@Initial: wat bedoel je precies met "piepen"? Want er zitten een soort "verklikkers" op je remklauwen die een piep veroorzaken als je blokken te dun worden. En dan wordt het zeker tijd om daar es naar te kijken en ze eventueel te vervangen.
Ik kan op de foto's je remschijven niet helemaal beoordelen, maar als dat groeven zijn waar we naar kijken (en dus niet gewoon strepen), dan moeten die misschien ook vervangen worden: het zou er dan op duiden dat er zo lang is doorgereden met versleten blokken, dat ze de schijven bekrast hebben.
Zo op het zicht lijken de voorschijven nog wel te gaan, maar de achterschijven lijken roest te hebben op het loopvlak, dus ik denk dat die wel es aan vervanging toe zouden kunnen zijn. Meet anders de dikte eens, dan kun je het vergelijken met de dikte die nieuwe schijven horen te hebben (volgens h-base horen de achterschijven 10.1 mm dik te zijn en de voorschijven 24.1).
Uiteraard, als je de schijven vervangt moet je ook de blokken vervangen.
@Laheije: TS zegt in zijn post dat hij trillingen heeft in het rempedaal, en niet in het stuur
Initial G schreef:...trilling in het rempedaal...
Bij zeer licht remmen voel je het niet, er is ook helemaal geen trilling in het stuur...
En dan lijkt het dus inderdaad aan de achterkant te liggen, niet aan de voorkant.
Overigens: wat je beschrift met het op de rem blijven staan heeft volgens mij niet zoveel te maken met de duur van de rit, maar meer met de snelheid waarmee gereden werd vlak voordat er geremd werd, hoe en hoe hard er geremd werd, en hoe lang het remmen heeft geduurd. Immers, tijdens het rijden lopen de schijven vrij en worden dus niet warm. Dus ook als je alleen maar naar het einde van je eigen straat rijdt: als je daar binnen enkele meters van 50 naar 0 gaat bij het stoplicht, en je houdt je voet op de rem, kunnen de schijven op den lange duur vervormen.
Daarom: na het remmen niet op je rem blijven staan - tenzij het is om te voorkomen dat je van een heuvel afrolt - de auto blijft ook wel staan zonder remmen.