trillen van auto en stuur door speling in aandrijfas?

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
philippevk
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 15.03.2007 - 11:08

Zoals ik aangeef in de titel: hoe kom je erachter of het getril in de auto van stuur en auto zelf komt door speling op een aandrijfas?
mijn bevindingen:
-stuur trilt altijd ook bij constante snelheid
-wordt niet erger bij versnellen
-ook in de bocht
-speling op de assen, kant van de versnellingsbak, is bij linker en rechter hetzelfde, licht van boven naar beneden (milimeter werk) (vraagbaak geeft een verhaal hoe je de speling kan meten en geeft aan wat maximaal is).
Maar doordat het dezelfde speling is dan misschien het differentieel? of niets aan de hand uiteraard en toch de balancering/uitlijning, iets anders?
Heeft iemand hier ervaring mee en wat kan ik het beste doen?
Ga over 3 weken 3000km op vakantie, vandaar.
Wil het wel graag zelf uitzoeken en niet eerst verschillende dingen doen/geld uitgeven voordat ik meer meningen van anderen ken
schaefer
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 17.02.2008 - 19:47

als de banden in onbalans zijn uit zich dit meestal in getril in het stuur bij één bepaalde snelheidsinterval. check maar ff de speling op de assen idd.
460volvo
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 27.05.2008 - 19:42

Controleer je banden op afwijkende slijtage/balancering.
Ook je voortrein controleren op spelingen, assen, stuurkogels, fusee's, draagarmen etc..
philippevk
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 15.03.2007 - 11:08

zag nog wel dat er in het achterste rubber van de linker draagam een scheur zit. Kan dit ook zoveel invloed hebben.
banden slijten recht af.
Heb voor al achter gezet en vice versa, trillen lijkt minder en meer bij bepaalde snelheden toch balanceren?
Koppeling induwen heeft overigens geen effect op hoeveelheid tril
schaefer
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 17.02.2008 - 19:47

Dan zou ik sowieso aanraden om ze ff uit te laten balanceren. Gescheurde draagarmrubbers zal normaal gesproken niet zo'n trilling geven. Wel zijn gescheurde draagarmrubbers een APK afkeurpunt. Hier zul je voor de APK keuring sowieso nieuwe in moeten laten persen.
gr.
philippevk
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 15.03.2007 - 11:08

Eventueel een versleten fusee? maar dat moet ik morgen even checken iemand een goede methode?
balanceren ga ik doen
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Fusee gewoon met bv bandenlichter of stang bewegen/wrikken rond de kogel, afzetten tegen de triagel. Bovenin de shockbreker kun je voelen, als je het voelt moet je zeer snel gaav vervangen!
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”