APK Lambda te hoog, CO ok, wat nu?

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
evanmandos2
2nd Gear member

Ik heb net mijn 440je naar de apk gedaan en een paar dingetjes mis:

Remmen voor beetje scheef, denk ik wel op te lossen met nieuwe schijven/blokjes

Fuseekogel linksv niet best meer

Massa verlichting achter niet best

maar bovenal:
Lambdawaarde net te hoog(1,07 bij 2500 toeren, 1,055 bij 4000 toeren)

nu zag ik het CO%, maar dit was echt perfect, haast 0. CO2 was dacht ik 12-13%, de rest weet ik zogauw niet meer.

Weet iemand wat ik nog kan doen om de lambdawaarde omlaag te krijgen? Ik heb het gaslephuis al schoon gemaakt, ook heb ik voor de APK een dik uur gereden, dus warm was ie zeker wel.

Als iemand naast nieuwe blokjes+schijven nog tips heeft voor diagnose of oplossing van scheeftrekken bij remmen, erg welkom uiteraard!
nielo
3rd Gear member

Misschien scheeld nieuwe bougie,s al wat?
Volvo 480 turbo paris blue 93.
Volvo 460 1.8i 95 Luxury-Line( RIP)
Blade
5th Gear member
Contacteer:

Wat is het motortype? En het bouwjaar van de auto?
evanmandos2
2nd Gear member

Nieuwe bougies zal ik er vanavond direct indraaien...
Is het verstandig om de klepspeling te checken? ik heb ooit gehoord dat dat ook nog wel eens verschil maakt!!!

Overigens excuses voor het ontbreken van de volgende gegevens, dank poika :P:
Motor: 1.6 (B16, lettertje weet ik zogauw niet)
Bouwjaar: 1996
Geen ABS
1996 440 1.6i Nu mijn pa's project 235000 & going on
1995 Ford Mondeo 1.8 16V Estate, mijn volgende wordt weer volvo :D 282000 & going very strong
theboz
2nd Gear member

accu los maken na 10 minten aansluiten is de computer gerecet wil wel eens helpen
Maar de algemene motor conditie bougie klepspelling compressie luchtlekkage van in en uitlaatspruitstuk vervuilde olie kan ook een verstoring van uitlaatgassen geven
The Boz
evanmandos2
2nd Gear member

Zo, even een update:

Bougies uiteraard vervangen, kleppen laten stellen, en toen kreeg ik slecht nieuws:
De compressie op de 4e cylinder komt niet boven 8 bar uit(1:12, 2:12, 3:10,5 4:8)! monteur zei verbrandde klep, maar echt gebrek aan vermogen is er absoluut niet, alleen koud stationair (1e 30 seconden) is belabberd...

Hoe dan ook, de MAP-sensor was niet meer helemaal sjofel, dus maar vervangen. Uiteraard ook ff dingetjes als luchtfilter gedaan.

Morgen ga ik maar weer eens naar de APK-boer, en hopen dat de viergassentest nu wel goed is.

Na het vervangen van de MAP-sensor blijft mijn lambda-lampje wel uit :P dus heb redelijke hoop.(stekker lag los en vastgelijmde dekseltje was niet meer vastgelijmd :D)

Nu is mijn vraag, weet iemand de betekenis van de vier verschillende gassen, deze wil ik morgen even opschrijven als de meting niet goed is, zodat ik(met jullie hulp) kan achterhalen wat er nog mis kan zijn.

En hoe zou ik verdere bevestiging kunnen krijgen van die verbrandde klep, heeft dit ook effect op de uitlaatgassen(welke van de vier?)

Ik zal morgen of overmorgen uiteraard even de uitslag van de APK laten weten.

Owja, wat ik dus voor de APK heb gedaan:
- massa achterverlichting gerepareerd
- fuseekogel l.v. vervangen(man wat zat die vast!!!)
- dom lipje achterveerpoot gerepareerd(dwz lasje en prop tectyl), onzineis APK
- remblokken en schijven vervangen(rare spoed op dit bouten trouwens, moest ze kapot slijpen en FABORY kon me gelukkig na veel zoeken hieraan helpen à 30 cent p/s)

- geprobeerd uitstoot te verbeteren(CO was goed, lambda niet), zal morgen zien

Wat ik niet gedaan heb, wel puntje:
- kentekenverlichting rechterlampje repareren, deze doet het na een goede tik op de achterklep en alle contactpunten ogen goed. Bij de APK maar ff een goede tik geven :D
1995 Ford Mondeo 1.8 16V Estate, mijn volgende wordt weer volvo :D 282000 & going very strong
Michel740Turbo
5th Gear member
Contacteer:

Hoe kan hij nou meteen zeggen dat het om een kapote klep gaat met alleen een comressie meting? Dit is alleen uit te sluiten met een luchtbougie. Met dit kan je druk op de cylinder zetten om te horen waar en of hij lekt.
Echter als er een lek is zal de Co waarden nooit beter worden(lees: oncomplete verbranding). Een lek kan ook komen door een kapote pakking bv spruitstuk, of koppakking.

Oja de viergas test. Deze test wordt uitgevoerd op benzine/gas auto's van na 31 dec'92. Getest wordt op:
-Co = koolstofmonoxide
-Co2 = koolstofdioxide
-o2 = zuurstof (help goed om te zien of een uitlaat lekt)
-HC = koolwaterstof (brandstof)
-NoX = stikstofoxide
Lambda = 14,7L lucht (o2) op 1L benzine (HC)
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
evanmandos2
2nd Gear member

Hij is door de APK!!! lambda 1,015 ongeveer :D

CO2 > 13%
CO > 0,03%
O2 > 2%(??)
HC > geen idee, laag :P

NOx wordt niet gemeten meen ik...

Afgaande op de CO lijkt het me dat het niet echt hard lekt, misschien een beetje stomme monteur, of compressiemeter niet goed vastgedraaid??

Ik haal op een goed moment wel eens de kop eraf, kan ik alles even grondig inspecteren, weten we direct of het de pakking, klep of zuigerveer is, of een stomme monteur!

Ik wil jullie heer hartelijk bedanken voor de hulp, en ik zal zeker even een update posten als ik de kop er af trek :P.

voorlopig rijdt het volvootje wel, mag nu bezig met mijn pa zijn transit(31 jaar) om deze door de APK te krijgen, degene die denkt dat zijn auto veel roest heeft moet zeker even een kopje koffie komen doen!!!

Volgende aan het volvootje:
- distributieriem vervangen(onbekend hoe oud)
- fuseekogel rechts en alle stuurkogels vervangen, ook direct stabilisatiestangetjes meenemen
- schokbrekers achter vervangen(hebben geen enorm lang leven meer...)
- bandjes voor vervangen(2mm profiel, niet echt veilig), heb al lichtmetaal ervoor, achter staat al op lichtmetaal, voor nog op staal :D(lelijk, nee joh gewoon apart)
Michel740Turbo
5th Gear member
Contacteer:

In feite mag er geen HC zijn. aangezien je en kat heb en lambda sensor.
De bedoeling is dat deze er voor zorgt dat de ECU de juiste hoeveelheid brandstof bij een hoeveelheid aangezogen lucht. dus 1L benzine bij 14,7L lucht of 15L bij gas. Als er toch nog hc aan wezig is bij de meting dan wordt er dus te veel in gespoten (te rijk).
Kijk dus ook eens je lambda sensor en injector na. En als je een 1,6 late 1,7 of 2,0 hebt ook de lucht massa sensor.

Bij een lek is extern lek zou er dus te veel lucht moeten zijn dus een hoog o2 (te arm) en bij een kapote klep of koppakking tussende cylinder kan het zijn dat het mengesel er uit glipt en dus in de uitlaat komt.
Iroll
6th Gear member

Hoe kan hij nou meteen zeggen dat het om een kapote klep gaat met alleen een comressie meting?
Door eerst een "droge" meting van de compressie te doen. Daarna meet je nog een keer maar gooi je eerst een klein beetje motorolie (iets meer als een theelepel) op de zuiger via het bougiegat. Is de droge meting gelijk aan de natte, dan is er een klep lek. Is de droge compressie lager als de natte dan is er een klep lek. De olie sluit nl voor even een eventueel lek langs de zuigerveren waardoor de compressie hoger test. Lekt er een klep dan maakt de olie geen verschil.
Michel740Turbo
5th Gear member
Contacteer:

@Iroll, dan nog kan ook de koppakking lek zijn. dit kan je niet opsporen met een compressie test.
Iroll
6th Gear member

@Iroll, dan nog kan ook de koppakking lek zijn. dit kan je niet opsporen met een compressie test
Maar dat kan je checken aan andere symptomen: olie in koelwater of andersom, witte rook uit de uitlaat, een cylinder die niet meedoet ed. Natte en droge compressiemeting is een prima indicatie methode in 90% van de gevallen. Wil je het 100% zeker weten dan zal toch de kop eraf moeten.
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”