dynamo of spanningsregelaar van 164 kapot??

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
skinnie
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 01.12.2007 - 21:31

Misschien een overvloedige en/of onterechte vraag maar toch maar gesteld:

Van mijn '71 volvo164 blijft het amp. (laadspanningslampje) branden.(Wisselstroomdynamo met externe spanningsregelaar van motorola) Nu geeft de accu 12,5 V of de motor nu draait of niet. Mijn idee is dat de dynamo kapot is. Maar nu las ik ergens dat het ook de spanningsregelaar kan zijn.

Kan iemand mij een tip geven hoe dit snel en makkelijk te controleren is met alleen een multimeter.

Bedankt alvast
John 145
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 24.09.2006 - 17:17

Kan ook een zekering zijn, zijn er meer elktrische apparaten die het niet doen, ventilator lampjes dashboard?
Of een slecht contact, bij de zekering, achter op de teller of bij de dynamo.
'74 Volvo 164E handgeschakeld 4 bak+OD B30 inj LPG
'86 Volvo 740 estate 5 bak
Gebruikersavatar
skinnie
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 01.12.2007 - 21:31

Alles doet het nog en hb alle zekeringen al nagekeken.


Was vandaag op weg naar dries Bakkenes ( :thumbleft: www.volvoklassiekers.nl :thumbright: ) om óf de dynamo óf de spanningsregelaar te vervangen toen tot mijn grote verbazing halverwege het lampje spontaan uitging. Toch doorgereden en bij aankomst spanning gemeten , deze was 13,5 V stationair en 13,95 met wat toeren dus het probleem heeft zichzelf opgelost. :scratch:
Gebruikersavatar
JaapP
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 14.10.2007 - 19:23

Dan verdenk ik de koolborstels,blijven hangen en/of zijn nog net lang genoeg.
142 1974 rood B20A
Gebruikersavatar
skinnie
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 01.12.2007 - 21:31

Heb wel enige tijd geleden een olielekkage gehad (lekke keerring)waarbij de dynamo ook "onder" zat. Misschien dat dit nu een beetje plakt.....

Nogmaals dank voor de reactie's =D> =D> ,ga uit voorzorg binnenkort zowieso de koolborstels maar vervangen
Gebruikersavatar
skinnie
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 01.12.2007 - 21:31

Hallo, daar ben ik weer met een update: heb enige tijd geleden een spuitbus contactcleaner bij de koolborstels naar binnen gespoten en warempel : het AMP-lampje gedroeg zich weer normaal ...... tot deze week. Weer aan en niet meer uit te krijgen. Heb vandaag de dynamo er uit gehaald en de koolborstels weer met contactspray schoongemaakt want ze zaten wat vastgekleefd, ze lijken nog lang genoeg (+/- 0,7 cm. steken ze nog uit). Alleen zitten ze een soort van "los" in de houder,dwz ze kunnen redelijk heen en weer wiebelen. Alles weer in elkaar gezet motor gestart en .... niks veranderd behalve wanneer ik ff vol gas geef gaat het lampje eventjes uit. Nu is de vraag of dit komt doordat de koolborstels dan even anders gaan staan en moet er iets van isolatie of zo tussen de koolborstels en de behuizing zitten??? Iemand een idee ????? Help ::|
jos244245
2nd Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: 11.03.2008 - 07:09

Ik geef je toch een redelijke kans dat het met nieuwe koolborstels verholpen is.
Gebruikersavatar
skinnie
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 01.12.2007 - 21:31

Jos244245, dank je wel voor je reactie! Heb al nieuwe bij scandcar besteld.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”