Mijn 440 en de stortvloed

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
ArjenM
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32

Hier heeft het net flik geregend en er waren ook behoorlijke plassen op de weg. Ik rij er door heen en vervolgens slaat mijn motor af. Na 3 keer starten en weer afslaan blijft hij lopen. Bij de volgende 3 plassen weer hetzelfde.

Zijn er meer die dit probleem kennen of weet iemand een oplossing?

Of moet ik er mee leren leven dat ik bij grote plassen de kans heb dat de motor afslaat?

Edit: Het gaat om een 440 uit 95, 1.8 op LPG.
Gebruikersavatar
440rijder
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 03.01.2008 - 13:46
Locatie: Heerhugowaard

Is je luchtfilterslang goed aangesloten? Als die loshangt kan ie water inslikken misschien?
ArjenM
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32

Nu net even naar gekeken en luchtfilterhuis en luchtfilter zijn droog.
gertvanderspek
3rd Gear member
Berichten: 400
Lid geworden op: 08.09.2007 - 09:34

Dit is niet normaal. Ik rij zelf een 440 van 1997 maar die heeft het niet.
Misschien dat er draden los liggen of niet goed vast zitten.

Denk dat je het beste alle aansluitingen na kunt lopen.
ArjenM
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32

Zat ik ook al aan te denken. Maar dan zou je toch verwachten dat er ergens een zekering doorbrand of ook andere storingen krijgt in het elektrische systeem. Maar ook nadat de motor afsloeg bleef de rest werken. Ook was het gedeelte waar de meeste draden zitten (boven, achter, naast en voor de motor) droog.

Verdamper was ook redelijk droog en had het op benzine en gas.

Heb het niet bij gewoon veel water maar echt als ik door een plas rij. Er zitten gaten aan de voorkant van de bodembeschermplaat (die er horen) en daar zal dan misschien veel water door komen. Maar waar dat nou een storing veroorzaakt?

Het is ook zo dat als ik door een plas heen reed, de motor pas paar seconden later afsloeg (en ik de plas al uit was) en hij dus na ongeveer een halve minuut gewoon weer startte.

:idea: Wat ik me nu bedenk is dat er een gat in de uitlaat zit bij het achterwiel bij het koppelstuk, zou natuurlijk kunnen dat daar water in is gekomen.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

In de uitlaat kan geen water komen als de motor loopt door de overdruk. Ik zou alle stekkers eens loshalen en schoonmaken met contactspray en weer monteren met wat vaseline erop. Kan er geen water meer inkomen. Je motor start na een paar minuten weer omdat door de motorwarmte het water verdampt en het signaal weer doorgegegeven kan worden. Dit ook doen met de aansluitingen van de relais's. Kijk ook naar je verdeelkap, rotor en bougiekabels. Nog beter is om alles preventief te vervangen.
ArjenM
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32

Ook niet als in het laatste gedeelte minder overdruk zit door het gat iets voor de laatste knalpot? (ja, uitlaat lek wordt vervangen).

De stekkertjes tip zal ik gaan uitvoeren. Haal ik binnenkort even de bodemplaat eraf en loop ik alles na.

Verdeelkap, rotor en bougiekabels zijn vrij gaaf. Ik ben ook meteen na de regenbui naar water gaan zoeken onder de motorkap. Deze onderdelen waren droog.
Gebruikersavatar
nikske
3rd Gear member
Berichten: 495
Lid geworden op: 21.12.2006 - 22:01

dan gaat het water maximum tot aan dat gat en is er nog altijd geen probleem ;)
2015 Volvo V60 D2 ps - 2003 Volvo S60 2.4i
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

zekeringen branden niet door van een beetje water, er ontstaat ook geen kortsluiting van een beetje water,
Slechte contacten kan wel.

Ik zou het zoeken in het hoogspanningscircuit van de bobine en bougies, maar deze zitten wel erg hoog voor een drukpje water binnen te krijgen.

Omdat je op gas rijdt: heb je voldoende koelvloeistof nivo en liggen er draden/cotacten bloot bij je gasinstallatie/verdamper voorin, dan zou ik het hier zoeken.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
nielo
3rd Gear member
Berichten: 456
Lid geworden op: 01.11.2006 - 20:10
Locatie: amsterdam

Kijk ook je bobine na.
bij mij viel hij ook eens uit nadat ik door een plas water heen reed,bij mij zat er een haarscheur in de bobine:)
Volvo 480 turbo paris blue 93.
Volvo 460 1.8i 95 Luxury-Line( RIP)
Gebruikersavatar
darksideT4
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 15.07.2008 - 21:58
Contacteer:

hoi. Als ik de verhalen zo lees dan ligt het aan je bekabeling. Had het zelfde met mijn vorige auto. Bij mij waren het toen de bekabeling van de verlichting
Volvo 440 Turbo bleedvalve(0,8bar)
philippevk
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 15.03.2007 - 11:08

niet vergeten: als je stekkers loshaalt en insmeert: sleutel uit contact.
Anders kan je vreemde storingen krijgen (pas geleerd van mede forumlid)
ArjenM
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32

Dank voor de reacties. Hoop dat ik morgen tijd heb om op onderzoek uit te gaan. Ga eerst eens de beschermplaat er onderuit halen en daar op onderzoek uit.

@wpee:

Verdamper ziet er netjes uit en was ook niet zo nat. (Verdamper zit links en daar zin de minste plassen en zijn ze minder diep omdat ik daar met links over het midden van de weg reed.) Koelvloeistof is ok (van de week nog bijgevuld). Ook had ik het probleem ook op benzine.
darksideT4 schreef:hoi. Als ik de verhalen zo lees dan ligt het aan je bekabeling. Had het zelfde met mijn vorige auto. Bij mij waren het toen de bekabeling van de verlichting
Behuizing van het rechter knipperlicht was vochtig van binnen. Zal morgen eens kijken waar dat lek zit, maar daar staat geen spanning op als het knipperlicht uit is.
philippevk schreef:niet vergeten: als je stekkers loshaalt en insmeert: sleutel uit contact.
Anders kan je vreemde storingen krijgen (pas geleerd van mede forumlid)
Ik haal de massa eraf.
Gebruikersavatar
rvdodewaard
2nd Gear member
Berichten: 185
Lid geworden op: 13.04.2005 - 01:12
Locatie: Waddinxveen

Mijn 460 was bijna verdronken gisteren :D.

Afbeelding

Afbeelding
Volvo V40 1.8 Phase II 2000
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
Volvo 850 GLT 2.5i 20V 1992
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41059
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Gelukkig had hij z'n bandjes om :D
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”