Storing motorelectronica (koude motor ?)

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Noud
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 27.12.2005 - 21:20
Locatie: Zuid Holland

Afgelopen vrijdag ging na het starten een oranje lampje branden. Volgens het boekje een storing in de motorelectronica/brandstofsysteem. Ik hoorde echter niks vreemds, stationair toerental ok, nog een keer starten, lampje blijft aan ...
enfin toch even de dealer gebeld. Om hem uit te laten lezen (Je weet maar nooit). En wat schetst mijn verbazing: halverwege de rit naar de dealer ging het lampje weer uit ... En na uitlezen blijkt, helemaal niets.
Zaterdagochtend (op weg naar de car-audio specialist :) ) geen merkwaardigheden, maar vanochtend was het weer raak. Lampje van de motorelectronica brande na het starten. De ervaring van vrijdag rijker gewoon op pad gegaan. En jawel, het lampje ging vanzelf na ~10 km weer uit.

Waar gaan we zoeken (als uitlezen niks oplevert) ?

-Noud
S70 - 2.5D - Comf / Lux - Nautic Blue - foto's - 360.000 km
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

pomptijdstip niet goed?
mail maar even...
Gebruikersavatar
Noud
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 27.12.2005 - 21:20
Locatie: Zuid Holland

Bij de beurt van vanmiddag hebben ze weer uitgelezen:
Nada noppes niks ... dan maar negeren tot ie echt blijft branden :?
S70 - 2.5D - Comf / Lux - Nautic Blue - foto's - 360.000 km
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Wel vreemd dat er geen enkele melding wordt opgeslagen in de motormanagement computer.
Mijn 2.5D had onlangs hetzelfde (motorlampje aan, na 20km weer uit), werd waarschijnlijk (ook niet helemaal zeker) aan het EGR systeem die even niet reageerde zoals de computer verwacht. Zal wel behoorlijk vervuild zijn denk ik.
Gebruikersavatar
Noud
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 27.12.2005 - 21:20
Locatie: Zuid Holland

De dealer vertelde dat de storing vanzelf gewist wordt als ie hem na
"x-tijd" niet meer waarneemt.

Ik snap niet waarom dat lampje zowel voor niet belangrijke als belangrijke storingen wordt gebruikt.
S70 - 2.5D - Comf / Lux - Nautic Blue - foto's - 360.000 km
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Bij mij ging onlangs het lampje branden met een niet-acute storing, melding in het display was iets als "controleer motormanagement bij onderhoud", maar 5 minuten later stopte de motor ermee en was ie met geen mogelijkheid meer aan de praat te krijgen. Waaruit blijkt dat het voor het motormanagement niet altijd makkelijk is om te beoordelen of een storing ernstig is of niet.

Probleem bleek overigens te liggen aan het feit dat bij vervangen van het brandstoffilter er wel een nieuwe afdichtring geplaatst was, maar de oude was niet verwijderd waardoor de boel niet goed meer afsloot en er valse lucht werd aangezogen. De storing in het motormanagement was iets van brandstofdruk te laag. Beetje slordig van de dealer, zeker vervelend aangezien de auto ermee stopte op de Duitse autobahn onderweg naar huis met een auto vol familie.
(maar dat terzijde)
Gebruikersavatar
Noud
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 27.12.2005 - 21:20
Locatie: Zuid Holland

Dat is uiteraard wel een vervelende storing.. je komt immers stil te staan, maar je blok is niet ten dode opgeschreven. Het is dus wel ernstig in de zin van vervlend, en je auto gaat niet meer verder. Maar het betekend niet "doet u mij maar een revisie motor".

Bij de machines die wij ontwikkelen kennen we 3 gradaties in storing:

human safety / machine safety / process safety
(rood/oranje/geel lampje)

Die eerste twee verdienen een lampje .. immers de veiligheid van mens en machine is in geding. Het is dan zaak om zo snel mogelijk een monteur te laten komen. De derde categorie betekend dat de yield niet optimaal zal zijn ... wel vervelend voor de klant uiteraard, maar niet direct een gevaarlijke situatie. Bij een goed ontwerp zijn het aantal storingen in de 1e en 2e categorie beduidend lager als in de 3e.

Ik heb sterk de indruk dat dit lampje alledrie die categorien tegelijk voor rekening neemt. Met als gevolg dat voor elk wissewasje uit categorie drie de dealer 15 euro vangt ...

-Noud
S70 - 2.5D - Comf / Lux - Nautic Blue - foto's - 360.000 km
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Nu is het natuurlijk wel zo dat mijn Volvo (V70 nw model) onderscheid maakt tussen ernstige storing - direct stoppen en minder ernstige storing. In het eerste geval gaat er een rood lampje branden, in het tweede geval een oranje lampje. Ik heb gelukkig nog niet meegemaakt dat er een rood storingslampje ging branden.
myhobby
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 16.05.2006 - 14:57

Noud schreef:Bij de beurt van vanmiddag hebben ze weer uitgelezen:
Nada noppes niks ... dan maar negeren tot ie echt blijft branden :?
Heb onlangs zelfde symptoom gehad. Daarnaast was het motorvermogen een groot probleem. Probleem in 1 keer opgelost door de lucht massa meter te vervangen. (P.S. gaf ook geen storing in de computer !). Lampje ging ook na 5 minuten weer uit. Mijn auto V70, 99, 2.5TDI, 245K ;-)

Succes
volvospecialistMulder
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 28.01.2007 - 00:38

hoi ramon,

ik heb je een week geleden gesproken over een v70 2000 nieuwe type,

waar ik een distr.riem heb vervangen en waarna het motor management lampje ging branden (var.kleptiming).

de klant belt me nog voor het maken van een afspraak.

Maar ramon, ik heb nu een ander probleem met een v70 diesel van 1999.

heb de riem en spanner vervangen en nu brand het motormanagement

Ik weet bijna zeker dat de pomp niet op tijd staat, kun en wil jij die voor mij op tijd zetten zsm.
Ik wil je desnoods ook ophalen zodat je het bij mij kunt doen (werkhoven)

hoor graag heel snel van je.

groetjes,
ruud 06-14960888
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”