pedaal zakt iets weg bij rem ingedrukt houden

Plaats reactie
netwerk11
2nd Gear member

Nou het volgende, ik heb al een paar keer opgemerkt dat , wanneer ik de rem ingetrapt houd, het pedaal iets wegzakt, de rem blijft het echter goed doen, wat kan dit nu weer zijn, er zijn geen meldingen en het betreft een S80 t6 uit '99.
Tevens heb ik een tik in de remmen zitten wanneer ik de rem los laat, en houd het misschien verband met elkaar?
Vorig jaar zomer is de auto naar de dealer geweest , waar men nieuwe remblokken voor heeft geplaats, en het geluid was weg, nu een 3/4 jaar later begint het tikken weer,( 1x een plok bij het remmen).
Wie heeft dit ook eens gehad, en weet wat het is.
Overgestapt van Saab naar Volvo
denkweb
4th Gear member
Contacteer:

Tikken was een bekend probleem bij TDI motoren in de 850 series; de rembekrachtigingspomp (koppeling werkt op zelfde reservoir) had dan versleten kleppen/rubbers waardoor deze geleidelijk druk verloor.

Op te merken door tikkende kleppen die ophielden als je de rem intrapte (druk creeërde).

Nadeel: wanneer hier erg lang mee doorgereden werd dan kon het zijn dat men bij twee maal hard remmen ineens door de rem niet meer ingetrapt kon krijgen omdat deze niet snel genoeg druk opbouwde. Je moest dan ineens enorm veel kracht zetten om te remmen, wat meestal amper resultaat gaf.

Mogelijk dat dit fenomeen iets met elkaar te maken heeft...
Peugeot 305 rood | NH-57-KV | verkocht en inmiddels vernietigd
Volvo 360 2.0 wit | RV-10-BB | 360-cup donor geworden
Volvo 440 1.8 rood | YJ-75-JP | verkocht en inmiddels vernietigd
Ford Fiesta rood | FR-BF-72 | verkocht en week later total loss na ongeval
Volvo 850 GLT groen | FS-GZ-98 | total loss na ongeval
Volvo 850 TDI Blauw | PL-LB-65 | verkocht
Volkswagen Polo 1.6 rood | SL-JL-94 | verkocht
Volvo S80 2.4 170pk wit | 34-DX-RS | actueel
netwerk11
2nd Gear member

Dus als ik het goed begrijp, kan de rembekrachtigingspomp versleten zijn? is dit al mogelijk bij 174.000 km? Het is wel een automaat, waardoor je bij ieder verkeerslicht de rem ingedrukt houd.
Klink trouwens niet echt lekker in het verhaal hierboven, dat je dan nog erg slecht remt, na twee keer hard remmen.
Kunnen de kleppen en rubbers trouwens vervangen worden, of wordt dat een hele nieuwe pomp?
netwerk11
2nd Gear member

trouwens ik hoor niet de kleppen van de motor hoor, ik hoor 1x plok wanneer ik rem , net of er iets los zit, maar dat schijnt niet zo te zijn.
Oceanracer
Geartronic member

Het je dit topic al doorgelezen? Ook een S80.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
marc'ss80
2nd Gear member

Heren een Volvo S80 t6 uit 1999 heeft geen aparte vacuum pomp (alleen diesels)
Het vacuum haald "hij" uit het inlaat spruitstuk of na het luchtfilter voor de turbo's.
mijn rempendaal zakt ook iets ! maar alleen als je lang stil staat.
(dit kan ook komen doordat vacuum zakt als je motor stationair draaid)
Je kan ook lekke vacuum leidingen hebben of slechte eenwegklepjes.
De "plok" kan komen van je rem blokken , heeft hij het ook als je de laatste keer achteruit geremt hebt(en dan weer vooruit gaat rijden)?
vr,gr marc
netwerk11
2nd Gear member

Bij achteruit rijden heb ik het nog nooit gehoord, ook nog nooit geprobeerd, ik zal het binnenkort eens even proberen, in het voorjaar begon het ook met een plok geluid bij het remmen, maar na een rit van 1300 km met uiterst slecht weer , sneeuw in de ochtend met pekel, en regen in de middag, was de plok weg, nu 3 maanden verder komt de plok langzaam weer terug, die lekke vacuumleidingen kan ik dat zelf controleren?
De pedaal zakt wanneer ik voor de verkeerslichten sta, soms na 10 sec. en soms ook langer.
Het topic wat Oceanracer aangeeft, lijkt mij iets anders te zijn, wat ik ervaar, hij remt goed, alleen de padaal zakt iets, ik hoor ook geen sissende geluiden, is het verstandig om weer even langs de dealer te gaan? De Abs controller is afgelopen jaar vervangen, dus ik neem aan dat deze het niet is. wel blijft er een melding intern in de auto staan van onregelmatig signaal van de pomp(uitlezen bij de dealer), maar dat geeft geen storingsmelding op mijn display
marc'ss80
2nd Gear member

Een lekke vacuum slang hoor je niet sissen,dus dat je niets hoord is normaal.
Als je het niet vertrouwd zou ik zeker even langs gaan.
De vacuum kracht kan je meten.
Die van mij doet het (zakken van het rempendaal) ook maar remt als de besten :P
Als ik in een andere auto rij moet ik eerst even wennen aan de remmen (of de veel slechtere werking er van)
Ik vermoed dat de plok geluid het zettelen van je remblok(ken) als je geremt hebt en weer weg rijdt.
vr,gr marc
netwerk11
2nd Gear member

Nou dan ga ik eerst maar even op vakantie, en dan zie ik erna wel, of het erger wordt, hij remt tenslotte goed, het plokken was vorig jaar weg na montage van nieuwe blokken voor, zou er ruimte op komen dan?

iedereen alvast bedankt voor de reacties
Frumpy
5th Gear member

Controleer even of de borgveren nog goed zitten. Wat na verloop van tijd ook wel eens optreedt, is het rammelen van blokken doordat het kopervet van de tangen/geleider door velgenreiniger i.c.m. de hogedrukspuit e/o wasstraat verwijderd wordt.
Hierdoor glijdt het e.e.a. niet meer optimaal.
S80 2,5T AUT5 2004
netwerk11
2nd Gear member

Dat zou natuurlijk kunnen, dat er iets niet meer soepel loopt, ga ik nakijken, ik spuit hem wel eens af met een hogedruk reiniger, maar nooit door de wasstraat.

Bedankt voor de tip
Royalqwerty
2nd Gear member

...Ik heb dat (wegzakken rempedaal) met mijn huidige en vorige V70 ook, volgens mij is het normaal hoor.
...compleet met airbags, ABS en S.I.P.S. rijd je nooit jezelf, maar altijd anderen in het gips...
Renault 9(11)T Automaat '86
Opel Vectra 1.6i eco '95
Jeep Cherokee 4.0LTD '98
Ford Courier 1.6 '93
Peugeot 106 1.1 ACE '92
Volvo V70 2.4 170pk exclusive '99
Saab 900 Cabrio 2.3 SE '97
Peugeot 106 1.1 Select

Volvo V70 2.5T Momentum Geartronic MY'05
Fiat 500 1.2 Lounge Duallogic
Citroën Dyane '83
Plaats reactie