aircoprobleem

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Niek
1st Gear member

Ha mensen,
Mijn 99-er v70 classic heeft een aircoprobleem. Ik zal het even schetsen.
-de airco ging na ongeveer 10 uit, daarvoor werkte alles goed.
-dealer heeft vulling gecheckt, was ok en de kopeling, was ok.
-vervolgens de drukken en de hoge en lage drukschakelaar gecheckt was ook ok.
- bij "doorverbinden" van de compressor slaat hij prima aan.
- De vraag is, alle componenten lijken ok maar waarom wordt de compressor niet aangestuurd?.

De dealer suggereert een nieuwe compressor maar zegt ook eerlijk hier niet zeker van te zijn.

Wat kan er diagnostisch nog meer gebeuren. Ben erg benieuwd naar jullie ideeën.

Niek
den toerist
5th Gear member

De temperatuur sensor?
Of mischien het bedienigspanneel?
V70 2.5D 1999
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
V90cc Ocean Race 2019
XC90 2021
C30 1.6d 2009
Ludo
6th Gear member

zoek eens op 'magneetkoppeling'.
marwess
2nd Gear member

kijk eens naar de luchtspleet tussen de koppeling deze kan niet inslaan als de ruimte te groot is heb al vele van deze koppelingen gerepareerd door er een paar ringetjes tussen uit te halen en vele tevreden klanten weer een koele reis gegeven voor verdere info kunt u me een persoonlijke mail geven en daar krijgt u dan me tel nummer

met vriendelijke groet
martin
raymond01
3rd Gear member

Airco bouwt wel druk op ?

Volvo V70 2.5T Aut bj 98
C 30 T5
4th Gear member

Is het een ECC of handbediend ?

Als bovenstaande al gecontroleert is/zijn,

Evt relais dat de pomp aanstuurt, of als het een ECC de regelunit zelf die ligt te sodemieteren.
Niek
1st Gear member

Inmiddels nog twee keer bij de dealer geweest, de drukken zijn goed, de druksensoren op proef vervangen en gemeten dat de compressor WEL stroom krijgt als hij er naar 10 minuten mee ophoud.
De dealer houdt het nu toch op de magneetkoppeling. Deze staat op 0.6 mm wat vgls de dealer absoluut niet de oorzaak kan zijn. Ik heb nu een paar opties:
1. nieuwe compressor, duur
2. alleen nieuwe magneetkoppeling, iets minder duur maar waarschijnlijk foute zuinigheid, het is al een wagen van 9 jaar oud
3. zeggen dat de koppeling teruggesteld moet worden op 0.4 mm, uitgaand van VADIS (0.3-0.5 mm)
Wat is wijsheid??
Ik heb even rondgeneusd op internet en ik kan bij deltamil een originele volvo compressor krijgen voor de helft van wat de dealer vraagt. Zo zijn er nog een paar adressen. Iemand ervaring daarmee?
Ten slotte: ook meteen de droger vervangen of niet?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
LeonW
3rd Gear member

Magneetkoppeling laten vervangen komt vaker voor.

Maar hoelang houdt de pomp het nog vol? tja wil je zekerheid dan vervang je de complete pomp met inderdaad filter/droger.
Volvo S70 2.5T
C 30 T5
4th Gear member

Ligt er maar net aan hoe lang je door wildt gaan met je auto. Ik zou voor een nieuwe compressor gaan, grote kans dat deze ook wat minder geluid maakt.

Droger alleen vernieuwen als deze aan het doorroesten is, dit is te merken als je licht ertegen aan tikt met bv een ringsleutel en je kunt er makkelijk deukjes in tikken dwz afname van dikte. Deze mag niet te vlug indeuken en moet een hol geluid maken.
Dat de coating los laat wil nog niet zeggen dat deze aan het doorroesten is.

Een bij deltamill is de kans groot dat je dezelfde compressor hebt als bij een volvo dealer.Dus als dat + 300 euro mag schelen ben je een dief van je eigen.
Ludo
6th Gear member

Niek schreef:De dealer houdt het nu toch op de magneetkoppeling. Deze staat op 0.6 mm wat vgls de dealer absoluut niet de oorzaak kan zijn.
nou, als de speling maximaal 0.5mm mag zijn (moet tussen 0.3 en 0.5 zitten), is het dat wel degelijk.
10 tallen zijn je al voorgegaan...
C 30 T5
4th Gear member

Soms ligt het aan de inwendige weerstand van de koppeling, als deze warm wordt stopt deze ermee, dit is niet op te lossen door de koppeling af te stellen.

De luchspleet is bij sommige wel 0,85 MM en werken nog goed. Dus 0,6 kan best nog.
Ludo
6th Gear member

C 30 T5 schreef:Soms ligt het aan de inwendige weerstand van de koppeling, als deze warm wordt stopt deze ermee,
dat kan.
maar als je de druksensor gaat doorverbinden en hij slaat dan wél aan (zoals in het eerste bericht staat) is de speling te groot.
een ringetje eruit halen is dan de oplossing.
marwess
2nd Gear member

idd ludo heeft helemaal gelijk heb pas ook een pompje eronder uit gehad om dat klusje te doe en het werkt prima die klant was ook al honderden euro`s kwijt bij de dealer voor zijn airco maar nog steeds had hij niks tot je de koppeling ging afstellen toen was het probleem opgelost

dus trek je plan en lat de koppeling afstellen

gr
martin
Niek
1st Gear member

Ha mensen
Inmiddels via Deltamil een originele volvo compressor plus droger aangeschaft voor bijna de helft van de dealerprijs!!!! De zaak is gemonteerd en loopt weer. Nog wel effe wachten op +25 graden voor de echte proef op de som. Ik heb met de 3 boutjesmethode nog zelf geprobeerd de spleet af te stellen maar kreeg de zaak niet los. Maakte de keuze voor nieuw spul wel makkelijker. Ludo ik ben nog wel benieuwd naar jouw laatste bijdrage, die snap ik dus niet, kan je me dat nog eens uitleggen.
Dank voor al jullie reacties.

PS: Waarom zit airco onderhoud niet gewoon in het onderhoudsschema. Ik kan geen reden bedenken behalve extra betalen.
Ludo
6th Gear member

Niek schreef: Ludo ik ben nog wel benieuwd naar jouw laatste bijdrage, die snap ik dus niet, kan je me dat nog eens uitleggen.
als je de stekker van de druksensor (zit op de leiding tegen het schutbord) eraf haalt, en je verbind hem door, met bv een bektang, en de compressor slaat dan wel aan, mag je ervan uitgaan dat de luchtspleet te groot is. (speling moet 3 tot max 5mm zijn)

ga je vervolgens de magneetkoppeling (zie afbeelding) van de compressor af halen, zie je 3 ringetjes zitten.
een ringetje verwijderen zodat je tussen de opgegeven speling komt, en je pomp doet het weer...

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”