Misschien een overvloedige en/of onterechte vraag maar toch maar gesteld:
Van mijn '71 volvo164 blijft het amp. (laadspanningslampje) branden.(Wisselstroomdynamo met externe spanningsregelaar van motorola) Nu geeft de accu 12,5 V of de motor nu draait of niet. Mijn idee is dat de dynamo kapot is. Maar nu las ik ergens dat het ook de spanningsregelaar kan zijn.
Kan iemand mij een tip geven hoe dit snel en makkelijk te controleren is met alleen een multimeter.
Bedankt alvast
dynamo of spanningsregelaar van 164 kapot??
-
- 1st Gear member
Kan ook een zekering zijn, zijn er meer elktrische apparaten die het niet doen, ventilator lampjes dashboard?
Of een slecht contact, bij de zekering, achter op de teller of bij de dynamo.
Of een slecht contact, bij de zekering, achter op de teller of bij de dynamo.
'74 Volvo 164E handgeschakeld 4 bak+OD B30 inj LPG
'86 Volvo 740 estate 5 bak
'86 Volvo 740 estate 5 bak
- skinnie
- 1st Gear member
Alles doet het nog en hb alle zekeringen al nagekeken.
Was vandaag op weg naar dries Bakkenes ( :thumbleft: www.volvoklassiekers.nl :thumbright: ) om óf de dynamo óf de spanningsregelaar te vervangen toen tot mijn grote verbazing halverwege het lampje spontaan uitging. Toch doorgereden en bij aankomst spanning gemeten , deze was 13,5 V stationair en 13,95 met wat toeren dus het probleem heeft zichzelf opgelost. :scratch:
Was vandaag op weg naar dries Bakkenes ( :thumbleft: www.volvoklassiekers.nl :thumbright: ) om óf de dynamo óf de spanningsregelaar te vervangen toen tot mijn grote verbazing halverwege het lampje spontaan uitging. Toch doorgereden en bij aankomst spanning gemeten , deze was 13,5 V stationair en 13,95 met wat toeren dus het probleem heeft zichzelf opgelost. :scratch:
- skinnie
- 1st Gear member
Heb wel enige tijd geleden een olielekkage gehad (lekke keerring)waarbij de dynamo ook "onder" zat. Misschien dat dit nu een beetje plakt.....
Nogmaals dank voor de reactie's =D> =D> ,ga uit voorzorg binnenkort zowieso de koolborstels maar vervangen
Nogmaals dank voor de reactie's =D> =D> ,ga uit voorzorg binnenkort zowieso de koolborstels maar vervangen
- skinnie
- 1st Gear member
Hallo, daar ben ik weer met een update: heb enige tijd geleden een spuitbus contactcleaner bij de koolborstels naar binnen gespoten en warempel : het AMP-lampje gedroeg zich weer normaal ...... tot deze week. Weer aan en niet meer uit te krijgen. Heb vandaag de dynamo er uit gehaald en de koolborstels weer met contactspray schoongemaakt want ze zaten wat vastgekleefd, ze lijken nog lang genoeg (+/- 0,7 cm. steken ze nog uit). Alleen zitten ze een soort van "los" in de houder,dwz ze kunnen redelijk heen en weer wiebelen. Alles weer in elkaar gezet motor gestart en .... niks veranderd behalve wanneer ik ff vol gas geef gaat het lampje eventjes uit. Nu is de vraag of dit komt doordat de koolborstels dan even anders gaan staan en moet er iets van isolatie of zo tussen de koolborstels en de behuizing zitten??? Iemand een idee ????? Help ::|