Motor van pop-up koplamp vervangen. Opgelost!

De Nederlandse coupé, een toekomstig klassieker
Gebruikersavatar
RobsterS70R
5th Gear member
Berichten: 2204
Lid geworden op: 20.03.2007 - 20:19
Locatie: Op de Veluwe

Hallo Allemaal!

Mijn 480 staat momenteel bij de garage voor het vervangen van de koppeling. Wanneer hij terug is ga ik echter direct de motor van de linker pop-up koplamp vervangen.

Nu is mijn vraag; heeft iemand hier ervaring mee / is er een how-to?

Daarnaast schijnt het mogelijk te zijn om de pop-up koplamp handmatig te openen. Hoe zou ik dat moeten doen? Kun je er bijvoorbeeld vanuit de motorruimte bij?

Bedankt voor de reacties!
Robbie
1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>
Gebruikersavatar
Cruising 480
2nd Gear member
Berichten: 205
Lid geworden op: 10.02.2008 - 14:26
Locatie: Hardinxveld (ZH)

Volgens mij zit er een witte kunststof knop op die je met de hand kan verdraaien. Om je koplamp te demonteren zal je in ieder geval de neus moeten demonteren. Dat kan volgens mij zonder je bumper te verwijderen.
LOVE CRUISING my 480
480 (E)S 2.0 1994 paris bleu
480 ES 1987

Groeten Robin
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20763
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Neus demonteren is niet nodig. Wel is het nodig de knipperlichten en de schijnwerper te demonteren, en wat extra schroeven los te draaien.
Daarna is enig wrikwerk geboden.

Ik zal eens kijken of ik de beschrijving nog heb.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

hey Robbie;
weet je zeker dat het motortje kapot is? Ze willen vaak ook niet werken als er de verkeerde lampjes inzitten. Je MOET er 21/4watt lampjes in hebben zitten bij de drl's. Vaak zijn deze vervangen door 21/5watt lampjes, en deze hebben een iets ander fittinkje. Meestal doen de pop ups het niet als dit verkeerde lampje erin zit. Vraag me niet hoe dat kan maar het is wel zo. Weer een van de grote elektrische 480 mysterisch! De neuscone hoeft er niet uit om motortje te vervangen, maar werkt wel prettiger als die niet in de weg zit. Zit vast met een stuk of 6 10mm boutjes en achter de drl lampen zit aan iedere kant nog een beugeltje. Heel simpel te verwijderen. Let er wel op dat je de bumper niet beschadigd tijdens het verwijderen. En je kan ze idd omhoog draaien met de hand met het witte kunstof wieltje zoals cruising 480 zegt. Via de achterkant te bereiken. Je kan er niet echt makkelijk bij, aan de ene kant moet je met de klok mee draaien en de andere kant tegen de klok in, weet niet meer welke kant wat is.
Gebruikersavatar
RobsterS70R
5th Gear member
Berichten: 2204
Lid geworden op: 20.03.2007 - 20:19
Locatie: Op de Veluwe

Hoi Peter,

De linker koplamp kwam 2x na een tijdje pas omhoog. Bij het wegrijden weigerde hij, 500m verderop ging hij wel omhoog. De laatste keer dat ik met de 480 gereden heb deed hij het helemaal niet meer.

Volgens de Volvo dealer is het motortje defect (ze hebben gekeken wat er voor de APK nodig was toen hij bij hen stond voor de koppeling.) Kosten bij hen: € 180,-. Of het zeker het motortje is weet ik niet en kan ik nu ook niet controleren omdat de 480 nog bij de garage staat. En ja, bij het niet goed werken van de achterruitenwisser zei de Volvo dealer ook dat het motortje defect was, terwijl er een breuk in de kabelboom zat.
Kosten achterruitenwissermotor: €209,- ex btw... Kosten kabelboom: €45,- incl btw.

Ik heb reeds een vervangende koplampmotor voor 3 tientjes aangeschaft. Mocht het niet aan de motor liggen dan is dat wat kosten betreft niet erg.

Kan het ook een simpele oorzaak hebben als bijvoorbeeld een zekering of een relais?

Bedankt tot zover voor de reacties!
Robbie
1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Kunnen verschillende dingen zijn, relais kan. Het is een relais dat intern uit twee delen bestaat. Een voor links te bedienen en andere kant voor rechts. Zit dacht ik in de relais kast onder de voorruit. Weet ik niet helemaal zeker. kan ook een zwakke schokbreker zijn van de pop up. Het motortje zelf heeft de druk van de gasschokbreker nodig om goed te openenen. Een andere oorzaak is slechte elektrische verbinding, geoxideerde stekkertjes, draadbreuk etc. Of slechte smering/breuk van scharnierpunten. Veel mogelijkheden dus! Als een kant het wel doet is het iig niet de switch in de motorkap sluiting.
edit: even nagekeken: het relais zit idd in de relaisbox onder de voorruit, het is het grootste relais. Goed luisteren of je 'm hoort klikken als iemand de popups bediend.
Gebruikersavatar
RobsterS70R
5th Gear member
Berichten: 2204
Lid geworden op: 20.03.2007 - 20:19
Locatie: Op de Veluwe

Hmmm, dat wordt een leuke zoektocht dus ;) Een defect relais, hoor je dan een klikkend geluid? Een defecte gasschokbreker zou een verklaring zijn voor het 2x later omhoog gaan en vervolgens niet meer of kan dit ook bij het defect gaan van een koplampmotor?
Robbie
1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Een defect relais klikt helemaal niet of blijft juist klikken als je de lampen aan doet. Normaal hoor je hem een keer klikken, dan schakelt die in. Je kan het met de hand bedienen door de kap van het relais te halen en met een schroevendraaiertje de contactpuntjes tegen elkaar drukken. Met het contact aan moet je pop up dan omhoog komen.
Je kan het schokbrekertje testen door hem te proberen met de hand intedrukken. Moet zwaar gaan, gaat het soepel dan istie versleten.
Gebruikersavatar
RobsterS70R
5th Gear member
Berichten: 2204
Lid geworden op: 20.03.2007 - 20:19
Locatie: Op de Veluwe

De motor handmatig draaien wil niet.. Een halve slag maximaal. Ga dus van de week de neus eraf halen en dan via de voorkant de motor verwijderen. De nieuwe motor werkt in ieder geval. Zekering en relais zijn het in ieder geval niet. Gasveer heb ik nog niet kunnen proberen omdat de koplamp niet handmatig open wil.
Robbie
1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>
Gebruikersavatar
RobsterS70R
5th Gear member
Berichten: 2204
Lid geworden op: 20.03.2007 - 20:19
Locatie: Op de Veluwe

Ik heb de koplampmotor vanmiddag vervangen, in 2 uurtjes. Nu komen de koplampen echter om en om omhoog :(

Hoe kan ik dit oplossen? Heb de linker koplamp al handmatig naar beneden gedraaid en toen de motorkap dichtgedaan, maar dan komt de koplamp omhoog en gaat weer naar beneden.

Nu is mijn vraag: moet het witte wieltje aan de achterkant, waarmee je de koplamp handmatig omhoog en naar beneden kan doen, 'in het midden' staan?
Robbie
1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>
Gebruikersavatar
rene en erica
4th Gear member
Berichten: 980
Lid geworden op: 17.07.2007 - 14:49
Locatie: ten post (gr)

om en om omhoog,het lijkt wel bassie en adriaan van een flink aantal jaren geleden :) .raar dat je je lampen niet met de hand kunt draaien.bij mij gaat het prima ondanks dat je er van geen kant bij kan.ik kan ze met 2 vingers draaien.susses.
groet'n uut grunn
Gebruikersavatar
RobsterS70R
5th Gear member
Berichten: 2204
Lid geworden op: 20.03.2007 - 20:19
Locatie: Op de Veluwe

Ik kan ze nu dus wel draaien, zaterdag zat het wieltje van de oude, defecte motor, vast. Vandaag een beetje heen en weer gedraaid en hij ging los :)

De nieuwe motor is heel soepel met de hand te bedienen.
Robbie
1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>
Gebruikersavatar
rene en erica
4th Gear member
Berichten: 980
Lid geworden op: 17.07.2007 - 14:49
Locatie: ten post (gr)

kunnen we nu de conclusie trekken dat als je je lamp makkelijk met de hand kunt draaien dat je motor nog goed is??of is dit te kort door de bocht?
groet'n uut grunn
Gebruikersavatar
RobsterS70R
5th Gear member
Berichten: 2204
Lid geworden op: 20.03.2007 - 20:19
Locatie: Op de Veluwe

Inderdaad. Maar het probleem wat opgelost moet worden is dat ze om en om open gaan, terwijl alles normaal is aangesloten. Gewoon het motortje vervangen en verder niets vervangen. Wie kan mij verder helpen? :)
Robbie
1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>
Gebruikersavatar
RobsterS70R
5th Gear member
Berichten: 2204
Lid geworden op: 20.03.2007 - 20:19
Locatie: Op de Veluwe

Nog een opmerking: wanneer de linker omhoog komt gaat de verlichting niet branden. Wanneer hij dicht is wel.

Kortom: als hij open staat denkt ie dat ie dicht is en als ie dicht zit denkt ie dat ie open is..
Robbie
1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>
eugen
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 09.07.2008 - 07:50

Zit er ergens een voelertje microswitch oid? Dan denk ik dat je daar in de buurt moet zoeken en bij de andere koplamp kijken hoe eea werkt.Is er verschil tussen een linker en een rechter motorunit misschien zit ie ondersteboven??
Gebruikersavatar
RobsterS70R
5th Gear member
Berichten: 2204
Lid geworden op: 20.03.2007 - 20:19
Locatie: Op de Veluwe

Het motortje is gelijk aan die eruit gehaald is. Als je die 2 naast elkaar houdt zijn ze identiek. Ik ga vandaag eens even zoeken naar een voelertje/microswitch welke moet 'voelen' dat ie dicht zit. Bedankt in ieder geval!
Robbie
1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20763
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Heb je niet toevallig het motortje verkeerd om gemonteerd?
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
RobsterS70R
5th Gear member
Berichten: 2204
Lid geworden op: 20.03.2007 - 20:19
Locatie: Op de Veluwe

Dat kan maar op 1 manier lijkt me, aangezien de boutjes er maar aan 1 kant in kunnen?
Robbie
1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>
Gebruikersavatar
RobsterS70R
5th Gear member
Berichten: 2204
Lid geworden op: 20.03.2007 - 20:19
Locatie: Op de Veluwe

Volgens de volvo-garage moet het aan het vervangen motortje liggen. Dat ie te ver ronddraait.

Dilemma:

Nieuw tweedehands motortje: € 30,- (huidige ook, dus dan €60,- kwijt).
Compleet nieuw motortje: +- €180,-

Wat te doen: op zeker spelen en €180,- extra uitgeven of een nieuwe tweedehands voor €30,- kopen en het risico lopen dat ook deze niet goed functioneert?

Hij moet voor de vakantie (3 augustus) wel apk gekeurd zijn. Apk keuring wilde ik begin juni al laten doen, maar toen kwam die idioot m'n auto inrijden en gaf de koppeling de geest....
Robbie
1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>
Plaats reactie

Terug naar “De 480”