Probleem! Help... (snelheidsmeter / sensor?)

De Nederlandse coupé, een toekomstig klassieker
Plaats reactie
R.M.B.
2nd Gear member

Mijn snelheids meter doet het niet. Ik dacht natuurlijk in eerste instantie dat het aan mijn tellerkast lag. Helaas was dit niet het geval. Ik heb (uiteindelijk) de tellerkast uit mijn andere (identieke) 480 gehaald en deze werkte ook niet. Althans hij werkte de eerste 5 minuten maar daarna viel hij weer weg zoals hij eerder ook bij de andere tellerkast vertoonde. Mij lijkt het dus aan de sensor in de versnellingsbak te liggen. Of niet? Heeft iemand dit zelfde probleem weleens gehad? Wie weet raad?
Het gaat, voor de duidelijkheid, om een 480 uit '91 met boordcomputer en dus een elektronische overbrenging. Stekkers zijn groen / grijs, nr op snelheidsmeter is: k6683
bobmari
Starter

Ik heb sinds een paar dagen ook problemen met mijn snelheidsmeter. Bij mij is het waarschijnlijk de meter zelf. Als ik de snelheidsmeter puur en alleen van voedingsspanning voorzie gaat de naald soms al richting de 80km/h.

Verder heb ik de sensor doorgemeten vanaf de connector op de tellerkast en dan meet ik ~1.5 tot 2 ohm. Ik heb ergens op het 480 Europe forum gelezen dat dat goed is.

Mijn stekkers zijn ook groen / grijs en nummer k6683. Nu heb ik een tellerkast van een 440 turbo aangeboden gekregen met k6818. Is dit een nieuwere versie, en werkt dat normaal gezien in een 480 van '94? Verder heb ik nog geen info, kan iemand met zekerheid zeggen of dit wel of niet gaat werken?

Groetjes Maarten
Iroll
6th Gear member

Je kan de sensor doormeten zoals bobmari al aangeeft. Volg de draad die van de sensor afkomt. De sensor zit verstopt achter het uitlaatspruitstuk en een paar hitteschildjes. De draad loopt richting accubak. Daaronder zit een stekker met een bruine en gele draad. Meet daarvan de weerstand tussen de bruine en gele draad, die moet ong 2 ohm zijn. Mocht de sensor kapot zijn dan heb ik hier nog een nwe liggen (part#3467846) die je kan overnemen. Ik heb de weerstand ervan net opgemeten en die is 2,3ohm.
EvolvE
5th Gear member

Ik heb dit probleem ook gehad, en heb een complete nieuwe kabel vanaf
de sensor gelegd. Aangezien ik meende dat het probleem in de kabelboom zat.

Of het werkt weet ik nog niet. Er zit nog geen voorruit in de auto, waardoor
ik nog niet heb kunnen proefrijden.

Bel anders de Volvo dealer eens, of je de sensor kan doormeten...
Misschien dat dat al meer duidelijkheid geeft
Erwin

480 Turbo
www.volvo480forum.com
R.M.B.
2nd Gear member

Is er makkelijk bij die sensor te komen of moet je eerst behoorlijk wat uitbouwen voordat je hier bij kan?

groet en bedankt voor de info.
Iroll
6th Gear member

Als het geen turbo is dan moet je alleen 2 hitteschildjes weghalen van onder af. De sensor zit vast met een Z-vormig beugeltje wat op zijn beurt weer aan de bak zit bevestigd met een 5mm(misschien6mm?) inbus boutje. De ellende is dat je niet kan zien wat je doet omdat je arm in de weg zit als je het inbus boutje los wil draaien. Met behulp van een spiegeltje kan je zicht creeeren. Maar het is een K*T klus wat behoorlijk wat geduld vergt, en je een hernia bezorgt van het over het blok heenhangen! Ik zou hem eerst eens doormeten voordat je hem er misschien voor niks uithaalt.
Iroll
6th Gear member

@bobmari, kijk eerst eens naar mijn bijdrage in dit topic. Meestal is de oorzaak van een niet werkende kmteller droge soldeerpunten. Een andere tellerkast is meestal ook kapot, koop er geeneen met een andere type aanduiding of die je niet werkend hebt gezien. Da's zonde van je geld.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... ght=sensor
bobmari
Starter

@Iroll:
Ik heb de sensor gemeten vanaf de connector op de print van de klokkenwinkel. Dit is een 4 polige connector waar het flexkabeltje van de snelheidsunit op zit. Ik weet dus zeker dat heel het signaalpad vanaf de sensor tot aan de allerlaatste connector goed is.
Als ik vervolgens de losgekoppelde snelheidsmeter aan een voeding hang (dus zonder snelheids signaal), wijst de wijzer soms spontaan 80km/h aan.
Het printje van de snelheidsmeter ziet er erg slecht uit. De meeste massavlakken en spoortjes staan bol. Alles wijst dus in mijn geval op de meter zelf.
Ik heb alle solderingen al doorgesoldeerd, maar geen verbetering.

Ik ben dus opzoek naar een snelheidsmeter voor een K6683 klokkenwinkel, iemand nog een liggen toevallig?? :D
Cruising 480
2nd Gear member

Bij mij is pas de sensor vervangen, daar is wel de startmotor voor gedemonteerd. Als je zelf geen brug hebt zou ik je een goedkope garage aan kunnen raden. Dat is in ieder geval handiger dan zelf klooien. Ik was inclusief sensor en Apk rond de 120 euro kwijt.
LOVE CRUISING my 480
480 (E)S 2.0 1994 paris bleu
480 ES 1987

Groeten Robin
Plaats reactie

Terug naar “De 480”