2.5T op LPG/LPI ervaringen

Gideon_XC90
5th Gear member

Ludo schreef:
Rik Tanghe schreef: Als het duitsland heel blijft (onbegrensde snelwegen) dan blijft het bij ons zeker heel.
dat heeft weinig of niets met flashlube te maken.
het gros van de lpg injectiesystemen schakelt vanaf een bepaald toerental over naar benzine.
ludo, kun je dit uileggen. Het zal toch niet zo zijn dat je op hoge snelheden met veel toeren ineens op benzine rijdt ipv Gas?
Toyota Corolla 1.6 White my1984
Toyota Carina E 2.0XLD Dark Turquoise Metallic my1993
Mazda 626 Wagon 2.0DITD GLX Blue Metallic my1999
Volvo V70 2.4 Bifuel 140PK Black Sapphire my 2002

Austin Mini 850 de luxe Old English White my1967
XC90 2.4D5 Executive Lava Pearl my 2007
V70 2.0D3 Limited Edition my 2011

XC60 2.0T5 AWD Inscription my 2017
Ludo
6th Gear member

V70_Bifuel schreef:
Ludo schreef:
Rik Tanghe schreef: Als het duitsland heel blijft (onbegrensde snelwegen) dan blijft het bij ons zeker heel.
dat heeft weinig of niets met flashlube te maken.
het gros van de lpg injectiesystemen schakelt vanaf een bepaald toerental over naar benzine.
ludo, kun je dit uileggen. Het zal toch niet zo zijn dat je op hoge snelheden met veel toeren ineens op benzine rijdt ipv Gas?
toch is dat zo, de meeste gasinjectie systemen met verdamper doen dat ander wel.
ik durf er zelfs mijn hand voor in het vuur steken, dat de meeste van deze systemen bij hoge toeren niet voldoende gas (kunnen) leveren.
op een Duitse meeting, zowat anderhalf jaar terug, heb ik verschillende mensen gesproken met een aangepaste installatie van Frank Scan (in Duitsland heel bekend met hoog vermogen auto's) in een 850 T-5 en R.
zelfs die systemen (Prins) gingen over naar benzine bij ±5200 toeren.
daarom blijf ik het herhalen, in een turbomotor hoort Vialle LPi.
een turbomotor heeft een grotere slok nodig dan een atmosferische motor.
Wim J
4th Gear member

Ludo schreef:
toch is dat zo, de meeste gasinjectie systemen met verdamper doen dat ander wel.
ik durf er zelfs mijn hand voor in het vuur steken, dat de meeste van deze systemen bij hoge toeren niet voldoende gas (kunnen) leveren.
op een Duitse meeting, zowat anderhalf jaar terug, heb ik verschillende mensen gesproken met een aangepaste installatie van Frank Scan (in Duitsland heel bekend met hoog vermogen auto's) in een 850 T-5 en R.
zelfs die systemen (Prins) gingen over naar benzine bij ±5200 toeren.
daarom blijf ik het herhalen, in een turbomotor hoort Vialle LPi.
een turbomotor heeft een grotere slok nodig dan een atmosferische motor.
Ha! dan ben ik blij dat er nu op dit moment Vialle geïnstallerd wordt in mijn XC70 2.5T (met Flashlube) Al dacht ik -weet het niet zeker- dat ze max 50 PK per injector/cylinder konden halen,... Net goed genoeg voor mijn 5 cyl met 210 dorstige paarden.
Ivm overschakelen bij hogere toeren: ik haal zelden de 5000 rpm, en rijd met de 2.5T liever op koppel ipv op PK's.

WJ
Ludo
6th Gear member

die 50pk/injector klopt niet helemaal.
de LPE neemt de benzine waardes over, en telt daar een bepaald percentage bij. (laat ons even zeggen 20%)
als je bv volgas geeft en de benzine injectors moeten 100% geven, zouden de LPi injectors naar 120% moeten gaan.
dat kan dus nooit.
op de hoog vermogen Volvo's plaatst men daarom een extra injector bij.
spycatcher
1st Gear member

Wim J schreef:Moet ondertussen mijn XC70 even een weekje missen wegens inbouw LPI (Vialle) met FlashLube,...
Vrijdag opnieuw gaan ophalen.
hey ludo,

heb net ook een v70 2.5t gekocht die ik op lpg wil laten zetten en zoek een goed adres in belgie, waar heb je de jouwe naartoe gebracht en wat moet dat kosten ?

tx
Ludo
6th Gear member

ik kan je maar 1 adres aanbevelen als je probleemloos lpg wil rijden.
Limburgse LPG Technieken in Eksel, limburg.
ik meen 2400€, LPi voor de Volvo 5 cilinders.
flashlube weet ik niet zo.
voor een exacte prijs kun je beter hun zelf even een mail sturen, of bellen. :wink:
Wim J
4th Gear member

Ludo schreef:ik kan je maar 1 adres aanbevelen als je probleemloos lpg wil rijden.
Limburgse LPG Technieken in Eksel, limburg.
ik meen 2400€, LPi voor de Volvo 5 cilinders.
flashlube weet ik niet zo.
voor een exacte prijs kun je beter hun zelf even een mail sturen, of bellen. :wink:
Ik dacht dat je voor flashlube met minder dan 100€ toe komt. Straks de wagen gaan ophalen zal dan meer weten,... ineens ook 150km terug rijden.
Wim J
4th Gear member

Wim J schreef: ... Straks de wagen gaan ophalen zal dan meer weten,... ineens ook 150km terug rijden.
En dat ging prima! tot mijn verbazing blijkt ook de verbruiksmeter te werken als ik op lpg rijd. Verbruik is met 11.2 liter gemiddeld op LPG ipv 10 liter op benzine (95oct) ook een meevaller. Om en bij de 400 km per tank (67l, 80% vulling, lpg) moet haalbaar zijn.
BC is wel van slag ivm het voorspellen van 'kilometer tot lege tank'. Blijkbaar ziet het ding wel het debiet op lpg maar hij ziet geen niveaudaling in de benzinetank. Vandaar een beetje vreemde voorspellingen. Ben al lang blij dat ik mijn verbruik kan zien (zowel gemiddeld als actueel)
Foto's van de installatie en gebruikservaringen volgen nog,....
Wim J
4th Gear member

De eerste 5000km zitten erop. Eerste indrukken: de 2.5T-motor is iets minder lawaaierig bij het optrekken.(ja dus nog stiller!) Verder rijdt LPG net als benzine, alleen een ietsje stiller. Wat je moeilijk een nadeel kan noemen. En ik heb de indruk dat hij in de lagere (<1500 rpm) toeren iets beter trekt, maar zou het moeten laten nameten om dat te bevestigen.
Aan 0.55€ per liter ongetwijfeld het meeste "smiles" per mile! Het FlashLube-systeem behoeft wat manuele afregeling wanneer de gemiddelde buitentemperaturen fel wijzigen. FlashLube wou het electronische systeem enkel leveren als het op hun eigen gasinstallatie gebruikt werd.
Ik rijd er op weekdagen minimaal 305km/dag mee. Met één tank haal ik maximaal 450 km.
De gasinstallatie is dus een Vialle LPi met Flashlube, met ringtank ipv het reservewiel (67liter bruto, nuttig volume 57liter)

Afbeelding
De schakelaar en indicator van de lpg-tankinhoud (euh, ja, ik heb een handbak, de enige bak die schakelt wanneer ik het wil,...)
Afbeelding
blik onder de motorkap (5 gasinjectoren en Flashlube reservoir duidelijk te herkennen)
Afbeelding
blik onder de laadvloer (reservewiel gaat los in de koffer) en als daar geen plaats meer is, is er steeds de compressor de het "slime"-spul wat Vialle mee levert om je te behelpen.
Afbeelding
de tankdop (wanneer je naast de wagen loopt valt deze nauwelijks op) Nu speciaal voor de gelegenheid "in-the-picture" geplaatst
Afbeelding
Dit kan allemaal nog onder de laadvloer in en rond de ringtank. Dus helemaal verloren is het nu ook weer niet! Een nooddeken, gevaarsdriehoek, trekhaak, 6 ratelspanbanden, doekjes tegen het rammelen, een spuitbus WD40, bus Slime, en een bus motorolie passen alle nog onder de laadvloer. De compressor vond een plaatsje links achter bij de zekeringen.

Wim
sbv
6th Gear member

Ziet er als een nette oplossing uit. Ik kan me voorstellen dat je zo redelijk wat bespaard als je min 300 km/werkdag rijdt

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Wim J
4th Gear member

sbv schreef:Ziet er als een nette oplossing uit. Ik kan me voorstellen dat je zo redelijk wat bespaard als je min 300 km/werkdag rijdt
Idd, ik krijg een behoorlijk vergoeding per 100 km die ik voor het werk rijd. De brandstof kost me een 7 tal euro per 100 km, met de rest betaal ik verzekering, banden, onderhoud,,... Dus het is niet steeds een kwestie van besparen, dit is een kwestie van winnen. Denk eind dit jaar de 175k te halen,... Het overgrote deel is snelweg traject, dus aan 120km/h.
De BC heeft voor mijn gemiddelde snelheid (over 5000km) 96km/h aan. Gemiddeld verbruik op LPG = 12,6 l. Ipv 10,5l op benzine

Afbeelding
zich op de extra electronica ( centraal op foto)

WJ
bakkie
1st Gear member

hoi, nieuw hier maar heb een vraag voor jullie experts

ik wil een t6 OF 2,5 T XC90 uit duitsland kopen maar krijg verschillende geluiden over de 4 of 5 gears en verbruik van deze motoren.

lpg lijkt me dan ook een optie en las jullie stuk met intresse.

wat zouden jullie aanbevelen een t6 of 2,5 ???

hoor graag

marco
Wim J
4th Gear member

bakkie schreef:hoi, nieuw hier maar heb een vraag voor jullie experts

ik wil een t6 OF 2,5 T XC90 uit duitsland kopen maar krijg verschillende geluiden over de 4 of 5 gears en verbruik van deze motoren.

lpg lijkt me dan ook een optie en las jullie stuk met intresse.

wat zouden jullie aanbevelen een t6 of 2,5 ???

hoor graag

marco
Er zijn hier zowel fervente voorstanders als tegenstanders van LPG. Als je het doet laat het dan goed doen door ervaren inbouwers en betaal desnoods wat meer voor de ombouw.
Hou rekening met een kleprevisie en het regelmatig controleren van de klepspeling is een noodzaak.
Als je dit allemaal geen bezwaar vind,... is je keuze snel gemaakt denk ik.

Ben zelf 6000km geleden over gestapt op LPG, en gebruik de wagen intensief ! (+300km /werkdag)

WJ
Wim J
4th Gear member

Nu reeds 11000km op LPG, sinds deze geïnstalleerd is begin augustus. Alles werkt tot op heden perfect, en rij er elke dag +300km mee.
Na nog eens 10000km laat ik voor de eerste maal de klepspeling controleren.
De ombouw gebeurde op 150000km. Mijn huidige km-stand is dus 161000km (voor degenen die niet kunnen rekenen)
Binnenkort is de distributie-riem aan de beurt.

Verdere LPG evoluties post ik hier,...

WJ
Toyota Hilux DC Lounge 2016
XC70 D5 MY2008 Summum, Dynaudio Premium sound met subwoofer, +410309km
XC70 MY2004 2.5T, Vialle LPI, 221000km sold !
Wim J
4th Gear member

Ondertussen naderen we probleemloos de 20000km op LPG, met een gemiddelde van ruim 300km/werkdag sta ik wel elke dag aan het tankstation, maar ik heb tot nu toe nog maar 2x een tank benzine verreden.
Vandaag nog kunnen tanken aan 36€cent/l. Het leven kan mooi zijn! Het verbruik is 12,6l op 100km. Totale km-stand = +/-170000km
Langste gereden afstand met één tankvulling (80% van 67liter)=445km.
Binnenkort laat ik de klepspeling controleren. Het Flashlube systeem is helaas niet zo gebruiksvriendelijk, ofwel verbruikt het teveel flashlube olie ofwel te weinig, afhankelijk van de buitentemperatuur. Daar zoek ik nog een oplossing voor. (Flashlube wil hun electronisch systeem enkel leveren bij hun eigen gasinstallatie,...jammer!)

WJ
Ludo
6th Gear member

Wim J schreef: (Flashlube wil hun electronisch systeem enkel leveren bij hun eigen gasinstallatie,...jammer!)
informeer anders eens bij Limburgse LGP Technieken.
of in NL bij Mesman en/of Vogels.
Wim J
4th Gear member

Ludo schreef:
Wim J schreef: (Flashlube wil hun electronisch systeem enkel leveren bij hun eigen gasinstallatie,...jammer!)
informeer anders eens bij Limburgse LGP Technieken.
of in NL bij Mesman en/of Vogels.
Bij die eerste is hij geïnstalleerd,... Flashlube wou hun de electronische variant niet leveren om op een Vialle-installatie te plaatsen.
Ludo
6th Gear member

Wim J schreef: Bij die eerste is hij geïnstalleerd,... Flashlube wou hun de electronische variant niet leveren om op een Vialle-installatie te plaatsen.
je bedoeld de installatie geinstalleerd?.
of het electronische flashlube systeem?.

op Tom (TTT242) zijn T5 is de electronische variant ook geplaatst bij hun.
als ik me niet vergis, in september.
Wim J
4th Gear member

Ludo schreef:
Wim J schreef: Bij die eerste is hij geïnstalleerd,... Flashlube wou hun de electronische variant niet leveren om op een Vialle-installatie te plaatsen.
je bedoeld de installatie geinstalleerd?.
of het electronische flashlube systeem?.

op Tom (TTT242) zijn T5 is de electronische variant ook geplaatst bij hun.
als ik me niet vergis, in september.

Zowel installatie als flashlube (moet er ruim 150km voor rijden) De mijne is half augustus gedaan.
Wim J
4th Gear member

Vandaag een ritje naar de 'limburgse LPG technieken' gedaan ivm het vervangen van lekkende injectoren van Vialle. Alles werd netjes onder garantie opgelost.
De wagen reed perfect, maar startte niet zo heel vlot als voorheen.
Nogmaals navraag gedaan ivm de electronische flashlube regeleenheid. Naar hun zeggen zijn er nog wat kinderziektes aan het systeem, en plaatsen ze het nog niet.
Er is wel een ander systeem van een concurrent wat beter zou werekn, maar tussen de 300 en 400 euro kost. Dat terwijl de klassieke Flaslube slechts 65 euro kost. Dus ook voor dat laatste systeem hebben ze weinig kandidaten, al rijden er wel een paar mee rond.

WJ
Toyota Hilux DC Lounge 2016
XC70 D5 MY2008 Summum, Dynaudio Premium sound met subwoofer, +410309km
XC70 MY2004 2.5T, Vialle LPI, 221000km sold !
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”