volvo v40 (2002 diesel) katalysator leeghalen

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
martijnv40
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 12.02.2008 - 20:34

hallo,

heeft er al iemand ervaring met het verwijderen van de katalysator
of met het leeghalen van de katalysator en er daarna een pijp doorheen lassen, sprak iemand op vakantie die ook een v40 had van 2002 diesel en die net zoals die van mij gechipt was en hij had de katalysator leeggemaakt en er een pijp doorheen gelast, hij liep mooier en pakte het koppel eerder, het schijnt zo te zijn dat het geen verschil maakt met de metingen voor de apk!
mYst
3rd Gear member
Berichten: 254
Lid geworden op: 27.05.2007 - 11:39
Locatie: Genk

ik heb n v40 diesel van '99, en heb gewoon m'n kat leeggemept met hamer en steenbeitel, autokeuring hier in .be is sowieso al strenger dan die in .nl, en hier was 't al totaal geen probleem

hij pakt vlotter terug op bij opschakelen en 't geluid is een beetje anders: je hoort de turbo iets beter draaien :)
martijnv40
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 12.02.2008 - 20:34

in ieder geval een bevestiging dat het toch wel zo is, dan gaan we dat morgen gelijk even fixen
eouwehand
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 26.07.2007 - 12:44

Ben erg benieuwd naar de resultaten.
Volgens VADIS heeft de V40 2 katalysatoren. Eentje direct na de Turbo en de "pot" daarna is ook een kat.

Ik neem aan dat je de kat na de turbo gaat leegmaken.
Nogmaals, ik ben erg benieuwd naar de resultaten.
V40 Europa Nordic 1.9D 115 pk 2003
martijnv40
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 12.02.2008 - 20:34

oke zegt vadis dat bij de benzine motoren of ook bij de diesel dat er 2 zitten!
martijnv40
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 12.02.2008 - 20:34

en als er 2 zitten misschien timmer ik ze beide wel leeg en las er een pijp doorheen
martijnv40
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 12.02.2008 - 20:34

mYst schreef:ik heb n v40 diesel van '99, en heb gewoon m'n kat leeggemept met hamer en steenbeitel, autokeuring hier in .be is sowieso al strenger dan die in .nl, en hier was 't al totaal geen probleem

hij pakt vlotter terug op bij opschakelen en 't geluid is een beetje anders: je hoort de turbo iets beter draaien :)
welke heb jij leeg gemept dan, die direct na de turbo komt?
mYst
3rd Gear member
Berichten: 254
Lid geworden op: 27.05.2007 - 11:39
Locatie: Genk

de losse pot daarna, dus onderaan de auto :)

is wel 'n heel werkje om dat leeg te meppen, taai spul dat erin zit (en die kat van 'n v40 heeft nog zo 'n soort van staalwol "mantel" rond de steen zitten :s
martijnv40
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 12.02.2008 - 20:34

mYst schreef:de losse pot daarna, dus onderaan de auto :)

is wel 'n heel werkje om dat leeg te meppen, taai spul dat erin zit (en die kat van 'n v40 heeft nog zo 'n soort van staalwol "mantel" rond de steen zitten :s
dus dan zijn er toch 2

want zo gezegd zo gedaan heb ik de katalysator vandaag leeggehaald, en het is de katalysator wat aan de turbo vastzit! daarna komt weer een soort van pot wat het is ??? en daarna komt een lange demper en daarna de einddemper.
Maar om te beginnen is het raadzaam een brug te hebben, dat geluk had ik omdat mijn schoonouders een autobedrijf hebben dus dat werkje was voor mij goed te doen.

eerst heb ik de drie bouten van de katalysator ingesprayt met kruipolie
auto iets warm laten draaien en hoppa alle 3 in 1 keer los, aan deze katalysator zit een metalen pakking, deze moet je weer gebruiken want volgens volvo was deze niet te bestellen (alleen in combinatie met een nieuwe katalysator) daarna auto omhoog de 4 bouten van het onderste gedeelte insprayen inwerken en losdraaien en weer ging het goed, ook hier zit dezelfde metalen pakking, dan het steuntje even losdraaien want de kat zit met 2 bouten aan de motor vast, auto laten zakken en van bovenin kun je de kat er dan zo uit pakken.
In de kat zit een soort gesteente in ofzo heb een hamer en een beitel gepakt en de hele handel eruit getikt 15 min werk, zorg wel dat alles eruit is! anders gaat er wat rammelen, toen de flensen van de kat schoongeschuurt ook de kant van de turbo (wel met beleid doen) iets gungun oftewel vloeibare pakking eraan doen en dan beginnen met de kat er weer van boven in te doen, dan aan de turbo vastdraaien dus gelijkmatig vastdraaien aan de turbo, daarna de auto weer omhoog en de kat weer met het steuntje aan de motor vast maken daarna de rest aandraaien weer gungun eraan en klaar is klara.

Het resultaat, mijn volvo diesel van 2002 is nu gechipt door digicar, k&n inlegfilter en sinds vandaag de kat na de turbo kwijt met als resultaat het koppel wat iets eerder komt, meer trekkracht wat erg duidelijk is en volgens mij is de motor wat rustiger maar of dat ook zo is?? ik hoor de turbo eerder minder dan meer, hij lijkt rustiger te zijn maar echt trekken als een beer dat apparaat!

nu ben ik nog benieuwd wat die tweede verdikking is, dus na de eerste kat wat aan de turbo zit! wie o wie weet het precies
mYst
3rd Gear member
Berichten: 254
Lid geworden op: 27.05.2007 - 11:39
Locatie: Genk

dat is imho ook 'n kat, en 't zal die wel zijn die ik leeggemept heb
Gebruikersavatar
Kerel480
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 29.11.2006 - 18:32
Locatie: Schiedam Groenoord

Werkt de Lambda sonde dan nog wel als je er een pijp doorheen last????
V70 classic 2,5T 20V 1997 met 140.000km Regent/Turbo Red Pearl (418)
Toyota Yaris 1.0 VVT-I 2001 83.000km donker groen metallic met spoiler
Volvo 480 ES 1990 257.000km zwart(305) met rode bies RIP
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”