Onlangs heb ik mijn nieuwe V70 mogen ophalen bij de dealer. Een mooie Summum uitvoering met wat extra's dus helemaal af. Ook de mooie vijfcylinder diesel maakte het helemaal af.
Echter na enige dagen begon ik me steeds meer te ergeren aan het wiebelende gedrag in de bochten van de V70. Ik reed hiervoor een V50 welke snaar strak stuurde, maar deze wagen lijkt wel een amerikaanse slee waar je mee op stap bent................
Ik lees hiervan niets terug in testen of dergelijke, maar ben ik nu echt de enige die de wegligging van de V70 ronduit soppig, wiebelig,dijneris vind?
wegligging V70
- Paul
- Geartronic member
Die ervaring heb ik inderdaad niet, wel dat e V50 strakker stuurt, maar niet wiebelend zoals jij zegt. Ik zou zeggen rij toch even terug naar je dealer en vraag even of je in de demo mag rijden.
Succes en zijn dol op foto's hier dus kom maar op!
Succes en zijn dol op foto's hier dus kom maar op!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- VolvoKramer
- 3rd Gear member
V50 stuurt naar mijn ervaring ook iets strakker dan een V70 (overigens geen ervaring met het allerlaatste model).
V70 is naar mijn mening sowieso nooit een echte bochtenridder geweest. Ik rijdt zakelijk een VW-passat en ik moet er in bochten verdomd goed rekening mee houden in welke auto ik rijdt. In de V70 moet ik echt lagere snelheden hanteren in bochten dan in de Passat! Maar goed, ik praat dan wel over snelheden in bochten waarvan medepassagiers al zouden gaan klagen over ongemakken... Dus snel is snel zat. En snel met een Passat door een bocht... ja leuk maar het blijft wel een Passat....
Als het hobbelig en wiebelig wordt, is er volgens mij iets niet goed. Wel kan de ene auto wat sneller door de bocht dan een andere auto.
V70 is naar mijn mening sowieso nooit een echte bochtenridder geweest. Ik rijdt zakelijk een VW-passat en ik moet er in bochten verdomd goed rekening mee houden in welke auto ik rijdt. In de V70 moet ik echt lagere snelheden hanteren in bochten dan in de Passat! Maar goed, ik praat dan wel over snelheden in bochten waarvan medepassagiers al zouden gaan klagen over ongemakken... Dus snel is snel zat. En snel met een Passat door een bocht... ja leuk maar het blijft wel een Passat....
Als het hobbelig en wiebelig wordt, is er volgens mij iets niet goed. Wel kan de ene auto wat sneller door de bocht dan een andere auto.
S40 1.8i Europa LPG-G3
V40 1.9D Europa Sports Exclusive Navigator
V40 1.8 Europa
V70 2.4 170 PK Classic, Comfort Exclusive.
V40 1.8 Europa
- RobBob
- 2nd Gear member
Zelfde ervaring hier.
Ik reed daarvoor met een bmw 320d touring ... lekker in de bochten hoor. Daarna bewust voor het comfort van de Volvo gekozen ... maar in de bochten wil ie alleen rechtdoor
.
Ik reed daarvoor met een bmw 320d touring ... lekker in de bochten hoor. Daarna bewust voor het comfort van de Volvo gekozen ... maar in de bochten wil ie alleen rechtdoor

22/02/2008:
Volvo V70 2.4D 166kw/Summum/Oyster Grey/mobility pack/Odysseus
Volvo V70 2.4D 166kw/Summum/Oyster Grey/mobility pack/Odysseus
-
- Starter
OK, iets slechter! maar hebben jullie dan niet de ervaring dat wanneer je op de snelweg iets aan je stuur draait (korte draai) dat het lijkt of de auto tordeerd? Maar ook bv wanneer je van een stoep afrijd dat de wagen even nadeint?
Eigenlijk (durf het niet te hard te roepen naar de buitenwereld) maar mijn V50 reed toch echt fijner. Ook op hoge snelheden lag deze auto beter op de weg
Eigenlijk (durf het niet te hard te roepen naar de buitenwereld) maar mijn V50 reed toch echt fijner. Ook op hoge snelheden lag deze auto beter op de weg
- VolvoKramer
- 3rd Gear member
welke V70 heb je het over? Welk bouwjaar?
S40 1.8i Europa LPG-G3
V40 1.8 Europa
V40 1.8 Europa
- Paul
- Geartronic member
MY08-
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
V70/135 voor de duidelijkheid 
Volvo for life
- Fulaks
- 6th Gear member
Ik vind de nieuwe een strakker en wat harder dan de vorige, en dat is de enige zinnige vergelijking die IK kan maken. Op hoge snelheden vind ik de V70 als een blok op de weg liggen...
Als jij het problematisch vind, dan is er wel een oplossing bij Heico of andere aanbieders te vinden denk ik.
Als jij het problematisch vind, dan is er wel een oplossing bij Heico of andere aanbieders te vinden denk ik.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- Alchemist
- 3rd Gear member
V70 is comfortabel, maar dit is te beinvloeden:
- Velgmaat: groter = "strakker",
- Stuurbekrachtiging: staat misschien nog op "te fanatiek"?,
- Snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging = zou nog beter moeten zijn,
- Verlagen door Heico = "strakker",
- Koop een zo eenvoudig mogelijke uitvoering: minder massa = minder massatraagheid = de auto volgt de commando's beter.
Torderen: hoe groter de auto, hoe meer torsie..... Merk er zelf echter niets van en rij toch regelmatig recht en scheef over obstakels (33 drempels + 1x op de stoep per enkele reis).
Moet ook zeggen dat V70 me zowel op het gebied van bochtensnelheid als rechtuitsnelheid en stabiliteit goed tevreden stelt
- Velgmaat: groter = "strakker",
- Stuurbekrachtiging: staat misschien nog op "te fanatiek"?,
- Snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging = zou nog beter moeten zijn,
- Verlagen door Heico = "strakker",
- Koop een zo eenvoudig mogelijke uitvoering: minder massa = minder massatraagheid = de auto volgt de commando's beter.
Torderen: hoe groter de auto, hoe meer torsie..... Merk er zelf echter niets van en rij toch regelmatig recht en scheef over obstakels (33 drempels + 1x op de stoep per enkele reis).
Moet ook zeggen dat V70 me zowel op het gebied van bochtensnelheid als rechtuitsnelheid en stabiliteit goed tevreden stelt
V70 2.5T Summum, Glacier Blue, name it got it
-
- 4th Gear member
Ik herken het probleem maar deels. De V70 is een grote auto (net als de passat overigens) en zeker in stationuitvoering breekt de achterkant maar al te graag uit. Nou heb ik om die reden four-c genomen en had ik op de passat het sportonderstel. Maar als ik four-c op comfortabel zet dan is het bochtengedrag zeker acceptabel en zeker niet minder dan mijn passat (wel het oude model). Wanneer ik echter four-c in de sport of advanced zet dan kan ik echt ongehoord hard door de bochten. Onlangs een wedstrijdje in de bocht gedaan (niet de maximumsnelheid overschreden voor de duidelijkheid) met een vriend van mij (een volledig getunede Golf 2.8vr6 synchro) en een Audi a3. De audi moest het snel afleggen tegen mijn V70 en dat geeft wel aan hoe strak mijn auto in de bocht ligt. Vriend die achter mij reed zei achteraf, hij hing echt geen centimeter over.
Stuurbekrachtiging (ik heb wel snelheidsafhakelijke overigens) heb ik op medium staan. Dat is net de grens want zwaarder is vervelend en lichter is irritant.
Ga wat spelen met die instellingen en als het echt niet jou gelukkig maakt dan zou ik inderdaad gaan denken aan andere schokdempers, verlagen en idd grotere velgmaat.
Maar, wat al eerder is gezegd, het is geen bochtenridder in de standaard configuratie. Dat die er wel van te maken is merk ik aan mijn auto!
Stuurbekrachtiging (ik heb wel snelheidsafhakelijke overigens) heb ik op medium staan. Dat is net de grens want zwaarder is vervelend en lichter is irritant.
Ga wat spelen met die instellingen en als het echt niet jou gelukkig maakt dan zou ik inderdaad gaan denken aan andere schokdempers, verlagen en idd grotere velgmaat.
Maar, wat al eerder is gezegd, het is geen bochtenridder in de standaard configuratie. Dat die er wel van te maken is merk ik aan mijn auto!
Na 4 jaar Mercedes weer terug naar Volvo! Volvo T6 Recharge Inscription.
- sanco
- 5th Gear member
Heb het volgens mij al eerder bericht maar mogelijk onderschrijft mijn ervaring ook het gevoel van de TS. Tijdens een proefrit dit voorjaar over een weg met redelijk hobbels in de bochten, ben ik in negatieve zin verrast door het weggedrag van een nieuwe V70 D5. Op voorhand wil ik duidelijk maken dat ik geen type ben om de grenzen te zoeken en al helemaal niet als je met een auto van een ander op pad bent. Ik houd voor mijn gevoel altijd wel enige reserve, al was het maar om niet elke 20-30kkm nieuwe banden te moeten aanschaffen. Waar ik met mijn V50 al jaren gewend ben om zonder problemen deze weg te nemen met een bepaalde snelheid (ligt wel 20km boven de norm....) deed ik hetzelfde gedachtenloos ook tijdens de proefrit. Samen met een mede inzittende werden we tot onze schrik en volledig onverwacht getrakteerd op een uitbrekende achterzijde welke na flink uit- en vervolgens zeer diep inveren, mogelijk zelfs i.c.m. een ingreep van het stabiliteitssysteem terugkwam in het spoor. Enigszins bleek om de neus heb ik mijn weg vervolgd, mij vanaf dat moment zeer bewust van de ruim 1600kg aan massa.
Omdat ik begon te twijfelen aan mijn waarneming heb ik hetzelfde later nogmaals en zelfs met een nog hogere snelheid in mijn eigen auto herhaald zonder ook maar een spoor van overstuur of overmatig inveren te kunnen constateren. Dit, samen met het vrij "zwaarlijvige" gedrag op rotondes heeft me er (voorlopig? samen met nog een paar andere zaken waaronder het gedrag van de GT) van weerhouden om serieus op zoek te gaan naar een leuke demo. Begrijp me niet verkeerd, ik weet zeker dat het een magnifieke reiswagen is en wil hier niet beweren dat deze auto een slechte wegligging heeft, maar als je een dergelijk wagen aanschaft wil je voor je gevoel toch niet op zoiets als wegligging achteruit gaan als je zoveel extra geld uitgeeft? En dat gevoel is toch achtergebleven van mijn rit met de V70, hoe fraai ik de wagen verder ook vind. Mogelijk dat plattere banden, four C etc daar best iets aan kunnen veranderen, maar dat vind ik eigenlijk maar noodgrepen. Mogelijk zijn dit nu eenmaal de onontkoombare gevolgen van de massa van deze toch wel flinke auto en moet je daar gewoon aan wennen. De tijd zal het leren...
Omdat ik begon te twijfelen aan mijn waarneming heb ik hetzelfde later nogmaals en zelfs met een nog hogere snelheid in mijn eigen auto herhaald zonder ook maar een spoor van overstuur of overmatig inveren te kunnen constateren. Dit, samen met het vrij "zwaarlijvige" gedrag op rotondes heeft me er (voorlopig? samen met nog een paar andere zaken waaronder het gedrag van de GT) van weerhouden om serieus op zoek te gaan naar een leuke demo. Begrijp me niet verkeerd, ik weet zeker dat het een magnifieke reiswagen is en wil hier niet beweren dat deze auto een slechte wegligging heeft, maar als je een dergelijk wagen aanschaft wil je voor je gevoel toch niet op zoiets als wegligging achteruit gaan als je zoveel extra geld uitgeeft? En dat gevoel is toch achtergebleven van mijn rit met de V70, hoe fraai ik de wagen verder ook vind. Mogelijk dat plattere banden, four C etc daar best iets aan kunnen veranderen, maar dat vind ik eigenlijk maar noodgrepen. Mogelijk zijn dit nu eenmaal de onontkoombare gevolgen van de massa van deze toch wel flinke auto en moet je daar gewoon aan wennen. De tijd zal het leren...
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
-
- 4th Gear member
Ik denk dat je zelf het antwoord al geeft: dit zijn inderdaad de onontkoombare gevolgen van de massa maar ook van de afmetingen. Ik heb, voordat ik weer een V70 kocht, gereden met een BMW 5 touring en Audi A6. De BMW rijdt onmiskenbaar sportiever en de Audi vond ik vergelijkbaar met een Amerikaan. Toch kun je bij deze auto's niet zo gooien en smijten als met een kleinere auto. Een V50 ivm een C30 levert dezelfde resultaten op. Het is dus inderdaad een neveneffect o.b.v. de grootte van de auto. Een V70 is niet gebouwd om te gooien en smijten maar om veilig en comfortabel van A naar B te komen. Alles in één auto verenigen kan simpelweg niet. Niet bij Volvo, niet bij BMW en ook niet bij Audi. Al deze merken leveren echter wel modellen waarmee dit wel kan. Een ander onderstel doet wonderen. Als je dus sportief wil rijden met een luxe comfortabele auto, dan zul je moeten investeren in zaken als onderstel. En dat zijn geen noodgrepen maar zaken die de gemiddelde rijder in deze klasse niet interesseert: die willen die luxe en comfortabele auto..... Zo wordt het M pakket maar mondjesmaat verkocht op de 5 serie en zullen de meeste V70's ook zonder four-c worden geleverd.sanco schreef:Mogelijk dat plattere banden, four C etc daar best iets aan kunnen veranderen, maar dat vind ik eigenlijk maar noodgrepen. Mogelijk zijn dit nu eenmaal de onontkoombare gevolgen van de massa van deze toch wel flinke auto en moet je daar gewoon aan wennen. De tijd zal het leren...
- Fulaks
- 6th Gear member
Daar wil ik ook nog even aan toevoegen dat als je niet gewend bent om in een V70 te rijden, een blik op de snelheidsmeter soms verrassend kan zijn. Door de stilte rijdt je al gauw sneller dan je denkt...
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- Lambert
- 5th Gear member
Ik heb juist een andere ervaring, ik had hiervoor een S60, lekker rap in de bochten, en vindt dat de V70 een beter weggedrag heeft dan de vorige, ben het met Fulaks eens... voor je het weet rijdt je 170... het zal ook wel met het vermogen te maken hebben, wanneer je een hoop power hebt, rijdt dat natuurlijk sportiever
History:
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A5 Quattro Cabrio 3.0 V6
-Audi A6 sedan Quattro 3.0 V6
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-Volvo C70 T5 Summum Polestar
-XC60 T5 Summum Rica
-Audi A5 Sportback ProLine
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A5 Quattro Cabrio 3.0 V6
-Audi A6 sedan Quattro 3.0 V6
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-Volvo C70 T5 Summum Polestar
-XC60 T5 Summum Rica
-Audi A5 Sportback ProLine
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
-
- 4th Gear member
Gewicht kan nooit weggewist worden,een compacte wagen is altijd wendbaarder!Of je nu Volvo heet,of BMW,of eender hoe,de compacte modellen zijn altijd en stuk stugger afgesteld.In de grotere klasse daarentegen worden de wagens meestal toch weker afgesteld,is meestal ander publiek.Bij de afschildering van het weggedrag in dit topic word toch wat overdreven denk ik!Stond laatst een vergelijkingstest in de autogids tussen:nieuwe V70,A6,5serie,en E klasse.V70werd unaniem als beste gekozen,en won zelfs onderdeel:wegligging en comfort!!De basis voldoet zeer zeker voor de meeste mensen,voor de ander groep(waaronder ikzelf)moet men zich wenden tot de optielijst (R desing,waarvan verlaging en stuggere dempers deel uit maken) of de aftermarket(Heico).Heb zelf voor men S80 Mj 2008 voor komplete sportophanging gekozen van Heico,met 19" velgen,en moet zeggen:echt klasse ,is volledig ander rijgevoel,stevig maar toch uitstekend gedempt.
- Paul V
- 1st Gear member
Ik rij nu een tijdje een V70 en kwa wegligging moet ik erg wennen. Het valt me inderdaad op wat Cougar verteld, dat de auto heel gevoelig is kwa stuurgedrag. (niet zozeer torderen maar meer licht sturen) Ik heb de auto niet nieuw gekocht en ik denk dan ook dat er geen snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging op zit (natuurlijk waanzin van Volvo om dat niet standaard op de auto te leveren...). Hij blijft licht sturen ook bij hoge snelheden. Bij snelle stuurcorrecties gaat de auto een beetje een eigen leven leiden en dat is toch iets om rekening mee te houden op een drukke en bochtige snelweg.
Ach en voor de rest is het "behelpen " met deze mooie en luxe bak!
Ach en voor de rest is het "behelpen " met deze mooie en luxe bak!
-
- 4th Gear member
Maar heb je het niveau al naar hoog gezet in het menu? Dat scheelt echt enorm. Ik dacht eerst dat laag weinig bekrachtiging was maar het is precies andersom. Zelf heb ik hem in de middelste stand ingesteld maar ik heb wel snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging dus dat zal ook verschil maken.
- Johann
- 5th Gear member
- Contacteer:
Heb een V70 R-Design en die stuurt een stuk strakker dan een standaard V70. Ook is de stuurbekrachtiging minder gevoelig en iets zwaarder.
Verschil is dat je in een bocht gewoon je stuur in kunt zetten terwijl je bij een standaard V70 idd vaak even iets moet corrigeren.
Verschil is dat je in een bocht gewoon je stuur in kunt zetten terwijl je bij een standaard V70 idd vaak even iets moet corrigeren.