Radiateur lek+ motor met 7 km overhit

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Gebruikersavatar
STS-135
2nd Gear member
Berichten: 180
Lid geworden op: 26.06.2006 - 20:04
Locatie: Nijkerk

Nadat ik een hele poos geleden alweer opeens constateerde dat mijn radiateur lek was volgde niet snel daarna mijn kachel die het niet meer deed.

Resultaat, motor raakte met ongeveer 20 km overhit.

Ik een 2e hands radiateur gekocht die ook van een Turbo af kwam en deze bleek na inbouw ook lek te zijn....

Alleen nu is de auto al bijna meteen overhit, ik na een tip het termostaathuis verwijderd waardoor de motor iets minder snel op tempratuur lijkt te komen met als resultaat max 7 km en hij is overhit.

Dus ik kan geen hitte afvoeren via de kachel (kapot) en de Radiateur is zo leeg.

Maar met de oude radiateur (of radiator?) kon ik in elk geval mijn werk nog gewoon bereiken.

Nu heb ik dus gisteren weer een radiateur opgehaald, blijkt dat hij me 1 van een gewone (geen turbo) heeft meegegeven...arg...

Na een telefoontje vroeg ik hem of het het waard was een nieuwe te kopen, mede doordat ik al mijn uitlaat heb vervangen vanaf het spruitstuk, handremkabels en nog meer voor een aardig bedrag.

Hij kwam met de mededeling dat het ook maarzo zou kunnen dat mijn koppakking lek is en dat het een gok zal zijn, hij zei ook dat hij aan de buitenkant van de pakking niet zichtbaar hoeft te lekken om toch lek te zijn.


Nu is mijn eigenlijke vraag,

A: moet ik deze gok nemen?? heb de auto voor ongeveer 1000 euro gekocht en er nu al bijna 400 euro aan uitgegeven om hem door de apk te loodsen.

B: Hoe kan ik erachter komen of het niet mijn koppakking is?

Ik weet dat er geen grote rookpluimen uit de uitlaat komen en de kop ziet er droog uit, verder rijd de auto als een tiet en hou hij nergens in met rare schokjes etc, blok loopt gewoonm heel stabiel en soepel verder, hij raakt alleen zo snel overhit.




Lullig bijverhaal, ik had al het geld in de auto gestopt nadat hij was afgekeurd voor de apk, op de dag van herkeuring stond ik stil langs de autobaan met een overhitte motor en bleek er opeens dit aan de hand te zijn.... :-x
- Volvo V40 D4 R-Design
- Alfa Romeo 156 SW Ti
- Alfa Romeo 147 JTDm / Mitsubishi Grandis 2.4
- Alfa Romeo 156 2.5 V6
- VW Golf Station SDI / Toyota Corolla 1.6 Gtsi
- Mitsubishi Galant Wagon 2.5 V6
- Alfa Romeo 156 2.0 Selespeed / Alfa Romeo 156 1.6
-Mitsubishi Galant Gti 2.0 V6
-Volvo 440 Turbo / Volvo 440 1.8 / Volvo 460 2.0 / Volvo 440 1.8
-Opel Astra 1.8 GT 16v
-Opel Caliba 2.0
Gebruikersavatar
Wiebe
5th Gear member
Berichten: 1656
Lid geworden op: 02.03.2008 - 14:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Je hebt van die tester waar je koelvloeistof mee kan testen of de motor vloeistof verbruikt. De tester meet of er enige sporen van brandstof of dergelijke te vinden is. Denk wel dat het je koppakking is.

Kijk ook of je reservoir niet lekt ofzo, of andere slangen
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT

Always a pleasure to drive...
Gebruikersavatar
STS-135
2nd Gear member
Berichten: 180
Lid geworden op: 26.06.2006 - 20:04
Locatie: Nijkerk

Word het geintje nog duurder, ik heb net gebeld en met korting voor 115 euro een radiateur gevonden (nieuw) ik denk maar dat ik de gok ga wagen, en als die koppakking dan lek is,, pff dan moet dat ook maar ofzo :( ben benieuwd wat me dat dan zou gaa kosten aan tijd en geld.

Grtz
- Volvo V40 D4 R-Design
- Alfa Romeo 156 SW Ti
- Alfa Romeo 147 JTDm / Mitsubishi Grandis 2.4
- Alfa Romeo 156 2.5 V6
- VW Golf Station SDI / Toyota Corolla 1.6 Gtsi
- Mitsubishi Galant Wagon 2.5 V6
- Alfa Romeo 156 2.0 Selespeed / Alfa Romeo 156 1.6
-Mitsubishi Galant Gti 2.0 V6
-Volvo 440 Turbo / Volvo 440 1.8 / Volvo 460 2.0 / Volvo 440 1.8
-Opel Astra 1.8 GT 16v
-Opel Caliba 2.0
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Kijk eens naar de onderkant van je olievuldop. Als daar veel "mayonaise" aan zit dan is je koppakking verdacht. Verder je oliepeilstok eruit trekken, vlammetje eronder houden, dus niet eerst afvegen! Als het vlammetje knetterd/sputtert dan zit er water in je olie en is je koppakking ook verdacht. kijk ook in je overdruk vat van je koelwater. Drijft daar olie op?
Gebruikersavatar
STS-135
2nd Gear member
Berichten: 180
Lid geworden op: 26.06.2006 - 20:04
Locatie: Nijkerk

Onderkant olievuldop is gewoon helemaal zwart en nat van gewone olie.

Vlammetje onder oliepeilstok gehouden en er knetterd niks, gaat gewoon branden.
(heet trouwens zo'n druppel olie op je duim! :))

Tja en de overdruk, neem aan dat je expansievat bedoelt (ben niet super met alle benamingen) die is dus altijd leeg aangezien de radiateur lek is.

Maar heb hem gisteren verwijderd en er komt alleen puur water uit en het laatste beetje is bruinig maar absolutuut geen olie gezien.

Dus dit is gunstig denk ik dan maar
- Volvo V40 D4 R-Design
- Alfa Romeo 156 SW Ti
- Alfa Romeo 147 JTDm / Mitsubishi Grandis 2.4
- Alfa Romeo 156 2.5 V6
- VW Golf Station SDI / Toyota Corolla 1.6 Gtsi
- Mitsubishi Galant Wagon 2.5 V6
- Alfa Romeo 156 2.0 Selespeed / Alfa Romeo 156 1.6
-Mitsubishi Galant Gti 2.0 V6
-Volvo 440 Turbo / Volvo 440 1.8 / Volvo 460 2.0 / Volvo 440 1.8
-Opel Astra 1.8 GT 16v
-Opel Caliba 2.0
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Waarschijlijk komthet oververhit zijn van het niet goed ontluchten van het koelsysteem. De kop is lastig te ontluchten en duurt een tijd.

Je kunt even proberen te rijden met de koelvloeistoftankdop er losjes opgedraait, dus gewoon iets vast. Niet los laten dan verlies je hem.
De expansietank bouwt zo minder druk op en drukt het water er niet uit.

Weet je zeker dat alleen je radiateur lekt of is ook een of andere vriesstop in je blok lek. Kkomt bijmij ook wel eens voor vroeger, ik heb zo ondertussen allemaal al eens vervangen.


Wim
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
STS-135
2nd Gear member
Berichten: 180
Lid geworden op: 26.06.2006 - 20:04
Locatie: Nijkerk

Ik heb voor de zekerheid de dop er standaard al af, maar ik krijg hem niet goed ontlucht lijkt het wel, heb alle adviezen hier op het forum opgevolgd maar dat mocht niet baten, ik dacht dat het mischien komt door het feit dat het lek gewoon te groot is waardoor er lucht in blijft komen, want als water eruit kan kan lucht erin toch?
En die vriestoppen heb ik nog nooit van gehoord, zijn dat toevallig die rode plastic pluggen/doppen?


Nog een leuke bijkomstigheid, ik met het verwijderen van het thermostaathuis 1 van de 3 bouten afgebroken in het blok.. Boutje was gevallen en iemand in de garage kwam aanzetten met een alu bout die afbrak op torq.

Hij lekt niet langs het thermostaathuis trouwens maar dat is ook nog een naar voorgevoel als de druk er dalijk wel goed op komt te staan.

Grtz en bedankt voor de tips.
- Volvo V40 D4 R-Design
- Alfa Romeo 156 SW Ti
- Alfa Romeo 147 JTDm / Mitsubishi Grandis 2.4
- Alfa Romeo 156 2.5 V6
- VW Golf Station SDI / Toyota Corolla 1.6 Gtsi
- Mitsubishi Galant Wagon 2.5 V6
- Alfa Romeo 156 2.0 Selespeed / Alfa Romeo 156 1.6
-Mitsubishi Galant Gti 2.0 V6
-Volvo 440 Turbo / Volvo 440 1.8 / Volvo 460 2.0 / Volvo 440 1.8
-Opel Astra 1.8 GT 16v
-Opel Caliba 2.0
Gebruikersavatar
STS-135
2nd Gear member
Berichten: 180
Lid geworden op: 26.06.2006 - 20:04
Locatie: Nijkerk

Ik heb trouwens na de berichten hierzo besloten nu een hagelnieuwe radiateur aan te schaffen, hij ligt hier in mijn woonplaats op voorraad dus ik zal jullie op de hoogte houden.
- Volvo V40 D4 R-Design
- Alfa Romeo 156 SW Ti
- Alfa Romeo 147 JTDm / Mitsubishi Grandis 2.4
- Alfa Romeo 156 2.5 V6
- VW Golf Station SDI / Toyota Corolla 1.6 Gtsi
- Mitsubishi Galant Wagon 2.5 V6
- Alfa Romeo 156 2.0 Selespeed / Alfa Romeo 156 1.6
-Mitsubishi Galant Gti 2.0 V6
-Volvo 440 Turbo / Volvo 440 1.8 / Volvo 460 2.0 / Volvo 440 1.8
-Opel Astra 1.8 GT 16v
-Opel Caliba 2.0
ArjenM
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32

Compressie laten meten. Door oververhitting heb je trouwens wel sneller kans op een lekke koppakking.
Gebruikersavatar
STS-135
2nd Gear member
Berichten: 180
Lid geworden op: 26.06.2006 - 20:04
Locatie: Nijkerk

Ok zal ik ook laten doen zodra hij is gemaakt, al met al is de auto 3 keer overhit geraakt voordat ik thuis was, 6 uur later dinsdien als ik al rij max 2 km ofzo.

De radiateur lag helaas toch niet op vooraad, in het systeem stond bij de turbo versies een te kleine radiateur (foutje?) dus zal hem moeten bestellen en dan is die morgen binnen.
- Volvo V40 D4 R-Design
- Alfa Romeo 156 SW Ti
- Alfa Romeo 147 JTDm / Mitsubishi Grandis 2.4
- Alfa Romeo 156 2.5 V6
- VW Golf Station SDI / Toyota Corolla 1.6 Gtsi
- Mitsubishi Galant Wagon 2.5 V6
- Alfa Romeo 156 2.0 Selespeed / Alfa Romeo 156 1.6
-Mitsubishi Galant Gti 2.0 V6
-Volvo 440 Turbo / Volvo 440 1.8 / Volvo 460 2.0 / Volvo 440 1.8
-Opel Astra 1.8 GT 16v
-Opel Caliba 2.0
philippevk
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 15.03.2007 - 11:08

volgende keer bij het vullen de voorkant van de auto omhoog krikken? zodat dat het hoogste punt word....
Gebruikersavatar
STS-135
2nd Gear member
Berichten: 180
Lid geworden op: 26.06.2006 - 20:04
Locatie: Nijkerk

Ok net naar Apeldoorn gereden voor een nieuwe radiateur, we hebben hem er meteen in gezet en gaan nu de boel ontluchten.

Hoop dat het nu wel lukt met het ontluchten,
- Volvo V40 D4 R-Design
- Alfa Romeo 156 SW Ti
- Alfa Romeo 147 JTDm / Mitsubishi Grandis 2.4
- Alfa Romeo 156 2.5 V6
- VW Golf Station SDI / Toyota Corolla 1.6 Gtsi
- Mitsubishi Galant Wagon 2.5 V6
- Alfa Romeo 156 2.0 Selespeed / Alfa Romeo 156 1.6
-Mitsubishi Galant Gti 2.0 V6
-Volvo 440 Turbo / Volvo 440 1.8 / Volvo 460 2.0 / Volvo 440 1.8
-Opel Astra 1.8 GT 16v
-Opel Caliba 2.0
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

vriestoppen zijn in het onderblok gezet, het zijn een soort metalen dekseltjes van 3-5 cm diameter. Meestal een beetje metaalkleurig, tezij ze geroest zijn, en dat is een reelijk veel voorkomend euvel bij een bepaalde serie rond '89-'91
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
STS-135
2nd Gear member
Berichten: 180
Lid geworden op: 26.06.2006 - 20:04
Locatie: Nijkerk

Ik heb nog niet naar de vriesstoppen gekeken en dat is enerzijds goed nieuws :)

Gisteren na het ontluchten, (toch zeker anderhalf uur geduurd) bleef de tempratuur stabiel.
Ben gaan testrijden en hem hem flink op de staart getrapt en met dit alles bleef de tempratuur onder 93 graden, dit was zelfs maar een piek.

In tegenoverstelling tot hoe het was, zo zacht mogelijk rijden en nog naar de 110 graden binnen no time.

Verder heb ik meteen nog een probleem opgelost, mijn verwarming werkte namelijk niet meer en dit heeft dus gelukkig ook te maken gehad met de radiateur.


Dus ik ben weer blij!

Nu nog 1 remklauw en 2 voorbanden vervangen en ik heb hem weer een jaar door de apk, (voor de helft van de dagwaarde)


Misschien nog leuk om even te vermelden wat ik heb moeten vervangen/repareren voor de APK.


-Uitlaat middenpijp ---> gedaan
-Einddemper ---> gedaan
-Handremkabels links en rechts --->gedaan
-2 Voorbanden ---> nog te doen
-1 ruitenwissersproeier ---> gedaan
-Lichtverspreiding koplamp linksvoor ---> gedaan
-Massa controleren ivm onregelmatig werkend knipperlicht ---> gedaan
-Remklauw R/A ---> nog te doen
-Radiateur ---> gedaan :)



Ofterwijl i Love my 440 anders had ik hem voor deze uitgaven wel kunnen verkopen.


Ik wil bij deze iedereen bedanken voor de tips en adviezen, heb hier toch behoorlijk over in dubio gezeten maar gelukkig de laatste zure appel goed doorstaan.


Groeten
- Volvo V40 D4 R-Design
- Alfa Romeo 156 SW Ti
- Alfa Romeo 147 JTDm / Mitsubishi Grandis 2.4
- Alfa Romeo 156 2.5 V6
- VW Golf Station SDI / Toyota Corolla 1.6 Gtsi
- Mitsubishi Galant Wagon 2.5 V6
- Alfa Romeo 156 2.0 Selespeed / Alfa Romeo 156 1.6
-Mitsubishi Galant Gti 2.0 V6
-Volvo 440 Turbo / Volvo 440 1.8 / Volvo 460 2.0 / Volvo 440 1.8
-Opel Astra 1.8 GT 16v
-Opel Caliba 2.0
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”