Kwaliteit standaard audiosysteem verbeteren

In deze rubriek alle vragen en opmerkingen die met beeld en geluid te maken hebben voor alle modellen.
jwvdhaar
Starter

Hallo,

Ik heb gisteren mijn Volvo V50 afgeleverd gekregen met de standaard Performance radio (advies verkoper: 'bijna geen verschil' en gebruik geld voor iets anders - en 30 seconden cd luisteren in showroom hielp dus ook niet), maar ik ben erg teleurgesteld in de geluidskwaliteit. Het klinkt erg dof en gedempt.
Mijn dealer zoekt naar een oplossing, maar heeft niet veel vertrouwen - achteraf een High Performance systeem inbouwen schijnt moeilijk te zijn en ook erg duur.

Ik kan me voorstellen dat iemand dit een keer eerder gedaan heeft. Mijn vraag is dan ook of iemand weet of er een aanpassing aan de standaard versterker of speakers mogelijk is, zodat de kwaliteit beter wordt. Ik hoef niet perse het High Performance geluid, maar wel iets duidelijker de tonen horen dan nu.

Heeft iemand een oplossing voor mij?

groet
JanWillem
V480-S60
Geartronic member

jwvdhaar schreef:Hallo,

Ik heb gisteren mijn Volvo V50 afgeleverd gekregen met de standaard Performance radio (advies verkoper: 'bijna geen verschil' en gebruik geld voor iets anders - en 30 seconden cd luisteren in showroom hielp dus ook niet), maar ik ben erg teleurgesteld in de geluidskwaliteit. Het klinkt erg dof en gedempt.
Mijn dealer zoekt naar een oplossing, maar heeft niet veel vertrouwen - achteraf een High Performance systeem inbouwen schijnt moeilijk te zijn en ook erg duur.

Ik kan me voorstellen dat iemand dit een keer eerder gedaan heeft. Mijn vraag is dan ook of iemand weet of er een aanpassing aan de standaard versterker of speakers mogelijk is, zodat de kwaliteit beter wordt. Ik hoef niet perse het High Performance geluid, maar wel iets duidelijker de tonen horen dan nu.

Heeft iemand een oplossing voor mij?

groet
JanWillem
Tja,
De enige manier om nu nog een goed geluid te krijgen is het installeren van andere (dure) speakers. Upgraden van de rest van de installatie naar High performance (versterker etc.) gaat echt niet. Helaas.
Daarnaast zal je zelf nog iets aan de toonregeling kunnnen bijstellen als je de andere speakers hebt (hoewel dat ook niet veel is).
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

V480-V40 schreef:
Tja,
De enige manier om nu nog een goed geluid te krijgen is het installeren van andere (dure) speakers. Upgraden van de rest van de installatie naar High performance (versterker etc.) gaat echt niet. Helaas.
Daarnaast zal je zelf nog iets aan de toonregeling kunnnen bijstellen als je de andere speakers hebt (hoewel dat ook niet veel is).
Dat achteraf upgraden van je audio kan idd niet meer, tot eind vorig jaar kon het overigens nog wel (tot aan de nieuwe haaievin) wel byzonder vreemd dat die mogelijkheid nu geblokkeerd is.
Misschien dat org. Volvo tweeters bijplaatsen nog wel kan.
Plex
2nd Gear member

Tweeters bijplaatsen zou idd intressant zijn
Coureur
2nd Gear member

Ik heb al tijdens het vergelijken van het standaard systeem met het duurdere audio systeem de bassen op neutraal en de hoge tonen maximaal gezet. Dat is echt een heel groot verschil tov de fabrieksinstelling en voor mij was het voldoende om niet voor het duurdere systeem te kiezen.
Volvo C30 T5 Momentum, Silver Metallic, Dynamic Line met 17";Mestra velgen en sportpedalen, dat rijdt als een sportauto!
Pim
2nd Gear member

Nog even een tipje: mijn geluid werd een stuk beter toen ik de balans iets meer naar achter instelde.
Vvijftig
2nd Gear member

Inderdaad lastig om het te upgraden, dit mdat het een geintegreerde radio is, mogelijk kan je een pioneer subwoofer in je reserve wielplaatsen, en wat hoogwaardige speakers in de portieren plaatsen, zit er trouwens wel een speaker op je dashboard, anders kan je er daar nog 1 bij doen.
Afbeelding
"Spee rijdt altijd mee"
Dutchie
2nd Gear member

Ik heb gisteren 2 Pioneer tweeters met filter ingebouwd in de achterportieren. Had ze nog liggen van een vorige auto en ze pasten precies in de daarvoor bestemde opening naast de deuropenaar. Is al een hele verbetering!! Ben van plan om bij de voorportieren de hele boel te gaan vervangen door Pioneer speakers met aparte tweeters. Nadeel is dat de bestaande luidsprekers er met popnagels ingezet zijn, dus om ze eruit te krijgen moet er geboord worden :? Bovendien is het tweeter gedeelte nog niet 'uitgesneden' maar daar hebben we een Dremel voor toch? :)
Volvo V50 2.4 Black Sapphire metallic - Bodal Dark Beige Quartz , 16"; Clava :D en BMW R1150RS - ABS 2002 Titansilver.
Plex
2nd Gear member

amaai, maak daar maar eens fotootje van dan...

Zou wel heel ruig zijn!
jwvdhaar
Starter

Interessant dat je zelf tweeters bijgeplaatst hebt! Kun je uitleggen hoe je dat gedaan hebt, mijn dealer zegt dat dat niet kan. Ook voor (zoals bij Hi-Performance) kan dat niet volgens informatie van Volvo Zweden. Ik hoop dat ze het mis hebben.

Volgens hem kan ik alleen het hele systeem integraal vervangen door Hi-Performance wegens aansluitingen e.d. Het schijnt allemaal niet makkelijk te zijn.

Mijn dealer zegt ook dat Volvo standaard al een erg goede kwaliteit speaker heeft, Pioneer-speakers zullen geen verschil maken. Je zou dan eigenlijk de versterker moeten vervangen, maar ja, da's dan weer een integraal setje met speakers en tweeters; dat kost veel geld om te vervangen.

De achterspeakers hebben sowieso weinig hoge tonen, omdat de bas van achter komt. Tweeters hebben juist voor een groot effect, maar mijn dealer kan wel losse tweeters bestellen (plastic kapjes bij spiegels zijn speciaal voor volvo) maar twijfelt of dit aangesloten kan worden. En hij twijfelt ook of dit effect heeft.....

Graag hoor ik van je hoe je een oplossing hebt gevonden!!
Up-and-Down
1st Gear member

Even een tegengeluid. Ik heb ook gewoon het "standaard" geluid en ik was juist positief verrast door de kwaliteit. Je hebt wel gelijk dat de bass de overhand heeft.

Misschien ben ik wel niet zo'n fijnproever hoor wat geluid betreft. Aan de andere kant had ik in mijn vorige Alfa een super-trooper Bose installatie af fabriek ik en moet zeggen dat wat ik nu heb echt niet minder is. Misschien merk je het alleen als je van de een in de ander overstapt.

Ik heb laatst ook eens een dagje in een Passat High Line met 8 boxen gereden en ik kan me nog herinneren dat dat geluid echt fabuleus was.

Maar om nou te zeggen dat het me opvalt dat het standaard systeem echt slecht klinkt.........
Tevreden Volvo V50 rijder
Dutchie
2nd Gear member

Ik heb vanmiddag de Hertz HT18X tweeters gekocht en ben van plan deze morgen in te bouwen op, of in (als dat mogelijk is), de afdekkappen van de buitenspiegels. Ik zal het resultaat hier posten.
Volvo V50 2.4 Black Sapphire metallic - Bodal Dark Beige Quartz , 16"; Clava :D en BMW R1150RS - ABS 2002 Titansilver.
Dutchie
2nd Gear member

Zoals beloofd hier het verslag van het inbouwen van de tweeters. Gelukkig
heerlijk weer buiten dus lekker in het zonnetje kunnen staan voor zover
dat nodig was.
Eerst de deurpanelen verwijderd en gelukkig... de aansluiting voor de
tweeters was al voorgemonteerd (zie pijl)
Afbeelding

De aansluiting voor de ruitontwaseming zit vastgesmolten dus die is niet
te verwijderen.
Afbeelding

Gelukkig zit de kunststof kap met 2 klemmetjes vast en toen ik deze met
enige kracht verwijderd had zag ik tot mijn grote plezier dat de ruimte
voor de tweeter al uitgespaard was. Daar hoefde ik dus niets meer aan
te veranderen! :D
Afbeelding
Afbeelding

Na wat meetwerk de stoute schoenen aangedaan en de boor in het kapje gezet.
Eerst een gat van 18 mm geboord en gekeken of dit goed in het midden van
het orginele tweetergat zat. Daarna met de Dremel en een slijpsteen op
10.000 toeren voorzichtig het gat steeds groter geslepen. Het kunststof
wordt wel zacht, maar verbrand dan niet. Het smolt hier en daar een
beetje maar dat was alleen maar makkelijk om het overtollige plastic te
verwijderen.
Daarna de tweeter eringezet en aan de achterkant met de bijgeleverde
borgring vastgezet. Voor de zekerheid toch ook nog maar met het lijmpistool
de boel wat extra vastgezet. Zie hier het resultaat!
Afbeelding
Afbeelding

Ziet er toch prima uit. :lol:
Afbeelding

Daarna de meegeleverde cross-over filters op de bestaande bekabeling
aangesloten en toen de deurpanelen weer geplaatst. Het resultaat mag
er wezen al zeg ik het zelf.
Afbeelding
Afbeelding

Maar het belangrijkste is natuurlijk... is het ook een verbetering.
Nou, zéér zeker wel! Veel meer dimensie en veel betere plaatsing van
het stereo geluid. Ik heb zelfs de treble wat terug gezet!

Omdat ik eerst alleen maar tweeters in de achterdeuren had, kwam het
geluid voor m'n gevoel veel te veel van achteren. Dat is nu over.
Het klinkt nu gewoon goed.
Kortom, voor mensen met de 'standard' audio is het absoluut een
aanrader, en niet echt moeilijk te doen. Een beetje handigheid en
een beetje durf is alles ;)

Specificaties van de Hertz HT18X tweeters: Hertz HT18X pdf
Oh ja.. kosten ... 69 Euro.
Summum
6th Gear member

Dat ziet er supermooi uit Dutchie!
Mijn complimenten voor de durf en de afwerking.

Blij dat ook de geluidskwaliteit er door is toegenomen, dat blijft immers altijd een gok.
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
Plex
2nd Gear member

Supercool!!!
Prachtig gedaan!
Dutchie
2nd Gear member

Jongens.. bedankt voor de positieve reacties.. ik schiet er helemaal vol van!! :oops:
Hans
8th Gear member
Contacteer:

Moed= beloond keigoed!
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Up-and-Down
1st Gear member

Erg netjes gedaan inderdaad. Iemand moet de eerste zijn he. Nu is het voor would-be inbouwers allemaal een stuk minder moeilijk en "eng" geworden.

Nog wat vraagjes;

Jij hebt dus af fabriek gewoon het standaard systeem met 4 boxen ?
Ik zie geen bevestigingspunten voor de tweeter in de uitsparingen. Moet je die verlijmen ?

Waar heb je de tweeters ingebouwd achterin ?
Tevreden Volvo V50 rijder
Dutchie
2nd Gear member

Up-and-Down schreef:Erg netjes gedaan inderdaad. Iemand moet de eerste zijn he. Nu is het voor would-be inbouwers allemaal een stuk minder moeilijk en "eng" geworden.

Nog wat vraagjes;

Jij hebt dus af fabriek gewoon het standaard systeem met 4 boxen ?
Ik zie geen bevestigingspunten voor de tweeter in de uitsparingen. Moet je die verlijmen ?

Waar heb je de tweeters ingebouwd achterin ?
Bedankt voor de complimenten!
Inderdaad heb ik het standaard audio systeem met 4 speakers en het klopt dat er geen bevestigingspunten zitten. Maar die had ik ook niet nodig. Bij de set tweeters zaten allerlei bevestigings materialen, oa. de montage ringen die ik gebruikt heb. Deze worden vastgezet aan de binnenkant met een metalen ring. Voor de zekerheid heb ik zelf wel met het lijmpistool wat extra punten vastgezet, maar in principe zou dat niet nodig zijn.

De tweeters achter zitten naast de hendels om de deur te openen:
Afbeelding

Montage is simpel, deurpaneel verwijderen:
Afbeelding

En een passende tweeter in het al voorbereide gat monteren.
De tweeters die ik had pasten er precies in en zaten meteen zonder lijm of wat, goed vast. Heb ondertussen gevonden dat het om de tweeters van de Pioneer set TS-H1701 gaat met een diameter van 37,5 mm!
Afbeelding
Aansluiten aan de al aanwezige tweeter aansluiting en bij het monteren van het deurpaneel niet vergeten om de kabel te bevestigen voor het openen van de deur!

Nog even een overzichts foto:
Afbeelding
1. Kabel voor de deuropener (niet vergeten anders kan de deur niet meer open van binnenuit)
2. Dit is de al aanwezige kabel voor de tweeter. Ik heb de connector eraf geknipt en de tweeter met cross-over filter er aan gesoldeerd.
3. Aansluitkabel voor de ruitbediening achter.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
NK
Starter

Ik heb net twee tweeters laten plaatsen (Volvo Serva te Amersfoort) op de (Volvo onwaardige) basis radio; het is een wereld van verschil en kost ongveer € 250,- Instelling hoge tonen op max en bas op minder, is nog wel aan te raden.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen A-V-N”