Remmen ontluchten
- Jordos
- 3rd Gear member
Nu ik de bekrachtiger heb vervangen (eindelijk
) wil ik de remmen ontluchten. Laatste keer dat ik dat heb gedaan is al weer een tijdje geleden. Weet iemand nog wat tips / aanwijzingen? Mijn plan was om de hele auto op poten te zetten en dan een voor een te ontluchten.

Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
- Iroll
- 6th Gear member
je moet ze via een schema ontluchten. Op poten zetten is niet nodig en gevaarlijk, er moet iemand het rempedaal bedienen. Of je moet het met een eezybleed doen. Schema kan je vinden in Haynes bijv. Ik doe het altijd met de ES op de wielen, is wat lastiger maar op zich goed te doen. Slangetje aan de ontluchtingsnippel schuiven en het andere uiteinde in een plastic fles met een laagje remvloeistof zodat het andere uiteinde onder het vloeistof nivo staat. Dan kan er geen lucht aangezogen worden. Soms lukt het niet om de achterste remklauwen ontlucht te krijgen, dan kan je de achterkant iets hoger zetten (ong 10cm) zodat je ook de lucht uit de remkrachtverdelers krijgt. Met nippel opengedraaid rempedaal intrappen, nippel dichtdraaien en pedaal weer op laten komen. enz.
- Iroll
- 6th Gear member
Hoe deed jij het dan? Of bedoel je niet op bokken zetten? Om hem goed te kunnen ontluchten moet je het in de volgorde doen die in de handboeken staat omschreven.Oh ok. Ik zal je manier overwegen Iroll, bedankt!
- Jordos
- 3rd Gear member
Nou, ik heb eigenlijk nooit eerder een Volvo ontlucht. Wel eens een bmw 02'tje, maar daar is het remsysteem natuurlijk een stuk eenvoudiger.
Ik heb mijn boek er ook op nageslagen en zo'n volgorde gevonden. Ben nu op zoek naar een rubberen slangetje. Heb de ventieltjes gister al even met olie ingespoten, hopelijk gaan ze goed los...
Ik heb mijn boek er ook op nageslagen en zo'n volgorde gevonden. Ben nu op zoek naar een rubberen slangetje. Heb de ventieltjes gister al even met olie ingespoten, hopelijk gaan ze goed los...
- Iroll
- 6th Gear member
Liever een doorzichtig slangetje nemen, dan kan je luchtbelletjes en de schone remvloeistof zien. Je kan een luchtslangetje van een aquariumpomp nemen, past prima. Handig is om de nippeltjes er helemaal uittedraaien, schoonmaken en voorzien van een likje kopervet op het schroefdraad, roesten ze nooit meer vast. Als je dan eerst onder de vuldop van het remreservoir een stuk plastic huishoudfolie doet en de dop er weer op schroeft dan loopt het reservoir niet leeg als je de nippeltjes verwijderd.
-
- 5th Gear member
Als je tegenwoordig naar een garage gaan sluiten ze bij remvloeistof vervangen het hele spul aan een systeem aan die het leegzuigt en zo weer volpompt, nou heb ik niet staan opletten maar zoals voreger pompen om alle lucht er uit te krijgen was er niet meer bij. (moraal van mijn verhaal voor die paar tientjes maar naar de garage)
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
- Jordos
- 3rd Gear member
Hoi Iroll, ik heb je antwoord te laat gelezen, maar het is gelukt gisteren. Had inderdaad een doorzichtig slangetje bij een autozaak meegekregen. Zaten flink wat bubbels in, hebben het hele systeem ook goed doorgespoeld (1,5 liter remvloeistof is er doorheen gegaan). Pedaal is nu wel redelijk hard, maar niet echt keihard. Ik moet nog even een uitgebreide testrit maken.
Iets anders is; als ik de motor uitzet, sist er lucht nabij de rembekrachtiger. Dat is dus ergens een lekje. De slang heb ik vervangen (eigenlijk hoorde ik het pas nadat ik dat had gedaan) en goed vastgedraait. Kan het kwaad dat er lucht ingaat?
Barry, ik heb geen oldtimer om voor alles naar de garage te gaan he
Iets anders is; als ik de motor uitzet, sist er lucht nabij de rembekrachtiger. Dat is dus ergens een lekje. De slang heb ik vervangen (eigenlijk hoorde ik het pas nadat ik dat had gedaan) en goed vastgedraait. Kan het kwaad dat er lucht ingaat?
Barry, ik heb geen oldtimer om voor alles naar de garage te gaan he

- Iroll
- 6th Gear member
Dat sisgeluid is normaal, de ene hoor je wat duidelijker als de andere. Afhankelijk van het merk. Rempedaal moet iets zacht aanvoelen, keihard zou betekenen dat ie stuk is. Maar je mag geen sponzig gevoel hebben, de ene keer anders als de andere keer aanvoelen. Sponzig betekend lucht in de remleiding, dan moet je eerst met je rempedaal pompen om druk optebouwen.
- Jordos
- 3rd Gear member
Oke, gelukkig 
Oh, nou dan zit het wel goed met die remmen denk ik. Heb nog niet veel gereden (radiateur lek
), maar hij voelde niet sponzig. Wel moet ik hem een aardig stukje intrappen voor ik echt flink rem met bv 80km/h.

Oh, nou dan zit het wel goed met die remmen denk ik. Heb nog niet veel gereden (radiateur lek