Telefoon probleem

Alle vragen en tips over het gebruik van de telefoon in de auto. Ook alles over Bluetooth en Parrot etc.
Plaats reactie
Lamppie
1st Gear member

Hallo, ik heb onlangs een V70 2.4T Aut. van 11-2001 gekocht met de orginele Volvo telefoon. Maar nu blijkt het ding uit te vallen, dus ik vraag me af of de telefoon op de één of andere manier te resetten is.
Valt niet onder de garantie, want die heb ik er niet bij. ;-)
safarigeel
2nd Gear member

Je zou kunnen proberen de computer uit te laten lezen.

Ik had een tijdje geleden dat ik steeds de melding kreeg 'telefoon herstarten' en daarna deed hij niets meer. Uit laten lezen bij de dealer en kreeg de diagnose dat er ergens een kabelbreuk was. (nou, ga dan maar eens zoeken...). Gelukkig wel gevonden. Het was een doorgerotte printbaan van de stekkerconnectorprintplaat aan de GSM-module in de kofferbak. Waarschijnlijk door vocht. Opnieuw doorgesoldeerd en sindsdien ok.
De telefoon zit dus blijkbaar zo aan de computer, dat er een goede diagnose kan worden gegeven zodat je gericht kan zoeken.
66DL
940GL
V70II T5 geartronic pegasus17 elegance-comfort-premium-winter-family-estateline tel+premiumsound+volvosubwoofermod600W
standverwarming+schuif/kanteldak. BSR StageII
Lamppie
1st Gear member

safarigeel schreef:Je zou kunnen proberen de computer uit te laten lezen.

Ik had een tijdje geleden dat ik steeds de melding kreeg 'telefoon herstarten' en daarna deed hij niets meer. Uit laten lezen bij de dealer en kreeg de diagnose dat er ergens een kabelbreuk was. (nou, ga dan maar eens zoeken...). Gelukkig wel gevonden. Het was een doorgerotte printbaan van de stekkerconnectorprintplaat aan de GSM-module in de kofferbak. Waarschijnlijk door vocht. Opnieuw doorgesoldeerd en sindsdien ok.
De telefoon zit dus blijkbaar zo aan de computer, dat er een goede diagnose kan worden gegeven zodat je gericht kan zoeken.
Oké, dank je. Ga ik toch maar even bij de computer uit laten lezen. Hoop dat ik het daarmee opgelost krijg.
philipxc70
1st Gear member

Beste Safarigeel, Ik heb een XC70 uit 2002. Het lijkt erop dat ik een soortgelijk probleem heb. Kun je mij vertellen waar stekkerconnectorprintplaat aan de GSM-module in de kofferbak"" precies zit.
Dan wil ik dat ook eens nader onderzoeken.

Lamppie, is je probleem inmiddels opgelost, en zo ja wat was de oplossing.

Mijn dank voor jullie informatie.
Volvo XC70 2.4T Geartronic Ash Gold 2002
safarigeel
2nd Gear member

Mijn telefoon bestaat uit twee delen; de bediening voorin in het dashboard en de Nokia GSM-module met de SIM kaart onder de laadvloer in de kofferbak. Latere Volvo telefoons hebben de SIM-kaart voorin. Als je die nieuwere hebt, weet ik niet of die hetzelfde werkt.

Op de GSM-module in de kofferbak zit bij mij een printplaat vast met een stekkerverbinding. Deze printplaat fungeert als een verbinding tussen de stekker van Nokia en de stekkers van Volvo. Dit is allemaal zo uit elkaar te halen. Bij mij was op de printplaat onder een van de stekkerconnectors een koperen printbaan weggeoxideerd. Deze verbinding heb ik opnieuw doorgesoldeerd. (Dit was trouwens niet eenvoudig, omdat ik daarvoor eerst de connector moest verwijderen. Deze zit dubbelzijdig vastgesoldeerd op de printplaat.)

Ik zou om te beginnen eerst eens de stekkerverbindingen controleren op oxidevorming (evt inspuiten met contactspray) en dan de soldeerverbindingen van de printplaat doormeten (evt voor de zekerheid opnieuw solderen).

Ik hoop dat je hier iets mee kunt,
Succes ermee!
66DL
940GL
V70II T5 geartronic pegasus17 elegance-comfort-premium-winter-family-estateline tel+premiumsound+volvosubwoofermod600W
standverwarming+schuif/kanteldak. BSR StageII
enzoman
2nd Gear member

Vanaf MY 2001 zijn de modules veranderd. De telefoon bestaat nu nog maar uit één module, dit is het toetsenblok zelf.

Wat soms kan helpen is een SW update bij de dealer, maar meestal is het einde oefening voor de telefoon.

suc6...
philipxc70
1st Gear member

Mijn dank voor je reactie. Software upgrade heb ik bij de dealer gedaan. Heeft jammer genoeg niet geholpen. Ik heb een paar dagen geleden een lange rit gemaakt, toen had ik na een tijdje weer geen verbinding met de telefoon. Misschien omdat de telefoon dan warmer wordt. Als ik hem nu aan zet krijg ik in het display steeds de melding wachten..... en hij doet verder niets. Ben bang dat de telefoon inmiddels echt stuk is..... :( jammer.
Volvo XC70 2.4T Geartronic Ash Gold 2002
Plaats reactie

Terug naar “Telefoon in de auto”