Dieseluitlaatgaslucht in de auto

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
NOS
7th Gear member

Als je stilstaat voor bv. een stoplicht komt er erg duidelijk een diesellucht in de auto, voor mijn gevoel de laatste tijd steeds meer dan eerst.
Dit lijkt mij toch niet normaal, alle geurtjes moeten er toch eerst uitgefilterd worden voordat de lucht in het passagierscompartiment komt?!

Wie herkent dit of heeft er een oplossing voor?

V70 D5 2002
Oceanracer
Geartronic member

Er zijn twee verschillende interieurfilters:

- Pollenfilters. Lekker goedkoop en houden pollen en stof tegen. Na verloop van tijd raken ze verzadigd en zal de ventilator harden moeten blazen om de zelfde hoeveelheid lucht er doorheen te krijgen.

- Koolstoffilters. Stukken duurder, maar werken ook enige tijd tegen luchtjes van buiten. Uiteraard verstoppen ook deze filters, maar de werking van de actieve kool is meestal eerder over dan dat het filter verzadigd is. Afhankelijk van de manier van opslaan (in het magazijn) en de omstandigheden waar in wordt gereden kun je 3 tot 6 maanden met 1 filter doen.

Verder zit er ook bij de meeste V70's een zgn airquality sensor. Deze moet dan wel op "auto" staan en zou dan met een ernstige vervuiling de recirculatieklep moeten openen en de toevoer van buiten doen sluiten. Ik heb het nog nooit meegemaakt...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
NielsPHEV
7th Gear member

heb zo'n soort klacht gehad met mijn S60 D5 common rail leiding bleek te lekken
NOS
7th Gear member

Ongeveer 70.000 Km geleden is alles van de inspuiting vervangen, dus het lijkt mij sterk dat de common-rail leiding nu alweer kapot zou zijn.
Die AQS hebben wij en staat gewoon op auto, maar er komt dus toch diesellucht binnen. :(

Mischien moest de dealer er maar eens naar kijken/ruiken.
Oceanracer
Geartronic member

Wat voor filter zit er in en hoe lang zit ie er al?
NOS
7th Gear member

Geen idee...

Ik zal het eens vragen!
crackedtooth
5th Gear member

Oceanracer schreef:Er zijn twee verschillende interieurfilters:

- Pollenfilters. Lekker goedkoop en houden pollen en stof tegen. Na verloop van tijd raken ze verzadigd en zal de ventilator harden moeten blazen om de zelfde hoeveelheid lucht er doorheen te krijgen.

- Koolstoffilters. Stukken duurder, maar werken ook enige tijd tegen luchtjes van buiten. Uiteraard verstoppen ook deze filters, maar de werking van de actieve kool is meestal eerder over dan dat het filter verzadigd is. Afhankelijk van de manier van opslaan (in het magazijn) en de omstandigheden waar in wordt gereden kun je 3 tot 6 maanden met 1 filter doen.

Verder zit er ook bij de meeste V70's een zgn airquality sensor. Deze moet dan wel op "auto" staan en zou dan met een ernstige vervuiling de recirculatieklep moeten openen en de toevoer van buiten doen sluiten. Ik heb het nog nooit meegemaakt...
waar vind ik die?
door dummy te vervangen?
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
Oceanracer
Geartronic member

Zeer zeker eenvoudig door dummy te vervangen. :) Hij zit bij jou onder je dashboardkastje. Even een zaklamp en torx schroevendraaier (ik dacht nr. 25) meenemen en de rest wijst zich zelf. Kap losschroeven en filter uitnemen en vervangen. Kind kan de was doen.
crackedtooth
5th Gear member

Oceanracer schreef:Zeer zeker eenvoudig door dummy te vervangen. :) Hij zit bij jou onder je dashboardkastje. Even een zaklamp en torx schroevendraaier (ik dacht nr. 25) meenemen en de rest wijst zich zelf. Kap losschroeven en filter uitnemen en vervangen. Kind kan de was doen.
jij hebt vast een grote metalen extra grote gereedschapkist thuis?
of welk merk heb je meestal, of van werk?

dan voor tip trouwens, ga na vakantie maar eens loeren
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
Gast

Als je een diesel lucht ruikt dan is er wat lek.
Niet te lang mee wachten.....
Oceanracer
Geartronic member

crackedtooth schreef:
jij hebt vast een grote metalen extra grote gereedschapkist thuis?
of welk merk heb je meestal, of van werk?

dan voor tip trouwens, ga na vakantie maar eens loeren
Haha, nou dat valt reuze mee hoor. Gewoon zo'n blauwe uitvouwbare kist, die bijna iedereen wel heeft. Zit normaal gereedschap, en echt niet alles is van Gedore. Alleen de momentsleutel heb ik min of meer voor m'n werk gekocht.

Fijne vakantie!
Oceanracer
Geartronic member

AlexV70 schreef:Als je een diesel lucht ruikt dan is er wat lek.
Niet te lang mee wachten.....
Ik las van de week ergens een topic over lekkage, veroorzaakt door vervanging van de injectoren. Dat ze 70.000 km geleden zijn vervangen is dan ook geen garantie dat het goed is uitgevoerd.

Is de geur trouwens die van de diesel zelf (zelfde geur als bij tanken) of die van verbrande diesel (geur uit de uitlaat)?
NOS
7th Gear member

Ik zit er niet zo vaak in, maar het is de geur van verbrande diesel, daarom ljikt het mij juist niet dat het aan de injectoren ligt. Er is lange tijd geleden wel eens naar de uitlaat gekeken, maar er werden toen geen lekken gevonden.
trompetje
5th Gear member
Contacteer:

Sluit de achterklep wel goed?
Groet, Rik.

Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........

mijn andere hobby: Trompetjes!
C 30 T5
4th Gear member

Even kijken of er geen diesel onder aan de auto hangt, b.v onder aan de brandstoftank. Dieselbrandstof geur is namelijk zeer sterk en trekt overal in/door.

Als b.v je tank lek is bij de aansluiting van je tankelement onder je auto ruik je dit binnen , om maar eens iets te noemen.
mehrzahl
3rd Gear member

Heb dit ooit meegemaakt met een nieuwe Seat Toledo, vooral stank bij langzaam rijden/stilstaan. Was wel een benzine, trouwens. Het bleek toen een niet goed vastgezette slang van de carterontluchting te zijn.
Volvo 66 - Renault 18- Renault Fuego - Citroën AX - Audi 90 - Chrysler PT Cruiser - Seat Toledo
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011

https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
Oceanracer
Geartronic member

NOS schreef:Ik zit er niet zo vaak in, maar het is de geur van verbrande diesel, daarom ljikt het mij juist niet dat het aan de injectoren ligt. Er is lange tijd geleden wel eens naar de uitlaat gekeken, maar er werden toen geen lekken gevonden.
Kijk, dat verandert inderdaad de zaak. Dan heb je geen diesellucht in de auto, maar uitlaatgassen. Behalve dat dit zeer onplezierig is, is het natuurlijk ook bijzonder slecht voor je gezondheid.

Het spruitstuk en/of het flexstuk zouden nog kunnen lekken, als de uitlaat zoals gezegd goed is. En inderdaad, de carterventilatie is ook verdacht.
Move D5
2nd Gear member

Is het brandstoffilter toevallig onlangs vervangen? Die willen ook nog wel eens lekken bij de koppelingen.
Oceanracer
Geartronic member

Titel van de topic aangepast. :thumbright:
NOS
7th Gear member

*schopje*

Het wordt alleen maar duidelijker. We keken gister even in het donker onder de motorkap met een zaklamp naar de draaiende motor. Je ziet gewoon heel duidelijk rook naar boven komen die natuurlijk direct in het interieur komt. Het lijkt te komen vanaf de distributie zijde aan de achterkant van het blok. (je staat voor de auto: linksachter)

Het was niet te zien waar de rook precies vandaan kwam.

Iemand op www.problemcar.nl zegt dat het mischien een scheurtje in de voorpijp is, iemand enig idee?
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”