Houdbaarheid motorolie?

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Plaats reactie
Cruising 480
2nd Gear member

Wat is eigenlijk de houdbaarheid van motorolie?

Ik heb een can 10w40 half-synthetische olie staan, al een jaar of 10. Is deze nog te gebruiken?
LOVE CRUISING my 480
480 (E)S 2.0 1994 paris bleu
480 ES 1987

Groeten Robin
LeonW
3rd Gear member

Tja daar zeg je wat als ie nooit gebruikt is en nog mooi vloeibaar is waarom niet? maar:

Motor- en transmissieoliën zijn in gesloten verpakking vrijwel onbeperkt houdbaar. Maar de kwaliteitseigenschappen zullen geen gelijke tred houden met de ontwikkeling. Een motorolie van tien jaar oud voldoet aan kwaliteitsnormen die ondertussen sterk verouderd zijn. Daarom is het beter zo’n motor- of transmissieolie voor andere doeleinden dan een automotor of transmissie te gebruiken.Bedenk wel dat als de verpakking in blik eenmaal open is, vocht een kans krijgt met de olie in contact te komen. Door temperatuurverschillen ‘ademt’ de lucht boven het vloeistofniveau en zal er tijdens afkoelen condens ontstaan. Afhankelijk van de gebruikte basisolie of het additief gaat er dan op den duur iets fout. Vandaar het advies geopende verpakkingen in blik niet meer te gebruiken. Verpakkingen met schroefdop of andere luchtdichte afsluitingen kunnen wel gedurende lange tijd worden bewaard. Houd echter niet langer dan vijf jaar aan om de eerder genoemde reden.

Ik hoop dat je hier iets mee kan.
Volvo S70 2.5T
Dries77
3rd Gear member

Ik zou het risico niet willen nemen.

Zoveel geld ben je nou ook weer niet kwijt aan je olie.

Maarja, tis wel een leuk gokje! ;-)
An3s
V50 2.0D, 2006, 117k
Volvo S60 Bifuel edition, 2004 en 163k
440rijder
2nd Gear member

Wat het verouderen van de techniek betreft, de 480 wordt ook al een tijdje niet meer gemaakt dus dat argument gaat niet op. Verder zal zolang de olie niet troebel is de samenstelling niet sterk veranderd zijn omdat de grotere koolwaterstoffen (gevonden in olie) niet snel chemische reacties ondergaan. Nog steeds geldt natuurlijk 'better safe than sorry', of 'if in doubt, throw it out'...
MDA
5th Gear member

Wat ik nergens in jullie antwoorden zie is de zuurgraad van de olie. Naarmate een olie langer blootgesteld is aan zuurstof, des te zuurder de olie wordt (ph daalt). Als de olie te zuur is, is dat erg slecht voor de motor. Wat dat betreft is een hele oude (reeds geopende) olieblik wat mij betreft iets om niet in je motor te gooien. Het probleem is wle dat dit heel moeilijk te meten is in een olie. Ik zou in ieder geval voor zekerheid gaan, en gewoon nieuwe olie kopen...
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
Dries77
3rd Gear member

Er was al wel gesproken over de open en gesloten verpakking.

Als de verpakking open is geweest, sowieso niet doen!
An3s
V50 2.0D, 2006, 117k
Volvo S60 Bifuel edition, 2004 en 163k
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”