Mijn lambda lampje speelt me nog steeds parten. Bij uitlezing geeft hij foutcode 1-2-3 in klem 2. (Coolant temp sensor signal.)
Na resetten duurt het tussen 10 minuten en drie dagen en dan brandt hij weer.
De thermostaat heb ik al vervangen en het signaal van de temp sensor heb ik gemeten aan de sensor zelf en aan de ECU. In beide gevallen koud dik 3000 ohm en warm 250 ohm. Mooie waarden volgens de grafiek.
Ik heb ook aan de kabels zitten wurmen en buigen om een draadbreuk te lokaliseren maar ook dat helpt niet.
Het enige wat mij niet zint is dat de themp. meter niet mooi op 9 uur blijft staan maar soms ook maar zo op 7 uur staat. Hij wordt nooit te heet maar constant en stabiel is hij zeker niet.
Ik zit een beetje zonder ideeen. Wie helpt me weer op weg?
Lambda lampje brandt.
- 240estate
- 2nd Gear member
Klopt, die waar je zo lekker bij kan is de juiste.theboz schreef:Toch komt de zender van tempuratuur regelmatig voor
let op zender voor de computer en niet voor de meter
Ik kan dat ding natuurlijk vervangen maar ik wil graag eerst het probleem lokaliseren.
Mijn metingen hebben tot nu toe niets opgeleverd. De weerstand verandering volgt de temperatuurgrafiek.
Als hij stuk is zal de weerstand toch oneindig of ~0 zijn?
Wie heeft wel eens zo'n kapotte sensor doorgemeten en wat vind je dan?
-
- 1st Gear member
240 Polar heeft bij ons hetzelfde probleem.. Al temp sensor vervangen en gehele computer vervangen maar nog brandt het lampje. Aangezien mijn pa en ik niet sleutelen kan ik er jou niet bij helpen maar als je het probleem hebt verholpen hoor ik graag wat het nu is..
- 240estate
- 2nd Gear member
Je vraagt je af waarom ik daar niet eerder naar gekeken heb maar het bleek een massa probleem.
De bruine draden die op twee plaatsen op het spruitstuk samenkomen leken goed vast te zitten en ook de brede massastrip tussen cilinderkop en schutbord zat goed vast.
Omdat ik geen enkel ander probleem kon vinden heb ik die aansluitingen maar eens losgemaakt, opgeschuurd en weer bevestigd. Ik had het niet verwacht maar het probleem was opgelost.
Wat heb ik geleerd: Bij electrische storingen altijd uitgebreid controleren of de massa aansluiting goed is.
Ik heb eens een stuk gelezen over een bedrijf die ECU's (computers) repareert. De helft van alle ingestuurde computers bleek niets aan te mankeren. Veel garages doen maar wat en brengen de klant dat in rekening.
De bruine draden die op twee plaatsen op het spruitstuk samenkomen leken goed vast te zitten en ook de brede massastrip tussen cilinderkop en schutbord zat goed vast.
Omdat ik geen enkel ander probleem kon vinden heb ik die aansluitingen maar eens losgemaakt, opgeschuurd en weer bevestigd. Ik had het niet verwacht maar het probleem was opgelost.
Wat heb ik geleerd: Bij electrische storingen altijd uitgebreid controleren of de massa aansluiting goed is.
Ik heb eens een stuk gelezen over een bedrijf die ECU's (computers) repareert. De helft van alle ingestuurde computers bleek niets aan te mankeren. Veel garages doen maar wat en brengen de klant dat in rekening.
Vriendelijke groet,
Bareld
V70N diesel´01
Bareld
V70N diesel´01
- polarwittesloep245
- 3rd Gear member
hallo,
een beetje als mosterd na de maaltijd, maar je had veel tijd en geld kunnen besparen als je eens op www.volvolvo.nl had gekeken.
daar staat het vol
met dit soort topics.
de 200 heeft hier vaker last van.
ook de latere types zoals mijn 93 polarwittesloep
groet Claus
een beetje als mosterd na de maaltijd, maar je had veel tijd en geld kunnen besparen als je eens op www.volvolvo.nl had gekeken.
daar staat het vol

de 200 heeft hier vaker last van.
ook de latere types zoals mijn 93 polarwittesloep

groet Claus