V70 D5 geoptimaliseerd door Ziptuning (ervaring)

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Plaats reactie
AK
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 21.07.2008 - 22:28

Met 5.000 km op te teller een afspraak gemaakt met Ziptuning in Utrecht.
Toen ik daar aankwam moest ik mijn wenkbrauwen fronzen. Wat gebeurt er met mijn auto op deze bekrompen locatie? Gelukkig was er nog een parkeerplaats beschikbaar. Na aangebeld te hebben werd de deur geopend door een uitermate vriendelijke jongeman. Hij leek mij te herkennen of had mij zien aankomen en was hij goed op de hoogte van de planning? In enkele zinnen werd de procedure medegedeeld en werd ik verzocht naar boven te gaan. Ik ben nooit in een bordeel geweest maar in mijn beleving moet dat ongeveer ook zo gaan. Boven hebben ze een huiselijke inrichting waar ik mij direct op mijn gemak voelde en mijn wenkbrauwen hun normale stand weer innamen. Bij aankomst waren er nog drie mensen aanwezig. Een bijzonder en gezellig gesprek ontstond, mede omdat er we toevallig allemaal in dezelfde bedrijfstak werkzaam waren.

Het doel van de aanwezige mensen was divers: De eerste kwam uit Friesland en moest zijn lease auto inleveren en liet de originele software weer terugzetten, de tweede had een BMW die getuned werd naar 600Nm(!) en de derde was er met een Renault Laguna. Vanuit de huiskamer met stamtafel kun je op een flatscreen de verrichtingen beneden volgen maar niemand die de activiteiten nauwlettend volgde. Was het door de onderlinge gesprekken of had iedereen voldoende vertrouwen in Ziptuning? Wat me verder opviel was dat er veel medewerkers waren en er, volgens mij, slechts twee betrokken waren bij de daadwerkelijke aanpassingen van de auto’s. Ondanks dat er veel snoepgoed op tafel stond had ik trek ik koffie. Helaas was dat niet voorhanden. Toen er naar gevraagd werd, werd er direct actie ondernomen en kregen we koffie aangeboden. Uit alles proef je dat ze klantgericht bezig zijn en veel service willen verlenen. Van het begin tot het eind wordt je uitermate goed begeleid. Terwijl ik zat te wachten kwamen er nieuwe klanten die eveneens plaatsnamen aan de stamtafel. Opnieuw een BMW en iemand met een Hyundai. Met name die laatste leek mij een hele uitdaging maar ook deze kon Ziptuning verlaten met een aangepast motor management. Ik was royaal op tijd waardoor ik lang moest wachten maar moet zeggen dat het zo gezellig was dat ik er (bijna) van baalde dat mijn auto alweer klaar was. Na afgerekend te hebben kreeg ik een setje mee met de factuur, een klantenkaart, een uitdraai van de veranderingen en een lijst met aanbevelingen. Tip-top geregeld!

Dringend advies van Ziptuning: rijd de eerste 300 kilometer normaal want het systeem moet zich nog ‘setten’. Na het afscheid ben ik met enige spanning ingestapt om vervolgens op de startknop te drukken. Nog voorzichtiger dan voorheen tip ik het gaspedaal aan en vertrek, terugdenkend aan de plezierige omgeving, gemoedelijke mensen en perfecte service die gewoon aan alle kanten klopt. Er verschijnen wel twee meldingen op het dashboard waarover ik nog even telefonisch contact opneem met Ziptuning. Men adviseert mij het aan te kijken en wanneer het binnen enkele dagen niet verdwenen is opnieuw contact op te nemen zodat Ziptuning de beste ‘te bewandelen weg’ kan aangeven. Na de eerst volgende herstart waren de meldingen verdwenen. Ik heb geprobeerd ze nogmaals te herproduceren maar dat is niet gelukt.

En nu? Het vermogen van mijn auto is opgeschroefd naar 224pk en 475Nm. Daarnaast is de aansturing van de Geartronic geoptimaliseerd. Aangezien ik mijn vorige auto ook had laten tunen kon ik mij een voorstelling maken van het verschil waardoor het effect, voor mij, geen wereldwonder was. Maar ik kan verzekeringen dat het een totaal andere auto is geworden. De soeplesse die er nu is, ook bij lage toeren, het vermogen dat continue beschikbaar is geeft zoveel vertrouwen en zekerheid. Wanneer nu bewust of onverwachts iets meer nodig is, is dat beschikbaar. Met de power die er nu is krijg ik kippevel als het gaspedaal even intrapt wordt, ook bij het versnellen van op hogere snelheden.

Is er dan geen minpuntje? Op Ziptuning kan ik weinig aanmerken of het moet al de bekrompen locatie zijn. Aan de andere kant heeft de kleine achteraf locatie ook wel iets mysterieus. Voor mijn auto zijn de krachten te verwerken maar op lage snelheid moeilijk over te brengen op nat wegdek. De voorwielen, met bandenmaat 255/40/18, moeten dan alle zeilen bijzetten. Een vierwiel aangedreven auto zal hier anders mee om kunnen gaan.

Genietend! De tijd van rondtollende wielen heb ik achter mij gelaten waardoor ik op lagere snelheden het gaspedaal nauwelijks aanraak maar als de motor op temperatuur is en de omstandigheden het toelaten kan ik het niet nalaten om af en toe even te controleren of de power nog aanwezig is. En ik ben nog geen één keer teleurgesteld…
Volvo V70 D5 Geartronic uit 03-2008, Momentum uitvoering, uitgebreid met diverse opties en voorzien van Zubra 18"; velgen (Pirelli PZero Rosso 245/40ZR18). Het motormanagement is geoptimaliseerd door Ziptuning.
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Leuk verhaal, maareuh wat schuift dat nou, zo'n editorial? ;)
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33108
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Toch mooi lang verhaal voor een eerste post :-)
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
AK
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 21.07.2008 - 22:28

Quota schreef:Leuk verhaal, maareuh wat schuift dat nou, zo'n editorial? ;)
Beste Quota,

Uw, ietwat suggestieve, reactie ervaar ik als een compliment voor mijn bijdrage binnen dit forum.
Eerlijk gezegd kan ik mij uw kritische benadering wel voorstellen. Uiteindelijk ben ik iemand die een eerste posting doet waarbij de organisatie Ziptuning redelijk positief beoordeeld wordt.

Ik heb niet de behoefte om aan te tonen dat het een objectief geschreven verslag is maar ik ben graag bereid een korte toelichting te geven om mogelijke misopvattingen of vermeende beïnvloeding weg te nemen:
  • - in het verleden heb ik gereden in verschillende merken (van Duitse en Franse komaf)
  • - mijn vorige auto was een Mazda6 (een bijzondere uitvoering die overigens nog op zoek is naar een nieuwe eigenaar)
  • - dit is mijn eerste Volvo
  • - als auto liefhebber verdiep ik mij graag in ervaringen van mensen met vergelijkbare auto's
  • - mijn dagelijkse werkzaamheden bestaan o.a. uit het adviseren van ondernemers met als specialisatie: online marketing
  • - vanuit die kennis en expertise het ik mijn stuk geschreven en heb het breder getrokken dan alleen het effect van de tuning
  • - ik heb op geen enkele manier een relatie met Ziptuning laat staan een toegift ontvangen te hebben
De meeste mensen vertellen alleen negatieve ervaringen en hoor je nooit over organisaties die het (boven gemiddeld) goed doen. Ik kan de diensten en service van Ziptuning niet vergelijken met andere aanbieders/leveranciers, misschien zijn die wel beter. Ik moet mij slechts beperken tot mijn persoonlijke ervaring en dat heb ik, mijn inziens, op een kritische manier gedaan.

Wanneer u niet overtuigd bent kunt u natuurlijk een privé bericht sturen.
Volvo V70 D5 Geartronic uit 03-2008, Momentum uitvoering, uitgebreid met diverse opties en voorzien van Zubra 18"; velgen (Pirelli PZero Rosso 245/40ZR18). Het motormanagement is geoptimaliseerd door Ziptuning.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27167
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Mooi verslag, geeft tenminste duidelijkheid over hoe de zaken bij Ziptuning gaan.

Zitten voor mij ook kortbij in de buurt en heb al eens na zitten denken om ook naar dit bedrijf te gaan om mijn auto te laten chippen
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Ticomar
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 29.01.2006 - 13:58

Even een aardige ervaring van vandaag.

Ik wil mijn S60 2.4D laten chippen naar ± 200 PK en 400 Nm. Bij Fasttech, Rica en BSR is dit de normaalste zaak van de wereld, want in principe zijn de 2.4D en de D5 dezelfde motoren, dus kan het eindresultaat ook hetzelfde zijn.

Bij Ziptuning op de website stond dat voor mijn auto de mogelijkheid bestaat om deze naar 160 PK te brengen en een koppel van ongeveer 360 Nm.

Aangezien Ziptuning ongeveer 10 minuutjes van mijn huis is, dacht ik ze even te bellen om te vragen of er nog meer mogelijkheden zijn, omdat het bij anderen ook kan.

De heer die ik sprak leek een beetje verward door mijn vraagstelling waarom het bij anderen wel zou kunnen en bij hun niet. Nadat ie e.e.a. had nagekeken kon hij mij ineens vertellen dat voor de 2.4D wel degelijk dezelfde mogelijkheden bestaan als voor de D5.....

Ik vond dit allemaal nogal amateuristisch overkomen en ik heb dan ook direct daarna Fasttech gebeld om nog even te vragen wat nou precies wel en niet mogelijk is en die man kwam zodanig professioneel over dat ik gelijk een afspraak heb gemaakt, ook al moet ik daarvoor 2x anderhalf uur rijden.

De grootste grap is dat nog geen 2 uur later de website van Ziptuning is aangepast wat betreft de mogelijkheden voor de S60 2.4D. Alleen is er nu nog steeds verschil tussen de 2.4D (198 PK en 435 Nm) en de D5 (200 PK en 420 Nm). Blijft vreemd..... Ook zijn ze vergeten om gelijk de mogelijkheden aan te passen van de andere modellen die met dezelfde motor geleverd zijn.

Ik ben in ieder geval blij dat ik een heel klein beetje dieper in de materie gedoken ben.

Het bovenstaande zegt uiteraard verder niets over de betrouwbaarheid van Ziptuning, het betreft slechts mijn persoonlijke ervaring van vandaag.
Nu: V70 D3 GT Momentum 2015 - Silver - 218.000 km
Was: S60 2.4D Edition 2004 - Black Stone - Ingeruild bij 540.000 km
couper
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 31.07.2008 - 00:19

ik ben van de week ook bij Ziptuning geweest en moet zeggen prima voor elkaar. Aardige gasten, nette wachtruimte met prima voorzieningen. Daarnaast hebben ze veel geinvesteerd in drukwerk en marketing hetgeen toch wel een enigzins aangeeft dat ze serieus met hun bedrijfsvoering bezig zijn. Rij nu 3 dagen met de tuning en helemaal goed. Motor loopt heerlijk rustig, veel vermogen, of te wel helemaal tevraden
Luijten
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 26.10.2008 - 01:38

couper schreef:ik ben van de week ook bij Ziptuning geweest en moet zeggen prima voor elkaar. Aardige gasten, nette wachtruimte met prima voorzieningen. Daarnaast hebben ze veel geinvesteerd in drukwerk en marketing hetgeen toch wel een enigzins aangeeft dat ze serieus met hun bedrijfsvoering bezig zijn. Rij nu 3 dagen met de tuning en helemaal goed. Motor loopt heerlijk rustig, veel vermogen, of te wel helemaal tevraden
Nou, leuk dat het bij jou wel gelukt is Couper. Ik had vandaag ook een afspraak bij ziptuning maar dat was geen sucses! Precies opgegeven om wat voor auto het ging. S60 geartronic 140pk Vialle lpi BJ.2005. Dat zou allemaal geen probleem zijn. Na 3 kwartier wachten krijg ik te horen dat ze mijn Volvo niet kunnen doen omdat die van 2005 is!!!??? Lekker dan! 200 km. voor de k... voor niks gereden. :evil: Maar inderdaad aardige gasten.
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”