ook tonen?Eple schreef:Ben in tussen ook even bij een bevriend ingenieur gepasseerd en hem de foto's getoond.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 23.10.2006 - 07:30
Bij mij zit de 4e ruit erin op paar maanden tijd ( V70 van juni 07' ) en is opgelost door het volgende: bovenaan tss ruit en kas zit een strip met 3 lippen aan, een in het midden en links en rechts. Mijn probleem van een barstende voorruit van middenboven naar regensensor en dan horizontaal, werd opgelost door het middelste lipje wat weg te frezen met een dremel. Blijkbaar zat er wat teveel druk op ( geconstateerd door specialisten van Volvo ), nu heb ik al ettelijke maanden dezelfde ruit 
