Weinig vermogen V70 1998 2.5D

Voor kenners: de "Roffel"
Monsieur Duquai
1st Gear member
Contacteer:

:) Ik heb deze vraag ook al geplaatst bij een eerder topic over dit onderwerp. Maar ik vewacht eigenlijk niet meer (of ten onrechte?) hier iets van te horen. Vandaar, als iemand er meer over weet, dan graag!

Ik heb sinds kort een 'duitse' V70 diesel uit 1998 en vind dat hij heel langzaam naar de 140 oploopt. Ben net terug uit Frankrijk en heuvelop gaat letterlijk àlles me voorbij, terwijl ik zoveel gas als zinvol lijkt geef. Veel geëxperimenteerd met de kickdown, maar dat helpt slechts weining. De auto vertraagt naar 80 en zelfs 70 kmu waar andere auto's op 120/130 blijven rijden.
Op vlak terrein loopt ie rustig maar langzaam op naar hogere snelheden, maar voor een versnelling is er geen vermogen.
Ik hoor meestal de turbo wel fluiten op andere merken. Hier niet. Kan deze kapot zijn? De auto rijdt zuinig genoeg: 1 op 14,3 op de (vlakke) autoroute bij 120 - 150 kmu. Géén rookpluimen uit de uitlaat.

De auto rijdt verder als een zonnetje. Héérlijk voor de reis.
Vr. groeten,
Joost
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

injectoren?
Volvo for life
Quota
6th Gear member

LMM/LHM is een optie (je schrijft dat het een 2.5D is, maar die is geloof ik pas vanaf 99 geleverd)
Turbo hoor je in ieder geval niet fluiten (en die van mij doet het wel ja). Maakt het verschil of je de automaat in de sportstand hebt staan of niet?
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Monsieur Duquai
1st Gear member
Contacteer:

Injectoren? Is dat een bekend probleem bij de Classic? Ik heb er wel over gelezen bij de D5, en dat deze dan slecht start. Dat is bij mij niet het geval: het is starten-lopen.

De luchtmassameter. Ik heb op het forum al gelezen deze defect zou kunnen zijn als de motor onregelmatig stationair loopt of te weinig vermogen heeft. Stationair loopt ie lekker. Vertoont de motor beide kenmerken bij een defecte LMM? of kan ook het gebrek aan vermogen wijzen op een defecte LMM?

Ik heb overigens een 2461 cc: Noem ik dit nu een 2.4 of een 2.5 (hij is uit december 1998)

Sportstand nog niet geprobeerd. Ik zal eerst even wachten op het werkplaatsboek (is onderweg) en ook meteen de originele handleiding bij Volvo bestellen. Dan weet ik meteen waar de sportstand zit ::wink:

Als iemand nog verdere suggesties heeft?
IkeV70
5th Gear member

Ik zou zeker denken aan de LMM, als die er tenminste inzit in dat bouwjaar. Je merkt nl helemaal niet zoveel aan de auto bij een slechtwerkende LMM, zeker niet bij stationair loop. Het enige echte duidelijke symptoom is te weinig vermogen.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

het is geen bekend probleem, maar heb het wel eens gezien
Volvo for life
Quota
6th Gear member

de cilinderinhoud maakt niet uit voor een TDI of 2.5D, het verschil zit hem (onder andere) in het feit dat een TDI een LHM (Lucht HoeveelheidsMeter) heeft, en de 2.5D een LMM (LuchtMassaMeter) heeft.

Mij is niet bekend dat een storing hieraan zou leiden tot een slechte stationairloop, alleen het vermogensverlies (welke geleidelijk optreedt) is kenmerkend dacht ik.

Maar probeer anders de sportstand van de automaat eens, de Economy stand is naar mijn ervaring wel erg volhardend in het "economisch" (lees vermijden van toeren) rijden. Zeker heuvelop kan dit een oorzaak zijn, de motor heeft zijn maximum koppel vrij laat in vergelijking met de moderne diesels (ik geloof pas van 2200 toeren) dus lock de automaat niet te vroeg, na de 200 toeren moet de motor behoorlijk snel in de toeren stijgen (in de 1 en 2e versnelling tenminste).

Andere mogelijkheden zijn de timing van de brandstofpomp, de brandstofpomp zelf...

XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
C30 summum 2.4i
VW Polo 1.4 kaal...
Thijs
7th Gear member

de motor heeft zijn maximum koppel vrij laat in vergelijking met de moderne diesels
Plm 1800, geen 2200. Al lijkt het of het idd net wat eerder mag komen..
Ik heb overigens een 2461 cc: Noem ik dit nu een 2.4 of een 2.5 (hij is uit december 1998)
2.5TDI is de zelfde motor als de 2.5D, alleen naamswijziging. Er waren nog geen 2.4D's eind 98(?) De 2.5D is gekomen op de laatste classics in 1999.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Monsieur Duquai
1st Gear member
Contacteer:

Ik zou zeker denken aan de LMM, als die er tenminste inzit in dat bouwjaar.
Er zit inderdaad een LMM op. Ik heb de motor net bij Volvo laten uitlezen (20 euro) en de melding is "teveel stroming" (ECM-0038 EGR-regeling) òf "Turbo control Flow too high" (ECM-0039) Zie eventueel meegestuurde uitdraai van de test. De LMM heb ik gedemonteerd en het ijzerdraadje schoongemaakt. Ook meteen een test gedaan met startervloeistof bij draaiende motor, zonder resultaat. Bij testrit lijkt het of er wat meer vermogen is, maar de wens, zijn vader en de gedachte kan hier ook mee te maken hebben gehad . Morgen ga ik de snelweg weer op, dan wordt het misschien duidelijker.

Als iemand aan de hand van de uitdraai iets nog zekerder weet, dan welkom. Ik zal het uiteindelijke resultaat voor toekomstige zoekers nog even vermelden op het forum. Bedankt zover! Gr. Joost

ps. ik heb nog steeds geen handleiding voor de V70 kunnen bemachtigen bij Volvo, dus: Hoe schakel ik de sportstand in? ::oops:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

er zitten 3 kleine knopjes achter de pook op je middenconsole, "E", "S" en "N", de "S" is sport
Volvo for life
IkeV70
5th Gear member

Monsieur Duquai schreef:...De LMM heb ik gedemonteerd en het ijzerdraadje schoongemaakt. Ook meteen een test gedaan met startervloeistof bij draaiende motor, zonder resultaat....
Een LMM kun je absoluut niet schoonmaken. Als hij niet al stuk was dan is hij dat nu zeker.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Monsieur Duquai
1st Gear member
Contacteer:

bart simpson schreef:er zitten 3 kleine knopjes achter de pook op je middenconsole, "E", "S" en "N", de "S" is sport
Ai...bij mij niet. Er zit rechtsvoor op de middenconsole een knop 'shiftlock overdrive' en midachter op de console een grotere knop met een 'W'. Ik meen dat de laatste een sperdifferentieel is? Dan zal de eerste de sportstand moeten zijn. Ik heb er onder het rijden al even op gedrukt, schijnbaar zonder dat er iets veranderde.
Monsieur Duquai
1st Gear member
Contacteer:

Een LMM kun je absoluut niet schoonmaken. Als hij niet al stuk was dan is hij dat nu zeker.
O... ik had op hier gelezen dat je dit, met tijdelijk resultaat, kunt doen. Tijdelijk omdat het met een sterk schoonmaakmiddel zou moeten, wat het metaal aan zou tasten, waardoor dit weer sneller vuil oppikt etc. Zou jammer zijn als het waar is dat de LMM door schoonmaak kapot gaat, want het zou een goedkope test zijn om te weten te komen of het zin heeft een dure LMM aan te schaffen....
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Monsieur Duquai schreef:
bart simpson schreef:er zitten 3 kleine knopjes achter de pook op je middenconsole, "E", "S" en "N", de "S" is sport
Ai...bij mij niet. Er zit rechtsvoor op de middenconsole een knop 'shiftlock overdrive' en midachter op de console een grotere knop met een 'W'. Ik meen dat de laatste een sperdifferentieel is? Dan zal de eerste de sportstand moeten zijn. Ik heb er onder het rijden al even op gedrukt, schijnbaar zonder dat er iets veranderde.
W = "Winter", dan rijdt hij weg vanuit zijn 3, je hebt dan ook geen sportstand maar een adaptieve (zelflerende) automaat.
KR@MMETJE
2nd Gear member

Ik kreeg onlangs na een beurt bij de dealer te horen dat m'n auto traag was als dikke....... (vul maar in).

Ik heb hier nooit iets aan gemerkt. Vond hem niet overdreven traag, maar had dan ook geen ervaring met deze motoren omdat ik hem nog maar vier maanden had. Dat de mijne echter zo traag was als jij beschrijft ervaarde ik niet.
Merkte verder ook niets in het verbruik, of onregelmatig lopen of overdreven roeten.

Daarna besloten (mede advies van de dealer) de LMM te vervangen. Resultaat was een verschil van dag en nacht!!! Merkbaar meer vermogen!

Jammer genoeg is Hoorn een beetje uit m'n richting anders had ik je graag de mijne eens laten proberen om te kijken of dit het probleem zou verhelpen. Misschien zou je een LMM van een mede dieselaar uit de buurt even kunnen proberen, kwestie van 5 minuten schroeven...

Mocht het de LMM blijken te zijn... Heb deze via ebay in Berlijn aangeschaft. Dit op advies van verschillende 850-forum leden.
Volvo 440 1.8i Luxury Line '95
Volvo S70 2.5D Europa Comfort Exclusive '99
Volvo S60 D5 Momentum '06
Monsieur Duquai
1st Gear member
Contacteer:

W = "Winter", dan rijdt hij weg vanuit zijn 3, je hebt dan ook geen sportstand maar een adaptieve (zelflerende) automaat.
Dank je...dat maakt al meer duidelijk. Nu nog de shiftlock overdrive!
Monsieur Duquai
1st Gear member
Contacteer:

Daarna besloten (mede advies van de dealer) de LMM te vervangen. Resultaat was een verschil van dag en nacht!!! Merkbaar meer vermogen!
Jammer genoeg is Hoorn een beetje uit m'n richting anders had ik je graag de mijne eens laten proberen om te kijken of dit het probleem zou verhelpen. Misschien zou je een LMM van een mede dieselaar uit de buurt even kunnen proberen, kwestie van 5 minuten schroeven...
Mocht het de LMM blijken te zijn... Heb deze via ebay in Berlijn aangeschaft. Dit op advies van verschillende 850-forum leden.
Dát klinkt interessant. Ik zal waarschijnlijk je advies opvolgen. Tóch morgen nog even kijken wat ie doet....
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Monsieur Duquai schreef:
Dank je...dat maakt al meer duidelijk. Nu nog de shiftlock overdrive!
Om de selectiehandel van de automaat vanuit "P" naar "N" te bewegen moet je 2 separate handelingen verrichten, 1) aan de selectiehandel trekken en 2) de rem intrappen.
Nu kun je die laatste "overriden" door dat knopje in te drukken, nog steeds 2 handelingen maar nu ook uitvoerbaar vanaf de rechterstoel
Beers!
2nd Gear member

Je moet dan wel de sleutel in contact zetten, anders doet de override het niet. En niet alle automaten hebben een S(portstand).

De S en de E(conomy) stand maken ook niet veel verschil vanwege de adaptieve automaat. Ik merk in ieder geval weinig verschil (en daarmee onderken ik het verschil niet, maar merk er weinig van).
Volvo 460 1.8i DL LPG 1993
Mitsubishi Carisma Royal Class 1.9TD (Help me!) 1998
Volvo 460 TD airco 1996
Volvo V40 1.9D PhaseII 2000
Volvo V70 2.5D Aut. bomvol 1999
Volvo S60 2.4 Intro Edition LPi 2001
VW Touran 1.9 TDI Athene 7-persoons 2004
VW Passat Variant 1.9 TDI Sportline 2004
Volvo V70 2.4D EditionII geartronic MY 2005
VW Passat Variant Sportline 1.6 TDI 2012 (leasebak)
Volvo V60 Ocean Race D3 2012
Quota
6th Gear member

Ik wist uberhaupt niet dat de Classic met een zelflerende automaat geleverd was... Weer wat geleerd!

XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
C30 summum 2.4i
VW Polo 1.4 kaal...
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”