Het lijkt erop (volgens de garage) dat onze V70TDI automaat uit 1997 getuned is. Nou is dat soms wel leuk maar eigenlijk stel ik er helemaal geen prijs op.
Ik heb bij twee garagebedrijven geïnformeerd of het terug te draaien valt maar ik kreeg twee keer het antwoord dat dan de chip uit- en ingesoldeerd moet worden. Kosten: €600. Nou, daar zit ik ook niet op te wachten. Er zit een OBD-II aansluiting in, daar moet toch ook wat mee te doen zijn? Hoe draai ik die tuning wee terug?
Tuning TDI ongedaan maken.
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20789
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Wat is je bezwaar tegen tuning van de TDI motor?
De motor loopt beter, heeft meer trekkracht en is op de koop toe ook nog wat zuiniger dan in de oorspronkelijke configuratie.
Dus waarom ongedaan maken. Want inderdaad bij jou type moet men kunstgrepen gaan uithalen. Dat gaat niet met OBDII tuning. (Dat kende men toen nog niet.)
De motor loopt beter, heeft meer trekkracht en is op de koop toe ook nog wat zuiniger dan in de oorspronkelijke configuratie.
Dus waarom ongedaan maken. Want inderdaad bij jou type moet men kunstgrepen gaan uithalen. Dat gaat niet met OBDII tuning. (Dat kende men toen nog niet.)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 07.01.2008 - 08:43
Ik wil het ongedaan maken omdat ik vind dat hij in vergelijking met onze 525tds erg veel verbruikt. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een de volvo, met zijn modernere motor, directe inspuiting, hetzelfde gewicht enz... meer verbruikt (na heel erg aandringen 1 op 14) dan de BMW (met veel gemak 1 op 15 à 1 op 16). Verder geloof ik best dat bij een nieuwe auto jouw voordelen gelden, dat moet haast wel als je de berichten over tuning leest. Ik denk alleen niet dat het al te best is voor een auto met 360000 kilometer op de klok.
Wel jammer dat het toen nog niet ging via OBDII.
Zou het anders een idee zijn om de inspuitcomputer te ruilen met een niet-getuned exemplaar?
Wel jammer dat het toen nog niet ging via OBDII.
Zou het anders een idee zijn om de inspuitcomputer te ruilen met een niet-getuned exemplaar?
- KR@MMETJE
- 2nd Gear member
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 11.01.2006 - 11:29
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
Ik kan me ook niet goed voorstellen dat je van je chiptuning afwil... Als het een wens is, is dat uiteraard je goed recht.
Echter.... 1 op 14 is denk ik redelijk gemiddeld voor een V70 tdi, zeker in combinatie met automaat. Ik haal ongeveer 1 op 16 met een S70 met handbak die zelden de snelweg ziet.
Hiermee wil ik zeggen dat je aan het verbruik niets of nauwelijks gaat merken! Misschien zelfs wel het tegenovergestelde als wat je zou verwachten!
Betreffende chiptuning bij 360.000 km op de klok. Naar mijn mening ook geen probleem.
Ik zou even op het 850forum rondneuzen voor meer tips. Wellicht dat ze daar ideen hebben om het (goedkoop) ongedaan te maken.
Topic betreffende verbruik van de tdi:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... 728.0.html
Forumtopics betreffende Chippen:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/board,15.0.html
Echter.... 1 op 14 is denk ik redelijk gemiddeld voor een V70 tdi, zeker in combinatie met automaat. Ik haal ongeveer 1 op 16 met een S70 met handbak die zelden de snelweg ziet.
Hiermee wil ik zeggen dat je aan het verbruik niets of nauwelijks gaat merken! Misschien zelfs wel het tegenovergestelde als wat je zou verwachten!
Betreffende chiptuning bij 360.000 km op de klok. Naar mijn mening ook geen probleem.
Ik zou even op het 850forum rondneuzen voor meer tips. Wellicht dat ze daar ideen hebben om het (goedkoop) ongedaan te maken.
Topic betreffende verbruik van de tdi:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... 728.0.html
Forumtopics betreffende Chippen:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/board,15.0.html
Volvo 440 1.8i Luxury Line '95
Volvo S70 2.5D Europa Comfort Exclusive '99
Volvo S60 D5 Momentum '06
Volvo S70 2.5D Europa Comfort Exclusive '99
Volvo S60 D5 Momentum '06
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20789
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Ik ben er van overtuigd dat je een denkfout maakt met de opmerking dat het TDI blok moderner is dan het TDS blok van de BMW.
Het 2.5 liter TDI blok is het vijfcylinderblok dat Volvo heeft overgenomen van Volkswagen. Dit blok is al een behoorlijk oud blok. In ieder geval minder modern dan de 2.5 liter 6 cylinder in je BMW.
Het 2.5 liter TDI blok is het vijfcylinderblok dat Volvo heeft overgenomen van Volkswagen. Dit blok is al een behoorlijk oud blok. In ieder geval minder modern dan de 2.5 liter 6 cylinder in je BMW.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- den toerist
- 5th Gear member
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
- Locatie: Wichelen
Het TDI blok gaat intussen al een behoorlijke tijd mee. Toen Volvo dit (VW)blok in 1995 in z'n 850 stak was het toen een vrij moderne motor. Werd toen dertijd bij VW echter vevangen door een nieuwer blok (welke weet ik echter niet).
Bij tuning van een diesel motor wint hij in koppel en in pk's, en wordt tevens iets zuiniger ,dit dan wel bij eenzelfde rijstijl als je voorheen deed.
Dus vrees ik als je die tuning eraf haald hij nog iets meer gaat verbruiken dan ervoor.
Bij tuning van een diesel motor wint hij in koppel en in pk's, en wordt tevens iets zuiniger ,dit dan wel bij eenzelfde rijstijl als je voorheen deed.
Dus vrees ik als je die tuning eraf haald hij nog iets meer gaat verbruiken dan ervoor.
V70 2.5D 1999
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
V90cc Ocean Race 2019
XC90 2021
C30 1.6d 2009
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
V90cc Ocean Race 2019
XC90 2021
C30 1.6d 2009
- elianmars
- 5th Gear member
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52
Waarom denk je eigenlijk dat je wagen gechipt/getuned is? Waar merk je dat aan?
Ik moet er niet aan denken om terug naar standaard te moeten gaan. De wagen rijdt veel lekkerder, soepeler en bovendien zuiniger.
Km stand van mijn wagen is bijna 350.000.
Ik moet er niet aan denken om terug naar standaard te moeten gaan. De wagen rijdt veel lekkerder, soepeler en bovendien zuiniger.
Km stand van mijn wagen is bijna 350.000.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 732
- Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:11
bmw 525 tds motor is heel veel ouder dan de TDI van de 850!!525 tds heeft zelfs nog geen directe inspuiting,wat al genoeg zegt over dit oude blok,dat even oud is als de oude 6 cilinder volvodiesel,van vw,die in de 240 en700serie geleverd werden.850tdi moet normaal gemakkelijk 2 liter op 100km minder verbruiken,anders is er iets serieus verkeerd!
-
- 4th Gear member
- Berichten: 681
- Lid geworden op: 07.05.2006 - 10:36
- Locatie: Het mooie twentse land.
Hallo Huizerd,
De prijs die jij noemt lijkt me wel erg veel. Je zou eens een van de sponsoren kunnen vragen naar de prijs. Met name Fasttech is op dat gebied niet al te duur. Een andere optie is de ecu openen en kijken of de chips rechtstreeks op de printplaat zitten of dmv sockels. Dat laatste gebeurde vrij veel bij dit type motoren. Mocht dat het geval zijn dan kun je originele chips zoeken (wel exact dezelfde softwarestand zoeken!) of originele laten branden bij een chipper.
Als je overigens je voet weet te beheersen loopt de auto met tuning toch echt wat zuiniger. Andere oorzaken van onzuinigheid kunnen zijn:
-vervuilde filter (zie hierboven)
-pomptiming niet goed
-erg oude motorolie (wordt op den duur net stroop)
-een hangende egr klep; de laatste zou ik dicht (laten) zetten dan rookt de tdi ook minder
De prijs die jij noemt lijkt me wel erg veel. Je zou eens een van de sponsoren kunnen vragen naar de prijs. Met name Fasttech is op dat gebied niet al te duur. Een andere optie is de ecu openen en kijken of de chips rechtstreeks op de printplaat zitten of dmv sockels. Dat laatste gebeurde vrij veel bij dit type motoren. Mocht dat het geval zijn dan kun je originele chips zoeken (wel exact dezelfde softwarestand zoeken!) of originele laten branden bij een chipper.
Als je overigens je voet weet te beheersen loopt de auto met tuning toch echt wat zuiniger. Andere oorzaken van onzuinigheid kunnen zijn:
-vervuilde filter (zie hierboven)
-pomptiming niet goed
-erg oude motorolie (wordt op den duur net stroop)
-een hangende egr klep; de laatste zou ik dicht (laten) zetten dan rookt de tdi ook minder
- den toerist
- 5th Gear member
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
- Locatie: Wichelen
Zou dit dan geen problemen geven qua uitstoot bij de autokeuring?gevanje schreef: -een hangende egr klep; de laatste zou ik dicht (laten) zetten dan rookt de tdi ook minder
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Is tuning in België tegenwoordig niet bij wet verboden?
Volvo for life
- den toerist
- 5th Gear member
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
- Locatie: Wichelen
Yep. Dit kan bij ons nare gevolgen hebben mocht je een ongeval hebben en ze kunnen achterhalen dat je motor getund is, dan heb jij de boter opgegeten bij wijze avn spreken.
V70 2.5D 1999
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
V90cc Ocean Race 2019
XC90 2021
C30 1.6d 2009
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
V90cc Ocean Race 2019
XC90 2021
C30 1.6d 2009
- den toerist
- 5th Gear member
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
- Locatie: Wichelen
Mag je in Nederland nog steeds gewoon een ander motorblok in jouw wagen leggen, of kijkt men daar ook al iets strenger op toe?
V70 2.5D 1999
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
V90cc Ocean Race 2019
XC90 2021
C30 1.6d 2009
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
V90cc Ocean Race 2019
XC90 2021
C30 1.6d 2009
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
dat mag niet zonder meer, vermogenstoenames van > 40% moesten altijd al herkeurd worden, daar komt bij dat men met andere (eerder bij de typegoedkeuring vastgelegde meetpunten) bezig is om deze zaken controleerbaarder te krijgen, afwijkingen van de o.a. volgens de typegoedkeuring beschreven CO2 uitstoot zullen in de nabije toekomst of bij de APK en/of streeksproefsgewijs zonder meer gesanctioneerd gaan worden
- den toerist
- 5th Gear member
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
- Locatie: Wichelen
Wel ik had er al eens van gehoord (intussen al zo'n 14 jaar terug) dat dit bij onze noorder buren mocht. Vandaar mijn vraag stelling.
Bij ons daar en tegen mag er steeds minder en minder. ( op gebied van tuning in het algemeen)
Bij ons daar en tegen mag er steeds minder en minder. ( op gebied van tuning in het algemeen)