afgelopen woensdag begaf mijn airco het plotseling.
bij 32gr was dit geen pretje.
eerst deed de airco het gewoon om na ong.20min het voor gezien te houden.
ook na verloop van tijd(airco stond gewoon aan)nog steeds geen koude lucht!
toen de airco maar handmatig uitgezet, en na een tijdje weer aangezet.
toen deed hij het weer voor een poosje, en begon het weer opnieuw.
ik verdacht mijn elektromag-koppeling,en dit werd bevestigd door de airco-specialist waar ik later in de week een afspraak had.
er werd een speling van 0.7mm gemeten(hoort tussen 0.3-0.6mm tezijn)
ook een klein lekje linksonder op de condensor waar genomen.
het rare is dat s,avonds de airco tijdens de verdere rit(2 uurtjes) geen kuren meer vertoonde,evenals de rest vd week deed tie het gewoon.
aangezien ik deze week op vakantie ga(spanje)weet ik even niet wat te doen.
reparatie zal wel ri 500euro gaan schat ik.
maar wat is verstandig vwb de e.m.koppeling?
aflaten stellen of vervangen?(volgens specialist vervangen)
en is de e.m.koppeling wel los te verkrijgen?
of zit ik dan direct aan een complete compressor vast?
wat zouden jullie doen?
elektromagnetische koppeling.afstellen of vervangen?
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Speling mag tussen 0,3 en 0,5 liggen. Ik weet alleen niet of de compressor kan blijven zitten. Volgens Volvo moet de compressor gedemonteerd worden, maar ik heb daar mijn twijfels bij. Je zou even moeten kijken of je voldoende werkruimte hebt bij de compressor.
Waarom zou je de compressor vervangen? Lijkt me een veilige keuze van de specialist.
Waarom zou je de compressor vervangen? Lijkt me een veilige keuze van de specialist.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
werkruimte is zeer krap!edraket schreef:Speling mag tussen 0,3 en 0,5 liggen. Ik weet alleen niet of de compressor kan blijven zitten. Volgens Volvo moet de compressor gedemonteerd worden, maar ik heb daar mijn twijfels bij. Je zou even moeten kijken of je voldoende werkruimte hebt bij de compressor.
Waarom zou je de compressor vervangen? Lijkt me een veilige keuze van de specialist.
daarbij komt nog dat de koppeling erg vast kan zitten(heb ik gehoord)
de complete compressor wil ik ook niet gaan vervangen,het gaat om de magneetkoppeling.
ben er ook achter dat deze tussen de 200 en 300euro kost :roll:
geen glans zonder wrijving
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
200-300 voor alleen de kopppeling of de compressor? Zal de eerste wel zijn. Maar waarom niet alleen afstellen?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- den toerist
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
- Locatie: Wichelen
Zit met een gelijkaardig probleem, garage heeft naar eigen zeggen nogal wat slechte ervaringen met het afstellen van die bewuste magneetkoppeling.edraket schreef:200-300 voor alleen de kopppeling of de compressor? Zal de eerste wel zijn. Maar waarom niet alleen afstellen?
Dus ze afstellen ( door er enkele tussenringen eruit te halen) raden ze eerder af. Naar het schijnt zou de temp.sensor in de compressor defect zijn en niet appart te vervangen. Dus een nieuwe (of revisie) compressor kost zo'n €398,17 vandaag hebben ze deze geplaatst in de wagen en hebben ze nog een lek vastgesteld aan de een radiator ( v.d airco ) vooraan in de wagen.
Dus ja dat word dan ook best vervangen, ( rond de €360) aangezien we ook met onze wagen volgende week op reis gaan met onze kinderen in de wagen kan dit maar best zo vlug mogelijk hersteld worden hé.
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
idd alleen voor de magnetische-koppeling.edraket schreef:200-300 voor alleen de kopppeling of de compressor? Zal de eerste wel zijn. Maar waarom niet alleen afstellen?
afstellen kan(hoop ik)ook,al heeft de auto inmiddels wel 360dkm gelopen dus de koppeling zal wel niet meer nieuw zijn.
waarschijnlijk zal ook bij het afstellen de compr-pomp uitgebouwd moeten worden ivm zeer krappe werkruimte en het nogal vast kunnen zitten van de magneet-poeli.(sommigen kunnen het als de pomp nog ingebouwd is lees ik op het 850 forum,maar weet niet of er bij een 850 meer ruimte is)
dus weer opnieuw afvullen moet ik dan zowiezo.
dus als afstellen(met een magneet-kop)die al 360dkm gelopen heeft nog verstandig is?
stel dat dit maar een tijdelijke oplossing is,dan had ik beter een nieuwe m-kop kunnen plaatsen.of zoals den tourist doet,een nieuwe pomp.
wie het weet mag het zeggen!
geen glans zonder wrijving
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1671
- Lid geworden op: 24.04.2007 - 17:05
en voor oudere auto bij airco specialist?C 30 T5 schreef:compressor + condensor rond de 1100 euro Incl bij volvo dealer in NL
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
bij airco specialist kost het mij ong.tussen de 500-600eurocrackedtooth schreef:en voor oudere auto bij airco specialist?C 30 T5 schreef:compressor + condensor rond de 1100 euro Incl bij volvo dealer in NL
om mag-kopppeling +condensor +weer opnieuw afvullen
ook geen koopje dus!
geen glans zonder wrijving
- den toerist
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
- Locatie: Wichelen
Sinds deze namiddag heb ik mijn wagen terug (eindelijk) AC-compressor vervangen + de condensor (vooraan de radiator) vervangen en nog wat olie erop + nog wat R134a erop gedaan en nog wat "O"-ringen vervangen goed voor zo'n €1305,18. allé ik kan er weer tegen voor een tijdje hoop ik.
Dit + de vorige herstelling (zo'n 3 weken terug intussen) hebben me al een aardige duit gekost. Bijna het volledige systeem is vervangen intussen.
Dit + de vorige herstelling (zo'n 3 weken terug intussen) hebben me al een aardige duit gekost. Bijna het volledige systeem is vervangen intussen.
V70 2.5D 1999
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
- den toerist
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
- Locatie: Wichelen
Zijn de onderdelen van de airco bij een aircospecialist goedkoper?toppertje schreef:bij airco specialist kost het mij ong.tussen de 500-600eurocrackedtooth schreef:en voor oudere auto bij airco specialist?C 30 T5 schreef:compressor + condensor rond de 1100 euro Incl bij volvo dealer in NL
om mag-kopppeling +condensor +weer opnieuw afvullen
ook geen koopje dus!
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
dat zou ik wel denken ja!den toerist schreef:Zijntoppertje schreef:bij airco specialist kost het mij ong.tussen de 500-600eurocrackedtooth schreef: en voor oudere auto bij airco specialist?
om mag-kopppeling +condensor +weer opnieuw afvullen
ook geen koopje dus!
de onderdelen van de airco bij een aircospecialist goedkoper?
geen glans zonder wrijving
- DrRossi
- 4th Gear member
- Berichten: 643
- Lid geworden op: 11.02.2006 - 06:46
Is totaal een uurtje werk , compressor los en poelie verwijderen, 1 vul ring er uit en je kan er weer een paar jaar tegen.
Bij van Tilburg in Deurne
Bij van Tilburg in Deurne
Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
http://goo.gl/maps/i7C8l
If it's not blown, it sucks....
S80 T6
http://goo.gl/maps/i7C8l
If it's not blown, it sucks....
S80 T6
- venician_smoker
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 12.09.2007 - 12:25
Dit probleem heb ik ook al een tijdje. Ik was al bang voor te weinig koelmiddel, lekkage.... Ook ik heb gedacht aan de electromagnetische koppeling, .....maar handmatig aan een uitzetten werkte wel ?? Vrijdag jl. naar een aircospecialist in Wateringen geweest. Wat bleek: de airco bevriest ! Oorzaak is een defecte thermostaat. Dat klopt ook met een ander symptoom, ik had geen "last" meer van het kenmerkende in- en uitschakelen van de airco dat je vooral merkt als je stil staat voor een stoplicht.eerst deed de airco het gewoon om na ong.20min het voor gezien te houden.
ook na verloop van tijd(airco stond gewoon aan)nog steeds geen koude lucht!
toen de airco maar handmatig uitgezet, en na een tijdje weer aangezet.
toen deed hij het weer voor een poosje, en begon het weer opnieuw.
Nog een symptoom: de airco lijkt er dus mee te stoppen, maar het is in feite de ventilatie die stopt. Door de bevriezing komt er bijna geen lucht meer door het systeem. De fan extra verhogen helpt ook nauwelijks. Alleen na het uitzetten van de airco doet de ECC haar werk weer naar behoren.
Ik hoor maandag a.s. wat de kosten zijn om de thermostaat the vervangen.
v70 2.5D (MY2001 - 251K)
- venician_smoker
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 12.09.2007 - 12:25
Zojuist terug van de aircospecialist in Wateringen. Nieuwe thermostaat er in en de airco/climatecontrol werkt weer als vanouds.
Totale kosten inclusief airco-controle 50 euro.

v70 2.5D (MY2001 - 251K)