Hallo,
Sinds gisteren hebben we naast onze 940 uit '92 nu ook een 264 uit '75.
Alleen missen we nog technische ervaring maar daar willen we graag wat aan veranderen.
Daarom de volgende vragen.
1. De snelheidmeter van de 264 heeft een afwijking van ongeveer 20km/h. Wat kan hiervan de reden zijn? We hebben op de meter 130 gereden maar in werkelijkheid bleek dat 110 km/h te rijden.
2. Welke banden- en velgenmaat hoort er origineel onder een 264? We rijden nu op 185/70 R14 88T
3. Waar kan ik de beroemde groene boekjes vinden voor dit type auto?
Alvast bedankt,
Jouke en Marije
Snelheidsmeterafwijking 264 DL 2.7 V6
- Fat Rat
- 5th Gear member
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
- Locatie: Walcheren
Misschien als je veel aan de auto zelf wil doen enzo is het nuttig eens rond te kijken(en evt lid te worden van) het http://www.volvo240-260register.nl. Ik denk dat daar veel en veel meer technische kennis en ervaring is.
Wat betrerft de afwijking, dat zou in de sensor op de achteras of in de teller unit kunnen zitten. Met beide delen geen ervaring overigens.
De banden maat zou redelijk origineel kunnen zijn, volgens mij zijn in de jaren 80 ook veel 240's op die maat afgeleverd.
Het beroemde groene boekje zegt mij enkel wat in taalkundig verband, dus denk dat dat niet is wat je bedoelt. Als je het dan weer over een sleutelboek hebt.... Dan zou je bijvoorbeeld marktplaats kunnen proberen, daar heb ik mijn sleutelhandboek voor de 740 ook gevonden. Er zullen anders ook wel bronnen bekend zijn bij het register.
Weliswaar gaat het voor mij van een ander clubje. Maar ik heb ervaren dat je als je nog niet zoveel kennis en ervaring hebt, het lidmaatschap van de bij je model behorende club/vereniging goud waard is. Heb altijd veel zelf gedaan aan mijn vorige 740 en nu ook weer aan mijn 940 en 740. Het begon bij mij met de aankoop waar ik het oliefilter en hoofdremcillinder nog niet van elkaar wist te onderscheiden, een jaar later had ik al zelf een distributieriem gewisseld, kleppen gesteld, verschillende oliewissels gedaan, remslangen vervangen, remschijven en blokken voor gewisseld, bougie wissel, rotor en verdelerkap vervangen..... Zonder de Volvo700vereniging(ja is ook voor de 900 serie) was dat nooit of te nimmer gelukt
Wat betrerft de afwijking, dat zou in de sensor op de achteras of in de teller unit kunnen zitten. Met beide delen geen ervaring overigens.
De banden maat zou redelijk origineel kunnen zijn, volgens mij zijn in de jaren 80 ook veel 240's op die maat afgeleverd.
Het beroemde groene boekje zegt mij enkel wat in taalkundig verband, dus denk dat dat niet is wat je bedoelt. Als je het dan weer over een sleutelboek hebt.... Dan zou je bijvoorbeeld marktplaats kunnen proberen, daar heb ik mijn sleutelhandboek voor de 740 ook gevonden. Er zullen anders ook wel bronnen bekend zijn bij het register.
Weliswaar gaat het voor mij van een ander clubje. Maar ik heb ervaren dat je als je nog niet zoveel kennis en ervaring hebt, het lidmaatschap van de bij je model behorende club/vereniging goud waard is. Heb altijd veel zelf gedaan aan mijn vorige 740 en nu ook weer aan mijn 940 en 740. Het begon bij mij met de aankoop waar ik het oliefilter en hoofdremcillinder nog niet van elkaar wist te onderscheiden, een jaar later had ik al zelf een distributieriem gewisseld, kleppen gesteld, verschillende oliewissels gedaan, remslangen vervangen, remschijven en blokken voor gewisseld, bougie wissel, rotor en verdelerkap vervangen..... Zonder de Volvo700vereniging(ja is ook voor de 900 serie) was dat nooit of te nimmer gelukt
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
- Jordos
- 3rd Gear member
- Berichten: 414
- Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56
Die afwijking, daar zou ik me niet zo'n zorgen om maken. Is normaal voor een auto van die leeftijd, op die snelheid. Mijn 164 heeft zo'n schuifbaar driehoekje voor de snelheidsmeter zitten, dat je zelf kan stellen. Die heb ik iets voor de 120 staan; dan weet ik wanneer ik 100 rij.


Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
- biadman
- 4th Gear member
- Berichten: 862
- Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
- Locatie: hilversum
wat is het ronddraai getal?
misschien dat ik nog een andere teller unit heb liggen...
(heb overgens zekerweten een toerenteller liggen voor een 6 cilinder)
misschien dat ik nog een andere teller unit heb liggen...
(heb overgens zekerweten een toerenteller liggen voor een 6 cilinder)
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 15.06.2008 - 20:25
Wat bedoel je met het rondraai getal?
Zover reikt mijn technische kennis helaas nog niet.
De toerenteller zit op dit moment niet in onze auto. Op die plaats hebben ze een rare buitentemperatuurmeter geplaatst (volgens mij niet origineel).
Op Internet ook wel een 2e hands unit gezien met snelheidsmeter ed gezien.
Wat zou je willen hebben voor de toerenteller?
Marije
Zover reikt mijn technische kennis helaas nog niet.
De toerenteller zit op dit moment niet in onze auto. Op die plaats hebben ze een rare buitentemperatuurmeter geplaatst (volgens mij niet origineel).
Op Internet ook wel een 2e hands unit gezien met snelheidsmeter ed gezien.
Wat zou je willen hebben voor de toerenteller?
Marije
- biadman
- 4th Gear member
- Berichten: 862
- Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
- Locatie: hilversum
de troerenteller past in het dashboard op de plek tussen de km teller en de temp meter (rond gat in het midden) kan nu ook alleen een volvo logo staan!
voor de toerenteller vraag ik 35 euro incl verzenden
het ronddraaigetal van je km teller kan je onder je dagteller vinden! begint vaak met een r en dan een aantal cijfers!
hoor het wel! stuur me anders een mail op jr_zuidam @ hotmail.com maar dan aan elkaar natuurlijk
voor de toerenteller vraag ik 35 euro incl verzenden
het ronddraaigetal van je km teller kan je onder je dagteller vinden! begint vaak met een r en dan een aantal cijfers!
hoor het wel! stuur me anders een mail op jr_zuidam @ hotmail.com maar dan aan elkaar natuurlijk

Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
- v164
- 3rd Gear member
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 23:36
Mijn vermoeden is (ook) dat de teller niet bij de auto hoort. Die oude tellers willen nog wel eens stuk gaan, dwz een cruciaal tandwieltje gaat slippen door een scheurtje, en een andere (foute) teller is zo geplaatst.
Volvo '71 164r / '73 164e / '95 945lpt / '98 945LE/ '01 xc70
2004 XC70R
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 08.07.2007 - 16:12
Een simpele oplossing om de tellerafwijking te verminderen is om grotere banden te monteren.
De maat 185/70/14 is zowiezo te klein voor een 264,daar hoort 185/80/14 onder te zitten.Dat scheelt ook al in de afwijking.
Persoonlijk heb ik 195/70/14 gemonteerd(grotere keus/goedkoper en minder tellerafwijking) en het staat nog mooier gevuld in de wielkasten.
De maat 185/70/14 is zowiezo te klein voor een 264,daar hoort 185/80/14 onder te zitten.Dat scheelt ook al in de afwijking.
Persoonlijk heb ik 195/70/14 gemonteerd(grotere keus/goedkoper en minder tellerafwijking) en het staat nog mooier gevuld in de wielkasten.
Volvo=vierkant=tijdloos=praktisch,wat wil een mens nog meer?
- biadman
- 4th Gear member
- Berichten: 862
- Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
- Locatie: hilversum
14" is dat uberhaupt niet 1" te klein?
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
- Baseman
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
- Locatie: 's-Hertogenbosch
175R14 rolt af op 1930 mm
185/70R14 rolt af op 1880 mm
Daar heb je dus al een dikke 2% afwijking te pakken.
185/80R14 is nog veel langer, namelijk 1990 mm afrol.
Dan zit je alweer aan de 5 en een half procent tov 185/70R14
185/70R14 rolt af op 1880 mm
Daar heb je dus al een dikke 2% afwijking te pakken.
185/80R14 is nog veel langer, namelijk 1990 mm afrol.
Dan zit je alweer aan de 5 en een half procent tov 185/70R14
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 11.03.2008 - 07:09
Je vergeet het belangrijkste: een betere wegliggingVilvi schreef:
Persoonlijk heb ik 195/70/14 gemonteerd(grotere keus/goedkoper en minder tellerafwijking) en het staat nog mooier gevuld in de wielkasten.

Is je 264 een carburateur of injectie uitvoering ?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 08.07.2007 - 16:12
Dat is dan niet origineel,als jouw 264 een DL uitvoering is dan hoort daar een B27A motor in te liggen met carburateur.joukesigaar schreef:Injectie
De GL en GLE versies hadden de B27E motor met injectie.
En ja Jos je hebt gelijk ook de wegligging is zeker verbetert.
Volvo=vierkant=tijdloos=praktisch,wat wil een mens nog meer?
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 15.06.2008 - 20:25
Bij het RDW staat de auto genoteerd als een 264 E DL.
Het chassinummer is 2646 B 1 001582.
Geprobeerd te ontleden maar de 6 staat voor een B27 motor maar helaas staat er verder niks bij zodat ik het daaruit niet kan herleiden.
De type nummer is 264-641-2281-21. Ik weet niet hoe ik deze kan vertalen.
Haynes verteld ook dat in 1975 alleen nog maar de B27E motor werd gebruikt en vanaf 1976 pas een B27A. Dat zou verklaren waarom op het chassisnummer alleen de 6 wordt vermeld. De B staat voor bouwjaar 1975.
Het chassinummer is 2646 B 1 001582.
Geprobeerd te ontleden maar de 6 staat voor een B27 motor maar helaas staat er verder niks bij zodat ik het daaruit niet kan herleiden.
De type nummer is 264-641-2281-21. Ik weet niet hoe ik deze kan vertalen.
Haynes verteld ook dat in 1975 alleen nog maar de B27E motor werd gebruikt en vanaf 1976 pas een B27A. Dat zou verklaren waarom op het chassisnummer alleen de 6 wordt vermeld. De B staat voor bouwjaar 1975.
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 15.06.2008 - 20:25
Haynes vermeld dat de B27A werd gebruikt vanaf 1976 in de saloons(sedan?)
Daarnaast werd het tot 1978 veelvuldig gebruikt in de 265 estate.
Vanaf 1979 is er de B28A.
Daarnaast werd het tot 1978 veelvuldig gebruikt in de 265 estate.
Vanaf 1979 is er de B28A.
- Baseman
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Als je je VIN in VADIS inklopt, dan komt er toch uit wat er in hoort, of zie ik dat verkeerd?
Ik zag voor 1975 namelijk (wegens ontbreken van VIN) 3 opties staan, waaronder de B27A en B27E
Ik zag voor 1975 namelijk (wegens ontbreken van VIN) 3 opties staan, waaronder de B27A en B27E
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2