Kilometer teller kapot?

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
gvanminnen
4th Gear member
Berichten: 566
Lid geworden op: 06.06.2007 - 21:10

Heb nu net een volvo 440 turbo uit '93 en de teller deed het toen ik hem kocht. Dag later deed die het niet meer. Kmstand loopt wel gewoon door.
Ik dashboard eruit gehaald en de stekkers ingespoten met contact spray.
Teller deed het weer maar na stukje rijden weer niet.

Tikte tegen me dashboard aan en hij deed het weer, maar helaas voor even.
Zitten 3 stekkers achter het dashboard groene en grijze stekkerblok en een platte draden bundel. Welke is van de kmh teller?

Stand loopt wel door dus kan het ook zijn dat die blijft haken?

Iemand ervaring?
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33125
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

MODS-EDIT
Hai Gvanminnen,

Heb even je titel aangepast, verrot klinkt zo raar ...
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Bij mijn 480 heb ik een paar soldeerpunten opnieuw gesoldeerd van de printplaat, sindsdien werkt de km teller weer perfect. Op deze thread kan je zien om welke het gaat. Ze zijn te zien op de 4e foto. Ik heb ze allemaal (18x) met een fijne soldeerbout opnieuw laten smelten en bij een echt slechte wat nieuw soldeertin gebruikt.
http://volvo480.dragons.org.uk/forum/vi ... c&start=20
gvanminnen
4th Gear member
Berichten: 566
Lid geworden op: 06.06.2007 - 21:10

Ok, harstikke bedankt daar heb ik wat aan. Helemaal goud zo'n forum.
Ga van het weekend gelijk kijken :P

Titel was inderdaad een beetje raar, kwam doordat ik er gister een beetje geirriteerd van was.
gvanminnen
4th Gear member
Berichten: 566
Lid geworden op: 06.06.2007 - 21:10

Wil toch me printplaat opnieuw gaan solderen, want teller kapot nog steeds mee en gaat soms weer ineens aan.

1 vraag: Achter de kilometerteller zit een grijze platte kabel. Hoe haal de deze los, zodat ik de complete cockpit uit de auto kan halen?
Volvo 480 turbo 1993 Boosted project / daily / opknapper /
Gebruikersavatar
slak12345
2nd Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: 26.10.2007 - 21:52

Hoi,
De grijze kabel gaat achter een witte "driehoek" schuil die je er met 3 schroefjes af kan halen. Dan moet je (voorzichtig!) de chip die daarachter het witte klepje zit eraf halen en die dan in de auto laten hangen. ook weer voorzichtig terug hangen want het zijn maar kleine contactjes!

Succes
Gebruikersavatar
lovemy440
4th Gear member
Berichten: 502
Lid geworden op: 21.06.2007 - 23:19

gvanminnen, hoe heb jij in des hemels naams je tellerpaneel eruit gehaald?? Het lukt mij maar niet, maar ik moet er wel achter wezen...
Me:

Volvo 440 Basic 1.7 75 pk
bouwjaar 1991, sold

Volvo 460 Nordic HTA, 1.8i 90 pk , automaat,
modeljaar 1997, bouwjaar 1996, sold

Volvo V40 Europa Sports Navigatie Automaat, 2.0i 136pk
bouwjaar 2003

My Dad:
Volvo V40 Europa Nordic Sports Exclusive Navigatie, 1.8i 125pk
bouwjaar 2004
gvanminnen
4th Gear member
Berichten: 566
Lid geworden op: 06.06.2007 - 21:10

Eerst je stuur eruit is wel makkelijk. Wel irritant dat getoeter als je het stuur weer in elkaar zet :P

Eerst de omlijsting eraf 4 schroefjes verticaal in je cockpit zitten.
Stekkertjes los van je knoppen aan de linkerkant.
Dan zit er links een wit stukje met 1 schroef vast die los en dan kan je de tellerunit naar voren halen. Dan de 2 dikke stekkers los en de grijze platte kabel zoals hierboven staat.

Grijze platte kabel heb ik zelf nog niet los gehad, moet er nog aan beginnen, zin maken :roll:

Succes.

PS. zorg ervoor dat je stuur kaarsrecht staat is makkelijker met terugplaatsen, kan hem namelijk op heel veel standen terugzetten.
Volvo 480 turbo 1993 Boosted project / daily / opknapper /
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Klik op body and interior en dan op replacing dashboard lightbulbs.
http://www.volvo-480-europe.org/volvo480/faq/index.php
g.vminnen was me net voor! Bedoel je niet de grijze platte kabel die naar de selector van de boardcomputer gaat? Die trek je los van de selector.
Volvo_480_turbootje
3rd Gear member
Berichten: 283
Lid geworden op: 24.01.2007 - 19:31

Dat zijn vier schroefjes waarvan er twee achter een klepje verstopt zitten die je er eerst met een platte schroevendraaier moet afhalen.

Kijk eens onderaan links en rechts van je stuur, daar zitten twee schroeven en 'in' je dashboard onderaan de rand. Daar zitten er twee verstopt achter een klepje.

Goede raad: batterij afkoppelen (-pool, weet ik dankzij de goede raad van anderen hier) want ik heb al een kortsluiting veroorzaakt hierdoor waardoor ik een printplaat heb opgefikt.
En als je de teller eruithaalt zien dat de printplaat nergens blijft 'achterhaken' want zo heb ik er ook al eentje kapot gekregen...


edit, je stuur op laagste stand zetten...
gvanminnen
4th Gear member
Berichten: 566
Lid geworden op: 06.06.2007 - 21:10

Stuur haal ik eruit als ik de tellerbak eruit haal. Gaat dan velen malen makkelijker en stuur is er in 3 tellen uit.

Alle soldeerpunten zien er perfect uit of kunnen ze toch slecht contact maken?

Ik denk toch dat het iets mechanish is, want na een klap op het dashboard doet die het weer.
Volvo 480 turbo 1993 Boosted project / daily / opknapper /
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Inderdaad, toch kunnen de soldeerpunten onderbroken zijn. Mijn teller flipte hem ook, toerenteller deed raar en mn infocenter werkte niet meer. Ik vreesde voor het ergste, dat het stukje electronica voor de infocentre stuk was. Dit onderdeel is namelijk best duur. Ik heb alle lampjes vernieuwd, alle stekkers ingespoten met contactspray en werkte weer als vanouds. Dit hielp bij jou dus niet. Ik zou alle soldeerpunten nagaan met een loep, er kunnen ook haarscheurtje in de tin zitten. Vooral goed kijken bij het punt waar het halogeenlampje voor de infocentre, daar word het namelijk knap warm. Bij mij was het zelfs zwart geblakerd door de hitte. Ik heb nu voortaan de verlichting van mijn teller maar half aanstaan, dit kun je regelen met het schuifje onder je stuur.
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”