s'avonds forummers,
Mijn s 80 D 5 (bwj 2002 -125.000 km)heeft tot ongeveer 2000 t/m een zware resonantie/gebrom. Maakt niet uit of je voor of achter in de wagen zit het is zéér storend. Boven de 2000 toeren lijkt de auto normaal te rijden.
Het is ook niet altijd even luid maar stel dat ik vergelijk met een andere D5 en deze 70 op 100 geef dan stijgt bij mijn wagen het geluid 75 tot 85 en boven de 2000 toeren zakt het dan naar 70-73( dit is maar een vergelijking)
Motor steunen zijn nog niet lang geleden vervangen (allemaal) er is een aanpassing geweest ivm uitlaat steun en het flexibele gedeelte vd uitlaat is recent vernieuwd. De hitteschildjes zitten vast en de uitlaat lijkt nergens tegenaan te trillen. Luchtfilter trilt niet, stuur en aanverwanten zit vast, er werden een jaar geleden nieuwe stabilisatorstangetjes achter gestoken en enkele weken geleden ook voor aan. De meeste zaken die vernieuwd zijn werden door de dealer vernieuwd in de zoektocht naar die zware brom echter zonder resultaat. Aan de computer geraken we ook niets wijzer.
Wel viel het me op dat 2 injectoren meer lawaai (tikken) maken dan de andere en als ik dan aan de hoge druk leidingen voel dan lijkt het alsof je op je vinger getikt hebt met een hamertje, velen zullen dit herkennen, het is ahw je bloed door je adertjes wil springen. :twisted: Vorige week is de wagen nog gekeurd en kwam zonder opmerkingen door de keuring. Bij deze keuring worden ook de uitlaatgassen getest maar zoals eerder vermeld geen opmerkingen.
Alle tips zijn welkom :eeeeek:
bedankt
Marc
Tips opsporen resonantie
- marcvr
- 2nd Gear member
Stationair, 1ste, 2de, derde... versnelling maakt niet uit.
Ergens moet er iets trillen tegen de carosserie.
Het is zo dat je altijd boven de 2000 o/m gaat rijden, en lukt dat niet dan maar in 4de of 5de tegen 800-1000 toeren ( bv in de stad)maar dan nog is het gebrom aanwezig.
Op 90 km/uur wegen kom in nooit in vijfde versnelling.
Het verbruik lijkt me normaal, een beetje zwarte rook bij wat steviger doortrekken, EGR werkt er is een lichte roetaanslag aanwezig.
Als ik de rubber slang los maak die van de EGR en intercooler komt dan hoor ik een Harley achtig geluid uit de motor komt (het aluminium gedeelte waarop de rubber slang wordt vastgeklemd)
Wat zo'n prachtige wagen was wordt nu echt verk++t
Ergens moet er iets trillen tegen de carosserie.
Het is zo dat je altijd boven de 2000 o/m gaat rijden, en lukt dat niet dan maar in 4de of 5de tegen 800-1000 toeren ( bv in de stad)maar dan nog is het gebrom aanwezig.
Op 90 km/uur wegen kom in nooit in vijfde versnelling.
Het verbruik lijkt me normaal, een beetje zwarte rook bij wat steviger doortrekken, EGR werkt er is een lichte roetaanslag aanwezig.
Als ik de rubber slang los maak die van de EGR en intercooler komt dan hoor ik een Harley achtig geluid uit de motor komt (het aluminium gedeelte waarop de rubber slang wordt vastgeklemd)
Wat zo'n prachtige wagen was wordt nu echt verk++t
- lkort
- 3rd Gear member
Heb ook sinds kort een zware brom XC70 D5 Geartronic constant hoorbaar met een hoogtepunt bij 2900 toeren. Erg vervelend. Dealer weet het niet te vinden en houdt het nu op een producteigenschap. Buiten de auto hoor je het minder dan binnen. Ze denken aan normale slijtage van verstuivers.
XC70 2.4D Ocean Race 2005.
S40 D5 Geartronic 2007.
S40 D5 Geartronic 2007.
- marcvr
- 2nd Gear member
Goede middag,
heb in het WE de retourslagetjes van de verstuivers eens losgemaakt en het andere gedeelte afgedicht zo kon ik het teveel van diesel opvangen . De motor gestart en zo'n 10 minuten laten draaien. Daarna in een beker van 33cl de hoeveelheid diesel vergeleken. Het is geen exacte meting natuurlijk maar met wel duidelijke verschillen.
In het beste geval stond het niveau op 3cm en het slechste op 3,5 cm.
Kan ik er vanuit gaan dat slecht werkende verstuivers een soort gebrom veroorzaken?
heb in het WE de retourslagetjes van de verstuivers eens losgemaakt en het andere gedeelte afgedicht zo kon ik het teveel van diesel opvangen . De motor gestart en zo'n 10 minuten laten draaien. Daarna in een beker van 33cl de hoeveelheid diesel vergeleken. Het is geen exacte meting natuurlijk maar met wel duidelijke verschillen.
In het beste geval stond het niveau op 3cm en het slechste op 3,5 cm.
Kan ik er vanuit gaan dat slecht werkende verstuivers een soort gebrom veroorzaken?