verwarming

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rogier Boer
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 28.03.2008 - 23:40

Hallo,

Ik heb de indruk dat de verwarming van mijn 142 in het interieur ook wat doet als ik de knoppen helemaal dicht draai... is dit herkenbaar, of is er iets loos? Als ik mijn hand bijvoorbeeld op mijn dashboard leg, komt daar warmte uit, hij blaast alleen niet... wel wordt het warm.

vrgrROGIER
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Je kachelkraan sluit niet helemaal. Even de aansluiting van de kabel op de kachelkraan wat strakker zetten. Of de aansluiting van de kabel op de draaiknoppen strakker zetten, net waar je makkelijker bij kunt komen. Kan ook zijn dat je kachelkraan vervuilt is waardoor die niet meer helemaal sluit. In dat geval een nwe kachelkraan monteren.
Gebruikersavatar
hesened
2nd Gear member
Berichten: 205
Lid geworden op: 30.11.2007 - 20:53
Locatie: 3bergen

Rogier Boer schreef:Hallo,

Ik heb de indruk dat de verwarming van mijn 142 in het interieur ook wat doet als ik de knoppen helemaal dicht draai... is dit herkenbaar, of is er iets loos? Als ik mijn hand bijvoorbeeld op mijn dashboard leg, komt daar warmte uit, hij blaast alleen niet... wel wordt het warm.

vrgrROGIER
Ook toevallig. Ik heb precies hetzelfde.

@Iroll: waar zit die kachelkraan? want bij de kabel op de draaischijven is heel moeilijk bij te komen met die grote handen van mij :D
Van 142 naar V40.. Eens een Volvo, altijd een Volvo..
Gebruikersavatar
dopdedouwer
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 05.01.2005 - 16:58

Vlak bij het gaspedaal.

De afstelling ervan kun je trouwens het beste even nalopen bij de draaischijven; hier wil het een en ander wel eens los raken heb ik gemerkt.
Alles even goed strak zetten en de kraan wordt weer netjes dichtgeduwd.
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

Ha ik geloof dat iedere oude kar dat wel heeft. Wel vervelend als het warm weer wordt ;)
Ga ik ook maar eens naar kijken. Ik had overigens laatst koelvloeistof in de cabine, nadat ik alle schuiven op koud had gedraait...
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ga ik ook maar eens naar kijken. Ik had overigens laatst koelvloeistof in de cabine, nadat ik alle schuiven op koud had gedraait...
Kachelkraan loopt op zijn latste benen. Hou je koelvloeistof peil goed in de gaten, en je voetenruimte natuurlijk....
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

Is die kachelkraan makkelijk te vervangen? Kan me niet meteen een beeld vormen van hoe die eruit moet zien.
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Dit is 'm. Is wat lastig bij te komen, zit onder het dashboard.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

Bedankt Iroll! Ik heb hem gespot. Van binnenuit kan ik er wel goed bij, ook nu mn vloerbekleding e.d. er nog niet inzit.
Ga hem vervangen!
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Als je de slangen loshebt, is het verstandig om gelijk je kachelradiateur goed door te spoelen. Hang een tuinslang in de slang van de kachelradiateur en flush hem omstebeurt door, eerst de ene slang en dan de andere. Minstens 5 minuten laten lopen per slang. Raak je alle losse troep kwijt die er in de loop der jaren in is gaan zitten. En uiteraard weer bijvullen met verse antivries en goed doorgekookt water(kook je alle kalk eruit) 50/50.
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

Bedankt voor de tips!
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”