Auto: Volvo 440 1.8i uit 1996 motor: B18U.
Vorige zomer had ik het ook, mijn auto slaat bij het starten af (een uurtje stil gestaan te hebben is al genoeg om hem af te laten slaan). In de winter heeft mijn auto wel soms de nijging tot afslaan (onder de 1000 toeren vallen bij intrappen koppeling, maar herstelt zich altijd). Ik heb het tot nu toe 3x gehad.
Hieronder staan de verschillende situaties beschreven:
1. Ik start de auto (auto start normaal), rij weg, schakel naar de 2 (bij deze schakelslag valt de auto ontzettend terug in toeren en 'bokt' hij ontzettend). Na 40 meter moet ik stoppen voor een kruissing, trap de koppeling in en slaat hij me af. Auto start vervolgens wel, maar start erg lastig (springt niet in 1x aan, maar klimt echt naar de 1000 toeren).
2. Ik start de auto (auto start normaal), en valt meteen uit. Daarna start de auto wel weer, maar ook weer klimt deze langzaam naar de 1000 toeren toe.
3. Vervolgens rij ik weg, en moet ik weer stoppen voor een kruising en trap de koppeling in, en valt me weer uit.
Dingen die me opvallen zijn:
- Als ik de auto meer op zijn motor af laat remmen, dus tot 1200 toeren ongeveer) lijkt hij bijna nooit af te slaan en zakt hij netjes terug naar stationair toerental.
- Het doorzakken in toeren (onder de 900) lijkt erger wanneer ik de blower op stand 3/4 heb staan (airco aan lijkt het ook wat erger te maken).
- Het enorm bokken bij het overschakelen van de 1 naar 2. Als ik in de 1 zit en trap de koppeling in om door te gaan naar de 2, valt de hele auto terug (toeren vallen onmiddellijk terug). Heel irritant!
Auto is nog geen paar weken geleden op grote beurt geweest.
Stappenteller heb ik al een stuk of 4x eraf gehad en al eens verwisseld met een andere, maar deze deed het nog minder goed.
Dingen die ik verdenk zijn iets van slangetjes? Mijn kennis rijkt alleen niet zover dat ik weet waar ik moet beginnen. Iemand van jullie een idee hoe ik dit irritante probleem op kan lossen?
Afslaan auto
- Iroll
- 6th Gear member
Ik verdenk je gasklepsensor. Maak die eens goed schoon en check de bedrading ervan. De slangetjes kan je zelf makkelijk nakijken. Even zien of er een los zit of poreus is. Gewoon allemaal nalopen en heel goed bekijken. Juist degene die niet makkelijk te bereiken zijn worden vaak verwaarloosd!
- stefmen
- 3rd Gear member
Hier is nog eens een keer een misverstand over geweest. Hier is het topic te vinden waar jij mijn stappenmotor de gasklepsensor noemde: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... klepsensor.Iroll schreef:Ik verdenk je gasklepsensor. Maak die eens goed schoon en check de bedrading ervan. De slangetjes kan je zelf makkelijk nakijken. Even zien of er een los zit of poreus is. Gewoon allemaal nalopen en heel goed bekijken. Juist degene die niet makkelijk te bereiken zijn worden vaak verwaarloosd!
Bedoel je deze ook?
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - LM velgen - Cruise Control - Stoelverwarming - 243.000
Volvo 440 1.8i - '96 - Airco - Halfleder - LM velgen - 158.000
-
- 5th Gear member
Slangetjes ook even doorblazen om te kijken of zo uberhaupt open zijn
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- stefmen
- 3rd Gear member
Ik ga morgen eens eventjes wat slangetjes doorblazen, maar de kabels naar deze 'stappenmotor' zijn allemaal elektronisch, dus daar is niet veel aan door te blazenIroll schreef:Toen had ik idd niet door dat het om een B18U gaat! Daarin zijn de stappenmotor en gasklepsensor geintegreerd.

Deze stappenmotor heb ik bij Rima (die volvo handelaar) destijds besteld (een 2e hands) en die deed het toen nog minder goed. Zou dit toch nog aan de stappenmotor kunnen liggen? Toerental terug naar stationair gaat nu 'goed'(zakt eerst naar 1200 en na 3 a 4 seconden netjes naar 900). Alleen af en toe een uitschieter naar onder.
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - LM velgen - Cruise Control - Stoelverwarming - 243.000
- Iroll
- 6th Gear member
Op blz (PDF)33 kan je de weerstand waardes en welke aansluitingen te gebruiken van de gasklepsensor (drosselklappenschalter) en van de stappenmotor (leerlaufdrehzahlregler) terug vinden. Als je alle slangetjes goed hebt gecheckt zou ik die eerst eens gaan doormeten.
Heb je trouwens geen diagnose box in jouw uitvoering?
http://cid-b2bf9804fa8cfdf0.skydrive.li ... 20B18U.PDF
Heb je trouwens geen diagnose box in jouw uitvoering?
http://cid-b2bf9804fa8cfdf0.skydrive.li ... 20B18U.PDF
- stefmen
- 3rd Gear member
Haha, prachtig die site.. Had ik helemaal niet meer aan gedacht (ondanks dat ik hem zelf online gezet heb
). Ik ga daar eens even samen met mijn vader na kijken (m.b.t. het doormeten van die apparaatjes), die zegt dat meer als mij. Het weer nodigt niet echt uit om onder de motorkap in te gaan duiken, maar dat komt de komende dagen zeker aan de beurt.
Helaas, ik heb geen diagnose box erin zitten. De plek waar hij zou moeten zitten is leeg
.. Heb wel de stekker ervoor. Zouden fouten in de stappenmotor (of gasklepsensor) hier in 'oplichten'? Anders is het de moeite waard om eens wat slopen af te gaan en kijken waar deze nog in zit.

Helaas, ik heb geen diagnose box erin zitten. De plek waar hij zou moeten zitten is leeg