Hallo,
Ik merk dat er een soort gas/damp via de motorruimte naar binnen komt. Ik heb het vermoeden dat deze via de olievuldop naar buiten gaan. Er zit nl een soort metalen gaasje in de olievuldop met openingen in de vuldop zelf, waardoor deze naar mijn mening nooit goed luchtdicht af kan sluiten. Was/is dit normaal voor een amazone? Zo nee, weet iemand wat de oorzaak kan zijn of wat te doen..
Gr.
Johan
dampen via de olievuldop
- dopdedouwer
- 3rd Gear member
Hier hoort een slang op te zitten die dit vervolgens ergens terug brengt in de motor.
Hier een plaatje van hoe het hoort te zitten op een 140 dan wel amazon.
http://sw-em.com/pcv_diagrams.htm
Hier een plaatje van hoe het hoort te zitten op een 140 dan wel amazon.
http://sw-em.com/pcv_diagrams.htm
-
- 1st Gear member
Bedankt voor de reaktie, echter ik heb een 121 S uit 1966. Ik heb een foto van het blok in de bijlage weergegeven. In het originele indtruktieboekje staat ook een afbeelding van de motor zonder slangen. Wellicht zijn deze bij latere versies tiegevoegd. Blijft de vraag of dit vroeger normaal was.
Gr Johan
Gr Johan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Iroll
- 6th Gear member
Bij jouw uitvoering is dit normaal. De oliedampen worden rechtstreeks in de atmosfeer gedumpt. Later werden de dampen van de carter ventilatie mee verbrand via het inlaat spruitstuk dmv slangen.. Maar als er echt veel dampen uit de olievuldop komen dan is er iets mis. Kijk de carterontluchting eens na of die verstopt zit. Dat is het rode ei vormige doosje links naast de verdeler. Eronder zit een boutje (10mm dacht ik), kan je niet zien maar wel op gevoel losdraaien. Kijk of er een verstopping inzit van oude olie resten. Is dit niet het geval dan de compressie meten, de oorzaak kan ook versleten zuigerveren zijn. Daardoor verliest hij compressie via de zuigers naar het carter en bouwt daardoor teveel overdruk op. Wel eerst de kleppen stellen voordat je een compressie meting doet.
-
- Starter
Ik heb een volvo penta (speedboot) uit 1968 B18 en die heeft hetzelfde probleem, veel dampen bij de oliedop maar heeft een onluchting die leid naar het luchtfilter. Waar kun je je kleppen laten stellen en wat kost dit eventueel ?? Is dit ook zelf te doen ? Of is dit echt heel erg moeilijk etc? (ben zelf wel een handige jongen) Volgende vraag gelijk, wat kosten een stel zuigerveren etc. en wat komt er allemaal kijken bij compressie verlies??? (kosten e.d.)
-
- 2nd Gear member
Kleppen stellen is heel simpel en is al vele malen uitvoerig beschreven op o.a. het forum van http://www.v44.nl/
(zitten de echte B18/20 die-hards).
Zoek daar maar eens op kleppen stellen en je hebt wel even wat leesvoer
succes!
(zitten de echte B18/20 die-hards).
Zoek daar maar eens op kleppen stellen en je hebt wel even wat leesvoer
succes!