Hoi,
ik heb een Volvo 440 1.8i uit 1994. Toen ik h'm kocht zei de garage dat ik binnenkort de kleppen moet stellen of laten stellen. Is dit zelf goed te doen? Of is het beter om het te laten en wat kost dat dan ongeveer?
Groeten,
Tim
kleppen stellen?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 01.05.2005 - 22:58
- Locatie: Vaassen
- Contacteer:
Zelf doen wordt wel een beetje moeilijk.
De klepspeling stel je door de dikte van de klepstelplaatjes.
Om de klepstelplaatje te verwisselen heb je een kleplichter nodig.
Zelf heb ik de spullen er wel voor, dus ...
Timen
De klepspeling stel je door de dikte van de klepstelplaatjes.
Om de klepstelplaatje te verwisselen heb je een kleplichter nodig.
Zelf heb ik de spullen er wel voor, dus ...
Timen
-
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 05.01.2008 - 15:47
sorry dat ik dit oude topic om hoog schop maar..
Ik ben zelf opzoek naar een garage in Haarlem om me kleppen te stellen maar er is echt niemand die het kan...
ik heb er nu 1 gevonden die het wel kan maar dan moet me distributieriem ook vervangen worden, tevens kost het minimaal 300 euro aan arbeidsloon :S
ook hoorde ik al van sommige dat de complete nokkenas er uit moet.
ik kan me niet voor stellen dat dit allemaal moet en zo moeilijk is...
heeft iemand toevallig een idee waar in de omgeving Haarlem een garage zit die wel weet hoe de kleppen gesteld moeten worden?
Ik ben zelf opzoek naar een garage in Haarlem om me kleppen te stellen maar er is echt niemand die het kan...
ik heb er nu 1 gevonden die het wel kan maar dan moet me distributieriem ook vervangen worden, tevens kost het minimaal 300 euro aan arbeidsloon :S
ook hoorde ik al van sommige dat de complete nokkenas er uit moet.
ik kan me niet voor stellen dat dit allemaal moet en zo moeilijk is...
heeft iemand toevallig een idee waar in de omgeving Haarlem een garage zit die wel weet hoe de kleppen gesteld moeten worden?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1429
- Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
- Locatie: venhuizen
gewoon bij een volvo dealer laten doen? die hebben kleplichters en plaatjes en doen het op een goeie manier. distributieriem hoeft niet perse mee vervangen te worden, de nokkenas kan ook gewoon blijven zitten. hoeft niet gedemonteerd te worden. check ff op marktplaats bij advertenties, er biedt ook iemand particulier aan om reparaties te doen aan volvo 400-serie
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
-
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 05.01.2008 - 15:47
Ik heb net maar even gebeld met de dealer.
Eerste reactie was toen ik vertelde dat het een LPG auto is, dat ze eigenlijk niet aan gas auto's mogen sleutelen apart aangezien ik hem ook bij deze dealer heb aangeschaft.
na veel overleg met de werkplaats chef willen ze het wel doen a 400 euro.
ook hier moet de nokkenas eruit.
conclusie ik laat het wel zitten.....
Eerste reactie was toen ik vertelde dat het een LPG auto is, dat ze eigenlijk niet aan gas auto's mogen sleutelen apart aangezien ik hem ook bij deze dealer heb aangeschaft.
na veel overleg met de werkplaats chef willen ze het wel doen a 400 euro.
ook hier moet de nokkenas eruit.
conclusie ik laat het wel zitten.....
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 15.03.2007 - 11:08
nokkenas hoeft er niet af. volvo specialisten doen het voor rond de 80-120 euro. 300 euro is afzetterij
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 27.05.2008 - 19:42
alleen even je kleppendeksel lichten, dan kun je er al bij. Pakking naderhand afkitten, nieuwe kost weer €30.
lpg/benzine auto's, bij die motoren moet altijd kleppen gesteld worden. alleen bij lpg elke beurt, en benzine weet ik niet precies het aantal km's.
heb het laatst nog gedaan op de zaak, het gereedschap voor de kleppen te lichten was er niet maar je kan zelf gewoon gereedschap maken.
lpg/benzine auto's, bij die motoren moet altijd kleppen gesteld worden. alleen bij lpg elke beurt, en benzine weet ik niet precies het aantal km's.
heb het laatst nog gedaan op de zaak, het gereedschap voor de kleppen te lichten was er niet maar je kan zelf gewoon gereedschap maken.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
De nokkenas moet eraf als je niet het juiste hulpgereedschap hebt...... bij volvo hebben ze dat wel.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
een zeer vaag verhaal van de dealer!!!
- Lex!
- 2nd Gear member
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 10.07.2007 - 21:32
- Locatie: Utrecht
Ik heb serieus nog nooit gehoord dat een garage niet 'mag' sleutelen aan een gas auto?! alsof gas-auto's zelf onderhoudend zijn...te vaag, heb zelf regelmatig kleppen gesteld van auto's, nog nooit van een 400-serie maar zelf doen met een goede handleiding (Haynes bijv.) en technisch inzicht + 2 rechterhanden dan kan er weinig misgaan...en ik zou toch gaan voor een nieuwe pakking i.p.v. afkitten, no-offense maar dat vind ik een beunhazen oplossing 
480Turbo
460 2.0i
S40 1.8 G3
460 2.0i
S40 1.8 G3
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Het kan zijn dat een garage niet de juiste papieren heeft om aan een GAS installatie te sleutelen. Je moet hiervoor wel een erkenning hebben.
Misschien dat ze dat bedoelen. Net zoals APK niet door iedereen gedaan kan worden.
De rest van het sleutelwerk kan en mag iedere beun/garage/bedrijf doen.
Misschien dat ze dat bedoelen. Net zoals APK niet door iedereen gedaan kan worden.
De rest van het sleutelwerk kan en mag iedere beun/garage/bedrijf doen.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Dat heeft alleen betrekking op het inbouwen van een LPG installatie.
Elke garage mag aan een LPG auto sleutelen,daar is geen erkenning voor nodig.
Elke garage mag aan een LPG auto sleutelen,daar is geen erkenning voor nodig.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
OK, weer iets geleerd.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
zelf een LPG installatie inbouwen mag dus niet,die moet ten alle tijden voorzien zijn van een certificaat alvorens het kenteken gewijzigd wordt door RDW
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 360
- Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32
Dat: "die moet ten alle tijden voorzien zijn van een certificaat alvorens het kenteken gewijzigd wordt door RDW" klopt, maar dat betekend niet dat je hem zelf niet mag inbouwen. Bij mijn auto is het toch echt zelf ingebouwd.
Bevestiging daarvan op de RDW site kan ik niet vinden maar de belastingdienst schrijft het volgende:
Bevestiging daarvan op de RDW site kan ik niet vinden maar de belastingdienst schrijft het volgende:
Keuren op veiligheid en kentekenbewijs aanpassen als LPG-installatie door niet-erkend bedrijf is ingebouwd
De RDW of een instantie die door de RDW is aangewezen, keurt de LPG-installatie op veiligheid. Als u de LPG-installatie niet laat inbouwen door een erkend inbouwstation, moet u zelf een afspraak maken bij een van de keuringsstations van de RDW om de LPG-installatie te laten keuren. Raadpleeg voor een afspraak www.rdw.nl.
Om het kentekenbewijs aan te laten passen, neemt u kentekenbewijs deel I of deel IA mee naar de keuring. Als uw bestelauto met LPG-installatie wordt goedgekeurd, geeft u op het keuringsstation uw deel I of deel IA af en krijgt u daarvoor een ontvangstbewijs. Dit kunt u als deel I of deel IA gebruiken tot u een nieuw deel I of deel IA krijgt. Het keuringsstation stuurt het kentekenbewijs naar de RDW voor aanpassing. De RDW stuurt u het aangepaste kentekenbewijs deel I of deel IA vervolgens toe.