Een mooie vakantie dreigt in de soep te lopen na een vervelend bericht van de dealer:
(Betreft S80 2.4 LPG AUTOMAAT, BJ 2001)
Gistermiddag was ik onderweg naar de Volvo Dealer (Barendrecht) om mijn nieuwe gasklephuis te updaten. Ik zou eindelijk van dat probleem af zijn na aanschaf van een nieuw gasklephuis twv €600.
Onderweg begint de auto te bokken bij het stoplicht en de melding "Versnellingsbak Service Vereist" verschijnt in het schermpje. Hierna trok de S80 op als een slak. Ik kwam bijna niet meer vooruit en heb de wagen direct aan de kant gezet. ANWB kon het probleem niet vinden en zei dat het beter zou zijn als ik de wagen toch naar de dealer zou rijden.
Nu blijkt de storing van de bak te komen, doordat de automaatbak in z'n 3e versnelling blijft hangen. Verder hebben ze er ook niet naar gekeken (geen tijd?). Ik moest een nieuwe afspraak maken hiervoor...
Heeft iemand ervaring met dit probleem? Betekent dit einde verhaal en moet er een nieuwe bak in, of is er nog hoop ?
Graag uw antwoord,
Mvg
Versnellingsbak Service Vereist
-
Gast
Er staat al meer over op het forum, ik heb die melding ook wel eens gehad. Eerst af en toe en steeds meer. De automaat deed toen ook heel raar. Moest heel veel gas geven om van z'n plek te komen. Al die klachten bleken van de ABS controller vandaan te komen. Ik heb de auto tig keer laten uitlezen bij de dealer daar konden ze nooit wat bijzonders vinden. Er zit een klein bedrijfje, ABS Repair, die vervangen dan de controller, kosten zo'n 300 euro. Misschien dat jouw klachten echt van de bak komen maar ik zou voor de zekerheid toch eens contact opnemen met dat bedrijfje. Die man heeft de afgelopen jaren al honderden van die dingen vervangen, schijnt nogal veel voor te komen bij de S80. Ik had toen ook last dat de auto in de file of bij een stoplicht gewoon stilviel. Je kon hem daarna wel weer starten maar het waren allemaal van die vage klachten. Vorig jaar maart dat ding laten vervangen en geen centje pijn meer. Succes met zoeken en ik ben benieuwd wat bij jouw de oorzaak is.
- Rivano
- 1st Gear member
Ik heb nog even een klein stukje gereden en het probleem is als volgt:
Als ik de auto start, kan ik gewoon wegrijden vanuit 1e versnelling.
Bij toename van de snelheid schakelt de auto naar de 2e versnelling zonder problemen. Van z'n 2 naar z'n 3 gaat echter met geweld; ik voel een aardige tik als de wagen schakelt, alsof over een kuiltje in de weg rijd. Hij wordt met geweld in de 3e versnelling gegooid lijkt het wel, en gaat ook niet verder naar de 4e en 5e versnelling.
Bij afremmen schakelt de auto ook niet terug naar de 1e, hij blijft in de 3e hangen waardoor je dus in zn 3 (heel langzaam) optrekt.
Als je de wagen uit zet en opnieuw start, kan je weer gewoon in de 1e versnelling wegrijden, en dan begint hetzelfde liedje van vooraf aan.
Als ik de auto start, kan ik gewoon wegrijden vanuit 1e versnelling.
Bij toename van de snelheid schakelt de auto naar de 2e versnelling zonder problemen. Van z'n 2 naar z'n 3 gaat echter met geweld; ik voel een aardige tik als de wagen schakelt, alsof over een kuiltje in de weg rijd. Hij wordt met geweld in de 3e versnelling gegooid lijkt het wel, en gaat ook niet verder naar de 4e en 5e versnelling.
Bij afremmen schakelt de auto ook niet terug naar de 1e, hij blijft in de 3e hangen waardoor je dus in zn 3 (heel langzaam) optrekt.
Als je de wagen uit zet en opnieuw start, kan je weer gewoon in de 1e versnelling wegrijden, en dan begint hetzelfde liedje van vooraf aan.
-
hollander
- 3rd Gear member
Hoi rivano,
ook ik heb eens een probleem gehad alleen zonder de melding in mijn display,
Je kan proberen de auto te resetten doormiddel van de + kabel van de accu even los te koppelen.
Laat deze kabel een paar min losgekoppeld en sluit hem dan weer aan.
Vergeet niet het contact in stand 2 te zetten ivm piekspanning.
Bij mij was toen het probleem opgelost en rij nu alweer een kleine 30000 km probleemloos rond.
Grt Peter
ook ik heb eens een probleem gehad alleen zonder de melding in mijn display,
Je kan proberen de auto te resetten doormiddel van de + kabel van de accu even los te koppelen.
Laat deze kabel een paar min losgekoppeld en sluit hem dan weer aan.
Vergeet niet het contact in stand 2 te zetten ivm piekspanning.
Bij mij was toen het probleem opgelost en rij nu alweer een kleine 30000 km probleemloos rond.
Grt Peter
-
Gast
Ik begrijp dat jezelf het gasklephuis (ETM) hebt gemonteerd en dat alleen de update
danwel de juiste software nog moet worden geinstalleerd.
Dat is het juist dat de auto zo doet als omschreven.
Software ETM erin en het probleem is over.
danwel de juiste software nog moet worden geinstalleerd.
Dat is het juist dat de auto zo doet als omschreven.
Software ETM erin en het probleem is over.
- Rivano
- 1st Gear member
Het hele gasklephuis probleem is verholpen. De dealer heeft de nodige software/update geinstalleerd voor het gasklephuis, maar de storing in de versnellingsbak hebben zij niet kunnen verhelpen.
Waar zij achter zijn gekomen, is dat de bak in zijn 3e versnelling blijft hangen. Ze wisten niet waar het door komt en of er eventueel een nieuwe bak in moet. Hiervoor moest ik dan nog maar een keer terugkomen want ze hadden toen geen tijd voor me...
Waar zij achter zijn gekomen, is dat de bak in zijn 3e versnelling blijft hangen. Ze wisten niet waar het door komt en of er eventueel een nieuwe bak in moet. Hiervoor moest ik dan nog maar een keer terugkomen want ze hadden toen geen tijd voor me...
- Rivano
- 1st Gear member
Dit probleem is inmiddels opgelost. Gelukkig hoefde er geen nieuwe bak twv €4000 onder.
Het zat 'm in de toerentalsensor en dit was in een middagje gemaakt.
Enfin, een nieuwe toerentalsensor en €400 verder reed de auto voor een weekje goed. En vanavond hebben we weer een nieuwe melding in het schermpje: "Rijd langzaam, service spoed" en het motormanagement-lampje blijft branden. De auto vertoont verder geen mankementen tijdens het rijden, alleen wil hij soms even onregelmatig (op minder cilinders) lopen bij het stoplicht. Ik ben benieuwd wat er nu weer aan de hand is...
De wagen wordt verkocht ivm aanschaf S40 2004 maar nu moet dat wéér wachten (3e keer). Ik word er nu wel een beetje gestoord van eerlijk gezegd...
Het zat 'm in de toerentalsensor en dit was in een middagje gemaakt.
Enfin, een nieuwe toerentalsensor en €400 verder reed de auto voor een weekje goed. En vanavond hebben we weer een nieuwe melding in het schermpje: "Rijd langzaam, service spoed" en het motormanagement-lampje blijft branden. De auto vertoont verder geen mankementen tijdens het rijden, alleen wil hij soms even onregelmatig (op minder cilinders) lopen bij het stoplicht. Ik ben benieuwd wat er nu weer aan de hand is...
De wagen wordt verkocht ivm aanschaf S40 2004 maar nu moet dat wéér wachten (3e keer). Ik word er nu wel een beetje gestoord van eerlijk gezegd...
- Huskvarna
- 3rd Gear member
Ik zou em resetten als ik jou was en even aankijken wat hij gaat doen.
verlichting op stadslicht,
airco,ventilator uit.(zoveel mogelijk verbruikers uit)
minpool los en op de pluspool houden,
even wachten en minpool weer aansluiten.
Deze tip van Dr. Rossi gekregen en het werkt uit de kunst.
Laat even weten hoe het afloopt.
Resetten gaat als volgt: contact in stand 2,Je kan proberen de auto te resetten doormiddel van de + kabel van de accu even los te koppelen.
Laat deze kabel een paar min losgekoppeld en sluit hem dan weer aan
verlichting op stadslicht,
airco,ventilator uit.(zoveel mogelijk verbruikers uit)
minpool los en op de pluspool houden,
even wachten en minpool weer aansluiten.
Deze tip van Dr. Rossi gekregen en het werkt uit de kunst.
Laat even weten hoe het afloopt.
V70 2.4T 1999 classic
S80 2.9 1998
S80 2.4 170pk aut. 2000
Ford Mondeo ghia 2001
Volvo V70 2.4T 2001
Volvo V 50 2.0 D 2006
S80 2.9 1998
S80 2.4 170pk aut. 2000
Ford Mondeo ghia 2001
Volvo V70 2.4T 2001
Volvo V 50 2.0 D 2006
- Rivano
- 1st Gear member
Bedankt voor de tip.
Ik kwam zaterdagavond thuis en bij het parkeren zag ik tot mijn verbazing dat het motormanagement-lampje uit was.
Er is nog wel sprake van "DTCS in vehicle" maar het MM-lampje is in ieder geval uit. Het service lampje is enkele dagen terug ook uitgegaan. De auto rijdt nog steeds normaal... Misschien een gevalletje lambda, die nu een stukje schoner is na de snelwegrit van zaterdagavond?
Ik kwam zaterdagavond thuis en bij het parkeren zag ik tot mijn verbazing dat het motormanagement-lampje uit was.
Er is nog wel sprake van "DTCS in vehicle" maar het MM-lampje is in ieder geval uit. Het service lampje is enkele dagen terug ook uitgegaan. De auto rijdt nog steeds normaal... Misschien een gevalletje lambda, die nu een stukje schoner is na de snelwegrit van zaterdagavond?
- Wimmel Camaro
- 2nd Gear member
- Contacteer:
ABS controller unit, no doubt!
Volvo S80 2.9 executive ";99. 105.000km. 18"; RVS Wolfrace velgen, 245/40R18.
Custom Chevrolet Camaro uit 1976 ± 400PK.
Volvo 340 uit ";83, 1.4Liter.
Custom Chevrolet Camaro uit 1976 ± 400PK.
Volvo 340 uit ";83, 1.4Liter.
-
peterenjac
- 2nd Gear member
De derde versnelling is een noodloop dat heb ik ook gehad.
Wanneer je nu constant storingen gaat krijgen geef ik 1 tip:Verkopen en zo snel mogelijk,gaat je kapitalen kosten.
Ik heb hetzelfde met een T6 gehad.
Wanneer je nu constant storingen gaat krijgen geef ik 1 tip:Verkopen en zo snel mogelijk,gaat je kapitalen kosten.
Ik heb hetzelfde met een T6 gehad.
gr peter