S40 1.9d 102pk europa sports

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
ABS2008
Starter

Hallo allen,

Mijn allereerste keer op dit forum omdat ik hoop aan mijn 2e volvo te beginnen. Het gaat dit keer om een s40 1.9d 102pk europa sports uit 2001 met 215dkm. Heel wat anders dan mijn (fijne) 440 dl uit 1990, en daarom zit ik nog met wat vragen.

Waar moet ik op letten bij aanschaf? De distributieriem willen ze voor me vervangen bij 230dkm. Kent een van jullie de zwakke plekken van dit type/ model?

Ik heb op problemcar gelezen dat dit een goede motor zou zijn, betrouwbaarder dan de fase-1 motoren. Heeft 1 van jullie hier ervaring mee?

Klopt het dat ik elke 20dkm de kleppen moet laten stellen bij de garage? Wat zijn hier ongeveer de kosten van? Ik maak veel km's dus dat zou in mijn geval neerkomen op 2 keer per jaar. Is een fase-1 motor dan toch een betere optie?

Ook heb ik gelezen dat in deze volvo gebruik is gemaakt van een renault-motor. Zijn deze nog aangepast door volvo of wordt zoiets letterlijk gekopieerd?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Vr gr ATe
Hallo allen,

Mijn allereerste keer op dit forum omdat ik hoop aan mijn 2e volvo te beginnen. Het gaat dit keer om een s40 1.9d 102pk europa sports uit 2001 met 215dkm. Heel wat anders dan mijn (fijne) 440 dl uit 1990, en daarom zit ik nog met wat vragen.

Waar moet ik op letten bij aanschaf? De distributieriem willen ze voor me vervangen bij 230dkm. Kent een van jullie de zwakke plekken van dit type/ model?

Ik heb op problemcar gelezen dat dit een goede motor zou zijn, betrouwbaarder dan de fase-1 motoren. Heeft 1 van jullie hier ervaring mee?

Klopt het dat ik elke 20dkm de kleppen moet laten stellen bij de garage? Wat zijn hier ongeveer de kosten van? Ik maak veel km's dus dat zou in mijn geval neerkomen op 2 keer per jaar. Is een fase-1 motor dan toch een betere optie?

Ook heb ik gelezen dat in deze volvo gebruik is gemaakt van een renault-motor. Zijn deze nog aangepast door volvo of wordt zoiets letterlijk gekopieerd?

Vr gr ATeHallo allen,

Vr gr ATe
ABS2008
Starter

Inmiddels ben ik erachter dat de 1.9dci van renault een prettig/ goed blok is. Wie kan dit bevestigen?

vr gr Ate
DeNNiS_
4th Gear member

waar op teletten... nou uhm

kijk vooral naar de distributie... en laat direct waterpomp vervangen
distributie is zeer belangerijk bij deze motoren en ze zijn veel beter als de fase 1
ze zeggen dat een complete renault motor is... maar hier geloof ik niet al teveel van aangezien de compressie verhouding anders is

ik heb wat koppelings problemen maar dit kom door de tuning denk ik...
momenteel 295.000 km op de teller
dit is vrij simpel tetesten opzich rij in zijn 4e of 5e en geef vol gas

wanneer turbo aangrijpt schiet mijn teller een paar 100 toeren even omhoog

enkele aandachts punten controleer airco en ventilatie of deze goed werkt
durft uit zijn eigen harder zachter tegaan en niet goed teluisteren naar de verdeling

start hij direct... (niet eerst staan gloeien)
en draait hij soepeltjes
Volvo S40 1.9D Ph2
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
ABS2008
Starter

Bedankt voor je reactie Dennis!

De distributie wil de garage (vast) voor me vervangen, ik zal vooraf zeggen dat de waterpomp daarbij hoort (thnx).

Is jouw volvo een automaat? Ik zal de koppeling zeker even testen tijdens de proefrit (waarschijnlijk vrijdag).

Hoeft deze diesel niet meer voor te gloeien of test ik iets anders op deze manier? Heb weinig dieselervaring...

Gr Ate
bel
Starter

ik heb zelf een v40 en dat is tot nu toe een super auto Echter bij mij en vele met mij is er een probleem met water in de kofferbak (reservewiel) ik zou dit even checken (kleine moeite toch ?)
Bel.
eouwehand
2nd Gear member

Ik rijd zelf ook de V40 en moet zeggen dat het een superauto is.
Probleem met het water in de kofferbak heb ik ook gehad. Dit wordt veroorzaakt door lekkage bij de achterruitsproeier. Ik heb dit opgelost door het 3de remlicht te verwijderen en wat kit tussen de sproeier en het dak te smeren.

grt. Ed
davidoff
2nd Gear member

wij hebben thuis ook een v40 uit 2001, zelfde uitvoering en motor en geen problem mee gehad behalve de EGR-slang die 2 x afgebroken is, 2e keer bleek een productiefout in de nieuwe slang want er zat misschien 5000 km tussen.
volgens mij hoef je de kleppen niet om de 20000 km te laten stellen aangezien het blok voorzien is van hydraulische klepstoters.

we zijn er in ieder geval erg tevreden over, gaat ondanks de "maar"102 pk nog best vlot vooruit en heeft ondertussen 258000 km gelopen.

veel succes met de keuze en veel rijplezier!!

davidoff
Toch een mooi stukje Zweedse degelijkheid van Hollandse bodem.
ABS2008
Starter

Bedankt allen!

Morgen ga ik een proefrit maken en dankzij jullie kom ik met iets meer kennis voor de dag.

Ik laat zeker nog even horen of ik de s40 gekocht heb.

Gr Ate
Maarten
5th Gear member

moi,
heb zelf een V40 1.9 115pk diesel uit 2003.
ik heb er nu 235.000 op staan,en hij rijd nog super.
kleppen moeten wel gesteld,maar volgens mij niet zo vaak als jij zegt.
ik laat het straks bij de distributieriem wissel doen.
enige minpuntje op het moment bij mij is een zwetende krukaskeerring.
wordt ook met de 240.000 km beurt gedaan.
moet alleen wel de versnellingsbak er vanaf,dus ook maar meteen de koppeling vernieuwen dan.
verder een heerlijke auto
volvo s40 1.8 aut. '97
volvo v40 1.9D 115pk '03
volvo V50 D5 2007 edition II sport
ABS2008
Starter

We hebben vanmiddag een proefrit gemaakt. De echte klik bleef helaas uit. De s40 reed, schakelde en stuurde prima en de motor leek erg schoon (verder heb ik weinig verstand van autos) maar het was meer de toestand van de auto wat er voor zorgt dat we er een nachtje over slapen. 2 deukjes en de krassen rondom horen er bij maar ook vanbinnen veel kleine dingen kapot of beschadigd of vies...

Ik hou jullie uiteraard op de hoogte. Die s40 of V40 komt er waarschijnlijk wel maar weet nog niet of het deze wordt.

Gr Ate
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”