start/accu probleem

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
alexalmelo
Starter

hallo iedereen,

na een hoop ergenis en kosten ben ik mijn volvo een beetje zat aan het worden.
het verhaal gaat zo. mijn volvo heeft zins kort startploblemen dat de accu niet genoeg cappaciteit heeft om de startmoter aan te draaien om de motor te starten de buitenverlichting brand nog vel (normaal) dus de accu is niet helemaal leeg. in het begin dacht ik het kan eens gebeuren dat je accu s'ochtens leeg is maar het gebeurde iedere week wel 3 á 5 in de week ik werd er helemaal gek van ik ben met dit probleem naar mijn garage gegaan, ik ben er toen met een volle accu heen gereden zij konden niets vinden wat het probleem kon zijn de accu was niet kapot de dynamo laad genoeg bij ze hebben van alles door gemeten en konden er niets aan bevinden. ik heb de auto weer opgehaald en het probleem was er naar 2 dagen weer.
het was tijd om mijn auto voor de APK te doen en ik heb toen tegen hun gezegt kijk eens of je het probleem van de accu kunt vinden omdat hij nog steeds startproblemen heeft. ze konden alweer niets vinden en hadden samen afgesproken dat als ik weer problemen had dat ze de auto kwamen ophalen zonder hem weer bij te laden of er iets aan te doen om te kijken of er stroom lekte of dat er een ander probleem was.

twee dagen nadat de auto nieuw apk had wou ik de auto weer starten en deed het alweer niet dus ik heb ze gebeld en haalden de auto op, de auto staat daar nu al 6 dagen en heb ze eens gebeld vandaag en ze konden weer niets vinden de mensen van de garage staan voor een raadsel en ik erger me dood aan een auto die zonder slag of stoot door de APK rolt maar waar je niet mee kunt rijden. ik heb jammer genoeg geen geld om een andere auto te kopen want word er gewoon kwaam om ik vind het een pracht auto je hebt er nooit problemen mee en deed het altijd tot nu
ik hoop daarom ook dat er iemand is die me hier mee kan helpen alsvast bedankt

met vriendelijke groet
Alex Bruulsema
Fat Rat
5th Gear member

Toch zou er ergens een lekstroompje moeten lopen zo lijkt het.

Treedt het probleem soms op of altijd? (soms lijtk uit jou verhaal)
Treed het probleem alleen op na zeg 2 dagen stilstand, of soms zelfs al na een paar uur of een nacht?

Zou het soms kunnen zijn dat het probleem optreedt doordat er maar in enkele gevallen een "lek" contact optreedt en lang niet altijd.

Misschien een goede test, koppel de volle accu los alvorens de wagen weg te zetten...
Treedt het probleem alsnog op, dan is je accu rot.
Treedt het probleem niet meer op dan is het probleem echt in de auto.

Zou beginnen met de stroom kabels vanaf de accu na te lopen.
Deze gaan nogal eens hard achteruit met leefijd.
Het elektrische probleem kan ook het gevolg zijn van slijtage van de kabelmantels in de kabelboom.

parkeer je je auto (bijna) altijd op als je je auto op dezelfde plek parkeert. Dan zou er nog weleens door de parkeer houding/stand(kleine helingshoek ofzo) er ergens een lekstroom contact ontstaat.
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
alexalmelo
Starter

alvast bedankt voor je antwoord.
ik heb er een redelijke nieuwe bosch accu in zitten 55 Ah
extra kabel vanaf de dynamo naar de accu dus zou extra bij laden
en heb ook al eens de min klem er af te trekken en dan is de accu de volgende dag nog vol

heb laast een ridje vanaf almelo naar groningen gereden dat is meer dan 100km en heb hem daar in een parkeer garage gezet daar staat hij droog de auto heeft daar 4 uur gestaan. en hij sloeg nog maar net aan
en eingelijk is het start probleem altijd wanneer ik de auto wil gebruiken
en er is al van alles door gemeten enn ze kunnen niets vinden
evanmandos2
2nd Gear member

Dit soort taferelen ook al eens meegemaakt met me pa zijn oude(30 jaar) transit, erg irritant!

Ik zou zeggen, zet sowieso een jumpstarter of 2e accu in je auto, en om het probleem te vinden:

Als je het probleem ondervindt ga je op dat moment met je multimeter aan de slag.

Eerst trek je een pool los van de accu, en zet je de multimeter op Ampere stand ertussenin, dit mag nooit meer dan 1 of 2 ampere aangeven(iemand bevestiging?) als alles uit is(alleen klokje, alarm, contactslotverlichting etc)

Als dat niks geeft lekt de auto op dat moment geen stroom. Als ie meer lekt, ga je naar de zekeringkast en trek je 1 voor 1 de zekeringen eruit en zet je de amperemeter erin. Je komt op een gegeven moment een zekering tegen die echt stroom trekt, dan weet je welk systeem stroom trekt.

Vervolgens kijk in in de bedradingsschemas waar draden lopen die aan dat systeem gekoppeld zijn, deze geef je allemaal een visuele inspectie.

Eventuele verdachte kabels knip je simpelweg aan het begin en eind los, en dan meet je de weerstand erover, moet ~0 ohm zijn.(opnieuwe verbinden is met een krimbusje zo gebeurd).

Ook kun je na het uitvogelen van het betreffende systeem gewoon direct preventief de gehele kabelboomkabels van dat systeem opnieuw leggen, is het beste maar wel erg veel werk.

Ik hoop dat je dit snel op weet te lossen, want via een garage zal dit je honderden euro's aan arbeidsloon kosten!

PS. zorg wel dat je multimeter wat stroom kan hebben, goedkope modellen mogen maar 2 of 3 ampere meten, en dan mol je heel snel je meter. een goede fluke-meter kan al snel 20 ampere meten, daarmee kun je heel goede deze controle doen.

Een eventuele andere optie is een kleine amperetang zien te regelen(erg prijzig als je eentje wilt hebben die klein is en precies kan meter <5A, dus kopen geen optie) die zet je over een kabel, dan 'ziet' die de stroom die erdoor loopt.
1996 440 1.6i Nu mijn pa's project 235000 & going on
1995 Ford Mondeo 1.8 16V Estate, mijn volgende wordt weer volvo :D 282000 & going very strong
Iroll
6th Gear member

Ik zou zeggen, zet sowieso een jumpstarter of 2e accu in je auto,
Gebruik geen jumpstarter, dan loop je kans je ecu of andere elektronica te mollen! Doe de truc met de multimeter, mag hoogstens 0,1amp aangeven als er geen stroomverbruikers aanstaan. 1a2 amp. is veel te veel. 1 amp lekstroom betekend na 48 uur een lege accu (48x1amp is 48 amp, accu is 55amp, wil dan echt niet meer starten) Dus zoals evanmandos2 zegt stroomkabel los, multimeter aansluiting op accupool andere aansluiting v.d. multimeter op de stroomkabel, multimeter op amp stand zetten en kijk hoeveel amp. de multimeter uitleest. Dit alleen doen met contact uit. Niet starten want dan blaas je de multimeter op! Laat maar weten wat daar uit komt. De aanhouder wint met dit soort irritante storingen. Het is waarschijnlijk een kleinigheid, maar voordat je het gevonden hebt ben je wel even bezig....
wpee
5th Gear member

Houdt rekening met bv relais die blijven "plakken", voornamelijk je contact relais , als die blijft plakken dan zuigt dat je accu behoorlijk leeg, het llijkt dan nl alsof je auto op contact blijft staan. Maar goed, dan moeten ook je lampjes aan blijven staan.

Als je last hebt van lekstroom met de bovenstaande test van IROLL, kun je dan meten waar het zit door apart de relais eruit te halen en te meten welke stroom door wel relais gaat. Hou met meten even rekening dat je deur open staat en dus je binnenverlichting aan is. Dat is dan geen "valse" meting ;)
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
alexalmelo
Starter

het is al opgelost sorry voor laate reactie ik heb er een massa schakelaar tussen gezet houd niet zo van dat meten :8:
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”