Dag iedereen,
De laatste paar dagen is het zo dat als ik mijn 440 start na een nacht te hebben stilgestaan, er dan 1 seconde een gierend geluid is te horen. Dit geluid verdwijnt dan en komt ook niet meer terug bij opnieuw starten. Wel weer terug na een nacht niks te hebben gedaan met de auto.
De multiriem en distr. riem zijn 1 maand geleden vervangen, ook de waterpomp is toen vervangen.
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Alvast bedankt.
martijn
gierend geluid bij starten
-
- 4th Gear member
- Berichten: 678
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 21:37
- Locatie: Veenendaal
Mijn eerste gedachten gingen uit naar multiriem, maar die heb je een maand geleden pas vervangen.. Wel vreemd ik had precies hetzelfde, maar was weg na het vervangen van de riemen.
V70 D5 163PK 2002 AUT5, Moondust, HU-803 Dolby Pro Logic
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Je kunt de riem uiteraard wel vervangen, maar je moet hem ook voldoende gespannen hebben. Span hem gewoon nog een tikje erbij.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- dr hilus
- 2nd Gear member
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 20.10.2007 - 19:48
Let wel even op: Niet gehinderd door enige kennis heb ik tweemaal de bovenste multiriem (B18u met airco) iets gespannen, was het gepiep nog niet weg.
Bleek er onderin nog een te zitten...
De aircoloze versies hebben 1 multiriem.
Bleek er onderin nog een te zitten...
De aircoloze versies hebben 1 multiriem.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 24.01.2007 - 19:31
Ik heb het tweemaal meegemaakt, dat ze distributieriem vervingen zonder de spanrollen, met alle gevolgen vandien, het gierend geluid komt van je spanrollen.
Bij mij was het geluid ook na enkele seconden weg... Ook na een nachtje stilstaan...
Dus terug opengooien die handel en de spanrollen OOK laten vervangen of je autootje leeft niet lang meer, heeft mij ooit een blok gekost...
Bij mij was het geluid ook na enkele seconden weg... Ook na een nachtje stilstaan...
Dus terug opengooien die handel en de spanrollen OOK laten vervangen of je autootje leeft niet lang meer, heeft mij ooit een blok gekost...
- wappie
- 1st Gear member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 08.06.2007 - 14:01
- Locatie: Anáset,Västerbottenlan,Noord Zweden(Lapland)
Ik had het ook,bleek mijn koppeling te zijn die na een nachtje even pieptje,vooral na droog weer.Het kwam uit de open constructie die tegen de motor aan zit.Bij regen en na een lange rit zonder tussenpauzen(ik rij meestal 500km aan het stuk) deed hij het ook.was na 2/3 keer intrappen koppelingspedaal weer weg.
Ik ben zojuist weer terug uit zweden.bijna 8000km zonder problemen.
Met -20 en 1,5 meter sneeuw zonder probleem de winter in lapland doorgekomen.
Ik ben zojuist weer terug uit zweden.bijna 8000km zonder problemen.
Met -20 en 1,5 meter sneeuw zonder probleem de winter in lapland doorgekomen.
Schieten is leuk,maar alleen als je wat raakt.
Met hagel gebeurt dat gauw!
Met hagel gebeurt dat gauw!
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 270
- Lid geworden op: 02.03.2008 - 01:25
- Locatie: Werkhoven
Ik heb hetzelfde 'probleem' als marrty bij mijn 480. Toevallig heb ik die vraag ook bij de APK keuring neergelegd. Vanmiddag weet ik meer als ie uit de keuring komt. Ik zal even laten weten wat het oordeel van de 'expert' is.
edit: 'expert' bevestigd dat het de spanrollen zijn
edit: 'expert' bevestigd dat het de spanrollen zijn
- Steev
- 2nd Gear member
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 02.04.2008 - 11:28
- Locatie: Bennekom
Meestal als ie giertje direct na het starten is het je Multieriem die even niet goed meedraait met je poelies.
Als je de riem net hebt vervangen is het goed mogelijk dat ie binnen niet al te lange tijd kan piepen. die riem zet namelijk de eerste 1000km nog even wat uit. Hierdoor kan er wat meer speling tussen de riem en poelies zitten. Het beste is om na de eerste 1000km de riem opnieuw te spannen bij de garage, dan weet je zeker dat ie er goed opzit.
Dat hij maar heelt kort giert kan komen omdat er wat vocht op de riem zit 's ochtens bij koude motor.
Als het je spanrollen zijn moet het vaker gaan gieren en ook tijdens het draaien met warme motor lijkt mij.
Als je de riem net hebt vervangen is het goed mogelijk dat ie binnen niet al te lange tijd kan piepen. die riem zet namelijk de eerste 1000km nog even wat uit. Hierdoor kan er wat meer speling tussen de riem en poelies zitten. Het beste is om na de eerste 1000km de riem opnieuw te spannen bij de garage, dan weet je zeker dat ie er goed opzit.
Dat hij maar heelt kort giert kan komen omdat er wat vocht op de riem zit 's ochtens bij koude motor.
Als het je spanrollen zijn moet het vaker gaan gieren en ook tijdens het draaien met warme motor lijkt mij.
Volvo V40 D4 12-2014
Volvo V50 1.6D 04-2009 242000km
Volvo C70 T5 04-1999 154000km
Volvo 460 1.8DL 03-1993 261500km
Volvo V50 1.6D 04-2009 242000km
Volvo C70 T5 04-1999 154000km
Volvo 460 1.8DL 03-1993 261500km
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 24.01.2007 - 19:31
Als de spanrollen enkel gieren de eerste seconden en erna niet meer dan zijn ze bijna kapot, dan heb je geen 1000 km meer...
Als de spanrollen gieren als ze je al een tijdje gereden hebt, zijn ze zo goed als compleet kapot... niet meer verder rijden dus.
Ik spreek uit ervaring, 2 x volvo 480
Uit ervaring van andere mensen (oa peugeot) weet ik ook als men nieuwe riem steekt en geen spanrollen dat de spanrollen ook wat lawaai maken... maar bij die mensen van wie ik dat weet hebben nog geen schade opgelopen. Maar ik zou er niet op rekenen gezien mijn ervaringen ermee...
Als de spanrollen gieren als ze je al een tijdje gereden hebt, zijn ze zo goed als compleet kapot... niet meer verder rijden dus.
Ik spreek uit ervaring, 2 x volvo 480
Uit ervaring van andere mensen (oa peugeot) weet ik ook als men nieuwe riem steekt en geen spanrollen dat de spanrollen ook wat lawaai maken... maar bij die mensen van wie ik dat weet hebben nog geen schade opgelopen. Maar ik zou er niet op rekenen gezien mijn ervaringen ermee...
- 440pk
- 1st Gear member
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 01.06.2008 - 21:59
- Locatie: Noord-Holland
IK heb (ogenschijnlijk) hetzelfde probleem. Ik wilde er geen nieuw topic voor aanmaken dus ik post het onder deze.
Bij het starten (niet altijd) krijg ik enkele seconden een hard gierend geluid. Heel even maar. Als ik heel tijdens het gieren het gaspedaal een stukje intrap wordt het harder maar het verdwijnt wel sneller. De distributieriem is aan de sticker te zien vervangen bij 167500 km. De teller staat nu op ong. 213000. Dus hij zou nog even mee moeten kunnen.
Nogmaals, het geluid doet zich niet altijd voor.
Ik weet niet of je dit geluid ook kan krijgen bij een versleten V-snaar. (Ik hoop maar van wel dan, scheelt toch wat geld)
Bij het starten (niet altijd) krijg ik enkele seconden een hard gierend geluid. Heel even maar. Als ik heel tijdens het gieren het gaspedaal een stukje intrap wordt het harder maar het verdwijnt wel sneller. De distributieriem is aan de sticker te zien vervangen bij 167500 km. De teller staat nu op ong. 213000. Dus hij zou nog even mee moeten kunnen.
Nogmaals, het geluid doet zich niet altijd voor.
Ik weet niet of je dit geluid ook kan krijgen bij een versleten V-snaar. (Ik hoop maar van wel dan, scheelt toch wat geld)
- 1996 Volvo 440 1.8i -
- stefmen
- 3rd Gear member
- Berichten: 389
- Lid geworden op: 26.09.2007 - 21:36
- Locatie: Elsloo (zuid-limburg)
Ik heb precies hetzelfde probleem (gehad). Ik had dit in de winter. Nu het 'zomer' (lees: iets warmer) is heb ik hier geen last van.
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - LM velgen - Cruise Control - Stoelverwarming - 243.000
Volvo 440 1.8i - '96 - Airco - Halfleder - LM velgen - 158.000
Volvo 440 1.8i - '96 - Airco - Halfleder - LM velgen - 158.000
- stefmen
- 3rd Gear member
- Berichten: 389
- Lid geworden op: 26.09.2007 - 21:36
- Locatie: Elsloo (zuid-limburg)
Dan is het in mijn geval dit niet.. Ben al zeker 5000 kilometer verderVolvo_480_turbootje schreef:Als de spanrollen enkel gieren de eerste seconden en erna niet meer dan zijn ze bijna kapot, dan heb je geen 1000 km meer...

Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - LM velgen - Cruise Control - Stoelverwarming - 243.000
Volvo 440 1.8i - '96 - Airco - Halfleder - LM velgen - 158.000
Volvo 440 1.8i - '96 - Airco - Halfleder - LM velgen - 158.000
- 440pk
- 1st Gear member
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 01.06.2008 - 21:59
- Locatie: Noord-Holland
Nou ik kan morgen in ieder geval uitsluitsel geven over mijn probleem. Ik heb morgen een afspraak bij een motor revisiebedrijf waar ik mijn auto APK ga laten keuren. Die man reviseert als 45 jaar lang motoren dus die weet ongetwijfeld wat ik heb. Ik laat het in ieder geval weten hier.
En ik rijd er trouwens ook al een tijdje mee rond dus de rollen zijn het denk ik niet.. (klop - klop - klop) Even afkloppen
En ik rijd er trouwens ook al een tijdje mee rond dus de rollen zijn het denk ik niet.. (klop - klop - klop) Even afkloppen
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 191
- Lid geworden op: 31.01.2006 - 16:52
Ik heb net mijn riem van airco naar dynamo vervangen en nu doet hij het ook. Eerste start is even piepen (3-5 sec) daarna weg. Ik wacht nog even (1000-2000km) en laat deze riem daarna wel bijstellen. Is niet zoveel werk.
- Vampie
- 2nd Gear member
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 08.12.2006 - 01:38
- Locatie: België
- Contacteer:
Wat je kan doen om te kijken of het de V-riem is, klein beetje (max 5 seconden) WD-40 erop spuiten en kijken of het over is. Die WD-40 blijft er toch niet op zitten (vanwege draaisnelheid), dus er is geen blijvend gevaar van eraf lopen.
Volvo 460 1.9 TD
- there are no good guns and there are no bad guns. A gun in the hands of a bad man is a bad sign. A gun in the hands of a good man is no threat to anyone - except bad people -
- there are no good guns and there are no bad guns. A gun in the hands of a bad man is a bad sign. A gun in the hands of a good man is no threat to anyone - except bad people -
- 440rijder
- 2nd Gear member
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 03.01.2008 - 13:46
- Locatie: Heerhugowaard
Oppassen met goedjes als WD-40, want daar zitten wel allerlei aggressieve, met name voor rubber niet prettige, verbindingen in. Een beetje slippen en daarna gewoon pakken lijkt mij geen onoverkomelijk ongemak?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 22.04.2008 - 15:09
- Locatie: Woudenberg
Hallo iedereen,
Ik heb net als de bovenstaande berichten een soort gelijk probleem,
alleen bij mij giert hij wanneer ik een beetje gas geef en bij een koude motor.
Volgens mijn garagehouder wordt de distributieriem bij 80 a 90.000 km of om de 3 jaar bij normaal rijgedrag vervangen.
Klopt dit ongeveer , want dan zou ik nog ongeveer gezien de kilometers nog 10.000 km tegaan hebben.
Ik weet niet precies hij vervangen is want ik heb het onderhoudsboekje niet.
Ik heb net als de bovenstaande berichten een soort gelijk probleem,
alleen bij mij giert hij wanneer ik een beetje gas geef en bij een koude motor.
Volgens mijn garagehouder wordt de distributieriem bij 80 a 90.000 km of om de 3 jaar bij normaal rijgedrag vervangen.
Klopt dit ongeveer , want dan zou ik nog ongeveer gezien de kilometers nog 10.000 km tegaan hebben.
Ik weet niet precies hij vervangen is want ik heb het onderhoudsboekje niet.
Volvo V70 3.0 T6
Volvo V70 R
Volvo s70 2.5 luxuri aut.
Volvo 440 2.0 i GLT '94
VW Golf 1.6 '86 (bbs uitvoering)
Volvo V70 R
Volvo s70 2.5 luxuri aut.
Volvo 440 2.0 i GLT '94
VW Golf 1.6 '86 (bbs uitvoering)
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Voor benzine geld: 6 jaar of 90.000km. Pak dan meteen ook allebei de rollen mee. Wat er giert bij de koude start is je multiriem, die kan je spannen met je dynamo.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Dat zou ik dan ook doen, anders is deze nog eerste stuk door slijtage dan je distributieriem. Niet erg hoor, je motor gaat niet kapot, maar het is erg #$%^% als je nog een half uur door de regen moet lopen eer je thuis bent.Poika schreef:, die kan je spannen met je dynamo.
Spannen is iets van 5 minuten werk (nog niet eens).
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.