koelvloeistof

Alles over de 440 / 460
Gebruikersavatar
Michel740Turbo
5th Gear member
Berichten: 1777
Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
Locatie: Brecht
Contacteer:

tim-1987 schreef:maar hoe test ik de koppakking dan? met een pomp zei je?

Ze zetten dan een druk pomp op he expantie vat en maken dan een druk van 1,5 bar en gaan dan kijken of hij terug loopt zo ja dan heb je een lek en als het op te sporen is heb je geluk zo niet dan gaan ze verder zoeken vaak door de de rook van de uitlaat witte damp in een warme ruimte (gaat dus moeilijk met dit weer) en vocht in de olie wat vaker voorkomt met deze vochtige dagen. een co test via het expatievat willen ze ook nog wel eens doen met een snuivertje( :razz: )
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
tim-1987
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 17.01.2006 - 23:18

de volvo dealer heeft het te druk, dus ik ga nu maar eens wat autobedrijven afbellen....
Gebruikersavatar
sebaswijk
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 22.05.2005 - 15:46
Locatie: GIETEN (DRENTHE)
Contacteer:

jaaah :D

klopt vooral met dit vorst weer wel maar ze doen het dan in de garage he :wink:

groet s v wijk


altijd fluitend naar je werk met je turbo erop :D :D
tim-1987
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 17.01.2006 - 23:18

ik heb nu een volvo gagare gebeld, toch maar even een afspraak mee gemaakt... volgende week maandag... hij zei dat het waarschijnlijk niet de koppakking is, omdat dat bijna nooit voorkomt bij een volvo (440) waarschijnlijk de waterpomp...
Gebruikersavatar
Michel740Turbo
5th Gear member
Berichten: 1777
Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
Locatie: Brecht
Contacteer:

ja en dat komt wel vaak voor die van mij is bij 100.000km vervangen.
Hij was gaan lekken op de keerring was het al bijna vergeten al is het 2 jaar 50.000 km geleden :oops:
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
Gebruikersavatar
sebaswijk
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 22.05.2005 - 15:46
Locatie: GIETEN (DRENTHE)
Contacteer:

ooow jah dat zou ook nog kunnen :oops:

waterpomp daar heb ik even niet bij stilgestaan :wink:
die van mij is nog door vorige eigenaar vervangen zo rond 15 000 km geleden.

groet s v wijk


altijd fluitend naar je werk met je turbo erop :D :D
tim-1987
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 17.01.2006 - 23:18

oke, nog even over het zelf testen van een evt. lekke koppakking... ik heb de vuldop opengedraaid, er zit geen witte drab onder... en wat me ook opviel is dat als ik de koelvloeistof dop er af draai (langzaam, want ik heb een halfuur geleden nog gereden) wel redelijk veel vloeistof terug in het reservoir komt... Zou er misschien lucht in die leidingen zitten?? En kan ik zomaar een vuurtje onder het oliepeil houden???
Gebruikersavatar
Michel740Turbo
5th Gear member
Berichten: 1777
Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
Locatie: Brecht
Contacteer:

tim-1987 schreef:En kan ik zomaar een vuurtje onder het oliepeil houden???
Weet niet of het de waarheid spreekt omdat er altijd wel wat vocht in de olie zit door vochtig koud weer enzo....
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
Gebruikersavatar
sebaswijk
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 22.05.2005 - 15:46
Locatie: GIETEN (DRENTHE)
Contacteer:

oooh en als je de dop open heb gedraait hoor je dan in een keer een gerommel geluid uit ???? dan komt de koelvloeistof weer terug en komt er dan ook misschien wat bruine kleverige spul erin ??? :?: :?:


jaha dan moet je oliepeil wel uit de buisje halen en dan kun je gewoon vuur odnerhouden dan met een doek weer schoonmaken :wink:
tim-1987
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 17.01.2006 - 23:18

ja als ik de eerste keer de dop er af draai, zodat de druk er afgaat, prutteld het een beetje, omdat dan de vloeistof weer terugstroomt, maar er zit geen drab in, en ik heb met een aansteker het oliepeil getest (eruit, welteverstaan :lol: ) maar geen geknetter....toch misschien de waterpomop???
Gebruikersavatar
sebaswijk
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 22.05.2005 - 15:46
Locatie: GIETEN (DRENTHE)
Contacteer:

jaah dat zou best kunnen dat het waterpomp lek is zoals nu het is twijfel ik wel een beetje tussen waterpomp en koppakking :wink: maar het kan best zijn dat de waterpomp is.

oke en nog 1 vraag loopt de temperatuur hoog op ??
tim-1987
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 17.01.2006 - 23:18

oke... de temp is goed, die komt niet boven een 1/4 van het wijzerplaatje uit...
Gebruikersavatar
sebaswijk
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 22.05.2005 - 15:46
Locatie: GIETEN (DRENTHE)
Contacteer:

oke dan is het waterpomp beetje lek

die van mij toen ik koppakking lek had liep de temp bijna op tot 110 graden iedere keer .


jaha ik weet bijna zeker dat waterpomp :D en voor de zekerheid dat je volgende week maandag bij de dealer alles even door laten meten zoals compressievermogen koelvloeistof meten bla bla dan weet je het zeker of alles dan nog goed is :wink:

gr s v wijk
tim-1987
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 17.01.2006 - 23:18

oke, maar tot die tijd kan ik toch wel veilig rijden neem ik aan? En moet ik nu mijn koelvloeistof toch weer gewoon bijvullen???
Gebruikersavatar
sebaswijk
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 22.05.2005 - 15:46
Locatie: GIETEN (DRENTHE)
Contacteer:

met waterpomp weet ik niet zeker of je zo door kunt rijden maar ik denk het wel

jaah iedere keer goed controleren op de koelvloeistof basis als het te weinig in zit kun je zeker als nog een koppakking lek krijgen of dat er iets anders kapot gaat :?

controleer dus heel goed en ook de temperatuurmeter :wink: en neem voor de zekerheid zeker een vat koelvloeistof mee als je weggaat
tim-1987
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 17.01.2006 - 23:18

oke, maar het is dus niet zo dat er teveel koelvloeistof er in zit?
Gebruikersavatar
sebaswijk
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 22.05.2005 - 15:46
Locatie: GIETEN (DRENTHE)
Contacteer:

en zeker moet je de waterpomp gauw mogelijk gaan vervangen
tim-1987
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 17.01.2006 - 23:18

ja precies, ik heb maandag een afspraak...
Gebruikersavatar
sebaswijk
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 22.05.2005 - 15:46
Locatie: GIETEN (DRENTHE)
Contacteer:

okee ik hoop dat het goed komt :wink:

veel suc6


groet s v wijk

altijd fluitend naar je werk met je turbo erop :D :D
vuelta
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 22.01.2006 - 10:22

Ik zou niet te lang met een kapotte waterpomp rijden.

Ik heb toevallig dit weekend mijn waterpomp vernieuwd, want
ik had hetzelfde probleem. Koelvloeistof op peil gevuld en na een dag
was het reservoir weer leeg...

Ik heb de pomp zelf vervangen, want veel werk is het niet,
hoogstens een klein uurtje.

Ik had een nieuwe waterpomp voor € 43,-
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”