V70 uit 2000 2.4 140 pk, welke klepstoters/lpg ombouw?

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
djv
Starter

L.S.,
Ik ben een nieuwkomer op dit forum en heb een vraag mbt de V70 op lpg. Hier de situatie: Ik kan de V70 van mijn schoonvader (gunstig)overnemen (benzine, 2.4 , 140 pk uit maart 2000 met 210.000 km ). Ik heb reeds met veel interesse de berichten gelezen over lpg op de nieuwe modellen en ben nu op de hoogte van de overgang van hydraulische naar vaste klepstoters. Nu vraag ik mij af of iemand weet welk type er in dit blok zitten daar ik heb begrepen dat de overgang ergens rond 2000 heeft gelegen. De wagen is van maart 2000, oude model en het nummer begint met yv1lw65f2y.... Ook vraag ik mij af of een lpg ombouw zinvol is bij een kilometerstand van 210.000, heeft iemand hier ervaring mee?. Ik zal ca. 15.000 km per jaar rijden en ik verwacht dat deze auto nog minimaal 5 jaar in mijn bezit blijft. Al met al toch nog een aardige besparing omdat ik bemerk dat er vrijwel geen afschrijving zit op een g3-installatie. Na (overigens kortstondig) zoekwerk op diverse sites zit er volgens mij altijd wel zo'n € 2000 verschil tussen benzine en g3 wagens met vergelijkbare kilometerstanden. Vanzelfsprekend zal ik dan, bij de definitieve keuze voor lpg, de genoemde flashlube mee laten installeren. Alvast bedankt voor uw antwoorden!
VolvoKramer
3rd Gear member

Naar mijn weten, ik heb de 2.4 170pk Classic, heeft deze de vaste klepstoters (ik weet eigenlijk niet eens wat het zijn...). Dus vanaf de overgang van het 2.5 blok naar de 2.4.

Ik heb LPG-G3 in laten bouwen bij 160.000 km. Geen problemen en ook geen problemen over gehoord, ook niet via de inbouwer. Ik heb een Vialle installatie via Mesman. Rijdt prima en overschakelen na een 'koude'-start is binnen enkele meters gepiept met dit warme weer. En je bespaart een hoop geld als je er 5 jaar mee blijft rijden.

Kortom, naar mijn mening gewoon doen!
S40 1.8i Europa LPG-G3
V40 1.9D Europa Sports Exclusive Navigator
V40 1.8 Europa

V70 2.4 170 PK Classic, Comfort Exclusive.
djv
Starter

Hoi Volvokramer, bedankt voor je antwoord. Ik heb ergens in het forum gelezen dat er toch ook 2.4 140 pk blokken met hydraulische klepstoters zijn geleverd in 2000. Dit zou dan een soort overgangsmodel betreffen. Voor mij is het interessant om te weten of dit ook bij de betreffende wagen het geval is (dit zou goed kunnen gezien de bouwmaand van de auto). Dat maakt de uiteindelijk afweging inzake de gasombouw toch wat makkelijker omdat ik heb begrepen dat de blokken met hydraulische klepstoters steviger zijn en meer kilometers aankunnen. Ik heb dus nog hoop op een volvo-fiel die vanuit het autonummer weet te herleiden welke klepstoters erin zitten. (Ik moet wel bekennen dat, ook wanneer er sprake is van vaste klepstoters, ik toch nog steeds veel voel voor gasinbouw omdat ik verwacht dat de benzineprijzen nog wel verder gaan stijgen, helaas...)
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

als er in 2000 V70's geleverd zijn met hydraulische klepstoters zijn het overjarige exemplaren geweest, modeljaar 1999 was het voor het laatst en die liepen uit april van dat jaar
Volvo for life
joost
7th Gear member

Dus de vroege 99'ers.

Wat nu werkelijk de problemen kunnen zijn met die vaste klepstoters, en dan doel ik op extra onderhoud of extra kosten, is eigenlijk nooit duidelijk geworden. Volgens mij valt het namelijk best wel mee. Ik lees hier weinig verhalen over op dit forum.

Kijk, ik zit gewoon 'on the safeside' met mijn 97'er, maar die heeft vast wel weer een minpunt ten opzichte van de 99 modellen...

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
VolvoKramer
3rd Gear member

djv schreef:Hoi Volvokramer, bedankt voor je antwoord. Ik heb ergens in het forum gelezen dat er toch ook 2.4 140 pk blokken met hydraulische klepstoters zijn geleverd in 2000. Dit zou dan een soort overgangsmodel betreffen. Voor mij is het interessant om te weten of dit ook bij de betreffende wagen het geval is (dit zou goed kunnen gezien de bouwmaand van de auto). Dat maakt de uiteindelijk afweging inzake de gasombouw toch wat makkelijker omdat ik heb begrepen dat de blokken met hydraulische klepstoters steviger zijn en meer kilometers aankunnen. Ik heb dus nog hoop op een volvo-fiel die vanuit het autonummer weet te herleiden welke klepstoters erin zitten. (Ik moet wel bekennen dat, ook wanneer er sprake is van vaste klepstoters, ik toch nog steeds veel voel voor gasinbouw omdat ik verwacht dat de benzineprijzen nog wel verder gaan stijgen, helaas...)
Gewoon even een Volvo-dealer bellen en vragen naar de werkplaats, die kan je het volgens mij zo vertellen a.d.h.v. je chassisnummer.
De 2.4 motoren zijn gewoon anders dan de 2.5 motoren. Ze hebben zo ver ik weet niet in een hele korte periode verschillende 2.4 motoren gehad, dus je hebt hier niet meer te maken met hydraulische klepstoters.

Aan de andere kant, hoeveel kilometers wil je gaan rijden? Je rijdt met gemak de 400.000 kilometer ook op gas met je 2.4. Je staat nu op 200.000 en met een 15.000 tot 20.000 kilometer per jaar, kan je dus nog minimaal 10 tot 13 jaar vooruit. Ik heb hier in het dorp iemand rondrijden met een 2.4 blok met 460.000 kilometer op de teller ook op gas. Zonder problemen!

De 2.5 klinkt veel mooier en heeft een echte roffel. De 2.4 heeft die roffel minder maar is daarentegen weer zuiniger in het verbruik en ietsjes/marginaal sneller. Je zou bij wijze van spreken het geld dat je in het verbruik uitspaart in de toekomst kunnen investeren in mogelijke slijtage aan je blok, als het al optreedt.
Dit laatste is natuurlijk allemaal gezwam, een 2.4 kan prima op gas ook voor heel veel probleemloze gas-kilometers.

Niet twijfelen, doen!
S40 1.8i Europa LPG-G3
V40 1.8 Europa

djv
Starter

OK, OK, je hebt me overtuigd, ik ga het gewooon doen! (bij ene Mesman heb ik begrepen vanuit het forum). Wel weer leuk om Volvo te rijden, vanuit het forum zie ik dat het gebruikelijk is om het (oude) volvo bezit te noemen, ik heb alleen nog niet uitgevonden hoe ik dit er automatisch onder zet, hier komen ze (ongetwijfeld vanuit een of andere primitieve vorm van "kijk mij nou eens" :

Volvo 240, sedan blauw metallic
Volvo 262C Bertone, grijs metallic met zwart vinyl dak
Volvo 262C Bertone, goud metallic
Volvo 145, babyblauw
Volvo 144, groen
Volvo 780, 4 cilinder turbo, bordeaux rood
en, na wat merkenontrouw, nu dus een
Volvo V70, 2,4 140 pk, bordeaux rood, uit 2000
VolvoKramer
3rd Gear member

Ik heb dus goede ervaringen met Mesman.

Wat heb je met die 780 gedaan?? Indrukwekkend lijstje Volvo's hoor!
S40 1.8i Europa LPG-G3
V40 1.8 Europa

djv
Starter

Die 780 is na ca. 1,5 jaar overgenomend door een vriend van me (en dat is gelukkig een vriend gebleven want ook bij hem was het een probleemloze wagen) omdat ik iets anders leuk klassieks zag en moest hebben. Die 780 was een zalig rijdende auto en de turbo ging er goed in, alleen van het verbuik werd ik niet zo vrolijk. Die 262 C's waren ook leuke dingen, je moet alleen niet teveel verwachten van dat V6 blok op het sportieve vlak maar het ontwerp vind ik meesterlijk. Eigenlijk is de doodgewone 240 (2.3) nog de wagen waar ik de meeste lol aan heb beleefd, wat een heerlijke auto. Het zal waarschijnlijk wel meespelen dat dit m'n eerste "echte grotemensen" auto was toen ik m'n eerste baan in ging (na een acadiane in m'n studietijd) en die heeft natuurlijk altijd een streepje voor! De 145 is overigens totalloss gereden en die 140 was een gare bak.
djv
Starter

Ik kwam via wat surfwerk in het forum het bedrijf gasfx tegen. Deze firma stelt dat wanneer de 4e letter van het chassisnr. een "s" is er problemen zijn inzake de garantie met een lpg-ombouw. Bij een "l" wordt er hier niet over gesproken. In mijn geval betreft het een "l", zou dat dan betekenen dat de V70 2.4. 140 pk uit maart 2000 dan toch hydraulische klepstoters heeft? (mijn plaatselijk Volvo dealer kon het niet zeggen, vreemd toch?)
Johan s60
6th Gear member

Ik heb nu al 122500 op gas (vialle) gereden, en de gas-installatie kwam er in toen de teller op 150000 km stond.

Mijn klepspeling (vaste stoters) is nog steeds goed.

Dus ik zou het gewoon doen als ik jou was.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”