Ik heb sinds 2 maanden een 440 1.8 uit 1995 met een LPG g3 instalatie.
Het probleem is dat als ik op benzine rij, de motor soms inhoud. Dat duurt dan een paar seconden en daarna pakt uit hem weer op. Als het voor een stoplicht gebeurd slaat de motor af en als het probleem zich bij het starten voordoet, dan slaat de motor wel aan om meteen weer af te slaan. Dit probleem doet zich sporadisch voor. Ik kan kilometers rijden op benzine zonder het probleem.
Een enkele keer gaat bij het inhouden het lambda lampje branden maar niet altijd. Heb ook een keer gehad dat hij inhield en het lambda lampje brande, overgeschakeld op gas waardoor het lampje uitging en 2 seconden later weer overgeschakeld op benzine waarna hij het weer goed deed en het lampje niet brandde.
Ik dacht eerst aan oude benzine. Ik heb nu de tank een paar keer bijna leeg gereden en volgetankt. Het probleem heeft zich (nog) niet voorgedaan vlak nadat ik heb getankt. Ik heb van het weekend 30 liter benzine getankt en toen even rondgereden zonder problemen.
Nu rij ik vandaag weer en schakel over op benzine en jahoor hij houd weer in. Weer verder gereden op gas en later nog 2 keer een klein stukje op benzine gereden zonder problemen.
Als het probleem zich voordoet is dat vaak na het overschakelen op benzine, maar dat hoeft niet per se.
De doorstroming van de benzine pomp is zo'n 0.7 liter per halve minuut, dus dat lijkt me voldoende. Lambda sonde heb ik niet gecontroleerd omdat ik daar geen goede meter voor heb, maar lijkt me onwaarschijnlijk omdat het probleem zich zo sporadisch voor doet.
Heeft iemand een idee of oplossing?
Inhouden op benzine
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 360
- Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32
Net weer een rondje gereden, wou niet staren op benzine (sloeg weer af) maar welgoed op LPG. Schakel na een halve minuut over op benzine en hij rijdt gewoon prima afgezien van het feit dat bij het loslaten van het gaspedaal de toerenteller even iets onder de 1000 zakt, wat bij LPG niet zo is. Ben thuis zet de motor af en start hem opnieuw op benzine. Motor loopt alleen nu brand het lambda lampje weer en knippert het LPG lampje rood/groen. Nog een keer starten, lambda lampje uit alleen kipper het LPG lamje nog steeds rood/groen.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Ik zou toch zoeken in het benzine circuit.
Oude benzine?? Komt veel voor bij gasauto's want men rijdt op gas.
Benzine filter (mee getest bij benzinepomptest van 0.7liter ?) anders voor de zekerheid vervangen.
Zontroleer ov de bekabeling nog goed is.
Als je het weer hebt schakel dan eens een paar keer snel achter elkaar om 4 x binnen seconde, om te kijken of het wellicht in de contacten ligt.
Oude benzine?? Komt veel voor bij gasauto's want men rijdt op gas.
Benzine filter (mee getest bij benzinepomptest van 0.7liter ?) anders voor de zekerheid vervangen.
Zontroleer ov de bekabeling nog goed is.
Als je het weer hebt schakel dan eens een paar keer snel achter elkaar om 4 x binnen seconde, om te kijken of het wellicht in de contacten ligt.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 360
- Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32
Dank je voor je reacite.
Gisteravond deed hij het dus niet meer op LPG en kipperde het lampje rood/groen. Vannacht de hele nacht de accu eraf om hem te resetten maar dat mocht ook niet helpen. Gelukkig heb ik van de vorige eigenaar een hoop spullen kunnen overkopen, waaronder een extra gascomputer. Die heb ik er nu net ingezet en hij doet het weer prima op gas.
Oude benzine lijkt me onwaarschijnlijk want ik heb hem 2 keer bijna leeg gereden en 1 keer helemaal. Die benzinepomp test heb ik gedaan bij de slangetjes in de motorkap dus de benzine filter is meegetest.
Mocht ik het weer hebben dan zal ik snel een aantal keer achter elkaar overschakelen. Wat zou er dan wel/niet moeten gebeuren?
Gisteravond deed hij het dus niet meer op LPG en kipperde het lampje rood/groen. Vannacht de hele nacht de accu eraf om hem te resetten maar dat mocht ook niet helpen. Gelukkig heb ik van de vorige eigenaar een hoop spullen kunnen overkopen, waaronder een extra gascomputer. Die heb ik er nu net ingezet en hij doet het weer prima op gas.
Oude benzine lijkt me onwaarschijnlijk want ik heb hem 2 keer bijna leeg gereden en 1 keer helemaal. Die benzinepomp test heb ik gedaan bij de slangetjes in de motorkap dus de benzine filter is meegetest.
Mocht ik het weer hebben dan zal ik snel een aantal keer achter elkaar overschakelen. Wat zou er dan wel/niet moeten gebeuren?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Nou
Als hij het heeft en het help om de schakelaar een paar keer op en neer te jengelen, dan lijkt het in de ecletrische componenten te zitten die achter de schakelaar hangen. Of de schakelaar zelf. Het kan dus ook zijn dat je de schakelaar vast moet houden om goed contact te krijgen (lijkt me zelf wel niet erg voor de hand liggend).
Je zou ook een keer een busje injectorreiniger kunnen proberen.
Als hij het heeft en het help om de schakelaar een paar keer op en neer te jengelen, dan lijkt het in de ecletrische componenten te zitten die achter de schakelaar hangen. Of de schakelaar zelf. Het kan dus ook zijn dat je de schakelaar vast moet houden om goed contact te krijgen (lijkt me zelf wel niet erg voor de hand liggend).
Je zou ook een keer een busje injectorreiniger kunnen proberen.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 360
- Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32
Het is een druk schakelaar. De schakeling zelf gebeurd volgens mij in de computer. Ik kan ook niet heel snel achter elkaar schakelen, als ik hem van benzine op LPG schakel kan ik pas weer op benzine schakelen als hij 2 sec, op LPG staat. (kan wel drukken, maar schakelt niet over.)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
OK, probeer dat de volgende keer dan. Het gaat er zich om dat eventuele contacten ed die er zijn, goed kontact maken. en dat kan wel eens gebeuren na een paar keer schakelen.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 360
- Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32
Nu net weer effe geprobeerd op benzine te starten. Sloeg meteen weer af. Op LPG gestart en overgeschakeld op benzine waarop hij gewoon stationair liep. Weer uitgezet en opnieuw proberen te starten op benzine. Lukte, alleen ging het lambda lampje branden. Overgeschakeld op gas waarna het lampje uitging en weer teruggeschakeld op benzine waarna het lampje uitbleef. Verder niet meer gereden, kon de schakelaar dus niet uitproberen.
Ga morgen eens een goede meter halen en de lambda sonde meten, om te kijken of het daar kan zitten.
Ga morgen eens een goede meter halen en de lambda sonde meten, om te kijken of het daar kan zitten.
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Je zou de druk eens moeten meten van de benzine. Ik heb het idee dat of je benzine filter verstopt zit of de benzine pomp of drukregulator is niet goed. Als hij te mager loopt gaat je lambda lampje branden. Aangezien hij het alleen doet op benzine zou ik het daarin zoeken en niet in de lambda sonde zelf.
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20862
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Ja, en Ja.
BTW gefeliciflapstaart met je verjaardag.
BTW gefeliciflapstaart met je verjaardag.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- RobsterS70R
- 5th Gear member
- Berichten: 2204
- Lid geworden op: 20.03.2007 - 20:19
- Locatie: Op de Veluwe
Offtopic: Gefeliciteerd Arjen!
Robbie
1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>
1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 360
- Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32
Dank jullie!
Ik denk (hoop) dat ik het probleem gevonden heb. Ik had even de carter ontluchting schoongemaakt (zat niet verstopt) en bij de gasklep wat vuil weggehaald en de contactjes schoongemaakt, wat allemaal niet echt smerig was.
Ik had voor dat ik dat ging doen geen probleem met starten op benzine. Ik had ondertussen de bouten van de benzinefilter alvast ingespoten met WD-40 en daarbij de benzinefilter aangeraakt. Daarna proberen te starten en weer problemen en het lambda lampje aan. Effe wat met de benzinefilter geschud en hij startte weer normaal en het lambda lampje ging weer uit.
Hopen dat ik morgen de nieuwe filter heb.
Ik denk (hoop) dat ik het probleem gevonden heb. Ik had even de carter ontluchting schoongemaakt (zat niet verstopt) en bij de gasklep wat vuil weggehaald en de contactjes schoongemaakt, wat allemaal niet echt smerig was.
Ik had voor dat ik dat ging doen geen probleem met starten op benzine. Ik had ondertussen de bouten van de benzinefilter alvast ingespoten met WD-40 en daarbij de benzinefilter aangeraakt. Daarna proberen te starten en weer problemen en het lambda lampje aan. Effe wat met de benzinefilter geschud en hij startte weer normaal en het lambda lampje ging weer uit.
Hopen dat ik morgen de nieuwe filter heb.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 360
- Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32
En ja hoor, vandaag weer last van gehad. Maandag nog 50 kilometer op benzine gereden. Het valt mij op dat als het gebeurd nadat ik tijdens het rijden overschakel, het pas na 10 tot 30 seconden gebeurd niet meteen. En vanavond weer niet willen starten op benzine.
Waar kan ik nu het beste zoeken? Misschien vuil in de tank (waar ik niet bij kan)?
Waar kan ik nu het beste zoeken? Misschien vuil in de tank (waar ik niet bij kan)?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Probeer eens te starten en kijk of je banzine krijgt vooraan bij de motor. Uiteraard een keer als je het probleem hebt.
Het kan zijn dat de benzine pomp niet optimaal functioneerd OF je leiding naar voren toe zit ergens klem of is ingedrukt.
Het kan zijn dat de benzine pomp niet optimaal functioneerd OF je leiding naar voren toe zit ergens klem of is ingedrukt.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1429
- Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
- Locatie: venhuizen
je kan wel bij je tank komen, moet je de zitting van je bank loshalen en dan zie je in het midden eronder een toegang tot je tank. zorg dat je de plastic delen niet kapot maakt bij demontage want het kan nog wel eens vast zitten. maar dan kun je wel in je tank kijken
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 360
- Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32
Ik heb de laatste keer dat het gebeurde ook meteen gemeten en was het in orde. Het vreemde is dat in het geval hij niet start op benzine (alleen) en ik dus op LPG start (waarbij er ook een beetje benzine gebruikt wordt) en na een seconde of 10 overschakel op benzine hij weer normaal loopt.
Het probleem doet zich dus heel spontaan voor en kan ook zo weg zijn, misschien dat daardoor op hem moment van meten de doorstroming ok was. Ik zal mocht het weer gebeuren weer de doorstroming meten.
@ Sjoerdb:
Dat is dus het probleem. Ik kom er wel bij, maar durf niet te veel geweld te gebruiken uit angst die plastic delen kapot te maken.
Het probleem doet zich dus heel spontaan voor en kan ook zo weg zijn, misschien dat daardoor op hem moment van meten de doorstroming ok was. Ik zal mocht het weer gebeuren weer de doorstroming meten.
@ Sjoerdb:
Dat is dus het probleem. Ik kom er wel bij, maar durf niet te veel geweld te gebruiken uit angst die plastic delen kapot te maken.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Meet de doorstroming dan in de motorruimte, niet aan de tank.
Dan mee tje ook de leiding mee.
Zit er ivm gas (ik heb er niet alle verstand van) ook een afsluiter in de benzine leiding, dan controleer ook deze klep even of hij goed open gaat.
Dan mee tje ook de leiding mee.
Zit er ivm gas (ik heb er niet alle verstand van) ook een afsluiter in de benzine leiding, dan controleer ook deze klep even of hij goed open gaat.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.