ik wil de egr schoonmaken bij mijn volvo v40 diesel uit 2002 115pk
heeft nu 180.000 km gelopen
wat te doen, de drie schroeven losgedraaid, stekker losgehaald en nu zit hij vast? misschien morgen eens proberen om eerst de auto warm te rijden en dan loshalen wie heeft er tips of wie heeft dit eerder gedaan, ik heb gehoort dat je hem kapot kunt trekken als je hem er wilt uit haalt, en dit je een nieuw inlaatgedeelte kost?
egr schoonmaken v40 d 2002 115pk
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 156
- Lid geworden op: 26.07.2007 - 12:44
Ik heb hetzelfde gehad, zat zo vast als een huis ook als hij warm was.
Uiteindelijk met alle geweld mn EGR in tweeen getrokken. Het gedeelte dat nog in mn spruitstuk vastzat was met geen mogelijkheid los te krijgen.
Schoonmaken was dus geen optie, tenzij ik het hele inlaatgedeelte los zou halen. Ik heb toen mn EGR weer gemonteerd en de stekker eruit gelaten.
Busje EGR-cleaner gehaald van Wynns en voor zover ik erbij kon mn spruitstuk schoongemaakt (zat aardig wat "bloemkool" in).
Inmiddels rij ik alweer een half jaartje rond en ik zal binnenkort weer eens kijken of alles nog schoon is in het inlaatgedeelte.
Uiteindelijk met alle geweld mn EGR in tweeen getrokken. Het gedeelte dat nog in mn spruitstuk vastzat was met geen mogelijkheid los te krijgen.
Schoonmaken was dus geen optie, tenzij ik het hele inlaatgedeelte los zou halen. Ik heb toen mn EGR weer gemonteerd en de stekker eruit gelaten.
Busje EGR-cleaner gehaald van Wynns en voor zover ik erbij kon mn spruitstuk schoongemaakt (zat aardig wat "bloemkool" in).
Inmiddels rij ik alweer een half jaartje rond en ik zal binnenkort weer eens kijken of alles nog schoon is in het inlaatgedeelte.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 12.02.2008 - 20:34
nou hij is er heel uitgekomen,
te beginnen auto lekker warm rijden, drie schroeven losmaken, kabel er af halen, en toen zat hij vast,
als je heel goed kijkt bestaat het uit 3 gedeeltes als je de schroeven loshaalt, tegen de inlaat zit eerst de dunne pakking, daarna een flens van de egr, en hier tegenaan zit weer een flens van de egr, het lijkt net of je tussen deze twee flensen moet wrikken maar niet doen, deze twee zitten genageld aan elkaar vast, (ik heb dit wel geprobeerd er is iets speling tussen gekomen maar dat lijkt me geen ramp de klep deed nog gewoon toen ik hem eruit had de veer trok hem wel weer dicht) je moet met een hout stukje tussen de inlaatgedeelte en de flens rustig tussen tikken kruipolie er tussen en wola er kwam beweging in steeds verder en verder en toen lag hij eruit, tis een behoorlijk stuk! hij was redelijk smerig verkoold maar het ging nog! schoonmaken met remmen reiniger iets kopervet rondom opdoen en er weer in, vast draaien en klaar
te beginnen auto lekker warm rijden, drie schroeven losmaken, kabel er af halen, en toen zat hij vast,
als je heel goed kijkt bestaat het uit 3 gedeeltes als je de schroeven loshaalt, tegen de inlaat zit eerst de dunne pakking, daarna een flens van de egr, en hier tegenaan zit weer een flens van de egr, het lijkt net of je tussen deze twee flensen moet wrikken maar niet doen, deze twee zitten genageld aan elkaar vast, (ik heb dit wel geprobeerd er is iets speling tussen gekomen maar dat lijkt me geen ramp de klep deed nog gewoon toen ik hem eruit had de veer trok hem wel weer dicht) je moet met een hout stukje tussen de inlaatgedeelte en de flens rustig tussen tikken kruipolie er tussen en wola er kwam beweging in steeds verder en verder en toen lag hij eruit, tis een behoorlijk stuk! hij was redelijk smerig verkoold maar het ging nog! schoonmaken met remmen reiniger iets kopervet rondom opdoen en er weer in, vast draaien en klaar
- Maarten
- 5th Gear member
- Berichten: 1412
- Lid geworden op: 28.12.2006 - 20:16
- Locatie: grunn
en je hebt er niet meteen een fotoreportage van gemaakt?
en viel die rommel/afzetting nu wat mee of was het toch geen overbodige luxe,dat schoonmaken.
en viel die rommel/afzetting nu wat mee of was het toch geen overbodige luxe,dat schoonmaken.
volvo s40 1.8 aut. '97
volvo v40 1.9D 115pk '03
volvo V50 D5 2007 edition II sport
volvo v40 1.9D 115pk '03
volvo V50 D5 2007 edition II sport
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 156
- Lid geworden op: 26.07.2007 - 12:44
@Martijnv40
Heb je toevallig ook in je inlaatgedeelte gekeken? Ik bedoel dan het gedeelte wat achter de stopklep, en na de EGR zit. Bij zat hier de meeste aanslag. Tis denk ik een combinatie van olie uit de carterventilatie en roet uit de EGR. Ik heb toen besloten om de stekker uit de EGR te trekken omdat het schoonmaken van de EGR zelf weinig nut heeft (de meeste ellende ontstaat na de EGR).
Heb je toevallig ook in je inlaatgedeelte gekeken? Ik bedoel dan het gedeelte wat achter de stopklep, en na de EGR zit. Bij zat hier de meeste aanslag. Tis denk ik een combinatie van olie uit de carterventilatie en roet uit de EGR. Ik heb toen besloten om de stekker uit de EGR te trekken omdat het schoonmaken van de EGR zelf weinig nut heeft (de meeste ellende ontstaat na de EGR).
V40 Europa Nordic 1.9D 115 pk 2003
-
- 1st Gear member
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 12.02.2008 - 20:34
had gekund jaMaarten schreef:en je hebt er niet meteen een fotoreportage van gemaakt?
en viel die rommel/afzetting nu wat mee of was het toch geen overbodige luxe,dat schoonmaken.

ik denk dat je het gewoon moet bijhouden af en toe, mijn inlaatgedeelte zat trouwens bijna niks!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 12.02.2008 - 20:34
inlaat was schoon, egr was redelijk smerig!, ik moet morgen nog een nieuwe pakking er tussen doen dus haal ik het zaakje even los en dan kijk ik nog een keer voor de zekerheid maar volgens mij was het schoon.eouwehand schreef:@Martijnv40
Heb je toevallig ook in je inlaatgedeelte gekeken? Ik bedoel dan het gedeelte wat achter de stopklep, en na de EGR zit. Bij zat hier de meeste aanslag. Tis denk ik een combinatie van olie uit de carterventilatie en roet uit de EGR. Ik heb toen besloten om de stekker uit de EGR te trekken omdat het schoonmaken van de EGR zelf weinig nut heeft (de meeste ellende ontstaat na de EGR).
-
- 1st Gear member
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 12.02.2008 - 20:34
nou net een nieuwe pakking tussen gedaan die had ik de eerste keer niet opgehaald, dus zooitje weer losgehaald wat er met 10 min nu wel af was, heel goed in de inlaatgedeelte gekeken en die was minimaal roetzwartig doekje iets schoongemaakt en klaar
dus het inlaatgedeelte was bijna zo goed als schoon, en toch denk ik dat ik dit om de 15.000 km toch even ga onderhouden!
dus het inlaatgedeelte was bijna zo goed als schoon, en toch denk ik dat ik dit om de 15.000 km toch even ga onderhouden!
- buuntje
- 2nd Gear member
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 13.05.2006 - 22:39
- Locatie: deinze
ik heb men egr klep ook moeten uithalen, en wat denk je, ja hoor muurvast.
met als gevolg dat er afgebroken is
ze kwam amper 0.5cm achteruit


dus brak ze


collector eraf


ik heb de boord (rood omkaderd) afgeslepen en de klep terug dieper geklopt zodat die dieper kwam te zitten dan de rand van de inlaatcollector.
de gele omcirkeling is de verbinding tussen uitlaat en inlaat.
om er zeker van de te zijn dat er geen uitlaatgassen meer in de inlaat gingen(aangezien de klep kapot was en deels gedraaid) heb ik dat gat toegelast

dan heb ik in aluminium een plaatje op maat gemaakt en een dichting gemaakt die het gat van de egr afdichten


met als gevolg dat er afgebroken is
ze kwam amper 0.5cm achteruit
dus brak ze
collector eraf
ik heb de boord (rood omkaderd) afgeslepen en de klep terug dieper geklopt zodat die dieper kwam te zitten dan de rand van de inlaatcollector.
de gele omcirkeling is de verbinding tussen uitlaat en inlaat.
om er zeker van de te zijn dat er geen uitlaatgassen meer in de inlaat gingen(aangezien de klep kapot was en deels gedraaid) heb ik dat gat toegelast

dan heb ik in aluminium een plaatje op maat gemaakt en een dichting gemaakt die het gat van de egr afdichten
V40 1.9td 102pk bj 2002


-
- 1st Gear member
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 12.02.2008 - 20:34
en heb je nu geen foutmelding dan? flink balen.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Schoonmaken heeft ook weinig zin,na een aantal kilometers heb je de zelfde vervuiling weer!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 12.02.2008 - 20:34
nooit schoonmaken lijkt mij ook niet goed!
- DeNNiS_
- 4th Gear member
- Berichten: 717
- Lid geworden op: 25.08.2006 - 23:30
- Locatie: Zeeuws-vlaanderen
afdoppe die handel en eventueel nog keer schoon maken...
kan er niks meer gebeuren
kan er niks meer gebeuren
Volvo S40 1.9D Ph2
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 12.02.2008 - 20:34
ok dat is mijn volgende punt!
heb nu een aantal zaken aan de auto gedaan waar onder chiptuning k&n en katloos de volgende stap is de egr die ik wil stop zetten maar hoe precies? waar afdoppen?
ik zal proberen een foto van de motor hier te plaatsen
heb nu een aantal zaken aan de auto gedaan waar onder chiptuning k&n en katloos de volgende stap is de egr die ik wil stop zetten maar hoe precies? waar afdoppen?
ik zal proberen een foto van de motor hier te plaatsen
- DeNNiS_
- 4th Gear member
- Berichten: 717
- Lid geworden op: 25.08.2006 - 23:30
- Locatie: Zeeuws-vlaanderen
als je beetje technisch bent ff je inlaat spruitstuk compleet er tussen uithalen
kan je hem reinigen en maak je een dopje op je inlaat spruitstuk
en op je uitlaat spruitstuk... waar nu een of andere domme verbinding tussen zit
kan je hem reinigen en maak je een dopje op je inlaat spruitstuk
en op je uitlaat spruitstuk... waar nu een of andere domme verbinding tussen zit
Volvo S40 1.9D Ph2
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.