18 inch velgen

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
S40BIFUEL
Starter

Hi,

Ik ben in het bezit van een S40 Bifuel Sports edition uit 2002.
Hier zitten normaal gesproken 16 inch velgen onder af-fabriek en is af fabriek verlaagd.
Onlangs heb ik er nieuwe 18 inch DTM velgen onder laten zetten met nieuwe Dunlop banden, staat echt superrr. Helaas happen de achterste velgen/banden vrij hard bij elke verkeersdrempel die ik neem.
Volgens de bandenzaak komt dit door de ET waarde, en kan ik hier niets aan doen.
Wie kan mij vertellen wat ik hieraan (afgezien van mijn originele velgen er weer onder te zetten) kan doen?

Grtz
Ramon
mYst
3rd Gear member

wielkasten laten uitrollen? hulpveren steken? ET waarde velgen laten aanpassen?

hoeveel is de ET waarde in feite?
Qinx
2nd Gear member

Het hangt er van af wat er mis is met de ET waarde. Als de ET waarde te hoog is (en het wiel dus aan de binnenkant aanloopt) kun je spoorverbreders plaatsen. Deze zijn APK afkeur, maar zorgen dat je wiel wat verder naar buiten komt.

Als je wiel aan de buitenkant aan loopt (dus tegen het spatbord), dan zit er weinig anders op dan uitrollen, wat nogal ingrijpend kan zijn, maar dan is het wel goed.

Als de banden bij het inveren de bovenkant van de wielkast raken, dan moet je ofwel de verlaging ongedaan maken, verlagen met (veel) stuggere veren, of bumpstops plaatsen. Zeker dat laatste vind ik persoonlijk zeer oncomfortabel in een verlaagde auto.
Walter
Geartronic member
Contacteer:

S40BIFUEL schreef:Volgens de bandenzaak komt dit door de ET waarde, en kan ik hier niets aan doen.
Als de bandenzaak velgen met de juiste ET waarde had geleverd, was het probleem misschien niet eens gekomen.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
S40BIFUEL
Starter

Hi,

Bedankt voor jullie reacties.
Zal ns kijken wat de ET waarde precies is.
Wielkasten laten uitrollen, wat is dat precies?
En waar kun je dat dan laten doen?
Verlagen met veel stuggere veren komt toch op hetzelfde neer als bumpstops plaatsen, of zie ik dat verkeerd?

Krijg het idee dat bandenzaken er alles doen om te verkopen zelfs verkeerde (ET) maten verkopen.

Greetz

Ramon
Qinx
2nd Gear member

bumpstops zijn wat abrupter...
S40BIFUEL
Starter

Ai, nee daar zit ik niet echt op te wachten.
Helemaal niet met de kidz achterin....
Heb je nog suggesties voor een verlagingssetje, bv van Bilstein ofzo?
Qinx
2nd Gear member

Nee, ik heb echt geen idee wat hierin goed is, ik heb zelf nog nooit verlagingskitjes gekocht, ik installeer ze alleen maar (installeerde, want ik heb geen verenklemmen meer).

Een ander ding dat je nog kunt proberen - maar dat hangt van de breedte van je velg af - is smallere banden monteren.

En toch nog steeds naar die ET waarde kijken. Niet alleen lopen je banden ergens aan, met een verkeerde ET worden ook de wiellagers verkeerd belast waardoor ze harder kunnen slijten.
mYst
3rd Gear member

Qinx schreef:bumpstops zijn wat abrupter...
bumpstops zijn niet toegelaten, en maar goed ook... die dingen zijn levensgevaarlijk :!:
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”