Automaat wil af en toe niet in R als hij koud is.

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
Gast

Ik heb nu al een paar keer gehad dat ik de hendel van de automaat bijna niet uit de P stand kreeg, hij wil dan niet voorbij de R. Vooral met koud weer net als nu. Had het probleem vorig jaar niet, waar zou dat in kunnen zitten?
Frumpy
5th Gear member

Oliepeil misschien? Heb je ook al een keer naar de kleur van de olie aan de peilstok gekeken? Deze hoort rood te zijn, indien een verdachte donkerbruine/zwarte kleur zou ik dat eerst maar eens laten verversen.

Volvo zegt dat de bakolie in principe nooit ververst hoeft te worden. Maar de transmissie revisiebedrijven hebben daar op basis van hun ervaring een andere mening over.
Jaap
4th Gear member

Bakolie verversen is nooit verkeerd, de enige echte vijand van een automaat is hitte, het schijnt dat verse olie daar wat beter mee overweg kan. (maar in dit seizoen wat minder relevant)
Oliekoeler op de automaat is een echte aanrader.

Maar het aangehaalde probleem lijkt mij meer in de bediening te zitten, ik weet niet hoe de bediening verloopt bij jou auto Lingsper, maar kan me voorstellen dat er in de schakelstang gewrichten of kabel iets bevriest?
gestijft vet?

Of vriest de P-vergrendeling misschien vast in de bak zelf?
245GLE automaat '91
244GL '80
Triumph Spitfire '77
Acadyane '86

Jenever can tell © Afbeelding
Battlecruiser
8th Gear member

Kan nog erger: bij de S80 kan er alleen met de pook geschoven worden als de sleutel op één van de contacten staat. Ik weet niet of dat mechanisch (zal wel niet denk ik, te ver uit elkaar) of electrisch gaat, maar die mogelijkheid bestaat dus ook.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”