Dat de S60 een degelijke bolide is die lekker rijdt ben ik inmiddels al van overtuigd. Daarnaast is deze auto een lust voor het oog. Voldoende redenen dus om een S60 op z'n minst te overwegen.
Het kostenplaatje is logischerwijs eveneens een belangrijke factor. Vandaar dat ik wat inzicht probeer te krijgen in onderhoudskosten en betrouwbaarheid.
Uit andere topics alhier leid ik voorzichtig af dat:
1. deze hogere middenklasser evenredig hogere onderhoudskosten met zich meebrengt en dat de dealer soms een stuk duurder kan zijn dan een andere garage (edit: hoewel een niet-specialistische garage wellicht meer tijd nodig heeft om hetzelfde defect te verhelpen), en;
2. dat wat betreft de betrouwbaarheid de airco als een zwaktepunt kan worden aangemerkt. De reparatiekosten hiervoor lopen nogal uiteen, maar kunnen in de honderden euro's lopen.
Uiteraard zijn tegengestelde of aanvullende visies omtrent onderhoud en betrouwbaarheid meer dan welkom. Ik zal de OP desgewenst aanpassen om onjuiste beeldvorming te voorkomen.
Daarnaast hoop ik in dit topic wat cijfers te vinden welke als hulpmiddel kunnen dienen. Hoe groter de aantallen en hoe meer deze met elkaar in overeenstemming zijn, hoe beter de beeldvorming wordt. Zelf vond ik o.a. het volgende:
Edit:
Relativering: deze onderzoeken zijn niet alles zeggend. Wat zijn de verwachtingen van de automobilist? Als de automobilist verwacht dat de volvo haar nooit in de steek laat zal ze ontevredener zijn dan de automobilist van een renault die verwacht dat de auto haar wel eens in de steek zou kunnen laten terwijl de volvo minder vaak problemen heeft gehad? Aan de andere kant, waar worden deze verwachtingen dan op gebaseerd?
Verder zijn vooral onderhoudskosten erg afhankelijk van kilometrage en rijstijl. Dat kan bij de S60 anders zijn dan bij andere modellen en heeft ook invloed op de cijfers.
Onderzoek betrouwbaarheid autoweek (S60 op nr. 26).
Enquete op Autozine levert de S60 een 8 op qua betrouwbaarheid (23ste van lijst).
Top 100 betrouwbaarste modellen vanuit de United Kingdom. De S60 staat op plaats 53.
Wat algemener: Volvo scoort de laatste jaren bovengemiddeld in het kwaliteitsonderzoek van Autobild
Wat algemener: recent tevredenheidsonderzoek Autointernationaal. Volvo behoort tot de merken met een matige tot slechte waardering van de betrouwbaarheid.
Wederom wat algemener: onder de Noren een lagere klanttevredenheid over Volvo, dat kan niet aan de rij-eigenschappen liggen?
Meer cijfers en onderzoeken zijn meer dan welkom.
S60 - Onderhoudskosten en betrouwbaarheid
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 02.07.2008 - 16:29
- Contacteer:
-
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 07.06.2008 - 00:54
Ik denk dat je vraag niet 1-2-3 is te beantwoorden. Er zijn nogal wat factoren die van invloed zijn op de autokosten. Onderhoud is een deel hiervan, maar ook afschrijving is een belangrijk deel van de kosten. Het onderhoud is weer afhankelijk van leeftijd, kilometers, motor, wel of niet bij de dealer, etc.
Om te bepalen of de Volvo S60 voor jou een geschikte auto is, denk ik dat het slimmer is om aan te geven wat je precies van je nieuwe auto verwacht. Wat moet ie kunnen, hoeveel km ga je er mee rijden, etc.
Zelf rijd ik een S60 omdat de 2.4 motor het goed doet op LPG en ik 40.000 per jaar rijd, vooral snelweg. Verder vind ik de auto tijdloos qua design en de kwaliteit van de afwerking is erg goed. Na 7 jaar nog geen piepje of kraakje. Onderhoud doe ik bij een LPG specialist, BOVAG erkend en kost 45 euro per uur exclusief BTW, vervangende auto 15 euro.
Om te bepalen of de Volvo S60 voor jou een geschikte auto is, denk ik dat het slimmer is om aan te geven wat je precies van je nieuwe auto verwacht. Wat moet ie kunnen, hoeveel km ga je er mee rijden, etc.
Zelf rijd ik een S60 omdat de 2.4 motor het goed doet op LPG en ik 40.000 per jaar rijd, vooral snelweg. Verder vind ik de auto tijdloos qua design en de kwaliteit van de afwerking is erg goed. Na 7 jaar nog geen piepje of kraakje. Onderhoud doe ik bij een LPG specialist, BOVAG erkend en kost 45 euro per uur exclusief BTW, vervangende auto 15 euro.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 15.06.2008 - 11:29
Interessante vraagstelling die mij ook heeft bezig gehouden bij de aanschaf van een andere auto, waarbij dit uiteindelijk heeft geleid tot de aanschaf van mijn S60 een maand geleden.
Allereerst, leuke PDF enz, maar dat stelt eindelijk geen bal voor, klanttevreden onderzoek is leuk, maar zegt helemaal niets. Als je als consument verwacht met een Volvo niet stil te staan en het gebeurt alsnog dan ben je niet blij, dus negatief, verwacht je daarin tegen minimaal 3x per maand stil te staan en gebeurt dat maar één keer met je (bijvoorbeeld Renault) dan ben je een blij man. Klant tevredenheid onderzoek is slechts een indicatie hoe goed de auto voldoet aan de verwachting die men er van heeft (of had). Ook de ervaringen met de dealer organisatie wordt is bij sommige van de hierboven aangegeven testen meegenomen, leuk, maar geeft geen helder beeld over de kosten en/of problemen met de auto. Bovendien vermelden geen van de hierboven vermelde testen de jaartallen en kilometrage, ik kan mij zo voorstellen dat een Honda Jazz of Toyota Aygo anders gebruikt worden dat een hogere middenklasser/reiswagen. Doe je in die betreffende periode 200.000 km of 60.000, en hoe is de auto ingezet? Is het van de supermarkt naar de school en weer naar huis of gaat het om een vertegenwoordiger die de hele dag op de weg zit? Behalve dat de kilometers verschillend zijn, is natuurlijk de reisstijl dat ook!
Dus de vraag is, hoe staat het na die jaren nu…? Ik ga ervan uit dat de jacht naar een gebruikte S60 is. Mij is opgevallen dat de S60 over het algemeen zeer netjes bijstaat, dit is vooral terug te voeren om wat voor gebruik is er geweest maar nog belangrijker wat voor persoon heeft er die jaren gebruik van gemaakt. De gemiddelde Volvo berijder is over het algemeen wat ouder (sorry mede Volvo bezitters) en wat zuiniger op zijn auto. Ga maar eens naar 5 gebruikte S60 kijken en naar een zelfde aantal BMW 3 serie bijvoorbeeld, vooral laatst genoemde heeft wat “bijzonder”gebruikte exemplaren er tussen staan. Vaak zijn s60 in goede staat en goed onderhouden, het is relatief eenvoudig en voordelig een goede auto te vinden.
De onderhoudskosten liggen vooral aan jezelf, hoe goed is de auto die je gekocht heb, en waar laat je het onderhoud plegen? Bij de dealer ben je vaak een stuk duurder uit dan een specialist, bij een onafhankelijk garage die “een beetje alles doet” moet je vaak wat voorzichtiger zijn, vaak moeten zij het “wiel nog uitvinden”en doen dat op jouw kosten (arbeidsloon). Wat vaak nog eens een dag langer duurt dan voorzien, voor die paar tientjes meer kan je het beter door de dealer laten doen. Ik heb in het verleden wel een aantal keer die gedachte gehad, bij verschillende garages en auto’s.
Allereerst, leuke PDF enz, maar dat stelt eindelijk geen bal voor, klanttevreden onderzoek is leuk, maar zegt helemaal niets. Als je als consument verwacht met een Volvo niet stil te staan en het gebeurt alsnog dan ben je niet blij, dus negatief, verwacht je daarin tegen minimaal 3x per maand stil te staan en gebeurt dat maar één keer met je (bijvoorbeeld Renault) dan ben je een blij man. Klant tevredenheid onderzoek is slechts een indicatie hoe goed de auto voldoet aan de verwachting die men er van heeft (of had). Ook de ervaringen met de dealer organisatie wordt is bij sommige van de hierboven aangegeven testen meegenomen, leuk, maar geeft geen helder beeld over de kosten en/of problemen met de auto. Bovendien vermelden geen van de hierboven vermelde testen de jaartallen en kilometrage, ik kan mij zo voorstellen dat een Honda Jazz of Toyota Aygo anders gebruikt worden dat een hogere middenklasser/reiswagen. Doe je in die betreffende periode 200.000 km of 60.000, en hoe is de auto ingezet? Is het van de supermarkt naar de school en weer naar huis of gaat het om een vertegenwoordiger die de hele dag op de weg zit? Behalve dat de kilometers verschillend zijn, is natuurlijk de reisstijl dat ook!
Dus de vraag is, hoe staat het na die jaren nu…? Ik ga ervan uit dat de jacht naar een gebruikte S60 is. Mij is opgevallen dat de S60 over het algemeen zeer netjes bijstaat, dit is vooral terug te voeren om wat voor gebruik is er geweest maar nog belangrijker wat voor persoon heeft er die jaren gebruik van gemaakt. De gemiddelde Volvo berijder is over het algemeen wat ouder (sorry mede Volvo bezitters) en wat zuiniger op zijn auto. Ga maar eens naar 5 gebruikte S60 kijken en naar een zelfde aantal BMW 3 serie bijvoorbeeld, vooral laatst genoemde heeft wat “bijzonder”gebruikte exemplaren er tussen staan. Vaak zijn s60 in goede staat en goed onderhouden, het is relatief eenvoudig en voordelig een goede auto te vinden.
De onderhoudskosten liggen vooral aan jezelf, hoe goed is de auto die je gekocht heb, en waar laat je het onderhoud plegen? Bij de dealer ben je vaak een stuk duurder uit dan een specialist, bij een onafhankelijk garage die “een beetje alles doet” moet je vaak wat voorzichtiger zijn, vaak moeten zij het “wiel nog uitvinden”en doen dat op jouw kosten (arbeidsloon). Wat vaak nog eens een dag langer duurt dan voorzien, voor die paar tientjes meer kan je het beter door de dealer laten doen. Ik heb in het verleden wel een aantal keer die gedachte gehad, bij verschillende garages en auto’s.
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 02.07.2008 - 16:29
- Contacteer:
@Marius, afschrijving zal in vergelijking met zijn concurrenten nog eens meevallen omdat het een ‘tijdloos’ model is? Daarnaast is het een kilometervreter?
Overigens is de zoektocht naar een auto niet voor mijzelf, maar voor m’n ouders. Zij wensen over te gaan op LPG en ik opper de citroen de deur uit te doen. LPG zorgt zoals ik begrijp over het algemeen voor extra onderhoudskosten (frequenter of duurder?), maar zal aan de andere kant besparen aan brandstofkosten.
@Fuseekogel, interessante relativeringen wat betreft de onderzoeken naar klanttevredenheid. Je stelt dat de klanttevredenheid wat betreft de betrouwbaarheid gebaseerd is op de prestatie in samenhang met de verwachtingen. Maar waar worden die verwachtingen dan op gebaseerd? En wie zegt dat over het algemeen de verwachting van de volvo is dat je niet stil komt te staan? De cijfers waaraan ik refereer zijn m.i. de enige houvast die er is. Als je je baseert op een enkele opinie van een bekende of iemand van dit forum kun je niet spreken van betrouwbare beeldvorming. Daarvoor moeten de aantallen hoger liggen. Of denk ik nu verkeerd?
Inderdaad, de onderhoudskosten zijn erg afhankelijk van de kilometers en rijstijl. Rijdt de automobilist met een volvo S60 over het algemeen meer kilometers dan met een Toyota Corolla dan zullen de onderhoudskosten voor de volvo S60 waarschijnlijk hoger liggen, hoewel dat verhoudingsgewijs helemaal niet zo hoeft te zijn. Wat dat betreft is de beeldvorming erg lastig inderdaad. En waar ligt de grens tussen wat je noemt onderhoudskosten en betrouwbaarheid… Dus, eigenlijk meer vragen dan antwoorden.
Ik zal de relativeringen opnemen in de OP.
De lering die ik in ieder geval trek is dat de onderhoudskosten vooral afhankelijk zijn van de specifieke staat van de desbetreffende S60 en waar je deze laat onderhouden.
Overigens is de zoektocht naar een auto niet voor mijzelf, maar voor m’n ouders. Zij wensen over te gaan op LPG en ik opper de citroen de deur uit te doen. LPG zorgt zoals ik begrijp over het algemeen voor extra onderhoudskosten (frequenter of duurder?), maar zal aan de andere kant besparen aan brandstofkosten.
@Fuseekogel, interessante relativeringen wat betreft de onderzoeken naar klanttevredenheid. Je stelt dat de klanttevredenheid wat betreft de betrouwbaarheid gebaseerd is op de prestatie in samenhang met de verwachtingen. Maar waar worden die verwachtingen dan op gebaseerd? En wie zegt dat over het algemeen de verwachting van de volvo is dat je niet stil komt te staan? De cijfers waaraan ik refereer zijn m.i. de enige houvast die er is. Als je je baseert op een enkele opinie van een bekende of iemand van dit forum kun je niet spreken van betrouwbare beeldvorming. Daarvoor moeten de aantallen hoger liggen. Of denk ik nu verkeerd?
Inderdaad, de onderhoudskosten zijn erg afhankelijk van de kilometers en rijstijl. Rijdt de automobilist met een volvo S60 over het algemeen meer kilometers dan met een Toyota Corolla dan zullen de onderhoudskosten voor de volvo S60 waarschijnlijk hoger liggen, hoewel dat verhoudingsgewijs helemaal niet zo hoeft te zijn. Wat dat betreft is de beeldvorming erg lastig inderdaad. En waar ligt de grens tussen wat je noemt onderhoudskosten en betrouwbaarheid… Dus, eigenlijk meer vragen dan antwoorden.
Ik zal de relativeringen opnemen in de OP.
De lering die ik in ieder geval trek is dat de onderhoudskosten vooral afhankelijk zijn van de specifieke staat van de desbetreffende S60 en waar je deze laat onderhouden.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 13.09.2006 - 20:45
- Locatie: Utrecht
Voor mijn S60 had ik een S40. Ik hou de onderhoudsksoten vrij nauwkeurig bij. Die S40 heb ik ca 2,5 jaar gehad, van 120.000 naar ca 205.000 km gereden. Over die 85.000 km heb ik € 0,029 aan onderhoudskosten gehad (inc banden etc).
Nu heb ik een S60 (D5 aut uit 2003, bijna 2 jaar in bezit, ca 60.000 km gereden) met nogal wat onderhoudsproblemen (al meerdere keren buiten reguliere beurten om voor (motor)problemen bij de garage geweest en ook de beurten zelf vielen niet mee).
In de afgelopen 60.000 km heb ik al ruim € 0,08 per km aan onderhoud betaald. Ik had wel gedacht dat de onderhoudskosten hoger zouden uitvallen tov S40, maar dit valt mij niet mee (zeker ook omdat de betrouwbaarheid aanzienlijk van MIJN S60 aanzienlijk minder blijkt dan MIJN S40). Ik weet natuurlijk wel dat ik geluk met mijn S40 danwel pech met mijn S60 kan hebben gehad, maar feit is wel dat het onderhoud met een auto in een dergelijk segment fors kan oplopen...
Nu heb ik een S60 (D5 aut uit 2003, bijna 2 jaar in bezit, ca 60.000 km gereden) met nogal wat onderhoudsproblemen (al meerdere keren buiten reguliere beurten om voor (motor)problemen bij de garage geweest en ook de beurten zelf vielen niet mee).
In de afgelopen 60.000 km heb ik al ruim € 0,08 per km aan onderhoud betaald. Ik had wel gedacht dat de onderhoudskosten hoger zouden uitvallen tov S40, maar dit valt mij niet mee (zeker ook omdat de betrouwbaarheid aanzienlijk van MIJN S60 aanzienlijk minder blijkt dan MIJN S40). Ik weet natuurlijk wel dat ik geluk met mijn S40 danwel pech met mijn S60 kan hebben gehad, maar feit is wel dat het onderhoud met een auto in een dergelijk segment fors kan oplopen...
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 02.07.2008 - 16:29
- Contacteer:
Vervelend zeg. Denk je een stap vooruit te doen (doe je in zekere zin natuurlijk ook), loop je hier tegenaan.Skip schreef:Nu heb ik een S60 (D5 aut uit 2003, bijna 2 jaar in bezit, ca 60.000 km gereden) met nogal wat onderhoudsproblemen (al meerdere keren buiten reguliere beurten om voor (motor)problemen bij de garage geweest en ook de beurten zelf vielen niet mee).
In de afgelopen 60.000 km heb ik al ruim € 0,08 per km aan onderhoud betaald. Ik had wel gedacht dat de onderhoudskosten hoger zouden uitvallen tov S40, maar dit valt mij niet mee (zeker ook omdat de betrouwbaarheid aanzienlijk van MIJN S60 aanzienlijk minder blijkt dan MIJN S40). Ik weet natuurlijk wel dat ik geluk met mijn S40 danwel pech met mijn S60 kan hebben gehad, maar feit is wel dat het onderhoud met een auto in een dergelijk segment fors kan oplopen...
Wat ik interessant vind om te weten is waarom je verwachtte dat de onderhoudskosten hoger zouden uitvallen. En waarom vallen de onderhoudskosten voor een auto in een hoger segment nu precies hoger uit? Ligt dat eraan dat er duurdere onderdelen worden gebruikt, of zijn er meer manuren nodig ivm meer ingewikkelde techniek?
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27374
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Mijn vorige S60 D5 die ik al met een 230.000 kilometer op de teller kocht heb ik buiten een onderhoudsbeurt en een lekke intercooler geen problemen gehad.
Auto deed het altijd, nooit stilgestaan. Had met deze km stand verwacht wat extra onderhoud te hebben maar dat is ook alles meegevallen.
Als het aan mij had gelegen had ik er nu nog steeds mee gereden, want na 18.000 km had ik absoluut geen spijt van mijn aankoop
Auto deed het altijd, nooit stilgestaan. Had met deze km stand verwacht wat extra onderhoud te hebben maar dat is ook alles meegevallen.
Als het aan mij had gelegen had ik er nu nog steeds mee gereden, want na 18.000 km had ik absoluut geen spijt van mijn aankoop
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 07.06.2008 - 00:54
Hoeveel KM per jaar gaan ze rijden? Zijn het vooral lange afstanden of korte ritjes?
Ik vind de S60 toch echt wel een snelwegauto. Het omslagpunt van benzine naar LPG ligt voor een gebruikte S60 ongeveer bij 13.000 km.
Overigens kun je zoeken naar een gebruikte LPG auto, maar je kunt ook overwegen een auto met weinig KM te kopen en een nieuwe installatie in te bouwen. Voor een vijfcylinder kost dan een kleine 2500 euro.
Ik vind de S60 toch echt wel een snelwegauto. Het omslagpunt van benzine naar LPG ligt voor een gebruikte S60 ongeveer bij 13.000 km.
Overigens kun je zoeken naar een gebruikte LPG auto, maar je kunt ook overwegen een auto met weinig KM te kopen en een nieuwe installatie in te bouwen. Voor een vijfcylinder kost dan een kleine 2500 euro.
- mehrzahl
- 3rd Gear member
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 04.03.2006 - 12:29
- Locatie: Etten-Leur
De onderdelen zijn extreem duur. Het lijkt erop dat Ford zijn schulden via de Volvorijders wil afbetalen. De onderdelen zijn vaak geïntegreerd (bv ABS ring bij het wiellager) waardoor ze waanzinnig duur worden. Ook zijn er (vaak) geen imitatiedelen te krijgen zoals bij VW/Audi. De "ingewikkelde" techniek komt m.i. niet terug in het aantal manuren.
Ik vind de kwaliteit van de afwerking niet super, kraakjes, rammeltjes, vibraties en resonanties horen bij deze auto. Maar ik moet wel zeggen dat nu de km stand toch aardig begint op te lopen, dat de auto wel betrouwbaar blijft.
For the record:
Mijn S60 D5 uit 2002 kost me 0.06/km aan onderhoud. Ik heb er zelf nu 101.000 km mee gereden (km stand nu 287.000).
Ik vind de kwaliteit van de afwerking niet super, kraakjes, rammeltjes, vibraties en resonanties horen bij deze auto. Maar ik moet wel zeggen dat nu de km stand toch aardig begint op te lopen, dat de auto wel betrouwbaar blijft.
For the record:
Mijn S60 D5 uit 2002 kost me 0.06/km aan onderhoud. Ik heb er zelf nu 101.000 km mee gereden (km stand nu 287.000).
Volvo 66 - Renault 18- Renault Fuego - Citroën AX - Audi 90 - Chrysler PT Cruiser - Seat Toledo
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011
https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011
https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 02.07.2008 - 16:29
- Contacteer:
Ik heb net een berekening gemaakt. We rijden 15000 per jaar.Marius schreef:Hoeveel KM per jaar gaan ze rijden? Zijn het vooral lange afstanden of korte ritjes?
Ik vind de S60 toch echt wel een snelwegauto. Het omslagpunt van benzine naar LPG ligt voor een gebruikte S60 ongeveer bij 13.000 km.
Overigens kun je zoeken naar een gebruikte LPG auto, maar je kunt ook overwegen een auto met weinig KM te kopen en een nieuwe installatie in te bouwen. Voor een vijfcylinder kost dan een kleine 2500 euro.
Met gas besparen we maarliest 1200 euro per jaar aan brandstof (15k meestal korte afstanden, soms 300+), daar gaat nog wel 300 aan extra wegenbelasting vanaf. Wat me echter enigszins tegenstaat aan dat gas verhaal is dat je te maken hebt met extra onderhoud. Ik hoor mensen altijd praten over kleppen verstellen, dat het heel belangrijk is dat e.e.a. door de vorige eigenaar goed is onderhouden, gaspompen die kapot gaan, dealers die niet met gas om kunnen gaan... Een D5 daarentegen is natuurlijk een uitermate sterke motor, en daarom wellicht goedkoper in onderhoud? Met diesel besparen we 500 per jaar (600 euro extra aan wegenbelasting meegerekend), maar diesel wordt in rap tempo duurder. Dat is dus 400 euro minder besparing per jaar dan met gas. Maar misschien is diesel dus duurzamer en goedkoper op de langere termijn, ik weet 't niet.
@mehrzahl, duurder onderhoud zit 'm dus in de onderdelen. Jammer toch weer!
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27374
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Mijn persoonlijke keuze is diesel in plaats van gas, maar net wat ik zeg, dit is puur persoonlijk
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 07.06.2008 - 00:54
Realiseer je dat een auto op LPG altijd de eerste KM's op benzine rijdt. De aanschaf is duurder en het onderhoud ook. Bij 15.000 per jaar is dat aan de magere kant voor LPG. Diesel is aanzienlijk duurder nog en zal (gezien het huidige kabinet welke de diesel als grootverbruiker ziet) alleen maar duurder worden. Kun je niet beter naar een S40/V40 kijken? Volgens mij goedkoper in onderhoud en wegenbelasting en verbruik.
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 02.07.2008 - 16:29
- Contacteer:
Je hebt helemaal gelijk, ik heb mezelf iets te rijk gerekend. Zonet een rekenmodule gebruikt. Besparing 300 euro per jaar. Daar zitten die extra onderhoudskosten niet bij.
Maargoed. Back ontopic. Onderhoudskosten en betrouwbaarheid S60 in het algemeen.
Maargoed. Back ontopic. Onderhoudskosten en betrouwbaarheid S60 in het algemeen.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 15.06.2008 - 11:29
Marketing natuurlijk, een Volvo is toch een hele veilige en betrouwbare auto? De Tonka onder de personenwagens…? (vooral gebaseerd op de 240 modellen). Ik bedoel zet een Citroen C3 en een Volvo S60 naast elkaar, vraag 20 gemiddelde Nederlanders (wat is een gemiddelde Nederlander?) welke auto het veiligst is, ik denk dat we wel kunnen raden dat het overgrote deel voor de Volvo kiest. In werkelijkheid is de C3 net zo veilig (als je, je baseert op NCAP).Tommy the cat schreef: @Fuseekogel, interessante relativeringen wat betreft de onderzoeken naar klanttevredenheid. Je stelt dat de klanttevredenheid wat betreft de betrouwbaarheid gebaseerd is op de prestatie in samenhang met de verwachtingen. Maar waar worden die verwachtingen dan op gebaseerd?En wie zegt dat over het algemeen de verwachting van de volvo is dat je niet stil komt te staan?
Zet vervolgens een Alfa 147 en een Opel Astra van 8 jaar oud naast elkaar, vraag vervolgens welke er het meeste last van roest heeft, vermoedelijk kiest iedereen voor de Alfa, terwijl waarschijnlijk de Astra al een nieuw subframe heeft moeten monteren wegens roest.
Het meest betrouwbare cijfer zal komen van grote leasemaatschappijen, zij hebben van elk model en merk exact de cijfers hoeveel deze stilvallen en wat de gemiddelde kosten aan de auto’s zijn. De uitkomsten zijn ook niet gekleurd door persoonlijke voorkeuren, dit is volgens mij het meest betrouwbare cijfer.
Hogere onderdeelprijzen zijn vooral marketing gericht, zo zijn de remblokken van een Alfa 75 en Porsche 911 gelijk, denk jij de prijzen ook? Onderdeelprijzen zijn bepaald op de originele catalogus prijs van de auto niet zo zeer aan de complexiteit van het onderdeel. Ik reed hiervoor een BMW 530D touring en moet zeggen dat de prijzen van wat ik hier lees ongeveer gelijk liggen qua onderhoud. Toegegeven de 5 serie is veel duurder qua nieuwwaarde, maar dat vertaald zich ook terug naar een relatief hogere restwaarde. Maar zij zitten weldegelijk in hetzelfde segment. Qua kraakjes en piepjes kan ik je overigens mededelen dat de Volvo (tenminste de mijne) een stuk minder (lees niet) last van heeft. Ik las ook dat mensen soms klagen over kraakjes maar wel een 6 jaar oude S60 hebben met bijna 3 ton op de teller.. Komen we weer terug op verwachtingspatroon.
- mehrzahl
- 3rd Gear member
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 04.03.2006 - 12:29
- Locatie: Etten-Leur
Die kraakjes zitten er al in sinds ik hem kocht met 185000 km en 3 jaar oud. Hiervoor heb ik een Audi 90 met 285.000 km gehad, 14 jaar oud: NUL kraakjes/rammeltjes. Mijn verwachtingspatroon is inderdaad te hoog voor Volvo, kennelijk. Als de binnen- en buitenspiegel trillen, er resonanties bij 2800 min-1 zijn, dashboardkastje en verschillende onderdelen bij de middenconsole trillen/rammelen, heb ik m.i. toch wel recht van spreken. Zeker omdat Volvo een "premium" merk zou moeten zijn.Ik las ook dat mensen soms klagen over kraakjes maar wel een 6 jaar oude S60 hebben met bijna 3 ton op de teller.. Komen we weer terug op verwachtingspatroon.
Volvo 66 - Renault 18- Renault Fuego - Citroën AX - Audi 90 - Chrysler PT Cruiser - Seat Toledo
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011
https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011
https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
- menjo
- 7th Gear member
- Berichten: 6186
- Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
- Locatie: Los Angeles
De mijne kraakte ook al toen hij 3 jaar oud was en minder dan 100000km op de teller had. Ik kreeg van volvo nog 3 jaar garantie dus blijkbaar mag ik wel wat verwachten. Betrouwbaarheid vind ik niets mis mee, tot nu toe, maar de afwerking is gewoon behoorlijk slecht (dakstrips die verschuiven/loslaten, motorkapslot laat los, interieur schots en scheef en kraakt). (Moet zeggen dat de V40 en S40 die ik hiervoor heb gehad gewoon beter in elkaar zaten en hoewel ze veel ouder waren je de leeftijd er veel minder aan afzag, veel minder van die "kleine dingetjes" waar je je toch aan ergert).
Onderhoud laat ik om de beurt bij de dealer en universele garage doen. De universele garage kan prima alles controleren en olie en filtertjes vervangen en als er echt onderdelen nodig zijn breng ik hem wel naar de dealer (nog niet nodig geweest). Beurt bij de universele garage is $50 en bij de dealer $600, gemiddeld blijft het dus nog leuk volvo te rijden.
Onderhoud laat ik om de beurt bij de dealer en universele garage doen. De universele garage kan prima alles controleren en olie en filtertjes vervangen en als er echt onderdelen nodig zijn breng ik hem wel naar de dealer (nog niet nodig geweest). Beurt bij de universele garage is $50 en bij de dealer $600, gemiddeld blijft het dus nog leuk volvo te rijden.
- VolvoKramer
- 3rd Gear member
- Berichten: 435
- Lid geworden op: 30.05.2008 - 11:40
Marketing natuurlijk, een Volvo is toch een hele veilige en betrouwbare auto? De Tonka onder de personenwagens…? (vooral gebaseerd op de 240 modellen). Ik bedoel zet een Citroen C3 en een Volvo S60 naast elkaar, vraag 20 gemiddelde Nederlanders (wat is een gemiddelde Nederlander?) welke auto het veiligst is, ik denk dat we wel kunnen raden dat het overgrote deel voor de Volvo kiest. In werkelijkheid is de C3 net zo veilig (als je, je baseert op NCAP).
Sorry maar hier ben ik het niet helemaal mee eens. NCAP is maar een relatief statsiche test. In dynamische laten we zeggen echte situaties waar een autoongeluk paats vindt, komt een C3 er waarschijnlijk toch echt minder goed vanaf dan een S60. Hangt ook af of een eenzijdig ongeluk is of dat er meerdere auto's bij betrokken zijn. Dan speelt bijvoorbeeld gewicht van de auto ook mee.
Je geeft zelf denk ik terecht aan, als je je baseert op NCAP, dat moet je dus niet alleen maar doen.
Maar goed, dit is ook weer een beetje off-topic.
Sorry maar hier ben ik het niet helemaal mee eens. NCAP is maar een relatief statsiche test. In dynamische laten we zeggen echte situaties waar een autoongeluk paats vindt, komt een C3 er waarschijnlijk toch echt minder goed vanaf dan een S60. Hangt ook af of een eenzijdig ongeluk is of dat er meerdere auto's bij betrokken zijn. Dan speelt bijvoorbeeld gewicht van de auto ook mee.
Je geeft zelf denk ik terecht aan, als je je baseert op NCAP, dat moet je dus niet alleen maar doen.
Maar goed, dit is ook weer een beetje off-topic.

S40 1.8i Europa LPG-G3
V40 1.9D Europa Sports Exclusive Navigator
V40 1.8 Europa
V70 2.4 170 PK Classic, Comfort Exclusive.
V40 1.9D Europa Sports Exclusive Navigator
V40 1.8 Europa
V70 2.4 170 PK Classic, Comfort Exclusive.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 15.06.2008 - 11:29
Als het zo storend is/was begrijp ik niet helemaal waarom je de auto dan gekocht heb.. Als ik mij ergens zo zwaar aan zou storen zou ik zeker niet een auto kopen die dat wel vertoond. Mijn indruk na met een aantal te hebben proef gereden dat ze geen van allen kraakte en zo stil waren. Dit was juist een van de punten die mij aansprak, tevens voelde de auto "strak"aan.mehrzahl schreef:Die kraakjes zitten er al in sinds ik hem kocht met 185000 km en 3 jaar oud. Hiervoor heb ik een Audi 90 met 285.000 km gehad, 14 jaar oud: NUL kraakjes/rammeltjes. Mijn verwachtingspatroon is inderdaad te hoog voor Volvo, kennelijk. Als de binnen- en buitenspiegel trillen, er resonanties bij 2800 min-1 zijn, dashboardkastje en verschillende onderdelen bij de middenconsole trillen/rammelen, heb ik m.i. toch wel recht van spreken. Zeker omdat Volvo een "premium" merk zou moeten zijn.Ik las ook dat mensen soms klagen over kraakjes maar wel een 6 jaar oude S60 hebben met bijna 3 ton op de teller.. Komen we weer terug op verwachtingspatroon.
Premium is een rekbaar begrip, wat is dat exact? Is Volvo dat, is Audi dat? Is het premium dat je in een A6 tegen div onderdelen van een Golf aan zit te kijken, of de vorm van het dashboard, of gebruikte materialen
? Dan zou het oude type Seat Leon ook premium zijn, daar zit immers het dashboard in van een A3.
Ik heb voor de BMW een Audi A8 gehad dus breek mij de bek niet over, over premium... A8 center Amsterdam ](*,)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 15.06.2008 - 11:29
Dan zijn we het wel met elkaar eensVolvoKramer schreef: Sorry maar hier ben ik het niet helemaal mee eens. NCAP is maar een relatief statsiche test. In dynamische laten we zeggen echte situaties waar een autoongeluk paats vindt, komt een C3 er waarschijnlijk toch echt minder goed vanaf dan een S60. Hangt ook af of een eenzijdig ongeluk is of dat er meerdere auto's bij betrokken zijn. Dan speelt bijvoorbeeld gewicht van de auto ook mee.
Je geeft zelf denk ik terecht aan, als je je baseert op NCAP, dat moet je dus niet alleen maar doen.

Je kan je beter oriënteren met het internet door op problemen te zoeken via google of problemcar.nl ook even inlezen op een specifieke auto op diverse fora. elke auto heeft wel een probleem dit is een linkje naar bijvoorbeeld de meest voorkomende problemen meet een BMW e39 http://www.540i6.com/probsfixes.html
Is ook niet bepaald storingsvrij toch?
Evenmin zal een S60 of welke willekeurige auto "probleemloos zijn".
- mehrzahl
- 3rd Gear member
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 04.03.2006 - 12:29
- Locatie: Etten-Leur
Het was mijn reactie op Marius, die na 7 jaar nog geen enkel piepje of kraakje heeft. Ik wil alleen aangeven dat dat zeker NIET bij alle S60s het geval is.Als het zo storend is/was begrijp ik niet helemaal waarom je de auto dan gekocht heb..
Premium is een rekbaar begrip, wat is dat exact? Is Volvo dat, is Audi dat?
Elk merk waarbij je zo'n glossy thuisgestuurd krijgt.
Ik weet niet over welke A6 jij het hebt, of je moet de Golf die voor je in de file staat bedoelen.Is het premium dat je in een A6 tegen div onderdelen van een Golf aan zit te kijken,
Audi en consorten gaan ook niet vrijuit. Vroeger maakten ze betere auto's, net als Volvo, BMW, Mercedes...M.i. zijn de beste auto's begin jaren 90 gemaakt, toen de bean counters nog niet de macht hadden (Audi 80/90, Mercedes W124, BMW 5 serie E34, maar ook de Volvo 850). Die auto's halen vaak astronomische kilometerstanden.
Volvo 66 - Renault 18- Renault Fuego - Citroën AX - Audi 90 - Chrysler PT Cruiser - Seat Toledo
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011
https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011
https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html