cvt

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
cyrus
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 03.08.2008 - 22:54

Dag volvo liefhebbers.
sinds een paar maanden ben ik de trotse eigenaar van een volvo 440, 1.8 met CVT bak uit 93. :D
Bij aanschaf was men er niet zeker van hoe lang de bak t zou houden want men was ervan overtuigd dat de bak kapot was. Hij rijdt echter nog steeds en van lagergeluid is absoluut geen sprake.
Als de auto op snelheid is, is er geen enkel probleem maar bij wegrijden en tot stilstand komen schokt ie. met name als de motor wat warmer is...
Nu is dit probleem acceptabel maar ik ben toch begonnen om het een en ander te proberen, het is voor de rest namelijk een prima auto met slechts ruim een ton op de teller!
het volgende heb ik reeds geprobeerd:
- een weerstandje gemonteerd bij de ECU om het toerental te beinvloeden, dit had niet echt effect. (weerstandje bij de dealer gehaald)
- de olie vervangen voor de juiste originele olie (wist niet wat er nu in zat!). Dit had duidelijk wel een positief effect.
Het euvel is echter nog niet opgelost.
Wat kan ik nog doen om het geschok te beinvloeden? Zo las ik dat je het filter van de bak kunt reinigen en dat er wel een ring bij gemonteerd dient te worden. kan ik dit zelf doen/controleren en hoe? en wat kan ik anders nog proberen???
alvast bedankt en mvg cyriel
Eelco_440Turbo
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:59
Locatie: Buggenum Limburg

Weet je zeker dat het schokken aan de cvt ligt, aangezien veel 400series last hebben van schokken, maar dit is voornamelijk te wijten aan slechte contacten in de stekkers van de motor.
Volvo 440 Turbo Rood 1995 Vol Leer, boordcomputer, electrische ramen voor, nieuwe turbo, stoelverwarming 203.000 km
Volvo 460 Turbo Antraciet 1995 Half Leer, ABS, TRACS, Electrische ramen voor, Airco 227.000 km
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Hier heb je de CVT manual, daarin staat oa ook beschreven hoe de zeef te vervangen:
http://cid-b2bf9804fa8cfdf0.skydrive.li ... %20CVT.PDF
cyrus
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 03.08.2008 - 22:54

bedankt voor de manual, ik zie dat dat met de zeef wel moet lukken, wellicht heeft dit effect!

en ik weet natuurlijk niet zeker waar t aan ligt, anders had ik het mss wel eerder opgelost. ik vermoed echter dat het een mechanisch iets is en niet electrisch omdat die cvt's sowieso rare bakken zijn (buiten dat schokken om rijdt t overigens wel heerlijk) en omdat het probleem zich voordoet wanneer de motor wat warmer is.
Maar even over die contacten; waar moet ik die zoeken? mss moet ik ze wel op meerdere plekken nakijken!
ArjenM
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32

Laat ik eerst zeggen dat ik geen verstand heb van deze automaten, maar:

Ik ben dit probleem al eens eerder tegen gekomen op internet, daar hadden ze het ook alleen bij een warme motor. Daar bleek in de zomer dat de auto het niet had als de airco aanstond waardoor de motor wat extra afgekoeld werd door de fan van de airco.

Wat je zou kunnen proberen is om de fan die pas bij een bepaalde temperatuur aangaat, direct op de accu aan te sluiten waardoor hij continu draait. En dan kijken of je het probleem nog hebt.
cyrus
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 03.08.2008 - 22:54

dank je arjen, dit zijn duidelijk gedachtes waar ik wat aan heb.
heeft iemand ervaring met het direct aansluiten van de fan op de accu, kan dit uberhaupt en is dit makkelijk te realiseren?
Andere tips zijn uiteraard altijd welkom!
Gebruikersavatar
440rijder
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 03.01.2008 - 13:46
Locatie: Heerhugowaard

Klinkt niet heel elegant, misschien is de temperatuursensor te modificeren zodat deze al eerder signaal voor de fan geeft? Ik heb geen kennis van de elektrische setup hiervan maar anderen vast wel.
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Laten we zeggen, alles kan maar ik vraag me af of het wel zo'n goed idee is. Als je de link die Iroll geeft een klein beetje stript naar "de directory" vind je ook alle electrische schema's dus kun je zien waar je wat kunt aftappen (als ik het goed zie zo snel moet je de oranje draad hebben). Maar: die draad zit niet voor niets achter een relais met een extra schakelaar zodanig dat hij alleen aan gaat wanneer hij nodig is (temperatuur condensor te hoog). Oftewel je beïnvloedt de werking van je airco. Als je het trouwens wel doet, zorg dan dat je hem op een draad zet die op het contact geschakeld is en geen constante spanning - anders vinden we je terug in een topic 'mijn accu is steeds leeg' ;)
Probeer eerst de cvt-specifieke tips en de 'algemene tips' (je vindt er genoeg op dit forum). Anders kun je altijd nog proberen met bijv. een thermostaat die wat sneller opengaat.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
ArjenM
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32

Het inderdaad geen elegante oplossing. Het was ook niet bedoeld als iets permanent. Mijn idee was om het een keer simpel aan te sluiten en kijken of dat het probleem verhelpt. Als dat zo is dan kan er gedacht worden aan een permanente oplossing.

Even in het schema kijken welke kleur draad op je fan de plus is en die dan met een draadje (en zekering uiteraard) direct op je accu aansluiten en een stukje gaan rijden. Wel uitkijken bij het monteren als de motor warm is; de fan kan ook draaien als de motor uit is.

Ik weet trouwens niet of het bij jou ook het geval is, maar ik rij op gas waarvan de tank op de plek van het reservewiel zit. Nu zit er een mini reservewiel voor mijn radiateur verstopt. Dat kan natuurlijk ook schelen.
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Haal dat reservewiel maar eens weg, voor goed.
Ik denk dat je motor te heet wordt.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
ArjenM
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32

Zou ik inderdaad ook denken. Maar ik heb er geen problemen mee gehad; het gaat al 325.000 km goed.
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”